Eihän ne kennotkaan ole 1.2V vaan jotain 1.124V.
Väärin. Jos akku on koottu ns. valikoiduista kennoista (matched), valikoinnin perusteena olevat testausarvot on printattu kennoissa oleviin etiketteihin. Jännitearvo, esim. 1,124V, on keskimääräinen arvo, mikä kennosta mitataan testauspurkamisen aikana:
Etiketissä löytyvät tiedot
- millä virralla testaus on tehty (yleisimmin 30A).
- sekunnit, eli kuinka kauan testausvirtaa saatiin kennosta, kunnes sen jännite putoaa johonkin ennaltamäärättyyn raja-arvoon asti.
- testauksen aikana mitattu keskimääräinen jännite (ladatun kennon jännitehän on 1,4-1,5V luokkaa).
Jännitearvolla ei siis ole mitään tekemistä kennon/akun kapasiteetin kanssa.
Valikodun kennon arvoja muuten luetaan siten, että hän, joka haluaa mahdollisimman pitkän ajoajan, laittaa sekunti-arvon etusijalle. Joka haluaa mennä lujaa, katsoo jännitearvoa, koska jännite = auton nopeus.
Ja joka haluaa mennä lujaa ja kauan, katsoo molempia