Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Tuukka

Sivuja: 1 [2]
31
Tulokset / M-8 pisteiden lasku AKK:n sivuilla
« : 06.07.07 - klo: 13.58 »
taitaa olla virheellinen. Eksyin sivuille, kun ajattelin katsoa ketkä siitä kirkkaimmasta kamppailevat huomisessa kisassa. Listalla oli esimerkiksi mainittu vain 37 kuskia? Omat suoritteet olleet huonoja, se myönnetään, mutta ettei edes listalle pääse ...

32
Tulokset / M-8 B-EM kisat Sand Saksa 2007
« : 11.01.07 - klo: 09.06 »
Infoo tullut tuosta kisasta. mm. http://www.mscsand.de/

Kiinnitin huomiota tähän lauseeseen radasta "One Jump in front of the high speed straight and one in the Infield and after this a table. The complete Track is lying on a small hill and the Infield is very curvy". Että kokonaista kaksi hyppyä!? Viime kesän Italian B-EM kisoissa juttelin saksalaisten kanssa ja he sanoivat Italian rataa vaikeaksi, kun oli niin monta hyppyriä ja ISOJA. Ja hyppyreitä oli vissiin 3. Ja minä sanoin ko rataa helpoksi, kun ei ollut niitä hyppyreitä. Eipä tietty hyppyrit pelkästään rataa tee, mutta eipä taida olla jakoa menestykseen, jos rata on niin poikkeava Suomiradoista. Pintakin näytti nimensä mukaisesti hiekalta. Kiinnostus lopahti. Ei kiinnosta tasamaahiekkaspedeily.

33
Polttisautot / M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« : 21.11.06 - klo: 09.36 »
Mielestäni tämä aihe on jäänyt vähäiselle huomiolle. Teinpä pienen excelöintiharjoituksen koneen koko eliniän aikaisesta polttoainekuluista verrattuna koneen hintaan.

Tässä oletukset:
 - polttoainelitran hinta 8 euroa
 - tankillisen ajoaika 7 tai 8 minuuttia
 - koneen elinikä lasketaan litroissa!
 - koneen elinikä vaikka 6 pöntöllistä eli 24 litraa.
 - (varaosia ei huomioitu, oletus on että kulut samat)

Jos nyt lasket hinnan ajominuuttia kohden, niin vähempi kulutuksellinen moottori saa maksaa 60 euroa enemmän, jotta kulut ovat samat. Tämä summa vähän vaihtelee riippuen hintaluokasta. Puhumattakaan tilanteesta, että se halvempi olisi vähemmän kuluttava.

Minulle lopputulema tästä ajatusleikista on, että kannattaa vähän miettiä mitkä moottori - pilli - käyrä- kurkku - säätö yhdistelmät on taloudellisia. Ja toisaalta jos nyt kisoissa voi välttää nousufinaalissa tankkauksen, niin on siitä muutakin hyötyä.

Tässä sitten omat havainnot eri komboista.
 - WS7II, pitkä käyrä, 063 pilli, 8 mm kurkku ajoaika jotain 8 min tankillisella
 - sama kone, pitkä käyrä, 2020 pilli, kurkku? ajoaika jotain 7 min / tankki

Tässä tapauksessa 2020 pilli maksaa itsensä verran lisää euroja. Koneen antama teho ja vääntökäyrä ihan sama tai merkityksetön ero.

34
Tulokset / M8 MM USA 08
« : 12.09.06 - klo: 08.56 »
Sielläpä olisi seuraavat isot kapinat:

http://maps.google.com/

7100 Statesville Rd., Charlotte, NC 28221   osoitteeksi

paina satellite ja vähän oikealle yläviistoon tarkimmassa kartassa, jos ei suoraan näy itse rata.

tai ilmoitussivu

http://www.thefarm2.com/

Täytyy pistää harkintaan veiskö lehmän farmille...

35
Tulokset / M8 Indonesia 06
« : 29.08.06 - klo: 13.26 »
Laitetaanpa tuollainen otsikko kavereiden tilanteen seuraamiseen.

JQ on "yllättäen" ollut nopea. Kolmanneksi nopein kierrosaika vapaissa harkoissa. Neo buggyn sivuilta toistaiseksi parasta tietoa tarjolla. Järjestäjien sivut ihan olemattomat. Onko joku löytänyt hyvää lähdettä, kun skabat oikeasti alkaa keskiviikkona?

36
Polttisautot / Saako hyväksyttyä pilliä muuttaa?
« : 16.12.05 - klo: 12.40 »
M-8 luokassa tahtoo pillin ulostuloputki taittua ja lommouttaa pilliä, kun hyppää radan esteet auton eteen. RB:lle on tullut tuollainen lyhyt ulostuloputkinen malli 2020. Rupesin miettimään kannattaisiko jo pakista löytyviä pillejä muuttaa samalla tavalla. Mutta saako hyväksytyn pillin ulostuloputkea lyhentää? Ja onko sillä vaikutusta moottorin käyttäytymiseen?

37
Kilpailijoiden kanava / M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« : 15.09.05 - klo: 10.41 »
Tietääkö joku mahdollisesta uudesta (EFRA) säännöstä pilleihin liittyen? Huhuja liikkuu, että jo ensi kaudeksi pitäisi olla 3 kammioinen pilli kilpailukäytössä. Jos näin käy, onko siirtymäaikaa ja päteekö sama heti Suomessa? Tuntuisi kohtuuttomalta näin nopea päätös ja kun ensi kauden kamoja hommailen, niin olisi oleellista tietää tämä asia.

38
Tulokset / Tanskan 1/8M Pm kisat
« : 28.04.05 - klo: 14.42 »
Tässä olis videoo radalta http://minioffroad.se/component/option,com_simpleboard/Itemid,46/func,view/id,158/catid,2/

Ei vaikuta suomityyppiseltä sannalta. Pelkkää pompotusta. Mites autoon laitetaan sellainen perä ettei pompota ollenkaan? Vai mikä tuolle radalle on oikea setuppi? Ilman oikeita säätöjä ei tuolla radalla ole mitään asiaa edes kohtuulliseen pärjäämiseen!

39
Polttisautot / Tubeless renkaat tulee markkinoille
« : 01.04.05 - klo: 08.45 »
1/8 krossareihin tulee yhden lähteen mukaan tubeless renkaat markkinoille. Ainakin pari valmistajaa on tehnyt koerenkaita - tehdaskisakuskit kehuva hyviksi. Kun ilmanpainetta voi säätää renkaissa se avaa uusia mahdollisuuksia renkaiden ja sitä kautta auton ominaisuuksien säätämiseen.

Noita olisi hauska kokeilla. Kun ei vaan kävis sitten räikköset.

40
Yleinen keskustelu / Ohjelmoitavat servot
« : 03.03.05 - klo: 13.49 »
Ainakin KoPropolla on ohjelmoitavia servoja. Onko näistä ominaisuuksista hyötyä ja miten servon ominaisuuksia kannattaa muuttaa kussakin käyttötarkoituksessa? KoPropolla on kahta eri käyttöliittymää eli PC:n tai erillisen modulin avulla. Onko näissä eroja?

41
Polttisautot / .21 koneen loppu
« : 05.10.04 - klo: 14.41 »
Hajoamistiedon jako voisi auttaa tekemään uusia konehankintapäätöksia, jos useat kertoisivat miten motit ovat levinneet. Ja/tai auttaa nykymoottorin kanssa toimimista. Nopeasti katsottuna ei ollut vastaavaa otsikkoa aiemmin. Ja sitten oma kokemus.

Heinäkuussa loppui vuoden vanhan RB CS sportin elo 14 litran kohdalla männän tapin katkeamiseen. Polttoaineena 25 Model Technics rissaa 1 dl lisättynä.

Amatööripatologin (siis minä) päätelmät ruumiinavauksesta ovat seuraavat. Jalaksen Timon ohjeen noudattamatta jättämisen takia väljä kiertokanki hakkasi männän tapin poikki. Metallihiput hajottivat takalaakerin sekä männän. (Timon ohje oli tarkastaa/vaihtaa kiertokanki 5 litran välein.) Puristuksia vielä liki uuden veroisesti tarjolla, joten sikäli ennen aikainen lähtö. Toinen opetus oli, että jos koneen ääni/käytös muuttuu kannattaa harkita motin avausta ennen täystuhoa.

42
Polttisautot / Erilapainen kytkin
« : 08.06.04 - klo: 12.22 »
Näin yhdestä kuvasta, liekö Hobao Mastersin kuvia katsoessa, jossa oli M-8 krossarin kolmilapaisen kytkimen lavat erilaisia. Yksi lapa näytti alumiiniselta ja loput kaksi normaalin harmailta. Mitä tällä haetaan? Pehmeämpää tartuntaa? Vai huijataanko katsojia? Vai oliko varaosat loppu?

43
Polttisautot / Painogallup
« : 17.05.04 - klo: 12.27 »
Olisi mukava tietää paljonko kunkin kisakiesi painoi Lavangon kisoissa. Jäi itselle kuva, että olimme painavia.

Eli autona Hobao ja 3770 g katsastuksessa.

44
Polttisautot / Sarjajouset?
« : 29.03.04 - klo: 12.24 »
Näin yhden kuvan sieltä Hollannin M-8 kilpailuista, jossa oli laitettu kaksi eri jousta samaan iskariin peräkkäin. Mitä sillä yritetään ratkaista? Siis milloin tästä tuplajousesta saisi hyötyä auton käyttäytymisen suhteen?

45
Polttisautot / Superlonliima?
« : 11.03.04 - klo: 09.33 »
Sattuneesta syystä on paljon sisempiä ilmansuodattimia muttei uloimpia. Siksi toiseksi uskon, että voisi vaihtaa uloimman suodattimen useammin verrattuna sisempään suodattimeen, joten suodatinpaketit kuluvat epätasaisesti.

Löytyipä linkki uloimman suodattimen tekoon kotikonstein www.twf8.ws vinkkisivuilta. Tietääkö joku mikä liima toimii, että ei aukea sauma polttoaineen, suodatinöljyn tai mekaanisien voimien seurauksena? Sivuilla ehdotetaan rubber cement (tixotrope glue). Osaako joku suomentaa / kertoa mikä liima toimii omien kokemusten mukaan. Tiedän, että taloudellisessa mielessä projektissa ei ainakaan kalliin liiman jälkeen ole mitään järkeä, mutta ei viitsisi heittää roskiin niitä ylimääräisiä sisäsuotimiakaan. Ja olispahan jotain näperreltävää.

46
Vapaa keskustelu / ABS säätäminen
« : 03.11.03 - klo: 15.55 »
Noviiseina ajeltiin normaalijarruilla M-8 autoa viime kesä. Ensi kesänä emme. Meillä on Hitec 3D-ohjain, jossa on tuo jarruservon "hakkausominaisuus", mutta miten se säädetään? Ohjeet puhuu, että ensin valitaan kohta missä abs:n halutaan toimivan.  Onko tuo kohta liipasin pohjassa? Ja siitä sitten ohjain alkaa helpottamaan "poispäin" annetun matkan ja hakkausviiveen mukaan. Eikös silloin auto lähde liikkeelle paikaltaan? Vai pitääkö sitten liikematkan säädöllä hakea sellainen kohta, jossa vielä jarru pitää paikallaan ollessa, mutta ei vauhdissa.

No saadaanhan me se tietty selville kokeilemalla, mutta kokemustiedot olisi kiva kuulla.

Ajetaanko muuten vielä (huipulla) kisoissa ilman abs jarruja?

47
Pojalla olisi ajohaluja läpi vuoden, mutta en halua siirtyä sähköilemään matolle. Onko missään pääkaupunkiseudulla mahdollisuutta ajeluun?

Luulisi jossain olevan kasvihuone, varastohalli, ratsastusmaneesi, jne.., jonka voisi väliaikaisesti tai hyvällä onnella pysyvästi muuttamaan ajokelpoiseksi. Teollisuuslämmittimellä saa isonkin tilan hetkeksi kohtuu lämpöiseksi + tuuletettua. Löpölämmittimen polttoainekulut on aika kohtuulliset.

Uskoisin, että jos sopiva tila + innokkaita ajajia=järjestäjiä löytyisi, niin joku ajoviikonloppu tai peräti kisa voisi olla mukava sessio.

Eli onko tietoa paikasta + innokkuutta? Vai viekö sähköajelu matolla tarpeet?

48
Polttisautot / Umpi- vai avovanne?
« : 25.09.03 - klo: 10.54 »
Nykyinen harrastelija - ensi kauden M-8 kilpailija kysyy.

Jos hankin nipun renkaita liimattavaksi, niin onko väliä vanteilla mihin liimaan. Onko avo- ja umpivanteilla eroa? Kaupunkilaisjärjellä ajateltuna harvapiikkiset renkaat (jotka ilmeisemmin toimivat märällä mutaradalla parhaiten) kannattaa laittaa avovanteille, jotta mutaa jäisi mahdollisimman vähän kiinni. Onko näin?

Umpivanteinen auto näkyy radalla paremmin. Onko aukottomuudesta mitään muuta hyötyä?

Kisoissa näyttää olevan molempia vanteita, joten kysymykseni lienee enemmän teoreettinen, mutta olisi mukava tietää mikä on "oikein". Onko muilla vanteen ominaisuuksilla merkitystä?

Vinkki:
RB:n keskustelupalstalla oli kirjoitus siitä miten kolhuja saaneen pakoputken voi entistää. Putki irti, putki täyteen vettä, tulpatataan huolella esimerkiksi muokatuilla viinipullon korkeilla ja pakastimeen. Senkun toistaa niin pakoputki pitäisi olla entisen muotoinen. Ei ole kokemusta ja tarvetta moiseen, mutta jos jollain on...

Sivuja: 1 [2]