Pieni raportti touring EM kisoista Ranskasta:
Ensimmäiseksi täytyy molemmissa kisoissa paikalla olleena todeta, että kyllä meidän omat crossi EM-kisat Vaasassa olivat kaikin puolin järjestelyiltään ja ennen kaikkea tunnelmaltaan hienommat kuin Ranskan kisat. Hyväksi onneksi molemmissa kisoissa keli oli kohtuullinen, Ranskassa helteinen, jopa ”liian” kuuma.
Ranskassa alkuerissä laskettiin kaksi parasta aikaa yhteen. Ei muuten toimi eikä ole lainkaan
hyvä systeemi; se aiheuttaa älytöntä taktikointia. Kun oli käytettävissä kaksi sarjaa uusia renkaita
oli selvää, että tulokset piti ajaa perjantain viimeisellä ja lauantain ensimmäisellä eräkierroksella.
Syynä se, että rata tuli monta kymmenystä/kierros hitaammaksi lämmön vaikutuksesta. Näin myös kävi käytännössä; kaikki A-finalistit ajoivat tuloksensa em. alkuerissä, muut alkuerät olisi voinut jättää ajamatta. Niin paljon vaikuttivat olosuhteet ja uudet renkaat.
Esim. Juho jätti ensimmäisen alkuerän kokonaan ajamatta. Jotkut kärkinimistä ajoivat ensimmäisen alkuerän harjoittelurenkailla saaden siten tavallaan yhden ylimääräisen ”harjoitteluerän”. Juhokin jo etukäteen kysyi järjestäjältä, että olisiko em. menettely mahdollista. Hänelle sanottiin, että ehdottomasti se ei ole sallittua. Ne jotka ajoivat treenirenkailla, jättivätkin vain viemättä auton katsastukseen erän jälkeen ja selvisivät hommasta ilman mitään seuraamuksia? Eli treenirenkailla
olisikin voinut ajaa.
Jos lauantaina olisi satanut, niin Christer olisi ollut paalupaikalla finaalissa. Tämä johtui siitä, että Crisu otti riskin ja käytti uudet renkaat ensimmäisessä ja toisessa alkuerässä. Ja hyvin kulki eli Crisu oli kahden ajetun erän jälkeen koko kisan kärjessä parhaalla tuloksella. Ja todellakin jos lauantaina olisi satanut, olisi Crisu ollut varmasti paalulla. Mutta lauantaina ei satanut.
Henkilökohtaisesti ihmettelin sitä, että Juho oli sijoitettu vasta kolmanteen alkueräryhmään. Siinä tasoerot olivat jo melko suuria ja hitaampien ohitukseen Juhonkin mahdollisuudet tällä kertaa menivät. En tiedä mitkä asiat ovat kuljettajien eriin sijoittamiseen vaikuttaneet, tietääkö lajiryhmä?
Mutta kyllä kaiken kaikkiaan oli ihan hienot kisat ja voittokin ratkesi vasta viimeisessä finaalissa, voitto siis Saksaan Ronald Völkerille. Teemu ajoi tuttuun tyyliin tosi hienosti A-finaaliin ollen kisan 6.
Ja eniten tunnelmaa suomalaiskatsomossa nostatti Matiaksen ajama finaalivoitto. Finaalithan ajettiin kolmeen kertaan, ensimmäisellä kierroksella Matias oli toinen ja toisella kierroksella kolmas. Vasta viimeisen finaalin voitollaan hän varmisti oman finaalinsa kokonaisvoiton.
-Timo