Moi,
Vielä tästä moottoriasiasta. Mitä nyt pikaisesti googlettelin, niin Tamiyan perus harjallisia moottoreita saa edelleen maailman kaupoista jopa hyvinkin edullisesti ja se voisi silti olla vielä hetken aikaa yksi vaihtoehto. Kuskeilla on todennäköisesti edelleen hiilisäätimiä ja jos ei ole niin Tamiyan perus säätimiäkin saa halvimmillaan 20...25€ välimaastoon ja monia muitakin jopa alle 30 euron.
Seuraavaa kautta ajatellen voitaisiin vaikka menetellä niin, että kerhokisaorganisaatio toimittaa vanhat koneet kierrätykseen kauden 2015 päätyttyä ja hankitaan uudet moottorit tilalle. Jos tämä kuullostaa muuten hankalalta, niin voin vaikka itse ilmoittautua moottorivastaavaksi seuraavalle kaudelle ja ostaa suuruusluokkaa 15...20 kpl J-moottoreita kisaorganisaation käyttöön mikäli tämä jäljempänä jotenkin kompensoidaan vaikkapa osallistumismaksuissa (mitähän taas tuli luvattua
) Luulisi, että mosilla ajaa n. 2 kautta, ainakin. Varmaan kokeneimmilla kuskeilla on joku käsitys paljonko nykyisillä kolhoosikoneilla on ajettu.
Toinen vaihtoehto on hajaton, mutta se aiheuttaa sitten taas paljon polemiikkia siitä mikä moottori valitaan yksityypiksi ja mitkä on keskenään tasavertaisia. Mulla on itsellä yksi lähes ajamaton Thomaksen aikaisemmin mainitsema 17T Turnigy Track Star, ostettu HobbyKingistä viime kesänä. Ajatuksena oli laittaa se Tamiyan Wild Willyyn, mutta kone osoittautui niin lähelle vakio harjallisen kulkua, että Willy kiihdyttelee nyt tiukemmalla mosalla.
Mä voisin muutamana tulevana viikonloppuna kokeilla Classic minissä tätä jo mainittua Track Staria, sekä lisäksi vaikkapa jotain normaalia 17,5 lankaista (esim. LRP X12) jota porukalla on muutenkin. Tiksissä on pitkä pääsuora ja meillä kaksi liki samanalaisiksi rakennettua Classicia niin on helppo verrata vauhtia ja kiihtyvyyttä nykyiseen moottoriin. Säätimeksi tietysti joku Stock-säädin, ilman sensoria.
Itse puoltaisin edelleenkin wanhaa harjallista, koska se ei aiheuttaisi uusille kuskeille lisäinvestointeja Classic luokkaan. Jokaisen uuden minin mukana tulee harjallinen moottori. Sillä voi ihan hyvin ajaa ja treenata, jolloin joka tapauksessa on aluksi ostettava halpa hiilisäädin kun sitä ei auton mukana aina tule (ainakaan kotimaisten kauppojen autoissa). Kisat mentäisiin edelleen Hand Out -koneilla ja kustannus jäisi kisaorganisaation kannettavaksi. Uskaltaisin melkein väittää, että 15 vakiokonetta saa suunnilleen 100 eurolla.
Tietysti voisi miettiä asiaa niinkin, että kisaorganisaatiolla olisi jotakin sopivaa sensoritonta tai sensorittomana kaytettävää mosaa Hand Out -koneena. Silloin koneet kestäisivät liki maailman tappiin ja olisivat tasaväkisiä keskenään, eikä uusien kuskien tarvitsisi taivastella saako kisalaillista moottoria juuri sillä hetkellä jostain päin maailmaa. Tämmöinen Hand Out -kone voisi olla liki mikä vain, kunhan koneita on riittävästi jemmasssa ja varaosana saa edes laakereita.
Tällaisen Hand Out -ratkaisun suurimmaksi ongelmaksi muodostuisi noparijohtimien liityntä (ja mahdollisesti M3 kierteet...). Jos moottorin ja noparin välissä on jotkut irrotettavat liittimet, niin samanlaisien liittimien löytäminen kisapaikalla kaikille 10-15 Classic kuskille kuullostaa epätodennäköiseltä. Ja jos kone juotetaan nopariin joka kisaan ja sitten irti, niin perus harjallinen alkaa kuullostaa pitkäikäiseltä. Liittimien ja johtojen jatkuva irti-kiinni rehaaminenkin saattaisi johtaa tilanteeseen, että pronssilaakeri ja hiiliharjat tuntuvat yllättävän kestäviltä osilta, alumiinikannun korkkaavista kierteistä puhumattakaan.
Ylläoleva pohdinta siis siltä kantilta, että Classic luokka jatkuisi niin että siihen on matala kynnys tulla, se olisi mahdollisimman tasaväkinen eikä aiheuttaisi kisailijoille turhia lisäkustannuksia. Ja vaikka hiljalleen tulevina vuosina vaihdettaisiinkin sopivaan harjattomaan koneeseen, uusilla harjallisilla Hand Out koneilla voi melko edullisesti tekohengittää tätä luokkaa vielä pari-kolme kautta. Todennäköisesti tätä harjallista J-moottoria saa pilvin pimein vielä silloinkin, kun nykyinen(kin) comppikone on jo katoavaa kansanperinnettä...
terveisin,
-Mika