Uudet akut eivät tarvitse mitään erityistä käsittelyä, vaan ne voi ottaa heti normaaliin käyttöön. On normaalia, että ne eivät uusina anna täyttä kapasiteettia ja potkua, vaan piristyvät vasta ensimmäisten latausten myötä. Sama juttu, jos akku on ollut pitkään käyttämättä.
Max. latausvirta NiMH-akuille on 4-5A ja NiCd-akuille 4-6A.
Kun akku puretaan ajamalla, on ajo lopetettava heti, kun auton vauhti alkaa selvästi laskea. Vauhdin putoaminen tapahtuu muutaman sekunnin sisällä, ja sen kyllä huomaa. Missään tapauksessa ajamista ei pidä jatkaa ryömintänopeuteen asti, kuten junnujen usein näkee tekevän!
Käytön jälkeen akku irroitetaan autosta ja sille suoritetaan loppupurku, yksinkertaisimmillaan 12V-autonlampun polttimolla. Mutta vain siihen asti, kunnes lampun kirkas hehku alkaa selvästi himmetä - ei yhtään enempää!
Akkua ei pidä jättää valvomattomana purkautumaan lampulla, sillä se unohtuu helposti, jolloin akku joutuu lopulta tyhjänä oikosulkuun, mistä se ei pidä.
Loppupurun lisäksi hyvään akun hoitoon kuuluu tasauspurku, jossa kennot puretaan pienellä virralla samanarvoisiksi latauksensa/jännitteensä suhteen. Mikäli tasauspurkulaite on sellainen, joka toimii 1-3A virralla, sillä voidaan korvata edellä oleva "lamppupurku". Tasauspurussa olevaa akkua ei tarvitse valvoa, sillä laite osaa katkaista purkamisen oikein. Juuri se on sen tehtäväkin.
Tasauspurkuvaihe kestää 2-4 tuntia, mutta ainakin NiCd-akut voi jättää siihen vaikka päiväksi.
Tasauspurun jälkeen akku on valmis uuteen lataukseen.
NiCd-akuille suositellaan ainoastaan yhtä käyttökertaa päivässä, mutta NiMH-akkuja voi käyttää 2-3 kertaa.
Hyvin hoidetut akut eivät kärsi yhdestä tasauspurun laiminlyönnistä silloin tällöin, esim. NiMH:n saman päivän käyttökertojen välillä siitä voi tinkiäkin.
Mikäli NiMH-akkuja ei useampaan viikkoon käytetä, niihin kannattaa ladata pieni varastointilataus, että itsepurkautuminen ei pudottaisi jännitettä liian alas, josta akku kärsii.
Hyvin hoidetun akun tunnistaa vanhanakin mm. siitä, että ajettaessa sen lataus kestää hyvänä loppuun asti, ja loppuu nopeasti, alle 10 sek sisällä.
Huonolla, eli ns. kuminauha-akulla vastaavasti auton nopeus laskee verkkaisesti, ja hidastuva jakso kestää jopa minuutteja. Sellaisesta akusta ei ole iloa kilpailuissa eikä harjoittelussa. Tuskin edes pihasudittelussa.