Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512731 kertaa)

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Re: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3810 : 30.07.11 - klo: 19.14 »
Oon kuullu monta tapausta jossa lipo on pitkän säilytyksen jälkeen turvonnut. Ilmeisesti ei tykkää pitkistä säilytys ajoista. Tosin en siihen osaa sanoa että tippuuko jännite liian alas esim 3vuoden jälkeen joka tuohon vaikuttais.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3811 : 30.07.11 - klo: 20.18 »
Dodiin, tässä kesälomalla on tullut aloitettua uudelleen rc-puuhastelu. Tänään asentelin sharkkiin Hobbywing Ezrun 18A noparin ja verticalhobbyn B2040-10 long motor 5340kv moottorin, harjaton setti siis kyseessä.
Akkuna toimii Nosram Vtec 1800mah 2s 25c Li-Po, ostettu joskus ~3v sitten ja säilytetty suunnilleen puolivarauksessa, latauksia on takana pyöreästi ~30 tasaavalla hitaalla laturilla.
Auto ja akku seissyt varaston hyllyllä 3v ja joskus harvoin satunnaisesti pörrätty ja ladattu.
Viimeisen kuukauden aikana on autoa tullut ulkoilutettua ahkerasti kun muksutkin ovat jo kasvaneet vauvoista pois, ihmettelin jo vakiomoottorin ja tämän akun lämpeämistä, akku oli käteen kuuma ja moottoriin ei kauaa kärsinyt sormia painaa.
Tänään olin sitten kikseissä muksujen kanssa ajelemassa läheisellä hiekkakentällä jossa hieman nurmikkoa ja hyppyjäkin, hetken rällästyksen jälkeen (~10min) jäähdyttelin hieman kun tuntui auto kuumalta.
Ajo jatkui taas ja meni ~5min kun nopari ensin laski tehot ja alkoi sitten pätkimään, lopetin ajon kun luulin cutoffin iskeneen peliin. Akku oli kuuma ja hieman turvonnut, kädessä pystyi pitämään mutta mielummin laski maahan, moottoriin ei kärsinyt koskea ja nopari oli siinä rajalla (välitykset väärät, vakio pinjoni vielä kiinni..)
Mikä akkua vaivaa? Akun jäähdyttyä turvotus laski ja nyt on jotakuinkin normaali, latauksessa atm ja laturi kertoo kaiken olevan ok. Miksi kuumeni jo vakiokoneella?
Muutaman oluen jälkeen pitkä ja tyhmä kysymys, yrittäkää ymmärtää  :angel:

Käsittääkseni akku ei saisi kuumeta kovasti kättä lämpimämmäksi. Välitysten lyhentäminen ja vääntävämpään moottoriin vaihtaminen auttaa lämpöongelmissa. Moottorikin on liian kuuma, jos ei kunnolla pysty koskemaan. Sanoisin jo 100 asteen olevan lähellä riskirajaa moottorista riippuen.

Täytyy sitten muistaa sekin juttu, että kiinalipojen laadunvalvonta ei ole parasta mahdollista. Vaikka teknisesti säilyttäisit sitä oikein optimaalisissa olosuhteissa, niin lopputulos voi silti olla akun pullistuminen. Tämä siis, jos akkusi on idän ihmeitä.

Poissa niiro

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3812 : 13.08.11 - klo: 01.23 »
kertokaas joku kokemuksii noista GM;n V-Maxxin "isoista"akuista,onk hintansa ... tänk juu.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3813 : 13.08.11 - klo: 10.22 »
kertokaas joku kokemuksii noista GM;n V-Maxxin "isoista"akuista,onk hintansa ... tänk juu.

Akut ja laturit osio on näitä kyssäreitä varten mutta oon ymmärtäny että gm on vähä laadukkaampi merkki. Se että kannattaako ostaa yks gm vai 3turnigyä hobbykingiltä onki eriasia.(3S 5000mah 40C 36e/kpl.)

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3814 : 13.08.11 - klo: 11.17 »
Pihasuttailuun ei oo omasta mielestäni järkeä ostaa kalliita GM:n akkuja.

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3815 : 13.08.11 - klo: 21.14 »
Voihan se olla että kiinalipoissa on aika suuretkin vaihtelut laadussa. Viittä turnigy akkua olen käyttänyt, yksi on ollut susi. Eilen tuli vähän epävarma tunne, kun yhtäkkiä tehot laskivat autosta. Luulin, että cut-off oli pettänyt, mutta jännite oli reilu 3.6v/kenno. Itse akku oli kylläkin yli kädenlämpöinen, ei kuitenkaan polttava. Tarkistan huomenna, miten toimivat.
Akku on tunigy 5000mAh 30-40c 2s hardcase.
Passiivista harrastelua

Poissa regu

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3816 : 13.08.11 - klo: 22.28 »
Hobbykingiltä saapunut turnigyn 5000mah hardcase oli kaputt jo saapuessaan, mutta heräsi piirilevyn juotosten tinailulla.

Jos vielä huomenna toimii tuo turnigy niin tilaan seuraavaksi samaa merkkiä.. tänään driftailu session päätteeksi kokeilin auton huippuja ja sehän meni kuin kaahauselokuvissa eli n73km/h nokka edellä kanttariin ja akun piirilevy painui 1.5cm sisemmälle kuoriin puristaen samalla kennoja lyttyyn.  :grin:
Team losi xxx-s 5.5T xerun

Poissa Nailssi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3817 : 14.08.11 - klo: 17.36 »
Onko kokemuksia lipoista vesi- ja lumileikeissä? Balansointiliittimet tulee varmaan suojata, mutta ovatko muuten turvallisia käyttää? En haluaisi tyytyä nimheihin.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3818 : 14.08.11 - klo: 18.29 »
Crawereitahan uiteaan aika kunnolla ja niissä vissiinkin melkein kaikilla lipot eli kyllä ne kestää.

Poissa Nailssi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3819 : 14.08.11 - klo: 19.28 »
Kiitos vastauksesta. Muistan jostain lukeneeni, että jotkut lipot olisivat vesitiivin hyväksynnän saaneita. Mutta esim. Hobbykingin sivuilla en ole mainitaa moisesta minkään akun specseissä huomannut.

Poissa Traxxas_Topi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3820 : 14.08.11 - klo: 20.29 »
Juu , jos lähtisin auton kanssa uimaan , niin balansointi liittimet suojaisin.
En toisaalta tiedä että johtaako makea vesi niin hyvin sähköä että se saisi tuhoa aikaan muaalla , kuin noparin , servon , tai vastarin piirilevyn komponenteissa.
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3821 : 15.08.11 - klo: 08.08 »
Ite olin pitkää sitä mieltä että laadukkaissa akuissa ei ole pahemmin eroa, kunhan ovat riittävällä purkuvirralla varustettu. Nyt joutuu kyllä pikkasen ottaan takas. 


Tuolla tehokkaammalla akulla tuntuu kuin koneen olisi vaihtanut pikkasne kireempään, ilmeisestikään akun jännite ei pääse tipahtamaan juurikaan kuormituksessa, jonka seurauksena kiihtyvyys (teho)ero on huomattava. Luonnollisesti kaasunvasteeseen yms. seikkoihin vaikuttaa myös.  Akkujen ilmoitettussa purkuvirrassa on kuitenkin yli tuplasti eroa.

Aikasemmin tullut ajettua Orionin 4500Mah  45C akuilla, http://www.teamorion.com/carbon-molecular-power-saddle-pack-lipo-4500-45c-7-4v-w-4mm-tubes-en-2-3.html

näiden rinnalle tuli 2 settiä 5500mAh 90C akkua,   
http://www.teamorion.com/carbon-pro-5500mah-90c-7.4v-saddlepack-tubes-plug-en-2-3.html
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3822 : 16.08.11 - klo: 16.28 »
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka kauan kestää ladata yksi M8 sopiva LiPo-akku täyteen?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3823 : 16.08.11 - klo: 16.36 »
Tunnin verran jos 1C latausvirralla lataa.

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3824 : 16.08.11 - klo: 16.52 »
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka kauan kestää ladata yksi M8 sopiva LiPo-akku täyteen?

No, entäs kuinka kauan yhdellä LiPo-akulla voi ajaa M8:lla radalla?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3825 : 16.08.11 - klo: 16.54 »
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka kauan kestää ladata yksi M8 sopiva LiPo-akku täyteen?

No, entäs kuinka kauan yhdellä LiPo-akulla voi ajaa M8:lla radalla?
Riippuen setupista niin kulutus tais olla jotain 180-350mAh/minuutti jos muistelisin oikein.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa anqq

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3826 : 16.08.11 - klo: 17.36 »
Itse ajoin noin 20 minuuttia 4s 5000 mah akulla radalla. noparina mmm, moottori castlen 1800 kv.

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3827 : 17.08.11 - klo: 14.57 »
Itse ajoin noin 20 minuuttia 4s 5000 mah akulla radalla. noparina mmm, moottori castlen 1800 kv.
15-30 min, täysin akuista, koneesta, noparista, välityksistä yms. riippuen.
Passiivista harrastelua

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3828 : 17.08.11 - klo: 16.38 »
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka kauan kestää ladata yksi M8 sopiva LiPo-akku täyteen?

Kovakuorisia akkujakin saa 5C arvolla varustettuna, eli latauasaika n. 1/5tunti. käytännössä vartissa täyteen.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3829 : 17.08.11 - klo: 16.49 »
Tarttee vaan sit aika tehokkaan laturin ja virtalähteen tommoset latausajat:

4s 5Ah akku = 16.8V x 5c x 5Ah = 420W
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3830 : 17.08.11 - klo: 16.51 »
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka kauan kestää ladata yksi M8 sopiva LiPo-akku täyteen?

Kovakuorisia akkujakin saa 5C arvolla varustettuna, eli latauasaika n. 1/5tunti. käytännössä vartissa täyteen.

Eikös se olekin niin, että jos lataa nopeammalla teholla --> akku tulee vain osittain täyteen(?). Onko kukaan kokeillut http://maxamps.com/proddetail.php?prod=Lipo-13500XL-74-Pack&cat=309. Hehe, näyttää vaan niin maagiselta toi luvattu ajoaika :). Kuumeneeko moottori, jos ajaa tuollaiset 80 minuuttia putkeen?

Taidan kuitenkin vielä pysyä näissä nitrokoneissa, mutta ei tällainenkaan pahitteeksi olisi.

Edit. Mitä tuo C arvo tarkoittaa? Joissakin on 40C ja joissakin enemmän.
« Viimeksi muokattu: 17.08.11 - klo: 17.16 kirjoittanut duda »

Poissa anqq

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3831 : 17.08.11 - klo: 17.33 »
C arvo tarkoittaa purkua. Esim 5000mah akku jossa on 40C niin akusta tulee 200 A virtaa. Eli 5000mah x 40c= 200A.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3832 : 17.08.11 - klo: 17.41 »
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka kauan kestää ladata yksi M8 sopiva LiPo-akku täyteen?

Kovakuorisia akkujakin saa 5C arvolla varustettuna, eli latauasaika n. 1/5tunti. käytännössä vartissa täyteen.

Eikös se olekin niin, että jos lataa nopeammalla teholla --> akku tulee vain osittain täyteen(?). Onko kukaan kokeillut http://maxamps.com/proddetail.php?prod=Lipo-13500XL-74-Pack&cat=309. Hehe, näyttää vaan niin maagiselta toi luvattu ajoaika :). Kuumeneeko moottori, jos ajaa tuollaiset 80 minuuttia putkeen?

Taidan kuitenkin vielä pysyä näissä nitrokoneissa, mutta ei tällainenkaan pahitteeksi olisi.

Edit. Mitä tuo C arvo tarkoittaa? Joissakin on 40C ja joissakin enemmän.

Toki moottori kuumenee heti kun alkaa ajamaan ja sähkömoottoria on muutenkin tarkkailtava lämpöjen suhteen aktiivisesti.

Tai toinen vaihtoehto on hankkia joku lämpötila-anturi motin kylkeen.

Poissa saku123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3833 : 21.08.11 - klo: 12.13 »
Moi. Ensi viikon alussa postiin tulee Inferno VE. Akkuja siinä ei tietenkään tule mukana ja lipo akut laitan siihen tietenkin. Kävisköhän 2kpl tämmösiä: http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=4001&nav=60030061&q=y
Ja tämmönen laturi: http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=4005&nav=60030067&q=y
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

Poissa anqq

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3834 : 21.08.11 - klo: 12.23 »
Teknisissä tiedoissa ei mainuttu akkujen c arvoja. Kuvasta katsoin niin oli 25c. Eli taitaa olla turhan pieni. Itselläni on 5000mah 40c akut 1:8 buggyssa. Mitä nyt nopeasti vilkaisin inferno ve teknisiä tietoja niin nopari kestää 160a jatkuvaa ja hetkellisesti 200a. Akku suosituksia mitä oli infernoon niin oli esim: 5400 mah 30c purku = 162A
« Viimeksi muokattu: 21.08.11 - klo: 12.33 kirjoittanut anqq »

Poissa saku123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3835 : 21.08.11 - klo: 12.51 »
Mutta toi laturi ilmeisesti soveltuu tälle akulle, jota suositellaan VE:lle Linkki akkuun: http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=3080&nav=60030061&q=y
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3836 : 21.08.11 - klo: 12.55 »
Onko kukaan kokeillut http://maxamps.com/proddetail.php?prod=Lipo-13500XL-74-Pack&cat=309. Hehe, näyttää vaan niin maagiselta toi luvattu ajoaika :). Kuumeneeko moottori, jos ajaa tuollaiset 80 minuuttia putkeen?


Tollanen olis aika raju akku kieltämättä. Pitäisköhän tilata..!  :tongue:
Itellä slässissä 5000mah 2S akkuja 3kpl, joita voi periaatteessa ajaa putkeen yhtäsoittoa, ilman että kuumenee sen enempää kuin ensimmäiselläkään akulla joka kestää noin 25-35minsaa riippuen ajopaikasta ja ajotavasta. Voishan tuota mittailla kuin nopeesti se saavuttaa ne lämpötilansa, mut aika vähänhän tuossa on sitä lämmitettävää massaa, joten suht äkkiä se lämpee.

Ja toisaalta akunvaihtotauolla on hyvä tarkastella vähä autoa, onko löystyneitä ruuveja tms. Emmä tiiä jaksaisko sitä ajaakkaan tollasta akullista yhteen pötköön.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa anqq

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3837 : 21.08.11 - klo: 13.00 »
Kyllä sopii. Tuolla laturilla kestää tuo 4000mah akku ladata täyteen se 1h. Jollei akuilla olisi niin kiirettä niin tässäkin olisi hyvä vaihtoehto: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10277__Turnigy_5200mAh_2S_30C_Hard_Case_Car_Lipo_Pack_ROAR_Approved_.html

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3838 : 21.08.11 - klo: 13.02 »
Onko kukaan kokeillut http://maxamps.com/proddetail.php?prod=Lipo-13500XL-74-Pack&cat=309. Hehe, näyttää vaan niin maagiselta toi luvattu ajoaika :). Kuumeneeko moottori, jos ajaa tuollaiset 80 minuuttia putkeen?


Tollanen olis aika raju akku kieltämättä. Pitäisköhän tilata..!  :tongue:
Itellä slässissä 5000mah 2S akkuja 3kpl, joita voi periaatteessa ajaa putkeen yhtäsoittoa, ilman että kuumenee sen enempää kuin ensimmäiselläkään akulla joka kestää noin 25-35minsaa riippuen ajopaikasta ja ajotavasta. Voishan tuota mittailla kuin nopeesti se saavuttaa ne lämpötilansa, mut aika vähänhän tuossa on sitä lämmitettävää massaa, joten suht äkkiä se lämpee.

Ja toisaalta akunvaihtotauolla on hyvä tarkastella vähä autoa, onko löystyneitä ruuveja tms. Emmä tiiä jaksaisko sitä ajaakkaan tollasta akullista yhteen pötköön.
Juu, 13500 on jo aika paljon, kun 5000mAhalla ajaa lähes 30 min. Onhan se hyvä kuitenkin tarkistella sitä autoa aina välillä.
Passiivista harrastelua

Poissa saku123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3839 : 21.08.11 - klo: 13.37 »
Vielä en kuitenkaan osta niitä lipoja. Ajattelin jonkin aikaa ajella 8.4 volttisilla NiMh akuilla. Mitenköhän VE kulkee niillä?
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5