Kirjoittaja Aihe: bensakone 1/8 luokkaan?  (Luettu 2308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkomoe

  • Jäsen
    • Profiili
bensakone 1/8 luokkaan?
« : 18.11.05 - klo: 15.33 »
terve!

olen joskus miettinyt että onkohan kukaan kokeillut, miten toimisi 3,5cc motti bensakäyttöisenä krossikisoissa? metanolilla saadaan kyllä paremmat tehot mutta tankki tyhjenee vauhdilla. bensakäyttöisenä tankillinen kestää pidempää, vaikka vauhdit on hieman hitaammat mutta tankkausvälejä voi pidentää jossain määrin, joten keskinopeus kuitenkin voi olla sama tai jopa kasvaa. hitaammalla autolla ajaessa tulee myös vähemmän ajovirheitä. että onkohan mahdollisuuksia päästä voittoihin?

tosin bensakone kuumenee enemmän mutta onhan nyt lennokkipuolella jo vesijäähdytteisiä motteja kuten

http://www.modellbau-bichler.com/product_info.php?cPath=41_42_111&products_id=2307&osCsid=1d4b5389f6b092ed5a8587600eb49aef

toi on iso moottori, niin jäähdytyskennokin on iso, mutta saattais kuitenkin sopia hyvin rc auton pienempään moottoriin koska ajoviima on paljon pienempi kuin lennokissa jossa potkuri puhaltaa täysillä.

ja veneissä on nähty vesijäähdytteisiä jo kauan. kipinäsytytyslaitteita saa asennettua myös 3,5 motteihin. amerikasta saa asennussarjoja lennokkimoottoreihin, mutta en muista mistä nettisivulta. ehkä joku muistaa. ehkä niitä saa sovellettua automotteihinkin.

vai onko tämä jo pystyynkuollut ajatus, ei missään tapauksessa hyvä idea?

Poissa J-P

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
bensakone 1/8 luokkaan?
« Vastaus #1 : 18.11.05 - klo: 16.05 »
Ensi pitäisi keksiä pieni bensamoottori, tuo linkin takana oleva on 58-kuutioinen. Metukka-moottorin muuntaminen bensaksi kun ei ole kauhean helppoa, mm. puristussuhde ja sylinteri/mäntä-rakenne on eri(en ole varma toimiiko ABC-rakenne bensamoottorissa). Sitten sytytys on yksi ongelma, sillä tuo puola tahtoo olla aika iso tuohon 1/8-mittasuhteeseen, tulppia kyllä löytyy tuon hehkutulpan tilalle ruuvattavia(nähnyt jossain netti-saitilla kuvia muunnetuista mettukka-moottoreista, huom. rengas-malleja) malleja, maksavat vaan kuulemma maltaita.

Sitten, aika harva bensamoottori kiertää yli 15000RPM:ää, joten välitykset joutuu myös laittamaan melkolailla uusiksi.

Nämä tässä nyt tuli mieleen. Ei tuo välttämättä mahdotonta ole, mutta aika hankalaa.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Poissa TT EB4 S3

  • Tulokas
    • Profiili
bensakone 1/8 luokkaan?
« Vastaus #2 : 19.11.05 - klo: 00.07 »
Tuo kampiakseli metanolikoneessa on ihan toimiva myös bensakoneessa, Vespa on käyttänyt samantyylistä systeemiä jo kymmeniä vuosia .
Ja sytytyksen voi hoitaa trikkerillä joka määrää kipinän paikan ja siitä siirretään tieto CDI poksiin joita on saatavana hyvinkin pieniä  , tai tietysti suoraan CD puolalla .
puristuksia pitää pudottaa ja männässä pitäisi olla männänrengas , männänrenkaan tekeminen ei ole se vaikein tehtävä mutta löytää se oikea sytytyksen kohta vaatii homman osaavaa kaveria .
Minullakin on bensa moottori joka kiertää 18000rpm ja on toiminut jo monta vuotta ,ettei sekään ole rajoittava tekijä asiassa .
Tiedän miehen joka teki 20vuotta sitten pienen metanolimoottorin 2.5cc jossa oli männänrenkaalla varustettu muki ja sama mies on istuttanut kärjeettömiä puolia itse vanhempiin moottoreihin joissa on ollut katkojankärjet.
Pitänee viedä hänelle yksi auton moottori ja ideoida siihen bensamyllyyn tarvittavat hilut .

Poissa mikkomoe

  • Jäsen
    • Profiili
bensakone 1/8 luokkaan?
« Vastaus #3 : 19.11.05 - klo: 11.51 »
joo onhan niitä bensalla toimivia kipinäsytytys moottoreita ollut jo 1900 luvun alkupuolella. esim PM-messuissa oli näytteillä jotain 10-40 luvulla tehtyjä pienoismoottoreita, jotka näytti olevan jotain 2-10 kuutioisia kooltaan.
pieni metanolilla toimiva hehkutulppamoottori keksittiin vasta myöhemmin.

joo aivan varmasti tulisi ongelmia ratkottavaksi jos kokeilee bensakonetta nykyautoluokassa jossa metanolikoneet jylläävät..

nii onko joku JO kokeillu tätä ideaa käytännössä?

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
bensakone 1/8 luokkaan?
« Vastaus #4 : 19.11.05 - klo: 14.58 »
Lainaus käyttäjältä: "mikkomoe"
nii onko joku JO kokeillu tätä ideaa käytännössä?


Voihan tuolla Atlantiksi kutsun "rapakon" takana olla joku tuollaisen projektinki jo toteuttanu. Suomesta ei taida vastaavaa projektia toteuttaneita löytyä...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
bensakone 1/8 luokkaan?
« Vastaus #5 : 19.11.05 - klo: 15.52 »
Teho/painosuhde on niin surkea, ettei kannata kokeilla. Etenkin vesijäähdytteisenä painoa tulee "valtavasti" ja se taas aiheuttaa lisävahvistusten tekemistä joka lisää taas painoa...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa JES

  • Fullspeed RC
    • Profiili
bensakone 1/8 luokkaan?
« Vastaus #6 : 20.11.05 - klo: 00.11 »
lämpöongelma on pieni asia näiden muiden rinnalla.

sytkä tarttee akun tai magneeton, jotka kumpikin painaa paljon.
puhumattakaan itse sytkä boksista, joka ainakin mun 50cc zdz moottorissa painaa parin servon verran. magneettomallissa puola painaa vielä enemmän.
kierrosluvun kanssa tulee ongelma, koska nuo boksit ei yleensä pysty 2t moottoreissa yli 15k kierroksiin.
ja sitten on vielä ne häiriöt, joita on vaikeampi välttää noin pienessä autossa, kun vehkeet on pakko laittaa vieriviereen.
mä en ainakaa halua enempää herkkää elektroniikkaa mun crossariin, sinne pölyn ja tärinän sekaan.
lennokki moottoreita on muuteltu bensakäyttöisiksi, mutta kiertokangen liuku laakeroinnin vuoksi joutuu käyttää 20% öljyä, ei hyvä.(esim OS BGX).

niin ja vielä yksi juttu. 1/5 autoissa elektronisen sytkän käyttö on kielletty, joten varmaan 1/8 luokassakin joutuisi käyttämään magneettoa. lisää painoa.....

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
bensakone 1/8 luokkaan?
« Vastaus #7 : 21.11.05 - klo: 17.25 »
Jokainen omalla tyylillään... :mrgreen:
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa tumppi91

  • Veteraani
    • Profiili
bensakone 1/8 luokkaan?
« Vastaus #8 : 21.11.05 - klo: 17.31 »
Kai se noinkin toimii :mrgreen:

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
bensakone 1/8 luokkaan?
« Vastaus #9 : 21.11.05 - klo: 18.13 »
Ei juma...  :shock:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja