Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - j4neski

Sivuja: [1]
1
Traxxas / Vs: Traxxas 1/10 Monster Jam
« : 10.02.13 - klo: 08.23 »
Pojalla on ollut parisen vuotta 1/10 Monster Jam Maximum Destruction. Heti kärkeen sanoisin, että Traxxasin harjallinen moottori joka autoon on asennettuna, on kestävyydeltään aika heikko. Kannattaa ostaa saman tien harjaton moottori ja vaihtaa se heti kun harjallinen antautuu. Kun hankit harjattoman moottorin, niin saat paremman keston lisäksi sitäkin hupia, että eturenkaat ei enää pysy tiessä kiinni vakio akullakaan. Itse ostin Traxxas Velineonin ja olen ollut siihen toistaiseksi tyytyväinen. Maxin kori tuntuu olevan aika heikkoa tekoa myös, aika helposti se antautuu kun leikit muuttuu rajummiksi. Rungon korotuspala takana ei tahdo kestää iskuja, eli korkeampien esteiden yli ajelua kannattaa välttää. Meillä autolla todellakin ajetaan säälimättä, sillä hypitään hyppyreistä, tehdään voltteja ja muita temppuja, mutta muita heikkoja kohtia en ole autossa havainnut. Auto siis kestää kyllä rääkkiä, osat ovat halpoja ja niitä saa melkein jokaisesta suomalaisesta verkkokaupasta. Autohan on koria ja renkaita lukuun ottamatta sama laite kuin takavetoinen Traxxas Stampede.

2
Olen tätä keskustelua seuraillut jo pidempään ja oma pulkka on edistynyt hissukseen... Maalaamaan kun vielä ehtisi. Jos ei muuta niin komeita autoja tulee.

Onko tuo S1:n kori? Tippa herahtaa housuun jos on (herahtaa tosin vaikka olis urkkikin).

3
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 25.12.11 - klo: 10.36 »
Jos on tarkoitus näyttää monsterille, niin silloin tuo stanssi on ok  :azn:

4
Lumisohjossa lähti Maxi lapasesta ja hanat auki kivimuuriin. Olka-akseli ei siitä tykännyt.

5
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 22.12.11 - klo: 17.54 »
Nyt olis seuraavan vuorossa Rustleri. Ajattelin ostaa ton harjallisena. ja päivittää siihen harjaton setti jossain vaiheessa. Olisko Losin Xcelorin ja jonkun sopivan losin koneen tai ton combon 3,5t koneella. Onks toi sopiva säädin jos vaikka laittaa ton velineon moottorin.

Itse hankin pari kuukautta sitten tuohon "monsteriin" Velineonin combon, tyytyväinen olen ollut tuohon.Tuossa noparissa ei tiemmä ole säädettävää LiPO cut offia, mutta kun itse ajelen vielä vanhanaikaisesti NiMH -akuilla, ei tuokaan puute ole haitannut.

6
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 17.12.11 - klo: 10.50 »
Laparenkaita himottaisi joo Maxiin, mutta tuo yksilö makaa suhteellisen alhaalla. Kaksi rungon korotuspalaa olen saanut takapäästä jo hajalle, eli kyllä saisi runkoa nostaa ylöspäin. Jäykemmillä jousilla ja iskareilla autoa saisi kyllä nousemaan reilustikin ylöspäin, mutta tuleeko autosta sitten kivireki.

7
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 08.12.11 - klo: 09.02 »
Kuinka paljon akun pitäis ottaa vastaan noin suunnilleen virtaa, kun se ladataan oletettavasti täyteen? Kun ajan akun autolla tyhjäksi siten, ettei auto enää liiku, ja puran vielä loput laturilla ja sen jälkeen lataus 3A:lla (valmistajan suositus), niin akku ottaa virtaa noin 2400-2500 mAh. Akkua purettaessa jännitekatkaisu on 7V:ssa ja ladattaessa Delta peak cut-off 15mV/kenno. Laturi näyttää noin 10.6V:n jännitettä, kun se katkaisee latauksen. 3A virralla ladatessa latausaika on noin 50 min ja latauksen jälkeen akku on lämmin, mutta ei kuuma. Hyötyykö delta peak cut-offin nostamisesta mitään?
Tuo sinun purkujännitteesi on siis 1V  * kennot = 7V eli hiukan korkea .. sen akun voisi purkaa hiukan tyhjemmäksi, vaikka 0.9V * kennot = 6.3V. Sitten sinne mahtuu hiukan enemmän. Mitä nyt Googlea käytin, niin 0.15mV on jo iso delta peak NiMH akuille, mutta voihan sitäkin kasvattaa, jos akut eivät kuumene.

Minusta olet vain törmännyt akkuihin liittyvään salaisuuteen, jota ei yleensä ole tapana sanoa ääneen: NiMH akuissa ei ole ajokelpoista energiaa läheskään niiden nimelliskapasiteettia. LiPoissa on. Eli purkamalla akun ihan tyhjäksi ja lataamalla piripintaan sinne NiMHiin saa sen verran kuin patterin kyljessä lukee, mutta ajo hyytyy mateluksi jo paljon ennen kuin kaikki tällä tavoin ladattu energia on käytetty. Sen sijaan LiPoilla usein pääsee tilanteeseen, jossa ajaminen kuluttaa akusta sen verran energiaa kuin akun kyljessä lukee.

Kiitos vastauksesta. Pitää kokeilla tuota purkujännitten laskua ja katsoa mitä tapahtuu. Delta peak cut-off olikin näköjään 10mV, siihen en ajatellut koskea, koska akku lämpenee jo tuollakin.
 
Se on hyvä että joku puhuu salaisuuksista ääneen  :azn: . Olen toki jollain lailla kartalla LiPon ja NiMHin eroista, mutta ainakin toistaikseksi pojalle riittää tuon nykyisen akun kapasiteetti. Sen havainnon tein, että kun autossa oli kiinni Titan 550 harjallinen moottori, akun hyytyminen alkoi selvästi näkyä huomattavan paljon aiemmin, kun liike loppui kokonaan. Kyllästyin sitten ko. moottorien vaihteluun ja hankin tilalle Velineonin combon. Käyttäytyminen hyytymisen suhteen muuttui aika lailla, nyt meno loppuu liki kuin seinään, eikä sellaista pikkuhiljaa hyytymistä enää tapahdu.

8
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 07.12.11 - klo: 17.42 »
Olen vielä noobi rc-maailmassa ylipäätään, olen lukenut foorumia etenkin akuista ja latureista, mutta en ole löytänyt vastausta mielessä pyörineeseen kysymykseen. Minulla on 8.4V/3000mAh NiMH akku ja sitä latailemassa Graupnerin laturi. Kuinka paljon akun pitäis ottaa vastaan noin suunnilleen virtaa, kun se ladataan oletettavasti täyteen? Kun ajan akun autolla tyhjäksi siten, ettei auto enää liiku, ja puran vielä loput laturilla ja sen jälkeen lataus 3A:lla (valmistajan suositus), niin akku ottaa virtaa noin 2400-2500 mAh. Akkua purettaessa jännitekatkaisu on 7V:ssa ja ladattaessa Delta peak cut-off 15mV/kenno. Laturi näyttää noin 10.6V:n jännitettä, kun se katkaisee latauksen. 3A virralla ladatessa latausaika on noin 50 min ja latauksen jälkeen akku on lämmin, mutta ei kuuma. Hyötyykö delta peak cut-offin nostamisesta mitään?

9
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 12.11.11 - klo: 11.37 »
^Toi tuli yllättäen itellekkin ensimmäisenä mieleen. Pystyyköhän tohon Stampeden vakio motiin vaihtamaan hiiliä? Tai löytyykö semmosta moottoria johon pystyy vaihtamaan hiilet. Ei hennois mitään comboa hommata. Tosin aika petty jos 10 ajokerran jälkeen joutuu jo moottorin vaihtoon :undecided:

Ostin pojalle Monster Jam Max D:n, joka on käsittääkseni koria lukuunottamatta sama vehje kuin takatyöntö stampede. Moottori on siis harjallinen Titan 550 12T, jonka kestoikä on kyllä ollut melkoinen pettymys. Ensimmäinen moottori kesti 10 ajokertaa, akkuna mukana tullut 8.4V Traxxasin akku. Toinen ja kolmas moottori ei juurikaan paremmin suoriutuneet. Moottoreista hajosi hiilet, ja niitähän ei noihin pysty vaihtamaan.

Hommasinkin sitten harjattoman paketin . Täytyy sanoa että auton luonne muuttui kertaheitolla. Vielä kun siirtyy lipo akkuihin, alkaa loputkin körttiläisyyden rippeet autosta lähtemään.

Sivuja: [1]