Kirjoittaja Aihe: Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM  (Luettu 6481 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« Vastaus #30 : 10.08.03 - klo: 17.56 »
Krossipolttiksessa, Timpalla pari kaatoa liikaa, Julle nousi pari finaalia, mutta nousu finaaliin kaatui lopulta vanteen hajoamiseen  :x
Vielä kun Josella sammui kone tankkauksilla niin ei tullut mestaruutta tällä kertaa...

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« Vastaus #31 : 10.08.03 - klo: 23.11 »
Touring polttis suomalaisittain.

6. Teemu
11. Tony
22. "Teemo"

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« Vastaus #32 : 11.08.03 - klo: 14.25 »
4WD sähkökrossin tulokset :

1 Neil Cragg (GB)
2 Peter Pinisch (A)
3 Simon Moss (GB)
4 Hubert Honigl (A)
5 Jukka Steenari (FIN)
6 Martin Lee (GB)
7 Richard Taylor (GB)
8 Hans Jürgen Tormann (A)
9 Roland Macho (A)
0 Oliver Holczer (A)

Eli Jukan putki katkesi.
-Pekka

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« Vastaus #33 : 15.08.03 - klo: 12.52 »
Portugalin EM polttistouring -kirjoittelusta;

Teemun ekan ae:n moottorihässäkkä; Moottori avattiin koska Teemu ajoi eräkierroksen parhaan tuloksen, ei siksi että moottori olisi ollut muita nopeampi. Aivan sama kuka olisi ajanut parhaan tuloksen, niin hänen moottori olisi avattu. EFRA-tuomari tarkasteli moottoria ja totesi että kampiakselin takaosan reijästä lähtevässä "tipan" reunassa oli yli sääntökirjan mukainen max 0,05mm:n seinämän pyöristys ja niinpä hän hylkäsi Teemun ae-suorituksen (mitään protesteja kukaan ei siis tehnyt asiasta). Teemu vaati asian tutkimista tarkemmin (kuin paljaalla silmällä) ja niinpä moottori otettiin uudelleen tarkastettavaksi. Kampiakselia tutkittiin luupilla ja mittauksen jälkeen todettiin että seinämän pyöristys oli 0,03mm, mitään laitonta ei siis moottorissa ollutkaan! Niinpä EFRA-tuomari perui päätöksensä ja Teemu sai pitää tuloksensa. Lisäksi tuomari pyysi virallisesti anteeksi väärää tuomiotaan (mutta eihän semmoinen asia ylitä uutiskynnystä kilpailijan mediassa).

Sitten vähän polttoaineista; Polttoaineita mitattiin hyvinkin usein. Heti ensimmäisessä katsastuksessa, ajon aikana (mekaanikolta pullosta ratavarikolla) ja jokaisen erän jälkeen ( erän nopeimmilta kuskeilta). Lisäksi aina pyydettäessä katsastushenkilökunta mittasi polttoaineen. Mulla ja Teemulla oli samanlaista Mugen-teamin tekemää fuilia, myös osa saksalaisista käytti samaa fuilia. Mitään ongelmia fuilin kanssa ei ollut eräharjoituksissa tai alkuerissä 1 - 3. Vasta viimeisessä alkuerässä tuli todellinen yllätys kun Teemun fuili todettiin laittomaksi. Mun oma vika alkuerä oli 20min Teemun ae:n  jälkeen enkä ehtinyt reagoimaan mitenkään asiaan oman fuilin tarkastamiseksi. Ajettuani alkueräni (jossa ajoin oman parhaan tulokseni) jäin katsastuspaikalle seuraamaan autojen katsastamista. Oman fuilin tarkastuksen kohdalla koho nousi hieman irti mitta-astian pohjasta ja minulle kerrottiin että fuili on aivan sääntöjen rajamailla mutta edelleenkin sallittujen puolella (huh huh, jesss!). Lisäksi minua kehoitettiin joko tarkastuttamaan fuili ennen nousufinaalia tai sitten vaihtamaan tai laimentamaan fuilia (laimensimme hieman). Se miksi Teemun fuili hylättiin ja minun ei, johtuu fuilin- / ulkolämpötilan erosta. Teemun fuili oli kylmempää mittaushetkellä kuin mun. Säilytimme fuileja ilmastoidussa kontissa koska ulkona varjossa oli 40 astetta lämmintä. Fuilit haimme suunnilleen samaan aikaan eräämme varten ja minun fuili ehti olla  vähän kauemmin lämpimässä. Mitä lämpimämmässä / lämpimämpää fuilia mitataan sen pienemmältä nitropitoisuus näyttää tällä mittaustavalla tehtynä. Tietääkseni fuilin virallinen mittaus pitäisi tapahtua + 20 asteisena ja +20 asteisessa huoneessa. Jos Teemu olisi vaatinut fuilin uusintatarkastussa oikeassa lämpötilassa mitattuna niin se olisi tod.näk. mennyt läpi. Mutta koska hänen vika ae-tuloksensa ei ollut hänen parhaansa ei fuilin uudelleen mittauttamisella ollut mitään vaikutusta hänen ae-sijoitukseensa. Tietenkin fuileissamme oli nitroa mahdollisimman lähelle 16%:n rajaa, olimmehan arvokisoissa eikä meillä ollut tarkoitus olla vaan osallistumassa kisoihin vaan ajaa kilpaa muiden kanssa.

Sitten muita katsastuksessa hylätyksi tulemisen syitä; Jos etumaskia tai valoja ei ollut maalattu tai teipattu (myös ovenkahvat oli hyvä olla olemassa) => hylätty. Takarenkaan leveys 0,1mm liian leveä => hylätty. Korin sivutakahelman levennys (se joka on leikkausviivan alapuolella) => hylätty. Korin antennireikä (sääntö 10mm) 12,5mm => hylätty (toi vaikuttaa tosi paljon auton nopeuteen). Konepellissä ylimääräinen reikä (aiemmin käytetty viidettä koritolppaa) => hylätty (toikin vaikuttaa hillittömästi tulokseen).
Näiden meille hieman harvinaisempien syiden vuoksi oli tietysti myös alipainoisia autoja, liian matalia autoja, liian leveitä siipiä, liian korkeita siipiä. Nämä ovatkin meille hieman tutumpia ongelmia.

Omasta semifinaali -suorituksestani sen verran että moottori ja auto toimivat todella hyvin. Pystyin ajamaan tiukkaa kisaa muun kärjen kanssa (sijoista 1 - 4), sijat vaihtelivat suht usein 20 min aikana. Vikan tankkauksen jälkeen olin neljäntenä ja sain ajettua 2.:n ja 3.:n kiinni kun 2 min oli ajamatta. Tokana ollut auto hermoili kierroksella ohitettavan kanssa ja toilaili itsensä neljänneksi. Samassa hässäkässä nousin toiseksi, eroa kolmoseen oli n 2s. Auto tuntui vielä hyvältä ajaa ja olo oli suht turvallinen, ilman ulosajoa finaalipaikka tuntui häämöttävän. Vähän ennen kuin vika kierros alkoi......... moottori sammui.............. hiljaista ................ voihan V!!! Jälkikäteen tutkittuna mitään syytä sammumiseen ei oikein ole löytynyt; tulppa hehkuu, moottorissa on puristukset tallella, fuilia oli tankissa lähes puolet jäljellä. No, ufo varmaankin iski, tai sitten jokin muu mystinen juttu.

Se EFRA-kokouksessa 11/2002 kuulemani kilpailukielto oli 5 vuotta ja maa taisi olla Belgia, syy oli liian korkea pakoportti. Kuskeja oli varoitettu kyseisestä asiasta ja kerrottu että rangaistus on todella kova, siitä huolimatta.....

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« Vastaus #34 : 15.08.03 - klo: 13.27 »
Erinomainen kirjoitus Tony! Kiitos kaikkien kiinnostuneiden puolesta!
Ja ennen kaikkea se osoitti jälleen kerran, että ensin on parempi tutkia ja sitten vasta hutkia.

Mahdollisimman harmillinen se auton sammuminen semissä! Voi vain arvailla niitä tuntemuksia sillä hetkellä...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« Vastaus #35 : 15.08.03 - klo: 14.57 »
Nonni.
Nyt tekee mieli sanoa "mitä mä sanoin" ja sanonkin...

Mitä mä sanoin !
-Pekka

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« Vastaus #36 : 15.08.03 - klo: 14.58 »
jeps, loistavaa kirjoittelua. tuosta voisikin jo poimia tp-10 luokan katsastukseen check listiä ja toimintamalleja.
---