Mielestäni perusajatuksellisesti kaikki nousufinaalit ajetaan siten, että kaikissa nousuissa on saman verran kuskeja. Siis joko 10 tai 12 ja ehkä tulevaisuudessa ajajakorokkeen ja radan salliessa sitten vaikka 14 kuskilla. Tästä haluan pitää kiinni. Toki poikkeuksena voisi nyt olla tuo alin finaali 13-14 kuskilla jos lauteet, rata ja mekaanikkotilat sen sallii.
Kun ajajamäärä ylittää 56 kuljettajaa tarvitaan 1/16 finaali tai finaalit. Tällöin näissä finaaleissa on kuskeja 5 ... 12. Hyvin usein olen ollut todistamassa että "kaikki liikkuvat autot nousevat" tilanteen. Turussa olisi tullut tilanne, että 1/16 finaaleihin jää 6 kuskia/nousuerä. Tällöin mielestäni kaikki seikat puoltavat alimpien nousuerien yhdistämistä. On vähemmän nostettavaa. Urheilullisempi lopputulos hakea 8 parasta 12 kuskista. Aikataulullisesti hieman parempi varsinkin jos kaikki nousut on 20 minuuttisia, johon mielestäni pitää pyrkiä.
Ainoat haittapuolet finaalien yhdistämisessä ovat a haaran katsastus, numerointi, ajanoton kiireet sekä mekkausajan puute. Mutta ei varmasti ole rakettitiedettä viestittää katsastukseen mitkä neljä autoa menevät a haaraan ja siten ensin katsastukseen. Samalla voi katsastus huolehtia, että uudelleen numerointiin saadaan heti oikeat numerot. Mekkausajan puute on tosiasia, mutta en koe sitä kovin suureksi ongelmaksi. Kyllä siinä renkaat ehtii vaihtamaan sekä jonkun pienen rempan tekemään.
B- haaran autoja tarvitse mihinkään parc permeehen laitella. Heillä nousut tapahtuvat ihan normaalisti.
Yhdistettyjen finaalien jälkeen toki voi ottaa aikataulullisesti vaikka 10 minuutin lisätauon ja silti aikataulu on helpompi laatia. 20 minuutin nousun ajaminen vie kuitenkin kalenteriaikaa 30 minuuttia. Säästö on 20 minuuttia näinkin laskien.
Ajatellaan positiivisesti. A-haaralaiset ajavat finaalin kahdessa osassa 20 + 20 ja kukaties vielä 20 min.
Mutta erityisesti ne, jotka kuvittelevat olevansa tässä tilanteessa voisivat kommentoida.
JTH-X ehdotus tarkoittaa, että 12 kuskista vain 2 nousisi. En kannata. Toisaalta 10 minuutin 1/16 finaalit eivät kyllä nekään kummoista mekkaamisaikaa tarjoa ainakaan a haaralle. Siinähän b haaralaiset saavat lisäksi enemmän mekkaamisaikaa (jos 1/8 finaali on pidempi kuin 1/16). En tiedä mitä isoja säätöjä tehdään 1/16 ja 1/8 nousejen välissä? Tuskin muuta kuin hajoamiset korjataan, renkaat vaihdetaan, ja joku pieleen mennyt säätö palautetaan (iskariöljyt tulee mieleen). Tuskin siinä diffiöljyjä toisiksi vaihdetaan.
Toisaalta, jos kuskeja on säännöllisesti yli 60, niin pitää harkita 2 päiväisiä kisoja. Mutta se taas tiputtaa kuskien määrää, joten ojasta allikkoon. Esim tämä Turun viikonloppuna on sunnuntaina äitienpäivä. Taitaisi tulla ikuinen hellasärö tai reilusti vapaata rc-harrastukseen, jos tuona päivänä ajettaisiin.
Itse kuvittelisin, että yksi superviikonloppu kesään mahtuisi, jossa olisi kahden päivän kisat. Formaatti olisi joko efran mukainen tai muokattu, ehkä pisteytys erilainen. Alkueriä enemmän ja siitä vaikka puolet (ylimääräiset) pisteet jakoon. Tai jotain sellaista.