Mitään en M8:lla ajamisesta tiedä, jos ei lasketa PM-kisan seuraamista katsojana. Hienoa kisailua muuten! Mielenkiintoista että nyt ainakin osa keskustelijoista on huomannut noiden maksujen olevan este kisaamisen aloittamiselle. SC-kisaamisen osalta otin tämän esille keväällä ja tuli aika rankasti lunta tupaan, kun väitin tuota samaa. Hienoa että ainakin osa on tuon kesän aikana ymmärtänyt.
Viime talvena pohdimme Foffi-kisojen osalta aloituskynnyksen korkeutta ja aloituskustannuksia. Lajissa oli kolme luokkaa, yksi polttis- ja kaksi sähköautoluokkaa. Kaikissa aloitusinvestointi kilpailukykyiseen ajokalustoon vaati lähemmäs 1000 euroa, isommassa sähköluokassa paljon tuon päällekin. Lisäksi kaikki autot sähköluokissa oli rankasti rakennettuja eikä kaupan hyllystä otettu auto ollut kilpailukykyinen edes huippukuskin käsittelyssä.
Ratkaisuksi nostettiin uusi SC-autoihin perustuva luokka, joka korvasi osanottajapulasta kärsineen nitroluokan. SC:ssä ajetaan täysin vakioilla SC-autoilla, jotka sellaisenaan kelpaavat vaikka maastosarjan yhteydessä järjestettyihin kansallisiin SC-kisoihin. Ainoa käytännössä tarvittava lisähankinta on laparenkaat foffin rinnejaksoille. Nämä autot mahtuvat myös pienemmän sähköautoluokkan sääntöihin, joten samalla autolla on voinut ajaa kahdessa luokassa, joskaan eivät aivan pärjää luokkaan rakennetulle huippukalustolle.
Toinen uudistus, joka lajiin otettiin, niin yhteen kisaan jokaisessa luokassa saa kauden aikana osallistua ilmaiseksi. Käytännössä nämä asiat tekivät ensinnäkin SC-luokasta erittäin suositun, mutta ovat myös tuoneet useita uusia harrastajia lajin pariin. Tämä siitäkin huolimatta, että kaikki kisat ovat kilometrien päässä mistään mihin pääsee julkisella kulkuneuvolla. Kisaajia tulee niin läheltä kuin kaukaakin, jopa satojen kilometrien päästä.
Miksi kerron tämän täällä, niin uudelle harrastajalle ikään katsomatta aloituskustannukset ovat suurin este aloittaa kilpaileminen. Takaraivossa on ajatus, että entä jos en osaa tai jos kilpaileminen ei sittenkään ole minun juttu. Viimeisintä ruokkii myös hyvin pro-kuskit, jotka menevät kaksi kertaa kierroksella ohi aloittelijasta.
Kisaamisen voi aloittaa vaikka käytetyllä kalustolla, jolloin riittää ehkä jopa alle 500 euron kokonaispanostus kalustoon ja tarvikkeisiin. Jos kisaaminen tai ajaminen ylipäätään ei sitten maistukaan, niin tästä saa leijonanosan pois myymällä kaluston. Sen sijaan näistä *HOKE*:n listaamista "virastomaksuista" ei saa senttiäkään takaisin.
Ajatus mahdollisuudesta osallistua ensimmäiseen kisaan ilman noita noita jäsenyyksiä ja lisenssimaksuja voi todella auttaa uutta kilpailijaa alkuun. Sitä vaan en ymmärrä miksi sen autokauppiaan pitäisi niitä maksuja kustantaa. Eikö kyse ole kuitenkin siitä että seura saisi aktiivin jäsenen ja kilpailuihin saataisiin osanottajia. Silloin mielestäni olisi seuran, kisajärjestäjien ja AKK:n paikka alentaa tuota aloituskynnystä. Kertalisenssi käyttöön ja siten että ensimmäisen kertalisenssin saisi ilmaiseksi tai täysin nimellisellä euro hinnalla. Lyhytnäköisesti voisi olla jopa tappiollinen, mutta niinhän markkinointi aina on. Tämä ensimmäinen kerta pitäisi sallia myös ilman seuran jäsenyyttä. Kisamaksustakin vielä ainakin alennus, niin parhaimmillaan ensimmäisen kisan virastomaksut nolla euroa ja kiinnostus herätetään tällä.