Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - m.e.

Sivuja: 1 ... 21 22 23 [24] 25 26 27
691
Sähköautot / säätöohje
« : 09.07.06 - klo: 15.00 »
lisäsin ohjeen medasecin sivuille. eli ylävalikosta valitse "tiedostot", niin löydät ohjeen sieltä.

www.medasec.com

692
Yleinen keskustelu / buggyt ja monsterit
« : 24.03.06 - klo: 15.12 »
Talvikauden mattotreenit jatkuvat tänään Kortepohjan kirkon (Isännäntie 4) tiloissa 17.30 - 21.00, joten kaikki krossarit ja monsterit sinne mukaan. Jos porukkaa riittää, niin huomenna lauantaina treenataan aamulla klo 9.00 - 13.00. Tervetuloa.

693
Sähköautot / re
« : 23.03.06 - klo: 22.52 »
lähettelepä se laturi meille, niin laitamme sen eteenpäin tehtaalle korjaukseen. siitä tulee todennäköisesti pieni korjauslasku riippuen siitä, mikä palikka on hajonnut. mutta eiköhän se vielä kuntoon tule.

matti eskelinen / medasec ky

www.medasec.com

694
Sähköautot / re
« : 21.03.06 - klo: 19.56 »
tarkistapa, onko input -johdot ja output -johdot oikein kytketty. niistä pidemmistä johdoista pitäisi tulla virran sisään laturille ja lyhemmistä lähteä ladattavan akun suuntaan.

jos ei se auta, niin tarkista, onko sulake ehjä. se löytyy, kun avaat laturin neljällä ruuvilla.

695
Tulokset / Tulokset
« : 12.03.06 - klo: 16.47 »
1/18 -autot

A-finaali
1. Tuure Auranen (TQ)
2. Risto Bloigu
3. Lassi Korhonen

M4-10

A-finaali
1. (jaettu voitto) Mika Mänty
1. (jaettu voitto) Risto Bloigu
3. Ari Lappi (TQ)

M2-10

A-finaali
1. Jarno Siltanen
2. Petri Ström
3. (jaettu sija) Matti Eskelinen (TQ)
3. (jaettu sija) Mika Mänty

B-finaali
1. Harry Nyman
2. Risto Bloigu
3. Tommy Ylimäki
4. Lauri Laukkarinen

kuvia löytyy täältä (kansiosta Winter Jumps 2):
http://www.medasec.com/do?action=albums

696
Yleinen keskustelu / re
« : 09.03.06 - klo: 22.25 »
kiitti Niko, mailasin osoitetiedot juuri sinnepäin.

697
Yleinen keskustelu / kysymys Hokelle
« : 09.03.06 - klo: 17.08 »
et ole vastannut Hoke kolmeen sähköpostiviestiini (parin viikon aikana), joten ajattelin laittaa samat kysymykset vielä tännekin, jos mailit ei jostain syystä toimi. tätä foorumia tunnut ainakin selaavan. tässä siis vielä viestini:

kiitti pondereista. nyt jäi kuitenkin vielä epäselväksi, että kuinka paljon veroa (alv) näistä on maksettu? ja olisiko mahdollista saada veroerittely näiden minulle tulleiden pondereiden osalta?

matti eskelinen / medasec

698
Tulokset / Oulun ja Hyvinkään kuskit ja muut
« : 08.03.06 - klo: 14.50 »
Varmistaisitteko vielä kisaamisenne ja luokkanne mailaamalla tai soittamalla. Saisi päivitettyä samalla noita listoja. Muistakka, että tämä on ilmeisesti viimeinen krossivääntö ennen kesäkauden alkua.

Eiköhän ne hypyt rakenneta turvallisiksi. Niin, että nelkulla pääsee hyvin yli. Viime kerralla suurimmat hypyt olivat kuitenkin sellaisia, että viritetty 18-autokin kimposti niistä yli.

699
Sähköautot / LiPo vs NiMH
« : 07.03.06 - klo: 18.38 »
tarkoitus on testata 1/10-autoihin tarkoitettua Peakin 4800mAh  LiPo -pakettia http://www.medasec.com/do?action=group&id=27 7-lankaisessa kisatouringissa ja verrata kiekka-aikoja ja ajoaikaa 3600-3700 kisa-akkuihin. purkukäppyrät otetaan ulos iCube-säätimestä, joten saadaan tarkka vertailutietoa asiasta.

laskennallisestihan ajoajan pitäisi lisääntyä noin 1,3-kertaiseksi samoilla vauhdeilla ja purkuvirroilla, mutta kuulopuheiden mukaan noilla akuilla ajaisi väh. kaksinkertaisen ajomäärän verrattuna 3700 NiMH -akkuihin. noh, asiaan tulee selvyys, kun saamme dataa ulos...

700
Tulokset / Kutsu Winter Jumps II
« : 02.03.06 - klo: 11.43 »
Lauantaina 11.3. kisataan toinen Winter Jumps osakilpailu Jyväskylässä, Kortepohjan kirkon tiloissa (Isännäntie 4). Tässä infoa kisasta:

Luokat: M2-10, M4-10, 1/16-1/18 -autot sekä tarvittaessa monsterit.
Ilmoittautuminen: matti.eskelinen at kolumbus.fi, p. 040 5726257; ilmoita luokka, seura ja kiteet
Kilpailumaksu: 0 eur, jokainen kilpailija saa vielä kahvit kaupan päälle
Aikataulu: Perjantaina 10.3. vapaata treeniä radan kasaamisen jälkeen, n. klo 19-21, lauantaina kisat alk. treenillä klo 9.00. Finaalit ajetaan klo 17 mennessä.
Muuta: Vapaat renkaat (kumit ja solukumit sallittu), pitoaineen käyttö sallittu, hiilelliset ja hiilettömät koneet sallittu.

Ilmoittautuneet:

M2-10
Jarno Siltanen
Harri Nyman
Matti Eskelinen
Tuure Auranen
Petri Ström
Lauri Laukkarinen
Tommi Ylimäki
Risto Bloigu
Mika Mänty

M4-10
Ari Lappi
Risto Bloigu
Mika Mänty

1/16 - 1/18
Tuure Auranen
Lassi Korhonen
Risto Bloigu

701
Tulokset / kisojen ajankohta
« : 21.02.06 - klo: 17.58 »
nyt varmistui, että kisarata kasataan perjantaina 10.3. klo 17 jälkeen ja kisat pidetään lauantaina 11.3. klo 9 - 17 välisenä aikana. lisäinfoa kisoista tulee kohtapuolin.

702
Tulokset / re
« : 20.02.06 - klo: 18.54 »
lisenssiä ei tarvitse omistaa. ja sekä 4- että 2-vedoilla voi ajella. järjestetään erät siten, että kaikki halukkaat sähköautoilijat pääsevät mukaan.

myös solukumeilla voi ajella. osa radasta on ns. liukasta eli paljasta salin lattiaa. solukumi ei ole siinä parhaimmillaan, mutta soluillakin on osa kuskeista radalla ajellut.

se 2. viikonloppu maaliskuussa olisi varmastikin hyvä vaihtoehto. kyselen vain, että onko salissa silloin mitään varauksia. jos ei, niin lyödään lukkoon tuo päivä. ilmoittelen kuitenkin heti, kun asia varmistuu.

703
Tulokset / Winter Jumps 2. osakilpailu
« : 17.02.06 - klo: 07.08 »
Maaliskuun puolella on tarkoitus järjestää toinen Winter Jumps osakilpailu. Nyt kyselisimmekin, mikä viikonloppu (radan kasaus perjantaina, kisa lauantaina) kävisi parhaiten muualta tuleville kilpailijoille? Alustavasti on vähän katseltu maaliskuun ensimmäistä tai toista viikonloppua. Olisiko ehdotuksia?

Toiseen osakisaan kisabaanaan tulee uusia röykkyjä ja paljon teknisyyttä. Tuostahan oli jo muutamia kuvia edellisissä viesteissä. Eikä tietenkään unohdeta takasuoran isoa ilmaa... =)

704
Sähköautot / re
« : 11.01.06 - klo: 15.56 »
Kennoja on nyt mennyt melkoisen paljon meidän kauttamme ja voin sanoa, että ainoastaan yksi ongelmakenno (pimeä parilla ekalla latauksella) on tähän mennessä esiintynyt. Eihän sellainen koskaan kivaa ole. Mutta mistään massahysteeriasta on turha puhua. =)

Kun akkuja on testattu, niin purkuaika niillä ei eroa kuin muutaman sekunnin GP:n 3700 -akuista 30A / 35A. Todelliset purkujännitteet ja sisäiset vastukset ovat kennoissa sitten ihan omaa luokkaansa.

Noh, siitä seuraa ongelma: Kun purkujännite on huipussaan ja sisäinen vastus todella pieni, virta tulee helposti ulos akusta. Siis ihan niin kuin poraisi isomman reiän ämpärin pohjaan, jolloin vesi ei pysy siellä yhtä kauaa.

Ratkaisu ongelmaan: Kuten Joel kirjoitteli, konetta ei voi vetää yhtä "piikille", vaan pitää miettiä koneen säätöjä ajatuksen kanssa. Virtaa ei myöskään kannata päästää kennosta ulos on-off-tyyliin (kuten GP:llä voi tehdä). Virtaa tulee uskomaton määrä varsinkin ns. alkutuntuman jälkeen, sen kyllä huomaa ajaessa. Eli käytännössä jos akku ei kestä 5 min, niin jonnekin niitä sekunteja on silloin hukattu. Ehkäpä sutimiseen.

Kennojen lämmön taas saa kuriin sillä, että ei lataile niitä ihan niin kovilla virroilla, kuin isot pojat. Silti jännite pysyy korkealla vaikka lataisi pienemmällä virralla 4,5A - 5A. Ja ajoaikaa saa sillä muutaman sekunnin lisää.

705
Sähköautot / Kokemuksia akuista
« : 08.01.06 - klo: 20.47 »
Myrbergin Joelin kokemuksia akuista:

I have never had any of my 3600 that have died.

Regarding charging we use 6 amp and 20 mV. I discharge my packs first with the much more charger and then with much more discharge tray.

We never run the packs more then two times a day, and as much time between the runs as possible.

Regarding the fading the last 30 sec we have also noticed this and it seems as because of the high gearing and high timing with the 12 turn motors the tempature or something gets to high and this causes the batteries to not work perfect and get them to fade. This also causes them to be short on runtime. So what you have to do is to get a motor that runs more smoth and easy. Not an all power motor. Or run the same motor but with one step lower in gearing or lower timing.

For Dhi we will run a motor that we know is a little slower then the others we have, but it run more equal the hole 5 min heat with these batteries. And because the batteries have so much punch we will still not loose any speed against the others, just be more consistent.

For 1/12 racing the batteries should be great because you don´t gear and time the motor so high. and this will not only help the fading but also get more runtime.

/Joel

Omasta kokemuksesta voisi sanoa, että tuo latausvirta voisi olla hieman alhaisempi kuin 6A, koska kennojen lämmöt nousevat muuten turhan nopeasti ylös. Esim. 4,5A tuntuisi paremmalta akkujen kannalta.

Jenkkipojat eivät mittaile akkujen lämpöjä, kun he katkaisevat latauksen. Katkaisu tapahtuu 20mV / paketti. Kennot ovat siis erittäin lämpöiset, jos lataus tapahtuu 6A:lla.

706
Sähköautot / VTEC / IB -akut
« : 27.12.05 - klo: 12.13 »
modet huom: nämä kaksi aihetta voisi yhdistää samaan keskusteluun; kyseessä on täsmälleen sama kenno, vain eri nimikkeellä (LRP vtec 3700 ja IB 3600).

tässä vielä aimmin kirjoittamani käyttöohjeet akuille (kiitos Hount:lle suomennuksesta):

IB 3600 kennojen purku ja lataus

Meillä on tapana ladata kuudella ampeerilla ja 20mv-30mv delta-peak tunnistuksella. Ajon jälkeen pura akkupaketti 5,4 volttiin 30/35ampeerin purkuvirralla. Jätä kennot tähän tilaan seuraavaa käyttökertaa varten. Juuri ennen käyttöä laita kennot purkulaitteeseen 1-2 minuutiksi ja sitten vasta ala lataamaan kennoja, pyri lataamaan siten että paketti tulisi täyteen mahdollisimman lähellä erän alkua.

IB kennot pysyvät hyvässä kunnossa monta latauskertaa. Joskus yhden kennon levyt saattavat oikosulkea mikä vähentää hieman kapasiteettia tässä kennossa, jos tätä ei tapahdu, niin akkupaketti pysyy hyvässä kunnossa monia latauskertoja

Kiitokset
Danny / SMC

ja täällä löytyy englanninkielistä keskustelua aiheeseen liittyen:

http://www.rctech.net/forum/showthread.php?t=1763&page=39&pp=30

707
Sähköautot / SMC IB 3600 / 4200 akut
« : 20.12.05 - klo: 07.33 »
Jätetään nuo vanhemmat IB3600 ohjeistukset tänne voimaan, mutta päivitetään tähän uutta infoa 4200WC -kennoista.

Eli jos niitä joudutaan säilyttämään jonkin aikaa latausten välillä, niin kennoja pitäisi käsitellä seuraavalla tavalla:

"Prior to the first charge I would charge up the pack for 600 seconds and then discharge it. Let it cool down for an hour then you can do a complete charge on it.

As far as performance with higher voltage cells you need to find the proper motor setup to not get the motor to run to hot. Once this is done your lap times will be faster with the newer high voltage cells.

We reccomend keeping 500 seconds of charge in your packs using a 6 amp charge. If you do this your packs will be o.k. to be stored for 2-3 weeks with no issues.

Danny / SMC"

Ja jos niitä säilytetään pidempi aika käyttämättä, niin silloin pitäisi niihin ladata hieman enemmän "säilytysvirtaa", jotta ne eivät tyhjenisi liikaa. Tämä johtuu uusien IB 4200WC -kennojen pienestä IR:sta, joka on siis huomattavasti pienempi kuin mitä esim. 3600-akuissa oli.

Kaikki tarpeellinen ohjeistus lataamiseen, purkamiseen ja säilyttämiseen löytyy ainakin jokaisen SMC-akun paketista.

Ja täällä vielä siis 3600-akkuja koskevia ohjeita:

"Charging and discharging IB 3600 cells

We like to charge at 6 amps with a 20mv-30mv peak detect for the entire pack.  After a run discharge down to 5.4 volts at 30/35 amps.   Leave them alone until the next time you plan on using them.  Then just before you use place them on a discharge tray for 1-2 minutes and then start charging the pack trying to make it peak as close to your run as possible.
 
The IB cells stay in good shape for many cycles.  There is sometimes 1 cell in a pack that can have the plates short out which will remove some capacity in that cell.  If this doesn't happen the packs stay in great shape for many cycles.
 
Thanks,
Danny / SMC"

708
Tulokset / Nostajat
« : 16.12.05 - klo: 10.07 »
Taisi olla lauteilla välillä turhan kuuma, kun avauduttiin nostajille... Heh.

Hauskaa todellakin oli ja Asso kestää yllättävän hyvin pieniä betonikolhuja. Suurin osa kolhuista tulee kuitenkin joustavalle vanerihypylle, joten se ei haittaa. Tosin rajansa kaikella, eli välillä saattaa jotain särkyäkin. Mutta kuskistahan se on kiinni; kun keskittyy hyndiin, niin ei niissä ole mitää ongelmia.

Keväällä on tarkoitus ajaa toinen kisa, joten heittäkää vaikka tänne toivomuksia ajankohdasta, jotta saadaan kaikki kynnelle kykenevät mukaan.

709
Tulokset / Videoita
« : 10.12.05 - klo: 20.08 »
Linkistä löydät pari ladattavaa videota kisoista. Pahoittelen, että ne ovat nähtävissä vasta nyt kisapölyn laskeuduttua...

http://www.medasec.com/do?action=files

710
Tulokset / Kuvia kisoista
« : 27.11.05 - klo: 14.48 »
Kuvia kisoista löytyy täältä:

http://www.medasec.com/do?action=albumpics&id=17

711
Tulokset / Winter Jumps 2005 - 2006
« : 19.11.05 - klo: 21.54 »
Mattokauden ensimmäiset (ei viimeiset) Winter Jumps -krossikilpailut ajettiin 18.-19.11.2005 Jyväskylässä, Kortepohjan kirkon tiloissa. Tässäpä muutamia kommentteja ja tuloksia:

Kiinnostusta oli ulkopaikkakuntalaisillakin melkoisen mukavasti, erityisesti Oulusta ja Hyvinkäältä olisi ollut innokkaita kuskeja, mutta aikataulut eivät valitettavasti tällä kertaa kohdanneet. Ehkäpä ensi kerralla...

Kisat sujuivat järjestelyiltään erittäin hyvin. Joustoa oli tarvittaessa ja aikataulussa pysyttiin. Yleisöä ja innokkaita (tulevia) harrastajia oli paikalla mukavasti, paikalliseen ilmaisjakelulehteen tehty artikkeli auttoi siinä. Hyvä niin.

Kisa oli tasaista vääntämistä, hiilettömät ja hiilelliset koneet tykittivät kisassa tasatahtiin. Paras rengasvalinta multi-surface-radalla oli "perus" savirenkaat (Pro Line tai Losi) pitoaineella höystettynä. M2-10 -luokan kärki näytti lopputuloksissa seuraavalta:

1. Jarno Siltanen (TQ)
2. Harri Nyman
3. Matti Eskelinen
4. Tuure Auranen
5. Petri Ström

S2-10 -luokan kisat vei nimiinsä Riku Manninen

Kiitos kaikille kisailijoille. Seuraavassakin kisassa kahvia riittää, biljardipöytä on käytettävissä ja kovaa vääntöä on luvassa. Kuvia tästä kisasta tulee pikapuolin nettiin.

712
Tulokset / Winter Jumps 2005-2006
« : 01.11.05 - klo: 20.38 »
Tulokset eri topicissa. Tämän voi poistaa

713
Tulokset / brush vs anti-brush
« : 25.10.05 - klo: 06.37 »
mites hiillettömät toimivat kisoissa? riittikö niissä vauhti vai ajoivatko kaikki nopeat hiilellisillä? ja jos, niin mikä oli todellinen ero hiilellisten ja hiilettömien välillä?

714
Sähköautot / Kisat 19.11.
« : 12.10.05 - klo: 20.48 »
jep, kuten HN jo mainitsikin, olisi tarkoitus järjestää reipashenkiset kisailut kaikenlaisilla krossareilla lauantaina 19.11. perjantaina kasattaisiin rata ja silloin voisi jo treenata jonkin verran, lauantaina sitten aloitettaisiin kisat kierroslaskennan kanssa.

ja luokkia tosiaan otettaisiin mukaan muitakin kuin 10-krossarit; eli mini-autot (1/16 ja 1/18) sekä sähkömonsterit. radalla on testattu e-maxxia ja hyvinhän sekin liikkuu. hypyt tosin jäävät hieman lyhemmiksi.

kisakutsu laitetaan myöhemmin jakoon, mutta ilmoitelkaa, jos halukkuutta kisata löytyy.

täällä (sivun alareunassa) uusia, lennokkaita kuvia viime treeneistä.

http://www.medasec.com/do?action=albumpics&id=16

715
Kilpailijoiden kanava / rengasvalinta
« : 01.10.05 - klo: 21.26 »
mielenkiinnosta kysyn nyt julkisesti, että keitä maahantuojia tämä rengasvalinta nyt kosketti? voin avoimesti kertoa, että meiltä (Medasec) rengasta ei ole missään vaiheessa kysytty, vaikka meillä olisi ollut mahdollisuus tarjota vaihtoehto (-ja). viimeksi rengasvalintaa tehtäessä (pre glued) meiltä kysyttiin asiaa ja tarjosimmekin silloin renkaan ehdokkaaksi. nyt kuitenkaan mitään kyselyä ei meille ole tullut. asia tuntuu siis hieman erikoiselta...

olisi reilua, että asiasta puhuttaisi avoimesti ja kerrottaisiin, keille maahantuojille kysely renkasta lähetettiin? voiko maahantuojien nimet kenties julkaista tällä foorumilla?

Matti Eskelinen / Medasec Ky

716
Kilpailijoiden kanava / re
« : 27.09.05 - klo: 22.20 »
ehdottomasti B:n kannalla. kuten jo on perusteltu, kaikki ajavat samalla renkaalla ja jos pitoa on kuitenkin hyvin, niin miksi ei?

myös TS-luokassa osa kuskeista on ajanut yhdellä rengassetillä kisat läpi, koska ei ole viitsinyt panostaa toiseen settiin. näinollen rengaskustannukset eivät ainakaan nousisi nykyisistä, jos yhdellä setillä on mahdollista ajaa kisapäivä lävitse.

kärkiporukka käyttää tietenkin kaikki mahdolliset renkaat, mutta onko tarpeen sallia kahta settiä kisoihin? kärjen takana valtaosa supistaisi mieluusti budjetteja kisareissuilla. olisiko siis mahdollista ajaa yhdellä setillä kisa läpi? (+ rikkimenneen renkaan saa korvata ehjällä tuomariston hyväksymänä). eli jos kaikilla olisi käytössä vain yksi rengassetti, jos rengas siis kestää hyvin kulutusta...

717
Kilpailijoiden kanava / Harjattomat vai hiilettömät ?
« : 23.09.05 - klo: 07.33 »
Tämän aiheen ei ole tarkoitus olla liian tiukkapipoinen, mutta tarkoitus on kuitenkin ihan oikeasti kysellä, minkä nimisillä vehkeillä jatkossa ajetaan.

Lähtökohtanahan autopuolella on, että aina on ajettu hiilellisillä koneilla. Nyt kun tulee mukaan moottorit, joissa ei ole hiiliä, niin millä nimellä niitä kutsutaan? Onko ne harjattomia vai hiilettömiä?

Helppohan on vedota ulkomaan kieleen (brushless = harjaton, koska brush = harja). Mutta onko tähän mennessä autojen moottoreissa on ollut kiinni harjoja (brush) vai ehkä sittenkin hiiliä (brush). Autoilijat eivät ainakaan ole käyttäneet hiiliä nimeltä coal, charcoal tai carbon. Heh.

Suomen kielen kielioppisääntöjen mukaan uusia moottoreita pitäisi kutsua hiilettömiksi, koska tähän mennessä on ollut käytössä yleisesti hiilellinen laitteisto. Kun hiilet otetaan pois, niin automaattisesti niistä tulee hiilettömiä. Lennokkipuolella on ilmeisesti kutsuttu noita kojeita harjattomiksi, mutta kun se nyt sääntökirjoihin tulee autopuolelle, niin kuinka kutsuisimme niitä?

718
Sähköautot / kuvat
« : 21.09.05 - klo: 19.09 »
krossikuvat eivät aluksi avautuneet suurina kuvina, vain pikku kuvakkeina. nyt kuvien pitäisi aueta riittävän suurina ja hyppyjenkin pitäisi näyttää jo siltä kuin ne oikeasti ovat... =)

http://www.medasec.com/do?action=albumpics&id=16

719
RC-kerhot ja -radat / maksut
« : 30.08.05 - klo: 22.03 »
Harjoitusvuorot ovat ilmaisia eikä liittymispakkoa seuran jäseneksi ole. Tervetuloa mukaan.

720
RC-kerhot ja -radat / Talvikauden harrastusmahdollisuudet
« : 30.08.05 - klo: 20.21 »
Ensi perjantaista (2.9.) alkaen Kortepohjan kirkolla (Isännäntie 4) mattokauden harjoitusvuorot seuraavasti:

Perjantaisin klo 17.15 - 21.15
Lauantaisin klo 9.00 - 13.00

Seppo Taurén (014 - 636 465)
Matti Eskelinen (040 572 6257)
Harri Nyman (044 304 6951)

Sivuja: 1 ... 21 22 23 [24] 25 26 27