Jeps, alla kokemuksia T5 version Mini Infernon rakentelusta.
Suoraan laatikosta auto on muovisen oloinen ja meidän yksilöä vaivasi kylmäjuotokset nopeudensäätimessä. Ongelmista kirjoitinkin aikaisemmin.
Autolla ajettiin uutena akullinen ja sen jälkeen päätin vahvistaa autoa kestävämmäksi 12-vuotiaan ajoihin.
Ensimmäisenä vaihtuivat muoviset iskunvaimennintornit alumiinisiin. Etummainen torni vaati muutoksia ylätukivarsien kiinnitykseen. Alumiinisen tornin mukana ei tullut muovisia 'holkkeja' joihin tukivarsi kiinnitetään. Tämä vaati hieman osien tilailua ja myös kiinnitys vaati ylimääräisiä prikkoja. Etutornia ei ole tämän mallin optio-osissa lueteltuna joten aavistinkin ongelmia asennuksessa. Takimmainen torni asentui ilman ongelmia. Samalla vaihtuivat myös auton alkuperäiset tukivarsien ja iskunvaimentimien kiinnitysruuvit kuusiokoloruuveihin nailonlukitteisilla muttereilla.
Ohjaukseen asensin alumiiniset ohjauspalat. Muovisiin c-paloihin täytyi tehdä muutoksia ohjauspalan laakeroinnin käymiseksi paikoilleen. Taakse laitoin alumiiniset hubit ja onneksi miljoonalaatikosta löytyi sopivat prikat hubin kiinnitykseen, muuten hubi olisi liikkunut sivuttain useimpia millejä. Eteen ja taakse laitoin kallistuksenvaimentimet.
Voimansiirto sai eteen ja taakse Kyoshon omat nivelvetoakselit. Alkujaan autossa oli metalliset koiranluut edessä ja takana muoviset. Myös muovinen moottoripukki vaihtui alumiiniseen. Keskidiffi osoittautui ongelmaksi koska diffi on jätetty avoimeksi. Voi vain kuvitella miten diffin rattaille käy jos autolla ajetaan ulkona.
Näyttäisi sille, että diffin koteloon olisi saatavilla lisäsuoja joka myös suojaisi slipin ja moottorin pinionin. Kyoshon manuaalista en ainakaan kyseistä osaa löytänyt. Ruuvin paikka löytyy ja huulokset diffin kotelosta... Asiaa en sen enempää aio murehtia vaan harkinnassa on MIP:n kuuladiffi kesän ajoihin. Käykö tuo diffi sitten autoon niin se jää nähtäväksi...
Etu- ja takadiffejä en ole purkanut. Diffit ovat umpinaiset ja niillä ajetaan niin pitkään kuin kestävät.
Sähköpuolella autossa on alkuperäinen Perfexin nopeudensäädin ja moottori. Akkuina on Orionin NiMh:t. Alkuperäinen servo ja vastaanotin vaihtuivat Sanwan kiteettömään radiolaitteistoon. Servona Sanwan vakioservo.
Autossa olisi vielä päivitettävää, mutta minusta kriittisimmät paikat on nyt korjattu. Näillä eväillä aloitetaan ajaminen ja katsotaan kuinka kestää.
Ylimääräistä puuhastelua oli auton laitossa, mutta sehän tässä harrastuksessa on hienointa. Suurin osa
osista tuli hankittua jenkkilästä joten osien hinnoissa tuli jokunen euro säästettyä.
Tulipa kirjoitettua perusasiaa, mutta toivottavsti tästä on apua aloittelevalle rc-kuskille joka on aikeissa hankkia T5:sta.
Käyttämäni osat:
IHW07F Aluminium Front Shock Stay + IH03 Small Sparts Set
IHW07R Aluminium Front Shock Stay
IHW04 Aluminium Motor Mount
IHW23 Aluminium Rear Hub Carrier
IHW02F Front Stabilizer Set
IHW02R Rear Stabilizer Set
IHW29F Universal Swing Shaft
IHW29R Universal Swing Shaft
MIF2106 Blue Alum Front Knuckles
01.IHTH02SM Kromivanteet