Joo kai se on taivuttava VXL:ään jos Spedellä mennään. Olisi ainakain ristiinkäytettävää sähköosaa kahden auton välillä. Tosin Traxxasin sivuilla sanotaan että XL-5:nkin tulee nykyään vedenkestävillä sähköillä. Monissa verkkokaupoissa tuosta ei ole mainintaa ja harjaspede irtoaa todella halvalla joten liekö tässä sukupolvenvaihdos menossa?
Kummankin version tuoreimpia malleja mainostetaan vedenkestävinä. Uusi vedenkestävä XL-5 malli tais tulla loppukeväästä ja VXL kesällä. VXL3s nopari on kai ollut jo jonkun aikaa vedenkestävää mallia, mutta uusimpaan Spedeen on lisäksi päivitetty Slashista tuttu vedenpitävä servo ja vastariboksi. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ettei osta hyllyllä pölyttynyttä vanhempaa mallia täyteen hintaan. Traxxasella on tapana päivitellä mallejaan pikkuhiljaa, mutta pitää tuotekoodit ja mallimerkinnät samoina.
Harjaton spede vaikuttaa halvalta, mutta kun sen päivittää VXL-mallin tasolle, niin kalliimmaksi tulee. No onkai se jonkin sortin osamaksua sitten
.
Täysin aloittelijana nämä spurrit ja pinjonit ovat vielä uutta ja ihmeellistä, jos pienennän pinjonia niin varmaan spurria täytyy suurentaa tai konetta tuoda lähemmäksi? Veikkaisin että silloin kone käy ns. täysillä melko paljon (kiihtyy nopeasti huippuihin) ja vääntöä löytyy vieläkin enemmän..
Jotenkin näin.. Lyhyemmillä välityksillä kone ottaa kierroksensa kevyemmin, eikä joudu niin koville. Huippunopeus tietenkin pienenee. Konetta tosiaan voi liikuttaa, kun vaihtelee erikokoisia rattaita. Stampedessa on jo vakiona isohko spurri ja pinionia on varaa pienentää.
Kiitos radiovinkistä vielä, tuo Acomsin vastari varmaan uppoa VXL-sähköjen vesitiiviiseen koteloon heittämällä? Entäs mitenkä onnistuu useamman auton käyttö samalla lähettimellä, tarkoittaako 10 eri model profilea myös sitä että se pariutuu eri vastarin kanssa kun vaihtaa profiilia?
Toi Acoms-ketju kannattaa kattoo läpi. Vastari on tosiaan snadi, että luulis menevän tohon koteloon. Lähettimen voi parittaa useamman vastarin kanssa. Tämän jälkeen lähetin ja vastari etsivät itselleen vapaan kanavan, kun ne käynnistetään. En tiedä mitä käy, jos laittaa kaksi paritettua vastaria päälle yhtaikaa. Tod.näk. yhteys muodostuu siihen vastariin, joka sattuu löytymään ensimmäisenä.
Muistipaikat ei ole varsinaisesti sidoksissa tiettyyn vastariin, vaan kaikki ovat käytettävissä kaikilla paritetuilla vastareilla. Tällöin jos ohjaimesta on valittu väärä muistipaikka käytössä olevalle autolle, on trimmit yms. säädöt varmasti väärin, mutta ohjain yhdistyy kuitenkin vastariin ja auto saattaa lähteä seikkailemaan. Riippu tietysti, kuinka erilaiset trimmit on autojen välillä. Ohjaimeen voi tallentaa myös useammat erilaiset asetukset samalle autolle. Ihan vapaasti voi valita, miten ne 10 muistipaikkaa käyttää vastareiden välillä.
Lipolatauksista sen verran, että n.
2/3 80% täydestä kapasiteetista latautuu tolla täydellä nopeudella ja sen jälkeen tahti hidastuu loppua kohden. Latasi sitten yhdellä tai kahdella ceellä. Eli jos ihan täyteen asti akkunsa latailee, ei 2C ihan latausaikaa puolita. Kuten myöskään ei sillä 1C:lläkään se tunti ihan riitä. Noista latausajoista tais olla joku graafikin täällä jossain...
edit: Tämmöinen löytyi lipolatausajoista eri c-arvoilla, kaippa toi suuntaa antava on:
(
http://www.fmadirect.com/lipo_handbook/FMA_Lipo_Handbook_Section3_files/image007.jpg)