Kirjoittaja Aihe: Miksei moottorit toimi bensalla ?  (Luettu 10034 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miksei moottorit toimi bensalla ?
« : 20.06.07 - klo: 19.35 »
Onkos porukalla tietoa miksei nykyiset polttomoottorit (.12 - .28) toimi bensalla ? Miksi tarvitaan "huonompaa" polttoainetta missä on metanolia ja nitrometaania ?

Onko tämä joku turvallisuusasia ?


Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #1 : 20.06.07 - klo: 19.42 »
Moottorit eivät toimi bensalla, koska nitrokoneissa ei ole sytytystulppia/magneettoa yms. "sotkua" mikä vaaditaan, eli jos haluttaisiin että kone toimii bensalla niin vaaditaan kipinä että saadaan poltettua bensa, ja kipinä vaatii magneeton, jota nitrokoneihin on vaikea laittaa. Bensalla toimimattomuuteen on myös yksi muukin syy, nimittäin se että bensalle tarvii todella ison paineen että se räjähtää syttymättä, dieselillä auto voisi käydä, mutta sitäkin käytettäessä olisi hyvä laittaa vähän nitroa sekaan ettei moottoria olisi niin vaikea säätää. Nitro tietääkseni pudottaa tarvittavan paineen määrää ja diesel syttyy helpommin.

Korjatkoon joku jos väärässä olen jossain asiassa.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #2 : 20.06.07 - klo: 19.46 »
Eiköhän se bensakin hehkutulpan avulla syty. Taitaa bensa palaa niin kuumalla liekillä ettei koneet kestä. Muistetaan vielä sekin että polttoaineessa on yleensä noin 16% öljyä.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #3 : 20.06.07 - klo: 19.53 »
Vilkase bensavehkeiden (1:5, 1:6) konekokoja, vilkase nitrovehkeiden (1:8, 1:10) konekokoja, vilkase bensavehkeiden kulkua, mieti nitrovehkeen kulkua pienellä bensakoneella.

Miksei nitrovehkeisiin sitten laiteta 1:1 autojen moottoreita, jos ei pienissä tehot riitä. Niinpä.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa mitmit

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #4 : 20.06.07 - klo: 19.55 »
Perimmäinen syy on kuitenkin että mikään bensa ei pala niin nopeasti kuin noissa nirtokoneissa käytettävä nitrometaanilitku.
Eli noin pienille ja keveille moottorin osille se bensan palamisaika on liian hidas.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #5 : 20.06.07 - klo: 19.59 »
Perimmäinen syy on kuitenkin että mikään bensa ei pala niin nopeasti kuin noissa nirtokoneissa käytettävä nitrometaanilitku.
Eli noin pienille ja keveille moottorin osille se bensan palamisaika on liian hidas.

Tätä juuri koetin hakea, tiivistetty vastaus minun "stoorista". Kiitos mitmit...
Myös se että bensahan syttyy sytytystulpan avulla, ja jos en aivan väärässä ole niin eikös nitrokoneet käy hehkutulpan avulla, right?

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #6 : 20.06.07 - klo: 20.11 »
Bensamoottori voi toimia myös hehkutulpan avulla (vanhat veneen/traktorin moottorit) ja nitrokone taas voi hoitaa sytytyksensä sytytystulpan avulla (kiihdytyspuolen nitrokoneet 1:1 luokissa) Miksihän ne käyttää tuolla kiihdytyspuolella myös tätä "huonompaa" polttoainetta kovimmissa luokissa? Mitähän kysyjä tarkoitti tuolla "huonommalla"...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #7 : 20.06.07 - klo: 20.42 »
Tuon "huonomman" perustelun haluan itsekin lukea.
Axial SCX 10 TR

Poissa Shooter

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #8 : 20.06.07 - klo: 21.19 »
Näistä pienistä nitroista minen tiedä oik. mitään ja koko nitron ominaisuudet on vähän hämärän peitossa, mutta 1:1 koneista tiedän vähän. Dieselkoneethan toimii hehkutulpalla, joka sytyttää ensin kovaan paineeseen puristetun dieselin. Bensa on dieseliä herkempää syttymään ja syy, miksei dieselkoneissa voi käyttää bensaa on se, että pelkkä dieselkoneen puristuksen aiheuttama paine riittää sytyttämään bensan, jolloin "ajoitus" ei oikein toimi ja kone usein rikkoutuu. Sitä vastoin bensakoneessa diesel ei tahdo syttyä ollenkaan.

Nitroahan käytetään kiihdytysautoissa ja myös "boosterina" joissain (bensa)katuautoissa, joka kuitenkin muuten kuin hetkellisesti käytettynä saattaa tuhota bensakoneen, joka alkaa käymään liian kuumana. Tuo taas viittaisi loogisesti ajatellen siihen, että joko nitron palonopeus on suurempi, eli luovuttaa energiansa bensaa nopeammin (niin kuin joku jo sanoikin) ja/tai nitro sisältää enemmän energiaa kuin bensa.

Jotenkin näin se menee...
There are some nice things you can do with your pants on.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #9 : 20.06.07 - klo: 22.57 »
Onkos porukalla tietoa miksei nykyiset polttomoottorit (.12 - .28) toimi bensalla ? Miksi tarvitaan "huonompaa" polttoainetta missä on metanolia ja nitrometaania ?

Onko tämä joku turvallisuusasia ?


Huonommalla, taidat tarkoittaa että tää huono aine myös maksaakin kymmenenkertaa enemmän mitä tää hyvä aine  :p

Syy taitaa olla yksinkertaisesti siinä että 3.5cm3 bensakoneesta ei ole mitään iloa jos kierroksia tulee 20 000rpm ja hevosia tulee 0.1hp, bensa ei oikeasti vain toimi ja saada toimimaan noin pienessä tilavuudessa mitenkään järkevästi ja taloudellisesti se kuluukin alta aika yksikon koko kone 2% prosentin öljyllä. Ja noi muuthan moottoriexpertit jo kertoivatkin syitä.

Joten viileämpää, kiertävämpää, yksinkertaisesti todella rasvaista 8-10% ja lennokkien 16% löpö todellakin voitelee konetta erittäin rajusti. En jaks enempää jauhata kun samaa asiaa jo niin paljon jauhattu  :p

Poissa TJT

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #10 : 21.06.07 - klo: 00.14 »
Nitroahan käytetään kiihdytysautoissa ja myös "boosterina" joissain (bensa)katuautoissa, 

Viilataan nyt senverran,että katuautoissa "boosterina" käytettävä "nitro" on ilokaasua,elikkä typpioksyduulia,jolla taas ei ole mitään tekemistä nitrometaanin kanssa.
Tuo nitro lyhenne on napattu ilokaasun lontoon murteisesta nimestä Nitrous oxide.

Poissa Shooter

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #11 : 21.06.07 - klo: 09.32 »
Viilataan nyt senverran,että katuautoissa "boosterina" käytettävä "nitro" on ilokaasua,elikkä typpioksyduulia,jolla taas ei ole mitään tekemistä nitrometaanin kanssa.
Tuo nitro lyhenne on napattu ilokaasun lontoon murteisesta nimestä Nitrous oxide.
Ah - tämä selventääkin asiaa melko paljon. Olisihan tuo "ilokaasu" toki pitänyt muistaa :embarrassed:
There are some nice things you can do with your pants on.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #12 : 21.06.07 - klo: 10.03 »
Kyllä bensaan voi laitetaan nitroa ja silti käyttää typpioksiduulia (naurukaasua)sekoittamatta kahta eriasiaa ja oktaani boosterinahan voi käyttää vaikka kerosiinia.
Multi surfase on hanurista

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #13 : 21.06.07 - klo: 10.07 »
Jeps, huoonompaa tosiaan ainakin hinnan puolesta ! Olis niin mukavaa kun vois saada halvalla löpöt bensa-asemalta.

Ja Shooter meni metsään tuossa diesel/bensa syttyvyys asiassa. Nimittäin, bensa _syttyy_huonommin_ kuin diesel. Näin se vain on. Diesel syttyy hyvin pelkällä puristuksella (korkea paine) dieselmoottorissa. Siis ei tosiaan mitään sytytystulppaa tarvita (niinkuin Shooter oletti). Jos laitat bensaa diesel moottoriin, se ei syty ollenkaan. Kone ei käy.

Mutta ei toi perimmäinen syy voi voitelukaan olla, koska kyllähän bensaan saadaan öljyä sekoitettua ihan sen verran kuin halutaan.

SamiL, olisiko syy siis ominaistehossa ? Eli että bensalla tarvitaan paljon isompi kokoinen kone samaan tehoon kuin tuolla rc-litkulla. Mistähän toi sitten johtuu ?

Poissa kaide

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://Kaide.gfoto.com
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #14 : 21.06.07 - klo: 10.54 »
Nitroahan käytetään kiihdytysautoissa ja myös "boosterina" joissain (bensa)katuautoissa, 

Viilataan nyt senverran,että katuautoissa "boosterina" käytettävä "nitro" on ilokaasua,elikkä typpioksyduulia,jolla taas ei ole mitään tekemistä nitrometaanin kanssa.
Tuo nitro lyhenne on napattu ilokaasun lontoon murteisesta nimestä Nitrous oxide.
Pojat pojat.. http://fi.wikipedia.org/wiki/Nitrometaani

Polttomoottori on tavallisesti kaksitahtimoottori ja sen polttoaineena käytetään yleisesti nitrometaanin ja metanolin seosta (samaa kuin kiihdytysautoissa). Esim. polttomoottoriauton 3,5 cm3 kokoisen moottorin teho voi olla 2 hv, mikä tarkoittaa erittäin suurta teho/tilavuus-suhdetta. Tämä vastaisi 2 000 cm3:n autonmoottorin tehoa n. 1 100 hv, mikä on mahdollista bensiinikäyttöisellekin autolle.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #15 : 21.06.07 - klo: 13.52 »
Kyllä bensaan voi laitetaan nitroa ja silti käyttää typpioksiduulia (naurukaasua)sekoittamatta kahta eriasiaa ja oktaani boosterinahan voi käyttää vaikka kerosiinia.

muuten hyvä mutta lento gerosiini on lähinnä puhdistettua diiseliä. mutta ehkä pienkoneiden lento bensa toimisi oktaaniboosterina se kun on 110 okt muistaakseni kerosiinin hyvyys=palo arvoa mitataan roz:lla kuten dieseliäkin.

 ja noi kiihdytyspuolen ns kovat dragsterit (top fuel) käyttää löpönä puhdasta nitroa (lue nestemmäistä dynamiitia)
kun taas miedommat funycar ja top alcohol autot taas harrastuksestamme tuttua metanolia.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #16 : 21.06.07 - klo: 13.56 »
ja noi kiihdytyspuolen ns kovat dragsterit (top fuel) käyttää löpönä puhdasta nitroa (lue nestemmäistä dynamiitia)
kun taas miedommat funycar ja top alcohol autot taas harrastuksestamme tuttua metanolia.

Top Fuelereitten soppa pyörii 85% nitropitoisuudessa loput on sitten metanolia, öljyt on koneessa jo valmiina :grin:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Tukez

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #17 : 21.06.07 - klo: 14.28 »
Lainaus
ja noi kiihdytyspuolen ns kovat dragsterit (top fuel) käyttää löpönä puhdasta nitroa (lue nestemmäistä dynamiitia)

Dynamiitissä on nitroglyseriiniä eikä nitrometaania :wink:

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #18 : 21.06.07 - klo: 16.06 »
Ja Shooter meni metsään tuossa diesel/bensa syttyvyys asiassa. Nimittäin, bensa _syttyy_huonommin_ kuin diesel. Näin se vain on. Diesel syttyy hyvin pelkällä puristuksella (korkea paine) dieselmoottorissa. Siis ei tosiaan mitään sytytystulppaa tarvita (niinkuin Shooter oletti). Jos laitat bensaa diesel moottoriin, se ei syty ollenkaan. Kone ei käy.


Bensa kyllä leimahtaa paljon dieseliä herkemmin. Tiedä sitten onko tilanne toinen puristuksen alla.


Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #19 : 21.06.07 - klo: 16.16 »
Eiköhän se bensakin hehkutulpan avulla syty. Taitaa bensa palaa niin kuumalla liekillä ettei koneet kestä. Muistetaan vielä sekin että polttoaineessa on yleensä noin 16% öljyä.
Itseasiassa, bensa syttyy sytytystulpan avulla, ei hehkutulpan :wink: Eli sytytystulppa tarvitsee koko ajan sen virtalähteen, jotta bensa syntyy. Tämäkin ominaisuus on pienistä nitroautoista eliminoitu siis hehkutulpalla.

Edit: nyt kun tarkemmin luin, niin meinasitkin varmaan, että bensakin voisi syttyä hehkutulpalla. Onhan se mahdollista, mutta ei varmaan kovin hyvin syttyisi. Näin ainakin päättelen siitä, että se on nimenomaan sytytystulppa, mitä kaikissa bensavehkeissä käytetään.
« Viimeksi muokattu: 21.06.07 - klo: 16.41 kirjoittanut Futaba »
| Academy | Axial |

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #20 : 21.06.07 - klo: 16.37 »
Kiitos vahvistuksesta Futaba, en alkanut väittelemään Divin kanssa. Tossa tuli mieleen, että nitrokoneeseen ei ole kovin helppoa laittaa pieneen tilaan magnettoa, magneeton pohjalevyä, puolia sekä johtoja Cdi-boksille, cdi-boksia yms. Hyvä esimerkki pieneen tilaan "ahtamisesta" on moottorisaha.

Poissa Shooter

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #21 : 21.06.07 - klo: 16.45 »
Ja Shooter meni metsään tuossa diesel/bensa syttyvyys asiassa. Nimittäin, bensa _syttyy_huonommin_ kuin diesel. Näin se vain on. Diesel syttyy hyvin pelkällä puristuksella (korkea paine) dieselmoottorissa. Siis ei tosiaan mitään sytytystulppaa tarvita (niinkuin Shooter oletti). Jos laitat bensaa diesel moottoriin, se ei syty ollenkaan. Kone ei käy.


Bensa kyllä leimahtaa paljon dieseliä herkemmin. Tiedä sitten onko tilanne toinen puristuksen alla.


Hmm... sitten minä olen ymmärtänyt jotain pahasti väärin tai käsitteet on sekaisin. En meinaan sitten tajua, että miksi bensakoneissa pitää polttoaineen oktaanilukua nostaa (=puristuksenkestävyyttä kasvattaa) kun puristussuhde kasvaa, ettei polttoaine syttyisi ennenaikaisesti. Tällaista ongelmaa dieselkoneissa taas ei ole, vaikka niiden puristussuhteet ovat moninkertaisia bensakoneisiin verrattuna :huh:

Mutta olen minä joskus ollut väärässäkin, eli eipä tuo eka kerta olisi :tongue:
There are some nice things you can do with your pants on.

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #22 : 21.06.07 - klo: 18.00 »
On täällä kyllä kaikenmoista arvuuttelijaa, älkää vaan menkö laittamaan lottoa vetämään  :lol:

Bensa-moottorissa sytytyksen ajoittaa tulpan kipinä. Diesel-moottorissa se, että koska polttoaine ruiskutetaan palotilaan. Toki silloin kun paine on oikea polttoainemäärään nähden. Diesel -moottori on "aina" ruisku.
Ja, bensa ei syty kuumuudesta, eli HEHKUtulpasta. Ei ainakaan kovin nestemäisenä. Eikä varsinkaan pikkuauton moottorin kehittämässä paineessa. Bensa palaa, joskin rähähdysmäisesti. Diesel räjähtää paineen alla ja kuumuudessa.

Mitä tulee leimahtamiseen niin avotulesta, eli vaikka se kipinä, niin bensa syttyy terävämmin. Jos taas ihan vaan kuumuudessa, vaikka punainen hehkutulppa, niin bensa ei syty sitten millään. Kaatakaa vaikka bensaa punaiselle hellanlevylle. Dieseliä ei kannata kaataa.. No ei ehkei kumpaakaan kannata ainakaan omalle hellalle :) Diesel ja bensa syttyy molemmat paremmin ja huonommin. Riippuu.
allekiroitus

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #23 : 21.06.07 - klo: 18.02 »
Lainaus
ja noi kiihdytyspuolen ns kovat dragsterit (top fuel) käyttää löpönä puhdasta nitroa (lue nestemmäistä dynamiitia)

Dynamiitissä on nitroglyseriiniä eikä nitrometaania :wink:
Joo, niitä luokkia on erilaisia. Bensa-->Metanoli-->Nitrometaani ja kaikkist kovin luokka on nitroglyseriini luokka. Korjatkaa toki mutta kattelin vain telkusta kun yks ukkeli ei enää uskaltanut siirtyä nitroglyseriinin luokkaan juuri sen räjähdys vaaran takia  :p

Juuh toi kerosiini on tuttu aine, MM tason 250 4t miehet laittavat lähtöihin kaasarin täyteen kerosiinia että saa räjähtävämmän lähdön   :cheesy: 
« Viimeksi muokattu: 21.06.07 - klo: 18.08 kirjoittanut Elvisrc »

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #24 : 21.06.07 - klo: 21.58 »
Tomsson on oikeilla jäljillä.

Shooter, se että diesel ei syty ennenaikaisesti perustuu pelkästään siihen, että se ruiskutetaan palotilaan juuri silloin kun sen halutaan syttyvän. Tämä on oleellista. Diesel polttoaine syttyy sitten käytännössä heti kun polttoaineen ruiskutus on alkanut.

Ottomoottorissa taas polttoaine tulee tyypillisesti imukanavasta ja on palotilassa koko puristusvaiheen, jolloin sen ennen aikainen syttyminen on estettävä (=oltava riittävä puristuksen kesto).

Ja siis, tosiaankin, diesel syttyy puristuksessa ja kovassa lämpötilassa helpommin kuin bensa. Muutenhan voitaisiin laittaa bensaa dieselmoottoriin. Mutta kun ei siis voida.


Poissa Shooter

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #25 : 21.06.07 - klo: 23.39 »
Oukki doukki - ymmärrykseni asiasta on siis ollut vähintäänkin puutteellinen. Hyvä puoli tässä on se, ettei elantoni ole ollut kiinni asiasta :p Pidättäydyn jatkossa kuuntelu ja kyselypuolella, mitä polttomoottoreihin tulee :embarrassed:

P.S. H%#¤n hyvä, etten kommentoinut mitään sähkömoottorista :grin:
There are some nice things you can do with your pants on.

Poissa TJT

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #26 : 22.06.07 - klo: 00.44 »
Kyllä bensaan voi laitetaan nitroa ja silti käyttää typpioksiduulia (naurukaasua)sekoittamatta kahta eriasiaa ja oktaani boosterinahan voi käyttää vaikka kerosiinia.

Siis kyllähän sinne bensan sekaan voi kaataa vaikka hernesoppaa ;) Pointti oli lähinnä se,että yleensä normi katuautojen yhteydessä "nitroista" puhuttaessa tarkoitetaan nimenomaan ilokaasua.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #27 : 22.06.07 - klo: 16.10 »
Bensa kyllä leimahtaa paljon dieseliä herkemmin.

Totta! Tämä johtuu pelkästään siitä että bensiinin leimahduspiste on huomattavasti alhaisempi...
Bensiini -40C
Diesel noin 65C
Kyllä tuo diesel leimahtaa ihan samalla lailla jos sille asetetaan suhteessa samat olosuhteet kuin bensiinille...

No mitä tuo leimahduspiste sitten tarkoittaa. -> Leimahduspiste on alin lämpötila, jossa nesteestä normaalipaineessa haihtuu niin paljon höyryjä, että ne muodostavat nestepinnan päällä olevan ilman kanssa palavan kaasuseoksen. (Suora lainaus wikistä)

Tästä monikin voi jo päätellä miksi kaasuttimessa/ruiskutuslaitteistossa polttoaine yritetään saada mahdollisimman hienojakoiseksi kaasuseokseksi ilman kanssa... Korkeampi paine = syttyy helpommin = parempi hyötysuhde
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Miksei moottorit toimi bensalla ?
« Vastaus #28 : 28.06.07 - klo: 08.43 »
Niin ja top fuelissahan ei käytetä nitroglyseriiniä vaan ihan perinteistä nitrometaania... Nitroglyseriinissä on se huono puoli että se on melko epästabiilia kamaa ja voi räjähtää esim tärähdyksestä, enpä usko että kuskit roudaavat omassa kuljetuskalustossaan kyseistä ainetta sellaisia määriä joka voi siirtää koko kaluston kuun pimeälle puolelle kuopan tiessä sattuessa kohdalle  :roll: :grin:
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.