RC10.FI
Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: Heuli - 20.04.04 - klo: 20.03
-
Nyt on ajettu jo puolet tämän vuoden touringin SM/NM-sarjasta. Mitä on jäänyt käteen talvisarjan neljän osakilpailun jälkeen? Onko uudistukset (mm. ratatuomarit, vakioluokan avoin sarja, CS-27 renkaat, tiukemmat säännöt jne.) olleet hyviä vai huonoja?
EDIT: Takana on sitten koko sarja ja omasta mielestäni ainakin erittäin onnistunut kokonaisuus. Kiitokset Jussille, Tumpille ja muille sarjan puuhamiehille!
Lopputulokset: TS-10 SM (http://www.vaasanua.net/FinTrackTour/FinTrack_Tour_2004_sarjapisteet_TS-10.pdf), TJ-10 alle 16-v (http://www.vaasanua.net/FinTrackTour/FinTrack_Tour_2004_sarjapisteet_Tj-10_alle16v.pdf) ja TJ-10 avoin (http://www.vaasanua.net/FinTrackTour/FinTrack_Tour_2004_sarjapisteet_Tj-10_avoin.pdf)
-
Itse havaittuja kehittämiskohteita, näin kuuluttajan / kilpailunjohtajan näkövinkkelistä.
Autojen numerointi on epäonnistunut, ei näy, vaikka näkimissä ei pitäisi olla vikaa.
Tästä johtuen, kuuluttajan täytyy tuntea autojen väritys hyvin, jotta voisi huutaa tilaa kärjelle ja muille siihen oikeutetuille.
Väritys on nykyään aika saman tyylistä, joten sekin on hankalaa.
Numeroita isommaksi, vaikka tyylin kustannuksella!
Toinen pointti, jos ei kerkiä oman eränsä lähtöön, on mielestäni huono juttu lähteä testimielessä kruisailemaan, jo kierroksia jääneenä tulosta tekevien sekaan.
Joten pitäisikö saada asiasta sääntö?!?
Tarvitaanko nimiä auton sivuikkunoissa?!? ketä varten ne on?
Tässä pari juttua havaittuna.
-
Sen verran kommenttia, että nimi sivuikkunassa tarvitaan ehdottomasti, koska me kuskit voimme vaikka katsastuspöydällä tarkistaa kenen auto on kyseessä ja osaamme sitten kenties varoa sitä, koska tiedämme sen nopeammaksi tai hitaammaksi (" ai toi on sen auto").
Kuuluttajakin kuuluttaa yleensä nimen ja ehkä numeronkin. Mutta ehkä se nimi on kuitenkin se asia joka jää mieleen.
Nimi autossa on vähän sama asia kuin nimi radiossakin, tai postiluukussa jne.
Nimi autossa tarvitaan siis ehdottomasti. On kiva/hyvä tietää minkälaisella autolla kanssa kilpailija ajaa. Nuo mumerot kun ei muistissa pysy.
Kuskit oppii myös kivasti tuntemaan nimeltä korissa olevan "luntin" perusteella.
Kesken erään lähtemisestä olen täysin samaa mieltä, eli pitäisi olla ei sallittu toimenpide.
Miten olisi jos vapautettaisiin korisääntöä sen verran, että tämä Stratus-merkkiluokka lakkaisi ja alettaisiin ajaa vähän muunkinlaisilla koreilla, jotta tunnistuskin helpottuisi. :wink:
-
Jos EFRA:ssa ei osata tehdä järkeviä päätöksiä niin viimeistään ensi kaudeksi voisi vapauttaa korisäännön. Protoformin Stratus ykkösellä on ajettu kilpaa jo viisi vuotta ja monella kuskilla on nyt pölyttymässä hyviä kisakoreja aivan turhaan (Stratus 2.0, Alfa 2.0, Mazda6, ...).
Tuo nimi sivuikkunassa on ihan hyvä juttu, tunnistaa varikolla kuka on kukin. Pitäisikö numeroinnissa palata vanhaan järjestelmään jossa jaetaan numerot ykkösestä kymppiin? Silloin numerotkin voisivat olla hieman suurempia ja kaikki tuomarit näkisivät numerot eikä stoppareita tarvisi arpoa.
-
No mä en muusta tie mut kannattaisin kyl tota et ois enemmän kori vaihtoehtoja. Mä en kuulu Stratus faneihin.
-
Tästä johtuen, kuuluttajan täytyy tuntea autojen väritys hyvin, jotta voisi huutaa tilaa kärjelle ja muille siihen oikeutetuille.
Voisin kuvitella että tämä osittain johtui siitä, että Laukaalla olit kuuluttamassa paikassa, joka oli pääsuoran loppupäässä ja näin olleen kun moni ohitus tapahtui juuri pääsuoralla, niin et päässyt näkemään autosta muuta kuin keulan jossa ei numeroa ole nähtävillä.
Ainakin itse huomasin tämän, koska kahdessa erässä kärkikaksikko tuli peräkkäin pääsuoran aikana taakseni, jolloin tietysti minun piti antaa tilaa, mutta koska tässä tilanteessa autoni numero ei mitenkään voinut olla nähtävillä kuuluttajan korokkeelta, niin värin mukaan Seppo sieltä sitten autoani kuvaili. Tosin Seppo myöskin hyvin kertoi että tyyliin "auto pääsuoralla" sijainnin, eli siinä vaiheessa kyllä jo ilman värityksen kuvauksia tiesin että oma auto oli kyseessä.
Olisiko aihetta lisätä numero näkyville useampaan kohtaan?
-
Itse seisoin siinä 9. nostopaikalla kuuluttajan vieressä, eikä minulla ainakaan ollut minkäänlaisia ongelmia nähdä autojen numeroita Ilman laseja kauempaakaan.. Vaikka sentään oon tunnetusti puusilmä ilman lasejani. (puolen sekunnin kierroajan parannus lasit päässä puhukoot puolestaan) ;)
Taitaa olla Sepolla vaan jo aika käydä optikon juttusilla.. ;)
-Niko-
-
SM-pisteet on ilmestynyt AKK:n sivuille http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2004-04-21T08-26-2414.pdf
2004 PIENOISAUTOILUN SM-PISTEET (Luokka TS-10)
========================= ==
1.Kuusankoski 17,1
2.Turku 21,2
3.Riihimäki 20,3
4.Laukaa 17,4
5.Kuusankoski 22,5
6.Hyvinkää 19,6
7.Oulu 24,7
8.Laukaa 14,8
Ohjaaja Seura 1 2 3 4 5 6 7 8 YH
--------------------------------------------------------------------------------
1 Christer Andersson MMR 100 100 -69 100 300
2 Pekka Koivula TamUA -42 90 63 90 243
3 Jouko Termonen SRC 76 82 -76 82 240
4 Timo Rinne TamUA 90 72 -66 76 238
5 Teppo Kauppinen VAU 82 57 60 - 199
6 Sakke Ahoniemi HyUA 46 76 72 - 194
7 Tony Raikas KyPak 66 -54 58 69 193
8 Kalle Lehto KyPak 72 - 57 60 189
9 Tom Kalves TamUA 63 63 -48 63 189
10 Vesa Yli OUA 54 69 -54 58 181
11 Jarno Siltanen JyvSRK -24 66 40 66 172
12 Pauli Helin TamUA 40 42 -38 72 154
13 Joni Mielonen LMM -33 58 42 46 146
14 Simo Ahoniemi HyUA 60 - 82 - 142
15 Jussi Luopajärvi VUA 48 38 -22 54 140
16 Joseph Quagraine VAU 58 - 46 30 134
17 Mika Mänty OUA 57 40 -21 36 133
18 Teemu Saarinen HyUA 69 60 - - 129
19 Simo Tammela OUA 44 44 36 -36 124
20 Harri Nyman LMM -15 36 33 51 120
21 Ari Salminen RiiUA -22 51 28 40 119
22 Matti Eskelinen JyvSRK -17 48 20 44 112
23 Juho Levänen RiiUA - - 100 - 100
24 Janne Valtanen OUA 30 30 - 38 98
25 Ismo Vuorinen KyPak 51 - 19 22 92
26 Jaakko Ilvonen KyPAK - - 44 48 92
27 Jani Seppälä OUA 36 22 - 33 91
28 Steen Graverseen Tanska - - 90 - 90
29 Ari-Pekka Kyykkä SeiSRK 19 - 24 42 85
30 Reima Mäkinen TUA 38 46 - - 84
31 Marko Salminen RiiUA 28 - 26 26 80
32 Aki Joentakanen VAU 21 24 30 -20 75
33 Veini Mäkinen JärvSRK 36 19 19 - 74
34 Juho Koskivuo VAU 19 33 -15 20 72
35 Niko Putkonen TamUA 14 28 -14 28 70
36 Henri Tenhunen LMM 12 - - 57 69
37 Carl-Magnus Fager VAU 20 21 16 -16 57
38 Ari Lappi VAU -10 26 13 14 53
39 Harri Ojajärvi OUA 13 19 -12 21 53
40 Mathias Larsson Ruotsi - - 51 - 51
41 Tero Kupari LohUA -8 15 10 17 42
42 Kenneth Södergård VUA - 36 5 - 41
43 Petri Ström LMM 26 - - 15 41
44 Ivan Laptev Venäjä - - 36 - 36
45 Kari Sinisaari HyUA 12 12 12 - 36
46 Teemu Karvanen RuKART 6 17 - 11 34
47 Jomi Pulli KyPak 9 - 6 13 28
48 Henri Eskman TamUA - - - 24 24
49 Miika Kaukovalta JärvSRK - 16 7 - 23
50 Miko Pyhältö TUA - 20 - - 20
51 Daniel Kalves TamUA - - - 18 18
52 Tuure Auranen LMM - - 17 - 17
53 Jyri Konoila VAU 16 - - - 16
54 Mari Pyhältö TUA - 14 - - 14
55 Jari Ulmanen TUA - 13 - - 13
56 Oskari Vähäkangas OUA - - - 12 12
57 Sami Haapsaari TUA - 11 - - 11
58 Petri From TUA - 10 - - 10
59 Alexeev Aleksandr Venäjä - - 9 - 9
60 Egorov Alexey Venäjä - - 8 - 8
61 Pekka Reittilä JärvSRK 7 - - - 7
-
Mikäli ensi kaudelle päädytään yksityyppirenkaan lisäksi yksityyppi-inserttiin, kannatan stanuluokkaan yhden rengaskierroksen sääntöä per kisa. Kilpailijoille suoraa säästöä kustannuksissa ja tasapuolistaa kilpailua, kun useammalla kisailijalla on mahdollisuus kustantaa yhtä hyvät renkaat kuin kisan huipulla olijoilla. Myös mahdollisuus käytettyjen renkaiden käyttöön on suotava - kynsilakalle renkaan merkkaaminen lienee hyvä konsti tähän.
Kesken erää mukaan lähteminen on mielestäni sallittava. Vaikka tulosta silloin ei enää pystykään tekemään, voi kuitenkin testata autoa - hakea setuppia. Tosin on itsestään selvää, että kesken erää ajamaan lähteneellä kuskilla on velvollisuus tehdä muille reilusti tilaa ja ajaa mahdollisimman "huomaamattomasti".
Kilpailijan nimi sivulasissa on hyvä, edellä mainituista syistä. Kisailijanumeroa voitaisiin mielestäni pienentää, ennen kaikkea turhan suuren tastansa osalta, vaikka itse numeroa ei niinkään pienennettäisi. Muuten kilpailijanumero on hyvä juttu, ei tarvitse joka kisassa säätää numerotarrojen kanssa.
Finaalilähetyssysteemeistä lippu + äänimerkki on toimiva ja tasapuolisin. Ja mieluummin nimenomaan äänimerkki, kuin kuuluttajan hönkäisemä "Go".
-
Upataan tämä topicci ja jatketaan FinTrack Tourin jälkipeliä koko sarjan päätyttyä, ensimmäistä viestiä jo muokkasinkin.
-
-alkuerien aikana jos jostain alkuerässä olevasta autosta on unohtunut tai irronnut transponderi tulisi tällaiset autot poistaa radalta kuuluttajan toimesta häiritsemästä alkueräsuoritusta
-kisoihin pakolliseksi renkaiden sinetöinti....ettei kävisi niinkuin omalle kohdalle Laukaalla...oulussa ei sinetöity kun taas laukaalla sinetöitiin.....käsitin renkaiden tarroituksen myös ns.merkkaukseksi....oma moka :oops:
-Jupe-
-
-alkuerien aikana jos jostain alkuerässä olevasta autosta on unohtunut tai irronnut transponderi tulisi tällaiset autot poistaa radalta kuuluttajan toimesta häiritsemästä alkueräsuoritusta
.....
-Jupe-
Aivan, kuten sääntökirjakin sen kertoo....
************************
3.6.6. KIERROSLASKENTA
........
Käytettäessä automaattista kierroslaskentaa on ajaja velvollinen huolehtimaan anturin hakemisesta, käytöstä, kiinnityksestä sekä luovutuksesta välittömästi erän jälkeen takaisin järjestäjän antamien ohjeiden mukaan. Auto ei saa aiheuttaa häiriöitä automaattiselle kierroslaskenta laitteelle.
************************
-
Ei sääntökirja ainakaan tuossa kerro että auto pitää kuuluttaa pois radalta jos ponderi on unohtunut....
-
Ei sääntökirja ainakaan tuossa kerro että auto pitää kuuluttaa pois radalta jos ponderi on unohtunut....
Onhan tuossa selvästi, 3.6.6 kohdassa, kerrottu, että ajaja on velvollinen huolehtimaan myös sen käytöstä. Joten jos se puuttuu siinä on eväitä siihen, että se pitää kuuluttaa pois radalta..
Olen vuosien varrella kyllä huomannut monesta muustakin asiasta, että sääntökirjaa ei osata lukea...
Joten kyllähän tuohon samaan pykälään voidaan ensi vuodelle aina yksi lause lisätä.
-
Jokainen alkuerä on kilpailijalle arvokas kokemus radasta ja auton säädöstä, riippumatta siitä onko siinä ponderia vai ei.
Miten auto häiritsee muita kisaajia tai ajanottoa ilman ponderia enemmän kuin ponderin kanssa?
-
Tumppi: HALOOOO!
Sääntö on sääntö vain ja ainoastaan silloin kun se lukee sääntökirjassa. Ei silloin kun jonkun mielestä joku lause VOISI tarkoittaa jotain aivan muuta. Säänöt eivät ole mitään Nostradamuksen höpö höpö juttuja.
Tossa pykälässä EI sanota että auto pitää kuuluttaa baanalta pois jos ponderi puuttuu! Jos ponderi puuttuu se ei aiheuta häiriötä kierroslaskenta laitteelle, eli en tajua mistä tai kenen EVÄISTÄ puhut.
-
Ei sääntökirja ainakaan tuossa kerro että auto pitää kuuluttaa pois radalta jos ponderi on unohtunut....
.....
Joten kyllähän tuohon samaan pykälään voidaan ensi vuodelle aina yksi lause lisätä.
Kuten sanoin, siinä lukee selvästi että " ajaja on velvollinen huolehtimaan sen käytöstä ". Joten jos hän ei ole siitä huolehtinut, silloin hänet pitää ottaa pois radalta...
Tuossa puhutaan myös " anturista ", sekin on varmaan eri juttu kuin ponderi "?" :wink:
-
Kuten sanoin, siinä lukee selvästi että " ajaja on velvollinen huolehtimaan sen käytöstä ". Joten jos hän ei ole siitä huolehtinut, silloin hänet pitää ottaa pois radalta...
Ei voi olla totta! Pientä rajaa pilkkujen fiilaamiseenkin please.
Kerrotko vielä, millä tavalla ponderiton auto häiritsee ajanottoa tai kanssakilpailijoita enemmän kuin auto, jossa ponderi on?
-
Kuten sanoin, siinä lukee selvästi että " ajaja on velvollinen huolehtimaan sen käytöstä ". Joten jos hän ei ole siitä huolehtinut, silloin hänet pitää ottaa pois radalta...
Ei voi olla totta! Pientä rajaa pilkkujen fiilaamiseenkin please.
Kerrotko vielä, millä tavalla ponderiton auto häiritsee ajanottoa tai kanssakilpailijoita enemmän kuin auto, jossa ponderi on?
En ole missään vaiheessa sanonutkaan että se ketään häiritsee. (siitäkin varmaan muuten löytyy eri mielipiteitä?). Tuo on kokonaan kerrottu eri lauseessa, eikä kuulu tähän asiaan.
Tuossa lauseessa ei ole tämän asian suhteen mitään epäselvää :
*******
"Käytettäessä automaattista kierroslaskentaa on ajaja velvollinen huolehtimaan anturin hakemisesta, käytöstä, kiinnityksestä sekä luovutuksesta välittömästi erän jälkeen takaisin järjestäjän antamien ohjeiden mukaan."
*******
Tehtäväni ei ole sääntöjen puitteissa ottaa kantaa "mielipide" -asioihin, vaan siihen mitä tapahtuu tiukan paikan tullen.. Ja näin tämä asia menee..
Jos tuohon halutaan muutoksia suuntaan tai toiseen, niin silloin ko. sääntö pitää muuttaa.
-
Ei taas näytä keskustelu johtavan yhtään mihinkään.
Itse olen sen _säännön_ kannalla, että auto käsketään pois radalta ponderin puuttuessa. Näin ei ole ainakaan kisoissa tapahtunut, vaikka se sääntökirjan mukaan jo lukee säännöissä?
Itse olen ainakin vielä myös sen verran epäitsekäs kuski, että en halua mahdollisesti pilata jonkun muun aika-ajosuoritusta sellaisella autolla, jonka ajanotto ei toimi. Eli; olemalla radalla poikittain, jäämällä kierroksella, jolloin takaa tuleva saa odotella ohituspaikkaa yms yms. Kyllä jokaisella pitäisi olla sen verran järkeä päässä, että ajaa itsekin tuossa tilanteessa sivuun.
-
Sääntöjen laatijan ajatuskulkuna on varmasti ollut, että jos auto on viallinen ja siitä saattaa sen vuoksi aiheutua kanssakilpailijoille haittaa, on auto otettava pois radalta. Tämähän seisoo selkeästi säännöissä.
Mutta miten ponderin unohtuminen olisi sellainen haittatekijä, jonka vuoksi auto on otettava pois? Entäs jos autossa on ponderi, mutta sille ei rekisteröidy kierroksia, pitäisikö se silloin ottaa pois?
Ponderittomalle kilpailijalle, kuten muillekin, on tärkeätä saada harjoitusta radalla. Hänen voidaan jopa katsoa siitä harjoittelusta maksaneen.
Hänen ajamisensa ei muuta tilannetta muiden kilpailijoiden kannalta mitenkään normaalitilanteeseen nähden, siellähän hän olisi joukossa ponderin kanssakin. Mutta jos hän jää pois, ovat hänen eränsä muut kilpailijat periaatteessa paremmassa asemassa muiden erien kilpailijoihin nähden, koska erässä on yksi vähemmän.
Sanomattakin on selvää, että ponderiton, tai muuten ko. erässä pelinsä menettänyt kilpailija väistää ja antaa tietä jokaiselle kanssakilpailijalle.
Pitäisikö myös selvästi tulosparannusmahdollisuutensa menettänyt kilpailija velvoittaa tulemaan pois radalta kesken erän? :wink:
-
Ponderittomalle kilpailijalle, kuten muillekin, on tärkeätä saada harjoitusta radalla. Hänen voidaan jopa katsoa siitä harjoittelusta maksaneen.
Kisa on kisa ja harjoittelu on harjoittelua? Ja kyllä tilanne eroaa 'normaalitilaanteeseen' kuten itsekin tekstissäsi mainitset:
Sanomattakin on selvää, että ponderiton, tai muuten ko. erässä pelinsä menettänyt kilpailija väistää ja antaa tietä jokaiselle kanssakilpailijalle.
Jätän tämän asian moralisoinnin osaltani tähän. Sovitaan, että olin vaikkapa väärässä :wink:
-
Tumppi: Ilmeisesti sinun looginen ajattelu on erilaista kun minun. En edelleenkään ymmärrä miten tuon säännön perusteella on selvää että auto pitää liputtaa pois baanalta jos ponderi on unohtunut!
Eikö sääntö vaan varmista että kuljettajalla on vastuu ponderista, niin ettei voi äänestää järjestäjille jos se unohtuu....
-
Tämä aihe ei ole lainkaan turhemmasta päästä. Sitä osoittaa jo se, että esiintyy täysin vastakkaisia ja perusteltuja mielipiteitä. Hyvä niin, sillä todellisten aiheiden ympärillä on syytäkin keskustella, sitä ei ole ollut viime aikoina mitenkään liikaa.
Jos modet vielä haluavat laittaa gallupeja foorumin piristykseksi, niin tämä aihe on kerrassaan sopiva sellaiseksi. Kukaan ei voi olla varma gallupin tuloksesta, siksi se onkin hyvä. Esim. näin:
* Saako ponderinsa unohtanut kilpailija ajaa aika-ajoerässä?
* Onko ponderinsa unohtaneen kilpailijan auto otettava pois radalta?
* Ei mielipidettä
Ja perään hyviä perusteluja puolesta ja vastaan!
-
Minun mielestäni ponderitonta autoa ei tarvitse radalta pois liputtaa ellei kuski aja aivan miten sattuu. Pondrittomasta autosta ei ole kenellekään muulle haittaa mikäli kuski osaa ajoissa vetää sivuun kun omaa suoritustaa ajava kuski tulee taakse ja jättäytyä riittävän kauas ettei mitään riskiä peräänajoon ole. Eli täysin kuskista kiinni.
-
Tumppi: Ilmeisesti sinun looginen ajattelu on erilaista kun minun. En edelleenkään ymmärrä miten tuon säännön perusteella on selvää että auto pitää liputtaa pois baanalta jos ponderi on unohtunut!
Eikö sääntö vaan varmista että kuljettajalla on vastuu ponderista, niin ettei voi äänestää järjestäjille jos se unohtuu....
Jos jotain olen oppinut tässä hommassa, niin ainakin sen, että sääntö on niin kuin se "pilkulleen" kirjoitetaan.
Kysynpä : Jos kilpailija laiminlyö velvollisuutensa, niin millä perusteella hänen tulisi antaa jatkaa radalla ajoa ?
-
Sacramento Idioto...
-
Sääntöjähän voi soveltaa...
Esim JQ:n tapauksessa autoa tuskin tarvitsee liputtaa pois, vrt. holtittomasti ajavaan.
Tämäkin on tuomarin päätösvaltaan kuuluva asia.
-
3.6.6. KIERROSLASKENTA
........
Käytettäessä automaattista kierroslaskentaa on ajaja velvollinen huolehtimaan anturin hakemisesta, käytöstä, kiinnityksestä sekä luovutuksesta välittömästi erän jälkeen takaisin järjestäjän antamien ohjeiden mukaan. Auto ei saa aiheuttaa häiriöitä automaattiselle kierroslaskenta laitteelle.
Tämä sääntö on muuten pilkulleen kirjoitettuna siten, että: ajaja on velvollinen huolehtimaan anturin hakemisesta, käytöstä, kiinnityksestä sekä luovutuksesta välittömästi erän jälkeen takaisin järjestäjän antamien ohjeiden mukaan. Auto ei saa aiheuttaa häiriöitä automaattiselle kierroslaskenta laitteelle.
Etsimälläkään en löydä tuosta mainintaa, että autolla ei saisi ajaa, ellei siinä ole ponderia.
Kysynpä : Jos kilpailija laiminlyö velvollisuutensa, niin millä perusteella hänen tulisi antaa jatkaa radalla ajoa ?
Kyseessä on kai lähinnä kilpailijan "velvollisuus" kilpailijaa itseään kohtaan. Jos sitä "velvollisuutta" tai pikemminkin mahdollisuutta ei käytä, ei sillä ole aiheuttanut kenellekään muulle mitään haittaa, vaan päinvastoin etua. Mikä on se asiaperuste, jolla ajon jatkaminen ei olisi sallittua?
-
No ei hyvä luoja...
AKK iskee aloittelijan kukkaroon 25€ loven, eikä tämä saa edes ajaa, jos on unohtanut anturin pöydälle. Nuuh, nuuh, rahastus haisee...
Miksi isoissa kisoissa pääsee halvemmalla, mutta silti paremmalla radalla, paremmat puitteet, homma toimii loistavasti.
Ajatusleikkiä :!:
-
Täytyy kyllä myöntää että Tumppin tulkinta on kuin Fia(t)n päätökset F1 puolella :lol:
Ei viitsi edes rautalankaa vääntää mitä siellä radalla näissä tilanteissa tulkitaan ja jätetään tulkitsematta..
-
3.6.6. KIERROSLASKENTA
........
Käytettäessä automaattista kierroslaskentaa on ajaja velvollinen huolehtimaan anturin hakemisesta, käytöstä, kiinnityksestä sekä luovutuksesta välittömästi erän jälkeen takaisin järjestäjän antamien ohjeiden mukaan. Auto ei saa aiheuttaa häiriöitä automaattiselle kierroslaskenta laitteelle.
Tämä sääntö on muuten pilkulleen kirjoitettuna siten, että: ajaja on velvollinen huolehtimaan anturin hakemisesta, käytöstä, kiinnityksestä sekä luovutuksesta välittömästi erän jälkeen takaisin järjestäjän antamien ohjeiden mukaan. Auto ei saa aiheuttaa häiriöitä automaattiselle kierroslaskenta laitteelle.
Etsimälläkään en löydä tuosta mainintaa, että autolla ei saisi ajaa, ellei siinä ole ponderia.
Kysynpä : Jos kilpailija laiminlyö velvollisuutensa, niin millä perusteella hänen tulisi antaa jatkaa radalla ajoa ?
Kyseessä on kai lähinnä kilpailijan "velvollisuus" kilpailijaa itseään kohtaan. Jos sitä "velvollisuutta" tai pikemminkin mahdollisuutta ei käytä, ei sillä ole aiheuttanut kenellekään muulle mitään haittaa, vaan päinvastoin etua. Mikä on se asiaperuste, jolla ajon jatkaminen ei olisi sallittua?
Pilkkua kun nussitaan näemmä niin voihan sinne autoon kiinnittää vaikka parikappaletta käytöstä poistettuja tai henkilökohtaisia pondereita, jolloin ulosliputusta ei voida perustella vaikkei kierroksia ilmetyisikään.. pysäytetäänkö autot siis ensikisassa erän aikana tarkastukseen?
-
Njoo, ynnäilläämpäs;
Keskimäärin 65 kuskia per yksi fintrack osakilpailu.
65*25e=1625e/kilpailu!!! SAIRASTA!
1625e*8=13 000/kausi!!!! HULLUUTTA!!!
Ja sit valitetaan, että ei saa pystejä, eikä pystytä järjestämään kisoja, kun ei ole rahaa. MITÄ TÄMÄ ON???
a iso miinus sarjan järjestäjille. SM-sarjasta ei jaettu minkäänlaisia palkintoja. SM-sarjaahan tässä ollaan koko ajan ajettu. Tuntuu vähän kummalliselta, että näistä "välitavoitteista" (talvi- ja kesäsarja) jaetaan palkinnot, mutta SM-sarjasta palkitaan vain kolmen kärki AKK:n toimesta. Jatkossa voisi tämä olla toisin päin. Talvi- ja kesäsarjan kolmen kärjelle mitskut ja SM-sarjan kympin kärjelle pokaalit. Eihän tässä mistää pokaaleista kisaa ajeta, mutta tässä kohtaa on mielestäni vaan koko sarjan ja sen osien välisen arvostuksen suhde poskellaan.
Päätelkää ite. Ja ne ketkä lukevat tätä, KOMMENTOIKAA!
Edit 1.0 beta. :mrgreen:
Kulut per kisa.
TS luokkaan 3 pystiä, n. 30e/zipale = ~100e
TJ luokkaan kaikille pystit, n. 30kpl ~5e/zipale = 150e
kesäisin tp luokkaan pystit, niistä en tiiä, mutta noin 100e sinnekkin hurahtaa.
Kisajärjestäjät. n. 200e sisältäen vuokrat, yms.. Mitä muuten tarttee? kyl alle 200e pääsee...
Yhteensä; 100+150+100+200=550e
1625e-550e=1075e
Ja sit on jtn muita menoja... Pullacaffet kierroslaskennalle yms yms,
Ja siten tulee +-0 tulos, mutta sitä en sit tiiä... joo.
Voisiko joku kilpailujärjestäjä laittaa tänne esille kilpailubudjetin, jotta näkisimme todelliset kulut ja tulot.
-
Minun mielestäni ponderitonta autoa ei tarvitse radalta pois liputtaa ellei kuski aja aivan miten sattuu. Pondrittomasta autosta ei ole kenellekään muulle haittaa mikäli kuski osaa ajoissa vetää sivuun kun omaa suoritustaa ajava kuski tulee taakse ja jättäytyä riittävän kauas ettei mitään riskiä peräänajoon ole. Eli täysin kuskista kiinni.
....sanotaan nyt vaikka että eräässä tämän kauden kisassa itselleni kävi niin että ajoin omiin taitoihin katsoen omasta mielestä hyvän alkueräsuorituksen kunnes viimeiselle kierrokselle osui ns. kuinka sattuu ajaja(jolla ponderia ei ollut), nostin hieman kaasua pois tietenkin, mutta kuitenkin tämä ohitettava ajoi kuin olisi pujottelukisoissa jonka seurauksena kolarointi oli väistämätön....
asian esittäminen jäi kohdaltani hieman vaillinaiseksi, pyydän anteeksi jos olen ottanut härkää sarvista.....
-Jupe-
-
Kuis paljon AKK rokottaa kilpailunjärjestäjää?
-
Kuis paljon AKK rokottaa kilpailunjärjestäjää?
Sääntökirjan sivu 463
SM 75,00
kansallinen 40,00
alueellinen 20,00
Cuo 55,00 (näitä meillä ei ole)
-
Täytyy kyllä myöntää että Tumppin tulkinta on kuin Fia(t)n päätökset F1 puolella :lol:
Ei viitsi edes rautalankaa vääntää mitä siellä radalla näissä tilanteissa tulkitaan ja jätetään tulkitsematta..
Tiedän kyllä sen, että on tulkittu välillä niin ja näin kisapaikoilla... Itselleni sillä ei ole mitään väliä, niin kauan kuin ne pysyy siellä kisapaikoilla, eikä niistä lähde mitään eteenpäin. Koska silloin ei ikään kuin virallisesti ole mitään väärää tapahtunut.
Yritän vain tuoda esille sen seikan, kuinka sääntöjä pitää lukea ja tulkita. Sen asian ikään kuin oppii vasta monen vuoden kokemuksen kautta, kun niitä joutuu itse tekemään ja tulkintoja antamaan.
Viittasit Fia(t) F1 juttuun... kaikkien muistissa on esimerkkinä surullisen kuuluisat toleranssipykälät... moraalisesti ja sinivalkoisten lasien takaa katsottuna kaikki oli vääryttä.. Mutta ferkun tallin lakimiehet yhdessä insinöörien kanssa totesivat, että säännöissä on ns. porsaareikä, jota on mahdollista hyödyntää ja tämän he tekivätkin. Kaikki ainoastaan sen vuoksi että sännöistä puuttui yksi ainoa välimerkki " / " siis tuo kauttaviiva, se kun olisi antanut säännölle kokonaan toisen merkityksen..
Sen vuoksi yritän itse tuoda esille myös, niitä seikkoja, että säännöt tulisi luoda siten, että niihin ei jäisi kenenkään "mutu" -päätäntävaltaa, vaan olisivat yksiselitteisiä.. mm. sadekelisääntö, ajajat alkueriin... esimerkkejä varmaan löytyy. Jälkipuintien kannalta on aina helpompaa kun asiat ovat yksiselitteisiä..
Kuten tästäkin "ponderi" asiasta totesin jo jokin aikaa sitten, niin ko. pykälään pitänee ensi vuodelle lisätä tarkentava lause, liittyen tuohon ponderiin tai koko lause muotoilla uudestaan, siten ettei kentällä ole epäselvyyttä kuinka asia on.
Onko se sitten ok, että saa ajaa ilman ponderia vai ei ? Se on ehkä ihan hyvä että siitä järjestetään jonkinlainen galluppi, niin saadaan asialle kentän näkemys ja siten tuokin asia kuntoon.
-
Onko se sitten ok, että saa ajaa ilman ponderia vai ei ? Se on ehkä ihan hyvä että siitä järjestetään jonkinlainen galluppi, niin saadaan asialle kentän näkemys ja siten tuokin asia kuntoon.
Hyvä idea, modet varmaan tästä tekee gallupin toivoisin.
Itse useimmiten ajan erän loppuun tuli tulosta tai ei, VÄISTÄEN muita kuljettajia olivat he nopeampia tai hitaampia. Miksikö? No siksi että itse olen niin onneton kuljettaja että jokaikinen kierros radalla harjoitellen parantaa tulosta :)
edit: ei sillä että usein unohtaisin ponderia, mutta jos nyt näin käy tai personal ei jostain syystä toimi. tämäkin on nähty... :)
-
Matias: sillä rahalla jota kisoista jää maksaa kerho esim. kilpailupaikka vuokran, treenipaikkavuokran, uudet matot, kierroslaskentavälineet, uudet mollat , harjoitus autot aloittelijoille, akk maksut ym. ym
Pienoisautoilukerho ry. on pieni yritys minkä tuottaa ja kuluttaa !
-
Matias V ja muutkin asiasta kiinnostuneet.
Pieniä fakta tietoja kisan tekemisen ihanuudesta ja tuottoisuudesta.
Näinkin voi käydä
XIV KUPOLIKROSSI 12.4.2003
Osanottomaksut 860
Mainostulot 0
tulot yht: 860
Kilpailulupa 46
Voimapaperi ja teippi 130,9
Ajanotto 0
Pokaalit 220
Tuomarin km 30
Tuomarin ja valvojan huone 113
Kahviolasku 200,9
Kenttävuokra 350
kulut yht: 1090,8
kilpailun tulos -230,8
eli vähän kilpailijoita eikä mainos tuloja
Sitten vuosi myöhemmin, kun on kilpailijoita ja myydään mainoksia.
XV KUPOLIKROSSI 17.4.2004
tulot Mainokset kisasivulla 413
Mainokset käsiohjelmassa 1841
Osallistumismaksut 1755
Pokaalitulot toisilta 249
tulot yht: 4258
MENOT Kilpailulupa 75
Kenttävuokra 350
Kipparin lasku 134,55
L-K- lehden sivu 450
Laukaassa Tapahtuu mainos 70
palkinnot Kupolikrossi 220
palkinnot sarjasta 290
Suojapahvia 17,4
kulut yht: 1606,95
KILPAILUN TULOS: 2651,05
No tätä kisaa ennen investoitiin uudet matot 5029€ jotta paljonkos lainattiin seuralta.
Mut kivaahan tää on eiks vaan.
-
Tämä topic alkaa jo menemään tilityksen ja kettuilun puolelle ja pahasti. Voisikin kysyä miten tämmöinen ns. tappelu lajiryhmän ja joidenkin kilpailijoiden kesken kehittää lajia? Ainakaan se ei lisää kilpailemisen halua uusissa harrastajissa eikä se myöskään lisää porukan yhteenkuuluvuuden tuntoa joka yleensä on yksi pienten lajien/luokkien elinehto. Näitä asioita joita tässäkin topicissa on käsitelty, pitäisi käsitellä isolla joukolla "oikeassa elämässä". Täten ehdotankin että jossain seuraavissa isoissa kilpailuissa varattaisiin vaikka tunti aikaa asioiden setvimiseen. Tällaisessa tilaisuudessa olisi helppo ehdottaa sääntömuutoksia ja saman tien myöskin äänestää ehdotuksista.
(Nyt voi nuolenpääkirjoitusta taitamattomatkin lukea viestin T: Jukka)
-
Sen mitä tuosta ƒÂƒƒÂtykƒeƒtä ƒain ƒelvää ( :wink: ), niin ei siinä ole mitään pahaa, että keskustellaan asioista, joista on olemassa erilaisia mielipiteitä. Sehän keskustelufoorumin yksi tarkoituksista onkin.
Muistan Tumpin näihin piireihin astuessaan ehdottaneen jotakin sen tapaista, että kisojen yhteydessä todella järjestettäisiin keskustelutilaisuuksia. En kuitenkaan tiedä sellaista kertaakaan järjestetyn, enkä ihan usko, että se toimisikaan: kisat kestävät aamuvarhaisesta iltamyöhään.
Keväällä A8:n eli Etelä-Suomen kerhojen työryhmä järjesti "lajiparlamentin", jossa kokoonnuttiin jutustelemaan lajin ajankohtaisista asioista. Sen tulokset koottiin muistioon, joka lähetettiin lajiryhmälle käsitellyistä asioista tehtyinä aloitteina. Tämä on hyvä käytäntö, varsinkin, jos jälkeenpäin todetaan, että vaivannäöstä on ollut jotakin hyötyä.
AKK tai lajiryhmä ei tietääkseni ole ollut halukas vastaavaa järjestämään.
Takaisin alkuun: mielipiteiden vaihtoa on syytä olla myös täällä "julkisuudessa", sillä tavoin ajankohtaiset aiheet tavoittavat kaikki harrastajat, ja jokaisella on tilaisuus osallistua. Ajatuksia vaihtamalla myös syntyy uusia ideoita, ja esitetyt ideat pääsevät "testiin".
Joskus toki keskustelut ohjautuvat väärille urille, tai asiat henkilöidään. Se on valitettavaa, mutta melko tavallista missä tahansa keskustelussa.
Toivottavasti emme koskaan joudu toteamaan, että tämän lajin harrastajat tai valtaa käyttävät eivät ole kykeneviä keskustelemaan keskenään lajin asioista :wink:
-
Kiitos Seppo. Tuo oli varsin valaisevaa.
edit, niin ja kiitokset myös Tumpille hinnoista.