.....
Näin se varmasti on, en epäile. Mutta jos joku haluaa ajaa Stanua tuolla "aataminaikasella" RTR/Readyset teknologialla niin miksi ei voi? Näitä kun edelleen saa kaupasta helposti ja vaivattomasti suoraan radalle.
Kuulostaa siltä ettei paketista radalle -tyyppisiä kuljettajia kaivata. e: Oikeampi syy taitaa kuitenkin löytyy tuosta kusettamisnäkökohdasta eli "kokenut" virittajä saa etua.. olkoon niin sitten.
Sähkökrossissa sisällä tämä kuitenkin vielä onneksi onnistui ja olin tällä aataminaikaisella teknologialla B-finaalin 3., jopa erissä ajoin ajoittain ykkösenäkin. Ei minua voittaminen kiinnosta vaan osallistuminen. Jo siitä syystä etten pysty ajotaidoillani voittamaan oikeita harrastajia/kuljettajia.
Mutta - Alue 8 sallii vielä hiilikoneet ja nimh packit, niin sinne halutessani pääsen ja tämä hienompi talvisarja jääköön vakaville harrastajille.
Jos alan keräämään kalustoa Stockia varten, niin onko nyt niin, että LRP:n SXX on ainoa nopari, millä on tsäänssejä ajaa kilpailullisesti sen muuttuvan ajoituksen takia?Eikös tässä topikissa ollu tarkotus käsitellä tätä aihetta (yllä)? Eikä alottaa sitä iänikuista vääntämistä niistä säännöistä.
Onko SP:n tai CS:n koneessa nähty mitään eroa suorituskyvyssä tai ajettavuudessa?
Säätöpöytä (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-HUDY-Setup/108201-FLAT-SET-UP-BOARD-FOR-110-TOURING-CARS-107120), siihen asteikot (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-HUDY-Setup/108211-PLASTIC-SET-UP-BOARD-DECAL-FOR-110-107123) ja ajokorkeuden mittatikku (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-HUDY-Setup/107713-CHASSIS-RIDE-HEIGHT-GAUGE-0-MM-TO-15-MM-1-MM-STEPPED-107115) taitaa olla aika must turisia säädettäessä.
Mites alumiiniset setup pyörät (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-HUDY-Setup/109370-ALU-SETUPWHEEL-FOR-110-RUBBER-TIRES-4-107705) ja setup system (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-HUDY-Setup/109305-UNIVERSAL-EXCLUSIVE-SET-UP-SYSTEM-FOR-110-TOURING-CARS-107107)?
Eikös tässä topikissa ollu tarkotus käsitellä tätä aihetta (yllä)? Eikä alottaa sitä iänikuista vääntämistä niistä säännöistä.
Tähän vois kertoa kans sellaisen omakohtaisen kokemuksen, et innostuin kans kaverinkautta kunnolla keväällä turisti autoista ja erityisesti VTR luokasta. Kuukausi sitten sain hankittua Xray T2 007 alustan ja nyt kaikki muut osat, paitsi VTR:ään sopivan korin (Kori on hyllys maalaamattomana vielä) ja renkaat. Eli auto on tällähetkellä stanu.
Vaikkei oo päässykkään ku vähän asvaltilla koittamaan tuota niin hauskaahan se on. Huomenna pitäis mennä ensimmäistäkertaa kunnolla ajamaan ja eiköhän täs jossain vaiheessa pidä sit ajaa oikein kunnolla VTR:ää ja koska samalla autolla voi koria ja renkaita vaihtamalla ajaa stanuakin niin kaippa sitäkin voi jossainvaiheessa koittaa jos joku sopiva kisa osuu kohdalle.
Eikös tässä topikissa ollu tarkotus käsitellä tätä aihetta (yllä)? Eikä alottaa sitä iänikuista vääntämistä niistä säännöistä.
Voisin aatella että Mika R on ostanut RTR paketin joka on hiilikoneella ja nyt ihmettytää että siihen pitää vaihtaa koko tekniikka että pääsee mukaan...
Onhan niitä hiilettömiä settejä kaupan, eihän se siitä ole kiinni.
Saa kai ylläolevan topikin alla jutella säännöistäkin.
Tähän vois kertoa kans sellaisen omakohtaisen kokemuksen, et innostuin kans kaverinkautta kunnolla keväällä turisti autoista ja erityisesti VTR luokasta. Kuukausi sitten sain hankittua Xray T2 007 alustan ja nyt kaikki muut osat, paitsi VTR:ään sopivan korin (Kori on hyllys maalaamattomana vielä) ja renkaat. Eli auto on tällähetkellä stanu.
Vaikkei oo päässykkään ku vähän asvaltilla koittamaan tuota niin hauskaahan se on. Huomenna pitäis mennä ensimmäistäkertaa kunnolla ajamaan ja eiköhän täs jossain vaiheessa pidä sit ajaa oikein kunnolla VTR:ää ja koska samalla autolla voi koria ja renkaita vaihtamalla ajaa stanuakin niin kaippa sitäkin voi jossainvaiheessa koittaa jos joku sopiva kisa osuu kohdalle.
Aika samalla linjalla,VTR herätti kiinnostuksen ja nyt on Xray 008,toki niin vaiheessa ettei pääse huomenna vielä ajamaan :sad:
Just.
Jos ajaa, kuten minä, polttiskrossia ja polttistourinkia Kyosholla ja Orionilla niin luuletko että se on rahasta kiinni?
Homma on vaan niin hölmoksi tehty ettei mihinkään kolmesta kerhokisan luokasta voi osallistua kaupasta ostetulla valmispaketilla. Ja puhutaan talvikisoista joita on 4 kpl. Jokaisessa luokassa varmaan 5 kuljettajaa. Olis edes yksi luokka johon voisi, mutta ei.
Toki ymmärrän tekniset syyt & selitykset, mutta vaikeaksi asia on jollain tapaa tehty vaikka asiaa kuinka yrittää ymmärtää.
Onko luokkaan tunkua? Paljonko on harrastajia ?
Minusta pitäisi olla yksi readyset luokka, eikö se ole v-i-t-t-u-i-h-a-n-s-a-m-a kuka sen voittaa kunhan pääsis edes ajaa mutta nyt ei voi edes tulla. Tai sitten täytyy tulla vaan ajaa, mutta unohdetaan tulokset. Onko se mahdollista?
Mika R: Kyllähän noita kerhokisoja saa ajaa vanhoilla hiilivakiokoneilla eli 27t käämityksellä. Jos ei ole tuollaista vakiokonetta niin sitten vaan viritettyä luokkaa ajamaan koska siellä ei ole mitään rajoituksia.
Juuri nuo sinun mainitsemat sähköcrossi ja polttiscrossi ovat myös "viriluokkia" siinä missä sähkötouringin TSM-10. Mitään yksityyppimoottorista vakioluokkaa ei crossissa ole joten kaikki on sallittu.
TSP-10 5min sama rengassääntö kuin ed. hiilellinen 17 lank. tai hiiletön 8,5 lank (5-kennon akku), tai 10.5t lipo -akun kanssa.
Ja Jarkkom voi työntää päänsä sinne mihin aurinko ei paista.
Myös Peitsamon mii-not-whatever kommentit ovat kanssa ihan turhaa asian kannalta. Samalla tavalla voisi kirjoittaa varmaan 5.000.000 suomalaista. Ja loput 6 miljardia tällä planeeltalla päälle.
Tässä on nyt keskusteltu säännöistä ja varusteista vaikka kuinka. Mutta kukaan ei ole erityisesti esitellyt vaihtoehtoja autoksi? Tarkoitus kisoissa olisi sama kuin Mikalla, eli ajella mukana niin ettei nyt vikaksi jäisi.
EFRA:n LiPO-lista:
http://www.efra.ws/PDFs/2009%20EFRA%202S%20LiPo%20List%20V5%20pdf.pdf
*Paikka EFRA-listalla maksaa valmistajille, tämän takia kaikki eivät viitsi ostaa tätä ja lisätä hintaa akkujen myyntihintoihin.
Ei ole nopeudensäätimelle mitään mitta- väri- tai muitakaan rajoituksia, TSS:ssä ilmeisen paljon sinistä (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXWHW3) käytössä.. Johtunee säätimen kierosta ohjelmoinnista, se kun osaa muuttaa ajoitusta kiertävämmäksi kun kone saavuttaa tietyn kierrosnopeuden eli ikään kuin "lykkää kakkosta tupaan" suorilla.
Ei ole nopeudensäätimelle mitään mitta- väri- tai muitakaan rajoituksia, TSS:ssä ilmeisen paljon sinistä (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXWHW3) käytössä.. Johtunee säätimen kierosta ohjelmoinnista, se kun osaa muuttaa ajoitusta kiertävämmäksi kun kone saavuttaa tietyn kierrosnopeuden eli ikään kuin "lykkää kakkosta tupaan" suorilla.
Huomioitavaa ehkä myös että ulkomailla ajetaan vastaavissa sarjoissa paljon tekinin ja GM:n säätimillä mistä löytyy vastaavat ominaisuudet. Suomessa näköjän LRP on yleistynyt.
Jaa tota ominaisuutta on muillakin. Voisitko olla spesifimpi, että mistä säätimistä tuo "kakkosvaihe" löytyy?
Kysymys korin maalauksesta:
Säännöissä sanotaan että ikkunoiden pitää olla läpinäkyvät.
Mutta pitääkö niiden olla täysin kirkaat vai saako niihin suhauttaa hyvin lievän tummennuksen?
^ Mainiota, mainiota.Tässä on mun juuri valmistunut kilpuri stanuun ja meinasin lähteä kokeilemaan akun kiinnitystä ihan noin.. Liittimelle on tarpeeksi tilaa eikä ole pänningissä ja teipillä akku kiinni. Painot täytyy vielä puntaroida jahka kerkiää.
Meikällä on kanssa auto ajettavassa kunnossa. En oo tosin saanut vielä yhtään läppiä radalla.
Akkujen kiinnitys pitää vielä tosin miettiä. TRF416:een sais jotenkin sovitettua lipon noihin Nimh-reikiin silleen, että akun liittimet on auton takapäässä ja sisempi liitin menee ylädekin välistä. Sitten vaan laittaa punttia akun kylkeen. Vai onko jotain järkevämpiä vaihtoehtoja, mitkä ei maksa 50euroa?
Auto ois ajokunnossa. Kohta pitäs lähtee korkkaamaan. :)
(http://lh5.ggpht.com/_0sQShRNSxEg/SxIzsCV2qiI/AAAAAAAAEQs/baygPIbnmnM/s400/IMG_4019.JPG)
Isompana (http://picasaweb.google.fi/janne.aspinen/TamiyaTRF416#5409442934061181474)
Speksit:
Auto: Tamiya TRF416 (http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=42106)
Nopari: LRP SPX Brushless Competition StockSpec (http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/car/produkt/lrp-spx-brushless-competition-stockspec-regler/details/)
Servo: Savöx SC-1251MG (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-SERVOVARRET/Savox-SC-1251MG-7kg010-Low-Profile-107542)
Kone: CS-Super Sport Brushless Motor 17.5T (http://www.cs-shop.de/lshop,showdetail,31408,d,1259484334-31431,produkte.motor.elektro_motor.brushless-sport-motor,C110305,5,Tshowrub--produkte.motor.elektro_motor.brushless-sport-motor,.htm)
Radiot: Spektrum DX3S (http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPM3140)
Akut: GP 4300-series (4000mAh, 35C) (http://www.gpbatteries.com/html/products/specialty_toys.html)
Välitys:
72t spur, 33t pinjoni, auton välitys 2,055 = kokonaisvälitys ~4,48.
Oli vallan mainio auton korkkaus. Niin fiiliksissä, että oli pakko tehdä fiilistelykuva. :)
(http://lh3.ggpht.com/_0sQShRNSxEg/SxKwl3UtK3I/AAAAAAAAESw/nzkJbAuuoHs/s800/tamiyaEDIT_800px.jpg)
Isompana (http://picasaweb.google.fi/janne.aspinen/TamiyaTRF416#5409580266977831794)
Jannen TRF416 (http://picasaweb.google.fi/janne.aspinen/TamiyaTRF416#5409442934061181474)
Taitaa olla tuo sun paino ilman koria kuitenki? kori painaa n 95-110g ja autothan punnitaan ajokunnossa eli korin kanssa.
Itse ajattelin päivittää servo-osastoani turistiin,koska viime kisoissa tuli nuita muovirattaisia servoja pilkottua aikalailla =). Tuota Savöxin servoa ajattelin itsekin testata koska porukka sitä suosii ja suosittelee. Kysynkin että minkälainen servo on sitten riittävä turistiautoon ? Vääntöä ei ilmeisesti tarvitse olla niin kamalasti kuin krossareissa. Savöxin servo jota ajattelin kokeilla vääntää 3.9kg ja nopeutta on 0.13sek. Eli riittääkö tällainen turistiin ?
Stanukeskustelu on ikävän vähäistä täällä foorumilla. En tiedä mistä homma johtuu, haluaako porukka pitää vinkit piilossa ja "oman tiimin" sisällä? Toisaalta kuskit on tähän asti ollut aika nuoria, ketkä ei välttämättä täällä foorumilla ole niin kovasti äänessä. Toivottavasti tähän saataisiin muutosta, kun ikärajaa raotettiin vähän meille vanhemmillekkin.
Noita välityksiä alettiin vielä miettiin, niin mikä näistä FTT:n radoista on varustettu pisimmällä suoralla ja minkälaista kokonaisvälitystä siellä on käytetty? Laukaassa tuo 4,77 näyttäs toimivan hyvin, mutta pääsuora ei ole pitkä.
43 44 45 46 47 48 49 50 96 4,47 4,36 4,27 4,17 4,09 4,00 3,92 3,84 97 4,51 4,41 4,31 4,22 4,13 4,04 3,96 3,88 98 4,56 4,45 4,36 4,26 4,17 4,08 4,00 3,92 |
Voisi hyvinkin olla sensorivika, johdossa, koneessa tai noparissa. Kerran meni noparista osa feteistä pimeäksi ja kone kävi kuin kolmella pytyllä hurisemalla. Välttämättä kone ei ole rikki vaan sensorin johto tai nopari, tutkimalla selviää. Jos vika on koneen sensorissa niin se on vaihdettavissa.Joo unohdin tuossa sanoa että kokeilin toisella sensorinjohdolla, mutta samanlainen ongelma jatkui.
Säädöistä puheen ollen, jos ette ole testannut drag brakee, niin kannattaa testata.
Mulla on muistaakseni SPX:n kolmostasolla, tasoja on kutoseen asti. Kakkostaso taitaa olla oletuksena. Tuntuu, että auto "sitoo" vähän paremmin ja ei ole sellanen fiilis, että se vaan rullailee mahottomasti.
Muuttivat Laukaassa profiilia viimeksi ja siinä on yks tosi kiree mutka+shikaani, mutta sekin menee oikeella linjalla vielä ilman jarrua.
Sori, siis noparista? Ei radiosta ?
TSS-10
Malinen Lauri
Malinen Jyrki
Rinne Mika
Kuronen Pekka
Söderholm Juha
Otsavaara Tuomo
Taivainen Tatu
Taivainen Teemu
Pesonen Eetu
Toivonen Axel
Riekkinen Matias
Riekkinen Markus
Kaario Ossi
Tiainen Tuukka
Oksanen Jona
Jep. Noista säätimistä kun on puhe ja niille nyt oma osiokin (joka on hieno juttu) niin siellähän vois jatkaa keskustelua ongelmien osalta vai mitä.No joo tietenkin, mutta osaaltaan kuuluu minusta tännekin koska kyse on stanu-koneesta ja turistikäyttöön vielä. Eli jauhan vielä sen verran tässä, säädin oli onneksi ehjä, eli CS-koneen sensori on ilmeisesti palanut. Noh, tulossa on jo uusi samanlainen kone. Mutta siis se sensoriyksikkökö on cs koneeen takapäässä ( laakerin puolella ) pohjalevyn alla oleva kötöstys ? Tuossa kuva, eli tuollaisen löysin. Ei mielestäni ollut miteenkään vääntynyt eikä kierossa, mutta ei tunnu silti pelittävän
Juuri tuo on sensoriyksikkö. Mikä kone sulla on? Tuo näyttää säädettävällä päädyllä olevasta koneesta ja stanukoneissa on kiinteä pääty :huh:Kone on CS. Ja tuo kyseinen sensori on cs-varaosissa. Sinäänsä ei väliä koska uusi kone on jo tulossa, mutta olisihan tuokin kone kiva saada toimintaan, kun ei vanhakaan ole.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailuerän jälkeisessä katsastuksessa katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkujen laillisuus
Katsastus
Kaikissa isoissa kilpailuissa, ja usein pienemmissäkin, suoritetaan autojen katsastus. Se voidaan tehdä periaatteessa milloin vain, mutta yleisenä käytäntönä on, että autot viedään katsastuspaikalle erän jälkeen, kun itse siirrytään seuraavan erän nostajaksi. Nostoerän jälkeen oman erän autot yleensä ovat valmiit noudettaviksi.
Katsastus voi tapahtua myös jo ennen omaa ajoerää. Tätä varten on tietenkin varattava muutama minuutti ylimääräistä aikaa. Yleensä kyseessä on akkujen jännitteenmittaus, mistä ilmoitetaan ajoissa ennen erän lähtöä.
Yleisimmin katsastuksessa tarkastetaan auton paino ja korkeus. Mikäli katsastuksessa todetaan, että auto ei ole sääntöjen mukainen, katsastusta edeltäneen erän tulos hylätään. Jos katsastus on tapahtunut ennen erän alkua, on auto tietenkin mahdollista saattaa sääntöjen mukaiseksi ja osallistua erään, mikäli aika tähän riittää.
Työkalupakissa kannattaa aina pitää lyijypainoja, joiden tarrakiinnityksillä auton paino on tarpeen vaatiessa nopeasti korjattavissa. Autot punnitaan useaan kertaan kilpailun aikana, ja joskus joutuu yllätyksekseen huomaamaan sen olevan alipainoinen, vaikka paino edellisessä punnituksessa vielä oli ollut yli painorajan. Tämä johtuu useimmiten eri painoisista akuista, tai sitten autoon vaihdetusta osasta, jonka paino onkin eri kuin poistettu osa.
NM-kisoissa ajetaan hiilettömillä yksityyppimoottoreilla. Sallittuja malleja ovat CS Super Sport Brushless Motor 17,5T ja Speed Passion Ultra Sportsman Stock 17,5T -moottorit. Kilpailuissa noudatetaan lisäksi EFRA:n sääntöjä akkujen ja korimallien osalta. Sarjasäännöt löydät täältä.
Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään.
- Ilmeisesti takasiiven yläreuna ei saa olla korkeammalla, kuin katon korkein kohta? Tarkistus
lienee hyvä tehdä vatupassilla tai silmämääräisesti jollain tikulla.
- Samoin myös siiven jänne ei saa ilmeisesti olla tietyn mitan yli, mittaa en löytänyt?
- Takasiivessä ei saa olla pystylamelleja, muuten kuin päädyt ja ne pitää mahtua tuon "25 mm x 40 mm" mitan sisään sivulta katsottaessa?
- Mites toi auton kokonaiskorkeus? Sitäkään tietoa en löytänyt? Paljonko se pitää olla?
Prkl, pitää olla tarkkana, ettei tuu hylsyä. :lol:
miten saan tehtyä autostani kilpailukelpoisen kisapaikalla tai optimaalisessa tilanteessa jo harjoitellessa. :)
- Ilmeisesti takasiiven yläreuna ei saa olla korkeammalla, kuin katon korkein kohta? Tarkistus lienee hyvä tehdä vatupassilla tai silmämääräisesti jollain tikulla.
- Samoin myös siiven jänne ei saa ilmeisesti olla tietyn mitan yli, mittaa en löytänyt?
- Takasiivessä ei saa olla pystylamelleja, muuten kuin päädyt ja ne pitää mahtua tuon "25 mm x 40 mm" mitan sisään sivulta katsottaessa?
- Mites toi auton kokonaiskorkeus? Sitäkään tietoa en löytänyt? Paljonko se pitää olla?
Prkl, pitää olla tarkkana, ettei tuu hylsyä. :lol:
Tuota vastaa teippailen vahvistuksia etulokareiden sisä- ja ulkopuolelle. Niistä saattaa olla jopa jotain apuakin... Ainakin psykologista...
Ja sitten kun on saanut korin ja siiven kohdalleen, ajaa pari hyvää pommia ja lohkaisee korinsa etulokareiden yläosasta, painuu katto hieman alaspäin ja taas on joko katto liian alhaalla, siipi liian korkealla tai molemmat. :huh:
Sehän on edelleen mahdollista kun laitat VTR-renkaat ja korin autoon..
Jarkko viittasi TSS-10 luokan sääntöihin ikärajan ja eri luokissa pärjäämisen osalta.
Haluaisin avata keskustelun myös touringin osalta nyt, kun ensi kauteen on vielä runsaasti aikaa. Ajan itse ns. "pääluokkana" LS-5:sta. Talvikaudelle päätin alkaa ajamaan TSS-10 luokkaa kun tuo ikäraja tälle kaudelle poistettiin. Mutta säännöissä on edelleen tämä pykälä "ei saa olla sijoittunut parhaaseen kolmannekseen muissa luokissa".
LS-5 luokassa ei osallistujamäärä ole hirveän suuri joten on teoreettisesti mahdollista että ensi kesän jälkeen en ole oikeutettu osallistumaan TSS-10 luokkaan koska olen ollut LS-5:sten lopputuloksissa parhaassa kolmanneksessa.
2.1 Osallistumisrajoitukset
TSS-10 ja TSP-10 –luokissa osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaan. Lisäksi TSS-10 –luokassa yli 18-vuotiaiden osallistumista rajoitetaan seuraavasti.
TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
- kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija
- kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
- edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut yli 18 v kilpailija (tämä vaikuttaa käytännössä vasta kaudella 2011)
LS-5 luokassa ei osallistujamäärä ole hirveän suuri joten on teoreettisesti mahdollista että ensi kesän jälkeen en ole oikeutettu osallistumaan TSS-10 luokkaan koska olen ollut LS-5:sten lopputuloksissa parhaassa kolmanneksessa.
Selvyyden vuoksi, itse en ole ajanut senttiäkään rc-autolla jossa on renkaat pidotettu :roll:Ja tämän tietoiskun hyöty oli missä :huh:
Elikkäs meneekö prosessi jotenkin näin:-Itse en ole rengasta mitenkään putsannut jossei ole hiekka yms. epämääräisen materiaalin päältä ajanut jolloin renkaan pinta olisi täynnä möhnää. Oman teorian mukaan jos renkaan pinnasta putsaa siihen radalta tarttuneen pitoainemöhnän niin rengas kerää sitä uudestaan erän aikana ja auton ajettavuus muuttuu erän aikana enemmän. Tietty testatakkin voisi eikä vain mutuilla. :tongue:
1. Renkaiden putsaus (Miten? Edellisen erän lopussa mattoa vasten sudittamalla vai jotenkin muuten)
2. Pidotus taakse (tai myös eteen, rippuuen auton setupista)-Treeneissä sillon ku sattuu muistaan laittaan, kisoissa sitten 20-30min ennen erää.
3. Pidotus eteen (setupista riippuen)-Yleensä jos taakse laittaa sen 20-30min aikasemmin, niin eteen se 10-15min jotta auto olisi hieman rauhallisempi erän alussa, jos tykkää kaataa niin 5min. Jos auto ei oikeen käänny kunnolla niin sitten samaan aikaan kuin taaksekkin.
4. Märän pidotusaineen kuivaus pyyhkeellä (Kuinka kauan ennen lähtöä?)-Vähän ennen kuin lähtee varikolta käppäilemään erää kohti on kätevä pyyhkäistä pyyhkeellä renkaat kuivaksi. Jossei tässä vaiheessa muista niin sitten kisoissa voi radan varressa vaikka tönästä autoa vähä eteenpäin jollon pitoaine tarttuu mattoon. Treeneissä ei oo niin just, sudittelu kun laittaa auton radalle on iha jees, ainakin riittävän jees.
5. Erään lämmittely (sudittelua matolla vielä vai pitäisikö kumien jo toimia tässä vaiheessa?)-Xenonit tuntuu kaatavan tosi herkästi ekat pari kierrosta, joten jos vain pystyy niin erää ennen kannattaa yrittää ajaa päri installaatio kierrosta. Riippuu aika paljon kisajärjestäjistä miten tähän on mahdollisuutta. Renkaiden kuivaaminen jo varikolla voi auttaa, ehkä.
6. Auton säilytys lähtöruudukossa tai radan reunassa (Kyljelläänkö, jos joutuu selkeesti odotteleen?)-Kyljelleen kaikki laittaa yleensä odottamaan erää ennen radalle menoa jos on pitoainetta renkaissa yms, mutta jos autolla on jo kruisailtu lähtöruudukkoon yms. ja pidotukset pyyhitty renkaista niin ei sillä sitten väliä ole.
7. Lähdöstä täysiä konttiin...-Ei sitä launch controllia kannata käyttää.
Itse olen käyttänyt vain LRPn pitoainetta ja ajanut pääasiassa Rajatorpassa. Kolmet kerhokisojen kaltaiset olen käynyt kokeilemassa; yhdet A8:t Hyvinkäällä RC-pisteen radalla, Stanukunkkukisat Raisiossa ja viime viikonloppuna A8:t Lohjalla.
Sorexien kanssa homma on toiminut niin (A8-kisat), että taakse puoli tuntia ennen lähtöä aineet ja eteen joko samaan aikaan tai viimeistään 10 min ennen. Kuivaus vanhaan lakanaan (mun mielestä parempi kuin frotee) noin 5 min ennen lähtöä. Seurauksena tasainen pito läpi erän. Etupidottamisen aika vaikuttaa vain vähän pitoon, ja kuten sanottu, lähinnä erän alussa.
Xenonien kanssa Raisiossa tein niin että taakse kuten sorexeilla ja eteen vain puoli rengasta mutta samaan aikaan kuin taakse. Tuloksena siellä kohtuullisen pidon olosuhteissa ihan kohtuullinen ajettavuus.
Rajatorpassa Xenoneilla onkin sitten kinkkistä. Eka akku menee ihan hyvin, kun vain putsaa eturenkaan pitoaineella ja takana antaa hautua vähän aikaa. Sitten toisesta akullisesta lähtien alkaa se kippailu siihen malliin, että pidotusten vaikutusta on mahdoton näillä taidoilla erottaa kokonaisuudesta. Renkaiden ominaisuudet muuttuvat illan aikana, radan pito on tautinen jo alusta alkaen.
Seuraavalla kerralla ajattelin vetää koko illan ilman pitoaineita ja kattoa mitä tuleman pitää.
Vaikka auton säätämisestä kaatamisen estämiseksi on keskusteltu jonkin verran, vain vähän on ollut perusteltuja kannanottoja. Esimerkiksi voisi ottaa vaikka vinkit ylätukivarsien sisempien kiinnitysten nostamista. Miksi se vähentäisi kippailua? Itsellä sen seurauksena vain renkaan ulkoreunan liimaus petti pahemmin kuin normaalisti, ja auto kippaili jos mahdollista vieläkin enemmän. Osaisiko joku sanoa, mitkä fundamentit ovat ratkaisevassa asemassa silloin, kun renkaiden pitoa halutaan heikentään autoa säätämällä?
Eikös noin oneway:t ole toissatalven sulanneita lumia, tarkoitan että käyttääkö ketään enää onwaytä turistissa oikeasti?
Äskettäisistä Floridan Snowbirdseistä kuviahttp://www.rcactionpics.com/gallery/2010/01_31_2010/Thursday/slides/snowbirds_2010_thursday_099.html (http://www.rcactionpics.com/gallery/2010/01_31_2010/Thursday/slides/snowbirds_2010_thursday_099.html)
http://www.rcactionpics.com/gallery/2010/01_31_2010/
No eikös periaatteessa eri pidolla voisi olla eri jäykkyyksinen takadiffi paras... ?
Vaikkei asialla ole sinänsä väliä (kun nyt päätin olla testaamatta kaikkia vaihtoehtoja läpi), mitä laskelmassasi tarkoittaa esim. "Auraus 4" ?
Kun Oulussa rämmin säätöjen kanssa täysin hukassa muutellen koko ajan jotain, päätin että ennen Laukaata on löydettävä joku kohtuullinen perusSetUp noille luokattomille renkaille, ja sitten mennä sillä se vika sisäkisa ilman jatkuvaa hieromista.
Kun Oulussa rämmin säätöjen kanssa täysin hukassa muutellen koko ajan jotain, päätin että ennen Laukaata on löydettävä joku kohtuullinen perusSetUp noille luokattomille renkaille, ja sitten mennä sillä se vika sisäkisa ilman jatkuvaa hieromista. Ja laukaan jälkeen tunkea kaikki Xenonit jonnekkin minne ei aurinko paista.
Kun on vain vähän kokemusta, olen itse testaillessa soveltanut sellaista metodia, että jos jotain muutan, muutan sitä reilusti. Että tuntisin eron. Huippujätkä huomaa vivahteet, Tumpelotuukka vain reilut erot. Tällä tavalla ajattelin nyt lähteä ettimään jotain kompromissia, semminkin kun nyt ei ole puolta miljoonaa vuotta käytettävissä.. :shock:
Vielä kun tietäisi mitä tekisi.
No niin oltiin heinäsirkan kanssa molemmat pihalla Oulussa kuin Ellun kanat. Vaan oppia ikä kaikki.
Rengaslotto se on veikeä loton alalaji. Mulla on vain kaksi settiä näitä saippuakiekkoja ja todentotta niistäkin saisi jo monta erilaista kokoonpanoa. Kun päälle päätteeksi laitetaan Torpan varsin erilaiset ominaisuudet treenialustana verrattuna esim Ouluun, meikäläiseltä loppuu konstit. Samoillakin rengasyksilöillä vakioiduissa kulmissa torpassa auto puski reilusti ollen hidas ja Oulussa perä oli irti käytännössä koko ajan ja sellainen 180 asteen käännös onnistui (ilman yrittämistä :roll:) milloin vain. Näin vaikka kaikki temput oli tehty mitä kuvitella saattoi ml dual-ratesta 20% pois.
Jotta ei mene OT:ksi niin onnittelut aiheen aloittajalle hienosta talvikaudesta TSS-10 luokassa!
Ulkoajelut lähenee, niin mitäs pitää ottaa huomioon ulkona ajellessa?
Lähinnä tulee ensimmäisenä mieleen pohjalevyn suojaus. Harrastetaanko sellaista?
Satasen hiilarilevyä on jotenkin ikävä tarjota betonikanttariin sellaisenaan.
Erityisesti vetareiden nivelet tykkää huonoa pöly-rasva -seoksesta.
Erityisesti vetareiden nivelet tykkää huonoa pöly-rasva -seoksesta.
Tästä en välttämättä ole samaa mieltä. Kuiva metalli metallia vasten, sekaan pöly niin kiinnileikkaantuminen tulee esiin kulumisen muodossa. Kuivavoiteluaine, grafiitti jota saa lyijykynästä on sopivaa voiteluainetta niveliin jos ei mustaa rasvaa halua käyttää. Itse käytän mustaa rasvaa myös ulkoleluissa, omien havaintojen mukaan säännöllisesti rasvattu/huollettu nivel kestää kulumatta pidempään kuin kuivalla nivelellä kirskuttelu.
No, elämä on valintoja täynnä joten kukin parhaaksi katsomalla tyylillä :wink:
Tulee arvon turistikuskeille tällainen kysymyksen poikanen koskien kesän asfaltilla ajettavia turistikisoja. Eli mielessä olisi että ajaisin ainakin yhden asfaltilla ajettavan turistikisan. En kuitenkaan raaskisi naarmuttaa oman autoni pohjaa ja mietinkin että jos ostaisi jonkun halvemman turistin jolla voisi sitten huoletta rytistellä asfaltilla. Silmiini osui Honkkarin X-10e ja XRAY T2R PRO. kysymys kuuluukin että onko nuissa autoissa potentiaalia ihan radalle ja pystyykö niillä kamppailemaan sijoituksista ? Ajotaidossahan on kyllä korjaamista mutta siis yleisesti ajatellen.
En myöskään itse löytänyt edes tuota kyseistä Vtec-rengasta muutamalta suomalaisilta sivuilta.