RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Mr Cale - 22.12.08 - klo: 16.18
-
FinTrack Tour 2009 –ohjeisto
TSM-10, TSP-10, TSS-10, C-12
Päivitetty 22.12.2008
1 Osakilpailut ja yhteyshenkilöt
FinTrack Tour 2009 –sarja muodostuu touring-luokissa neljästä talvi- ja neljästä kesäosakilpailusta. C-12 –luokassa ajetaan 4 osakilpailua talvella.
1.1 FinTrack Tour talviosakilpailut
FTT I 24.-25.1.
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Heikki Helin
FTT II 21.-22.2.
Oulun urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Vesa Yli, vesa_yli (a) hotmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Seppo Kankainen
FTT III 21.-22.3.
Riihimäen urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Toni Latvio, info (a) rcpiste.pp.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Lasse Hiltunen
FTT IV 18.-19.4.
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Jussi Luopajärvi
1.2 FinTrack Tour kesäosakilpailut
FTT V 9.5.
Riihimäen urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Toni Latvio, info (a) rcpiste.pp.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Heikki Helin
FTT VI 6.6.
Raision seurakunnan RC-autokerho
Yhteyshenkilö: Lasse Hiltunen, lasse.hiltunen (a) stxeurope.com
Tuomariston puheenjohtaja: Jari Salminen
FTT VII 11.7.
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Olli Andersson
FTT VIII 8.8.
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Tony Raikas
1.3 FinTrack Tour –yhteyshenkilö
Sarjan yhteyshenkilönä toimii Kalle Lehto
eMail: kalle.lehto (a) gmail.com
puh: 040 728 6533
2 Ajettavat luokat
TSM-10 (Touring Saloon Modified) avoin Suomen Mestaruus -sarja
TSP-10 (Touring Saloon ProStock) FinTrack -sarja
TSS-10 (Touring Saloon Stock) Nuorten Mestaruus –sarja alle 18–vuotiaille.
C-12 avoin Suomen Mestaruus -sarja
Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2009 (http://www.autourheilu.fi/20415.html) ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.
Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Kilpailijalla ei ole oikeutta vaihtaa alempaan luokkaa kesken sarjan. Eli luokasta TSM-10 ei saa vaihtaa luokkiin TSP-10 tai TSS-10, ja luokasta TSP-10 ei saa vaihtaa luokkaan TSS-10. Muut luokkavaihdokset ovat mahdollisia. TSP-10 ja TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaisesti.
Lisäluokkien ajaminen aikataulullisista syistä on ilman erillistä lupaa sarjan yhteyshenkilöltä kielletty.
3 Ilmoittautuminen
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy perjantaina viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite, puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, vähintään neljä 27 MHz tai 40 MHz taajuutta (tai 2,4 GHz) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista. Alle 18 vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla voidaan aloittaa jo kilpailua edeltävänä iltana mikäli järjestäjä näin päättää. Ilmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.
Mikäli uusi ilmoittautumismaksujärjestelmä valmistuu, siirrytään kaudella mahdollisesti ilmoittautumisten ennakkomaksuun.
4 Kilpailuformaatti
Kilpailu aloitetaan klo 8:00
• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkueräkierrosta
• 3 x A-finaalit, 2 x muut finaalit
Vähintään jälkimmäinen ohjattu harjoitus tulee ajaa transpondereilla, mutta molemmat ohjatut harjoitukset suositellaan ajettavaksi transpondereilla.
4.1 Talvella
Talvella luokat on jaettu kahdelle päivälle. Lauantaina ajetaan C-12 ja TSS-10 ja sunnuntaina TSM-10 ja TSP-10. Suurin alkueräryhmien määrä päivää kohden on kahdeksan. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros. Perjantaina ei ole vapaata harjoitusta. Lauantain kilpailun jälkeen aikataulun salliessa järjestetään vapaa harjoitus TSM-10 ja TSP-10 -luokille.
Sisällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät parhaan tuloksen (EFRA “Fastest Time”) mukaan.
4.2 Kesällä
FTT–kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan luokat TSM-10, TSP-10 ja TSS-10. Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.
Kesällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti:
Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta
- pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)
Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta
- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)
Eri alkuerätavat on esitelty sääntökirjan (http://www.autourheilu.fi/20415.html) kohdassa 3.6.2.
4.3 Lähetystapa
Alkueriin autot ryhmitetään riviin järjestäjän määräämään paikkaan lähtöjärjestyksen mukaisesti. Autot lähetetään erään lähtöjärjestyksen mukaisesti yksitellen lipulla tai kuulutuksella. Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisella järjestyksellä.
Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30 s lähtöön, lippu vaakatasossa 15 s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan). Myös laskentaohjelman automaattista äänilähetystä voidaan käyttää. Finaaleissa lähtöruutujen väli pitää olla vähintään 3 metriä. Finaalien lähtöpaikat tulee olla merkittynä rataan (tai radan reunaan) ennen kilpailun alkua. Lähetystapa ja lähtöruudut tulee esitellä kilpailijoille ajajakokouksessa ennen kilpailun alkua.
5 Kilpailunumerot
Numerot sijoitetaan touring-luokissa auton molempiin kylkiin etu- tai takaoveen ja C-12 luokassa molempiin kylkiin sekä auton keulaan.
Osoitteesta http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/fintraktour/ löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat. Numeroiden koko määräytyy seuraavasti:
- Touringluokissa numerot tulostetaan 1 sivu / A4-arkki
- C-12-luokassa numerot tulostetaan 2 sivua / A4-arkki
Numeroiden mustat kehysviivat on jätettävä näkyviin. Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessa ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellämainittujen ohjeiden mukaisesti.
Lista kilpailijanumeroista löytyy ohjeiston liitteestä 1 ja listaa pitää yllä sarjan yhteyshenkilö. Uudet kilpailijat ja luokkaa vaihtaneet anovat kilpailijanumeronsa ennen kilpailuun ilmoittautumista sarjan yhteyshenkilöltä.
6 Katsastus
Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää sekä pakollinen jälkikatsastus erän jälkeen. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.
Auto on tuotava erän jälkeen katsastukseen. Mikäli autoa ei tuoda katsatukseen on rangaistuksena parhaan alkuerätuloksen/pisteiden menetys.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkukennojen laillisuus.
C-12 -luokassa auton maavara (min. 3 mm) tarkastetaan ennen jokaista erää.
Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä-/finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti, mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä-/finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista.
Kaikissa kilpailuissa käytetään samaa katsastusvälineistöä.
6.1 Lisäykset sääntökirjan tietoihin
Tourinluokkien renkaat
Talvella sallittu rengas on valmiiksi liimattu DHI “Sorex 28R glued on JB wheels with JB foam inserts”. Kilpailuissa sallituissa rengasseteissä on oltava tehtaalla liimatut “FinTrack Tour” -tarrat vanteen sisäpuolella.
Maahantuoja: RC Point Oy
Kesällä käytetään valmiiksi liimattuja rengassettejä
- kuivalla LRP VTEC 27R 24 mm (tuotenumero #65052)
- märällä LRP VTEC Dunlop D20 Radial (tuotenumero #65055)
Valmiiksi liimattujen rengassettien vanteiden muokkaaminen kielletty (renkaan pinnan hiominen sallittu).
Painorajat
TSM-10 –luokassa painoraja EFRAn sääntöjen mukaan min. 1400 g (TSP-10 ja TSS-10 min. 1425 g). C-12 luokassa min. 800 g. Painot sisältävät ponderin.
Korilistat
EFRA-korilistat on esitetty liitteissä 3 ja 4. TSM-10 luokka vaihtaa kesäkaudeksi keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaisiin koreihin.
Touring siivet
Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään.
TSS ja TSP-10 moottorit
Tarkennus sääntöihin: Moottorien muokkaaminen kielletty, lukuunottamatta laakerien vaihtoa ja päätykappaleen (autoon kiinnittyvä osa) reijittämistä.
Kesäkaudella kilpailijan käyttäessä LiPo-akkuja on ainoat sallitut moottorit seuraavat:
TSP-10:
CS Super Sport Brushless Motor 10,5T
- Valmistajan osanumero: C110304
GM PRO STOCK 10,5T STAR W. ANT.
- Valmistajan osanumero: 97290
TSS-10:
CS Super Sport Brushless Motor 17,5T
- Valmistajan osanumero: C110305
Speed Passion Ultra Sportsman Stock - 17,5T
- Valmistajan osanumero: SPF175
Moottorien muokkaus laakerien vaihtoa lukuunottamatta kielletty!
NiMH-kennoilla ajettaessa vanhat moottorisäännöt (8.5T ja 13.5T) ovat vielä voimassa.
LiPo-akut
Kesäkaudella sallitaan LiPo-akkujen käyttö kaikissa luokissa. Tarkemmat säännöt koskien LiPo-akkuja löytyy liitteestä 5.
6.2 Renkaiden merkkaus
Touring-luokissa kilpailijalle annetaan ilmoittautumisen yhteydessä tarvittava määrä rengastarroja, jotka kilpailija saa kiinnittää valitsemiinsa renkaisiin. Kun kilpailija haluaa hyväksyttää tietyn renkaan tulee hänen käydä katsastuksessa merkkaamassa rengas sinetillä renkaan ja vanteen saumaan sekä yhdellä sinetillä rengastarran ja vanteen päälle. Renkaat tulee merkitä ennen ajoa.
Sallitut rengasmäärät (kpl) yhtä kilpailua kohti
Luokka kuiva/sisä sade
TSM-10 8 4
TSP-10 4 4
TSS-10 4 4
6.3 Ympäristö
Kilpailun järjestäjän tulee hankkia kilpailualueelle pattereiden/akkujen sekä öljyn keräyspiste.
7 Tuloslaskenta
Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Kilpailukutsussa on mainittava, mikäli kilpailussa käytetään lainattavia tai vuokrattavia personal transpondereita. Mikäli ponderivuokraa peritään on sen suuruus 5 eur/ponderi.
7.1 Lopputulokset
Kilpailun lopputuloksista tulee näkyä vähintään sijoitus, kilpailijanumero, nimi, seura, finaalisijoitukset sekä yhteispisteet finaaleista. Kaikkien luokkien lopputulokset toimitetaan sarjan yhteyshenkilölle ja SM-luokkien (C-12 ja TSM-10) tulokset AKK:n Ralf Petterssonille ralf (a) pettersson.as
8 Tuomarointi
Kilpailuerien tuomarointi tapahtuu kilpailunjohtajan, tuomariston sekä ratatuomareiden toimesta. Vastuualueet tulee jakaa ensimmäisessä tuomariston kokouksessa. Ajajakokouksessa tulee esitellä ratatuomarit sekä vastuualueet.
8.1 Ratatuomarit
Ratatuomarit valitaan kilpailijoiden, huoltajien tai ulkopuolisten henkilöiden joukosta. Ratatuomarilla tulee olla lisenssi. Jokaisessa erässä (myös finaalit) täytyy olla vähintään yksi ratatuomari. Varsinaiset tuomarit kutsuvat ratatuomarit lyhyeen ”linjakokoukseen” ennen alkuerien alkua, missä kerrataan ratatuomareiden tehtävät, sovitaan mm. erityiset tarkkailtavat kohteet, yhtenäiset rangaistuskäytännöt yms.
8.2 Tuomarointi
Sääntökirjassa mainittujen asioiden lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) kilpailuerän aikana: Liputus pois erästä.
2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.
3. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Lievässä tapauksessa jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan stop and go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.
4. Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä. Rangaistuksena stop and go sekä tahallisuudesta ja virheen toistamisesta ja törkeydestä riippuen tuomariston harkinnan mukaan kilpailusta sulkeminen.
5. Kilpailun johtaja / ratatuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
6. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään.
7. Varaslähdön tuomitseminen on ainoastaan lähettävän tuomarin käsissä.
8. Radalle paluu ilman kolhimista.
Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomariston kokouksessa.
9 Palkinnot
Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan luokissa C-12, TSM-10 ja TSP-10 A-finaalin kuusi (6) parasta, B-finaalin kolme (3) parasta sekä seuraavien finaalien voittaja muisto- tai esinepalkinnoin. TSS-10 luokassa palkitaan kaikki kilpailijat muisto- tai esinepalkinnoin.
Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1 €. Sarjan yhteyshenkilö hankkii sarjapalkinnot, jotka jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan yhteyshenkilö kerää palkintorahat kauden lopulla. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisen kilpailun yhteydessä.
Lisäksi kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan luokkien C-12 ja TSM-10 yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.
Ensimmäistä kautta luokassaan ajavat kilpailijat kilpailevat Vuoden Tulokkaan tittelistä ja kiertopalkinnosta. Palkinnot jaetaan sarjapisteiden mukaisesti.
10 Sarjapisteet
Touring-luokissa ajetaan neljä osakilpailua talvella sekä neljä osakilpailua kesällä, joista lasketaan mukaan pisteisiin 3+3 kilpailua. C-12 luokassa lasketaan mukaan 3:n osakilpailun pisteet.
TSM-10 ja C-12 SM-osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen.
TSP-10 ja TSS-10 –luokkien osakilpailuissa jaetaan sarjapisteita, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 10 kilpailijaa.
Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:
(http://users.tkk.fi/~ktlehto/FTT2009/FTT2009pistejako.jpg)
11 Kilpailijoiden jako alkueräryhmiin
Maksimissaan 10 (TSM-10, TSP-10 ja C-12) tai 8 (TSS-10) kuljettajaa/alkueräryhmä. HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. Sarjan yhteyshenkilö toimittaa listan järjestäjälle ennen kilpailuita. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.
Vapaa harjoittelu ajetaan alkueräryhmittäin, jolloin varsinaista eräharjoitusta ei enää ajeta. Mahdolliset radiohäiriöt selvitetään 1. ja 2. vapaaharjoituksen aikana. Kuljettajat jaetaan finaaleihin oheisen kaavion mukaan.
Kuljettajien jako finaaleihin
(http://users.tkk.fi/~ktlehto/FTT2007/FTT2007finaalijako.JPG)
Liitteet
Liite 1 Kilpailijanumerolista
Liite 2 Harjattomat sähkömoottorit
Liite 3 1/12 korilista
Liite 4 EFRA 1/10 korilista
Liite 5 LiPo-akut
* * *
Edit 5.1.2009: C-12 korilistaa päivitetty
Edit 7.1.2009: Korjattu kirjoitusvirheitä
Edit 12.1.2009: Laukaan kesäkisan päivämäärä korjattu
Edit 26.3.2009: Lisätty Liite 5
Edit 27.3.2009: Lisätty kesän "LiPo-moottorisäännöt" kohtaan 6.1
Edit 4.5.2009: Tarkennettu LiPoihin liittyviä sääntöjä kohdassa 6.1
-
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 1 - Kilpailijanumerolista
Uudet kilpailijat:
Kilpailu numero anotaan sarjan yhteyshenkilöltä. Ilmoita nimi, seura ja luokka. Yhteystiedot löytyvät FTT 2008 ohjeistosta.
Vanhat kilpailijat:
Ilmoita, jos olet vaihtanut/vaihtamassa luokaa tai seuraa.
TSM-10
1 Trzaska Sebastian Jkl SRK
2 Kutvonen Viljami UAU
3 Rytsy Teemu LMM
4 Ahoniemi Simo HyUA
5 Minkkinen Joni LMM
6 Andersson Christer MMRc
7 Lehto Kalle KyPak
8 Teponoja Miko TamUA
9 Ahoniemi Sakke HyUA
10 Kuusinen Matias UAU
11 Kyykkä Ari-Pekka EPUA
12 Lukkari Harri MMRc
13 Laurila Otto RiiUA
14 Helin Pauli TamUA
15 Yli Vesa OUA
16 Mairue Tomi SRC
17 Heinonen ari UAU
18 Södergård Kenneth EPUA
19 Holsti Joonas UAU
20 Hiltunen Joni TUA
21 Mäkinen Veini JärvSRK
22 Koivula Pekka TamUA
23 Salminen Marko RiiUA
24 Vehniäinen Panu ÄkiUA
25 Pihl Olev EST
26 Luman Priit EST
27 Mäkelin Iina KyPak
28 Niinivirta Toni MMRc
29 Quagraine Joseph UAU
30 Vuokila Atte OUA
31 Vähäkangas Oskari OUA
32 Laptev Ivan RUS
33 Nyrhinen Juha EPUA
34 Huhtala Jukka-Pekka EPUA
35 Rintamäki Tatu EPUA
36 Kutter Aare EST
37 Hautanen Lauri EPUA
38 Hovi Jani HyUA
39 Kähkönen Jesse HyUA
40 Kupari Tero LohUA
41 Laurila Miika OUA
42 Rönnqvist Risto JärvSRK
43 Pitkä Nikke RiiUA
44 Rinne Miika SuSeKa
45 Mustonen Jarkko UAU
46 Kivijärvi Antero UAU
47 Leino Teemu UAU
48 Rönnqvist Ville JärvSRK
49 Levänen Juho RiiUA
50 Salmén Henry LahUA
51 Erkkilä Taneli FED
52 Poutiainen August TUA
TSP-10
1 Laurila Miika OUA
2 Myöhänen Tomi UAU
3 Salmén Henry LahUA
4 Mustonen Jarkko UAU
5 Kalves Tom TamUA
6 Koskinen Risto TamUA
7 Korvenmaa Matti MikUA
8 Lindvall Niko UAU
9 Neirola Jussi EPUA
10 Salmela Sami UAU
11 Lehtojärvi Jethro TUA
12 Konoila Jyri UAU
13 Wikstén Tommi UAU
14 Kaasinen Aleksi UAU
15 Haapsaari Sami TUA
16 Södergård Björn VUA
17 Hiltunen Joni TUA
18 Mänty Mika OUA
19 Valtanen Janne OUA
20 Takkinen Sami LahUA
21 Heinonen Arto UAU
22 Kulkas Juho UAU
23 Nyrhinen Juha EPUA
24 Lindeman Tero LMM
25 Jokinen Santeri KyPak
26 Kiiski Janne RiiUA
27 Häkämies Jukka LohUA
28 Pulli Jomi KyPak
29 Vähäkuopus Marko OUA
30 Naumov Alexandr RUS
31 Egorov Alexey RUS
32 Seppälä Jani OUA
33 Bloigu Risto OUA
34 Keränen Timo LahUA
35 Mäkinen Mikko VMF
36 Penttinen Jukka LahUA
37 Kaasinen Harri UAU
38 Lehto Jyrki ATAK/UA
39 Karpov Vitaly RUS
40 Jansson Kai KyPak
41 Laakso Touko TamUA
42 Anttonen Mika OUA
43 Seppälä Markku UAU
44 Lappi Ari MMRc
45 Karvanen Teemu SaiKart
46 Hovi Jani HyUA
47 Nordman Sten Keimola FK-K
48 Iivonen Matti KyPak
49 Martynenko Boris RUS
50 Peltomaa Harri TamUA
51 Haapaharju Kim EPUA
52 Eklund Marko TamUA
53 Aulin Lauri ATAK/UA
54 Rahko Toni LohUA
55 Ahola Henri KyPak
56 Hölttä Matti UAU
57 Minkkinen Pentti LMM
58 Vuorenmaa Niko RiiUA
59 Sojakka Thomas UAU
60 Hyppönen Ville UAU
61 Valkola Jari UAU
62 Rintala Juha EPUA
63 Pyörre Petri LahUA
64 Kerola Jukka OUA
65 Södergård Kenneth EPUA
66 Tsistovski Mihail LahUA
67 Haug Risto EST
68 Huurre Jasse TUA
69 Mäläskä Mika LohUA
70 Ahola Jari UAU
71 Ilvessalo Lasse UAU
TSS-10
1 Kerola Jukka OUA
2 Luukkonen Eetu MMRc
3 Niinivirta Toni MMRc
4 Salmela Karri UAU
5 Rönnqvist Ville MMRc
6 Kauppinen Petteri RiiUA
7 Suni Joni MMRc
8 Pitkä Nikke RiiUA
9 Valander Joel RiiUA
10 Louhi Jaakko TUA
11 Salo Lassi RiiUA
12 Pohjalainen Jani SaiKart
13 Möller Mikko UAU
14 Kallio Jesse SaiKart
15 Mustonen Jere OUA
16 Poutiainen August TUA
17 Savolainen Anssi TUA
18 Kesseli Samuli RiiUA
19 Taimioja Veli-Pekka KyPak
20 Sampo Tommi Jkl srk
21 Karsikko Jukka OUA
22 Latvanen Markus EPUA
23 Lahtinen Joona KyPak
24 Konoila Ville UAU
25 Malinen Lauri LahUA
26 Ahola Juha LahUA
27 Oksanen Joonas LahUA
28 Rantala Jarkko KyPak
29 Rantala Miika KyPak
30 Kanniainen Antti OUA
31 Hujanen Niko LMM
32 Koliseva Otto LMM
33 Lehtonen Atte LMM
34 Vehkomäki Taneli RSRK
C-12
1 Ahoniemi Simo HyUA
2 Saarinen Teemu HyUA
3 Yli Vesa OUA
4 Raikas Tony KyPak
5 Mustonen Jarkko UAU
6 Heinonen Ari UAU
7 Mänty Mika OUA
8 Penttinen Jukka LahUA
9 Minkkinen Joni LMM
10 Kutvonen Viljami UAU
11 Kuusinen Matias UAU
12 Mäkinen Veini JärvSRK
13 Hovi Jani HyUA
14 Salmén Henry LahUA
15 Kähkönen Jesse SRC
16 Heinonen Arto UAU
17 Salmela Sami UAU
18 Munck Sami TamUA
19 Putkonen Niko TamUA
20 Bloigu Risto OUA
21 Korvenmaa Matti MikUA
22 Laurila Miika OUA
23 Harmokivi Satu LahUA
24 Kaukovalta Miika JärvSRK
25 Vähäkuopus Marko OUA
26 Vehniäinen Panu ÄkiUA
27 Vuokila Atte OUA
28 Siltanen Jarno Jkl SRK
29 Mäkinen Mikko VMF
30 Iivonen Matti KyPak
31 Heikkilä Pekka MäntsMK
32 Lappi Ari MMRc
33 Tsistovski Mihail LahUA
34 Vähäkangas Oskari OUA
35 Fager Carl-Magnus UAU
36 Lindvall Niko UAU
37 Niinivirta Toni MMRc
38 Holsti Joonas UAU
39 Ahoniemi Sakke HyUA
40 Andersson Christer MMRc
41 Leino Teemu UAU
42 Levänen Juho RiiUA
43 Laptev Ivan RUS
44 Kerola Jukka OUA
45 Salminen Ari RiiUA
46 Vuorenmaa Niko RiiUA
47 Kivijärvi Antero UAU
48 Koivula Pekka TamUA
49 Rinne Miika SuSeKa
Luokissaan uudet kisaajat kursivoituina.
-
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 2 - Harjattomat sähkömoottorit
EFRA Brushless motor
Suom. J. Luopajärvi
Päivittänyt kaudelle 2007 K. Lehto
HARJATTOMAT SÄHKÖMOOTTORIT:
Harjattoman moottorin yleinen määritelmä:
a) Sekä sensoreilla että ilman olevat moottorit ovat sallittuja.
b) Moottori täytyy olla uudelleen rakennettavissa. Kuulalaakerit ovat sallittu.
c) Mikäli moottori toimii sensoreiden avulla:
- Moottorin tulee käyttää kuusi nastaista JST ZH liitintä mallinumeroltaan ZHR-6 tai SZH-002T-P0.5, joka on sopiva 26-28 awg mitoitetuille johdoille.
Johdin järjestys tulee olla seuraava:
Nasta #1 - Musta johdin: maapotentiaali
Nasta #2 - oranssi johdin: vaihe C
Nasta #3 - valkoinen johdin: vaihe B
Nasta #4 - vihreä johdin: vaihe A
Nasta #5 - sininen johdin: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
Nasta #6 - punainen johdin + 5.0 VDC +/- 10%.
Yhteensopivan nopeudensäätimen täytyy käyttää kuusi nastaista JST:n naarasliitintä osanumeroltaan X-6B-ZR-SMX-TF (missä X merkitsee liittimen tyyppiä), tai vastaavaa.
- Virtaliitin tulee olla selkeästi merkattuna kirjaimilla A, B, C.
Kirjain A vaiheelle A
Kirjain B vaiheelle B
Kirjain C vaiheelle C
d) `05` kokoisen moottorin määritelmä:
Kannu:
Suurin sallittu halkaisija on 36.02mm mitattuna kohdasta, joka antaa suurimman halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Pienin sallittu halkaisija on 34.00mm mitattuna kohdasta, joka antaa pienimmän halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Suurin sallittu pituus on 53.00mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Pienin sallittu pituus on 50.00mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Moottorin kiinnitys reiät tulee olla 25,0 - 25.4 mm etäisyydellä toisistaan moottorin keskilinjan suhteen.
Staattori:
Staattorin vähimmäispituus on 19.30mm ja enimmäispituus 21.00mm. Sisähalkaisijan pitää olla vähintään 12.50mm ja enintään 16.00mm.Jos staattori muodostetaan levyjen avulla, täytyy sen kuitenkin olla yhtenäinen. Levyjen tulee olla toisissaan suoraan kiinni, kaikki väliaineet levyjen välissä ovat kiellettyjä. Levyjen paksuus on 0.35 +/- 0.05mm. Kaikki levyt tulee olla samaa materiaalia.
Käämitys:
Ainoastaan kolmihaaraiset staattorit ovat sallittuja. Käämitysten tulee olla tähti- tai delta-mallisia. Ainoastaan pyöreä kuparijohdin on sallittu. Kierrosmäärää ei ole rajoitettu.
Roottori:
Akselin halkaisijan tulee olla 0.125 tuumaa (3.175mm). Ainoastaan yksiosaiset Neodyymi- tai Ferriittimagneetit ovat sallittuja. Magneetilla saa olla vain kaksi magneettista napaa. Magneetin pituus tulee olla vähintään 23.00mm ja enintään 27.00mm. Magneetin halkaisijan täytyy olla vähintään 12,00 mm ja enintään 15.50 mm.
e) Kaikissa moottoreissa täytyy olla alkuperäisen valmistajan logo tai nimi leimattuna.
-
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 3 - 1:12 korilista
Andys
#8217 Sauber Mercedes
Associated
#3169 Jaguar GTP
#3171 Corvette GTP
#3174 Nissan GTP90
Black Art
#BA001 Audi R10
#BA003 Pacemaker (R10)
Bolink
Nissan NPT90
Ferrari WSC
Buds Nissan NPT90
Nissan NPT90
#2018 Porsche 962
CEFX
#14501 DBA4 (Reynard 02S)
#14502 Courage Peugeot
Corally
#78100 Nissan GTP (Long)
#78105 Nissan GTP (Short)
#78110 Ferrari WSC (Hot)
#78115 Nissan GTP (Hot)
#78120 Mercedes
CRC
#4160 Courage Peugeot C60 Evo3
Hot Bodies
#12202 Ferrari WSC
#12201 Nissan GTP
#????? Toyota GT1
#66831 Reynard 02S
#66832 MOORESPEED 908
Kawada
#K071 Sauber
Parma
Nissan NPT90
#10210 Zytec
Protoform
Courage C-41 WSC
#1603 Nissan P-35
#1607 LMP Speed 8 ( Bentley )
#1609 Speed 12 GTP ( Bentley )
Yokomo
MS-2
* * *
Edit 5.1.2009: EFRA 2009 korit lisätty listalle
-
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 4 - EFRA 1:10 korilista
Tämän listan mukaiset korit ovat käytössä kaikissa touringluokissa talvikaudella. Kesäkaudella TSM-10 -luokassa sallitaan uuden keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaiset korit.
East Coast Bodies Tune
4006 Euro-R
4007 M-Speed 6
4008 IS 250
4009 Evolution-X
4010 320 SI
Frewer
FR29N Dodge Stratus
GM
93430 Alfa Romeo
HPI
7316 Dodge Stratus
7381 Vauxhall Astra
4013 HB type C
4014 Alfa Romeo 159
4015 Mazda 6
4016 Mazda 6 MPS
Parma International
10124 MG X-20
10089 Alfa Romeo 156
4011 M-Type Mazda 6
Protoform
1427 Dodge Stratus
1429 Vauxhall Vectra
1460 Alfa Romeo 156 2,0
1463 Vauxhall Astra BTCC
1467 MG ZS
1449 Stratus 2,0 (190mm), Protoform
1476 Stratus 3.0 (All Purpose) Protoform
1465 Mazda 6 (190mm) Protoform
4012 Mazda Speed
4017 Mazda Speed 6
Slipstream-Trickbits
TB7100 Alfa Romeo
Titan
T600260002 Alfa Romeo 156
Yokomo
ZR-YSB Dodge Stratus Type A
ZR-TCB Toyota Chaser
Rayspeed
RS-26 Honda Accord
-
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 5 - LiPo-akut
26.3.2009 Pienoisautoilun lajiryhmä
LiPo-akkujen lataussäännöt AKK-Motorsport ry:n alaisissa PA kilpailuissa 2009
1. Käytettävän akun tulee olla kovakuorinen ”hard case” akku (ABS tai muu vastaava materiaali),
joka on hyväksytty:
a. EFRA 2009 listalla (päivätty 16.2.2009)
b. ROAR 2009 listalla (päivätty 26.3.2009)
i. ROAR 2009 listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja.
2. Akkukoteloon ei saa tehdä mitään muutoksia. Kotelon tulee olla ehjä ja alkuperäisen muotoinen.
3. Akun pohjassa olevat jalat (tabs) saa lyhentää mikäli ne eivät ole rakenteeltaan ontot.
4. Akut on ladattava standardilla CC/CV (Constant Current/Constant Voltage) -latausohjelmalla
max 8.40 V jännitteeseen (mittaustoleranssi +/- 0.04 V).
5. Latauksen yhteydessä on käytettävä jännitteen tasaajaa (balanseri). Jännitteen tasaajan tulee
olla:
a. Sisäänrakennettu laturiin, jolloin akku kytketään + ja – napojen lisäksi laturin
tasausliittimeen
b. tai ulkoinen niissä tapauksissa joissa laturissa ei ole sisäänrakennettua jännitteen
tasaajaa. Näissä tapauksissa jännitteen tasaajan pitää olla mallia, joka kytketään laturin
ja akun väliin. Soveltuvia tuotteita ovat:
i. Graupner LiPo Balancer Plus
ii. JP EnErG Li-Poly In-Line 2-5 Cell Balancer
iii. tai vastaava muu kaupallinen tuote.
c. Jännitteen tasaajat jotka kytketään pelkästään akun tasausliittimeen laturin rinnalle ovat
kielletty.
6. Akkujen lämmittäminen on kielletty.
7. Akkujen lataus ja säilytys suorassa auringonpaisteessa on kielletty.
8. Akun latausvirta max. 1C (1C = akun yhden kennon kapasiteetti, esim. 5300mAh = 5.3A)
9. Akku tulee sijoittaa latauksen ajaksi käyttöön tarkoitettuun latauspussiin. Soveltuvia tuotteita
ovat:
a. Speed Passion Lipo Safe Bag
b. MaxAmps Lipo Sack
c. tai vastaava muu kaupallinen tuote.
10. Akkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa välitön hylkäys kilpailusta ilman varoitusta.