Kirjoittaja Aihe: Kiertokanki-kampiakselin väljyys  (Luettu 8601 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jimi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« : 12.10.10 - klo: 14.38 »
Terve,
Epävarmuus on iskenyt moottorin suhteen ja kysynkin varmuuden varalta, mitä mieltä olette tästä.
http://www.elisanet.fi/Jimi/RC/kuvat/HPIM0521.JPG <--kuva ongelmasta. Elikkäs mitä mieltä olette tuosta kiertokangen ja kampiakselin väljyydestä? onko se liian iso vai ihan normaali.
Väljyyttä siinä on varmaankin 0.2mm, mutta ollut tuon moottorin kanssa sen verran ongelmia, että rahat, usko ja uskallus alkaa loppumaan. En vaan millään muista oliko tuossa väljyyttä uutena vai onko sitä ehtinyt jo tulemaan.

Vähän taustaa ihan varmuuden varalta:
Auto on Kyoshon Inferno MP7.5
Moottori GX21, koneella ajettu suunnilleen 2l 16% nitroa.
Kampiakseli on alkuperäinen. (kuvassa)
Kiertokanki uusi (kuvassa), vanha kiertokanki meni poikki auton käydessä tyhjäkäynnillä.
Samalla uusittu mäntä ja sylinteriputki.

Poissa jokuajaja

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #1 : 12.10.10 - klo: 15.54 »
Mulla on varmaan sama ongelma, polttaako sulla paljon tulppia vai miten sen huomaa?
 Jos vaikka lainaisin tuolta mun topicista, voin laittaa myös linkin jos auttaa.

lainaan Team PSR:ää:

Taitaa tulppien kuluminen johtua laakereista tai alalenkin väljyydestä, ei tulppien "huonoudesta". Jos mäntä pääsee ylemmäksi kuin on tarkoitettu, muuttuu puristussuhde rajusti eikä mikään tulppa kestä niitä olosuhteita. Väljyyden ensimmäinen merkki on usein lisääntynyt tulppien rikkoutuminen.

Tossa se linkki jos auttas

http://rc10.fi/index.php?topic=50996.0
Kyosho Inferno wannabe FOFF, 3PRKA

Poissa Jimi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #2 : 12.10.10 - klo: 16.24 »
Jo vain, tulppia on mennyt kanssa sellaseen tahtiin, että hirvittää. Sen verran uusi näissä puuhissa, että ajattelin etten vaan osaa säätää tuota kaasaria (ja en osaankaan) tarpeeksi hyvin ja sillä niitä tulppia polttelisin, mutta toihan sopii hyvin kuvaukseen, kiitos linkistä.

Poissa jokuajaja

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #3 : 12.10.10 - klo: 16.58 »
Eipä mitään, aina pitää kohtalotoveria auttaa :D

Jos väljyyttä löytyy uudenkin kiertokangen kanssa niin ei siinä muuta voi kuin uusia kampiakselin.
Kyosho Inferno wannabe FOFF, 3PRKA

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #4 : 12.10.10 - klo: 22.38 »
Alalenkin väljyyden arviointi on vaikeaa, koska arviointi tehdään moottorin ollessa kylmä. Silloin välyksetkin ovat suurimmat. Teräksinen kampiakselin tappi, alumiininen kiertokanki ja pronssinen laakeri laajenevat eri tavoin lämmetessään.

Yksi tapa verrata vanhaa ja uutta alalenkkiä keskenään on katsoa kuinka suureen kulmaan pystyasennosta kiertokanki voidaan kääntää. Tällöinkin, jos ei ole uutta kietokanki/kampiakseli- kokonaisuutta käytössä, antaa vertailu vain arvion siitä, kumpi kangista on kuluneempi.

Uudessakin moottorissa tulee olla alalenkissä kylmänä jonkin verran väljää johtuen lämpimän moottorin lämpölaajenemisesta.

Alalenkin saa helposti väljäksi esim. starttaamalla moottorin kylmänä tai ajamalla sitä liian kylmänä. Sylinteri ei ole laajentunut oikeaan mittaan ja mäntä tarvitsee suuremman voiman liikkuakseen, ja alalenkki on tunnetusti se heikoin lenkki!

Toivottavasti yllä olevasta on jotain hyötyä?
« Viimeksi muokattu: 12.10.10 - klo: 22.42 kirjoittanut Team PSR »
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa jokuajaja

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #5 : 13.10.10 - klo: 13.22 »
Joo, ainakin tosta oli mulle paljon hyötyä. tähän mennessä olen aina yrittänyt saada koneen lämpenemään nopeammin ajamalla, ja kone on ollut vielä kylmä. Tollei mä sen sitten varmaan raiskasin pilalle.
Kyosho Inferno wannabe FOFF, 3PRKA

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #6 : 13.10.10 - klo: 13.33 »
Alalenkin saa helposti väljäksi esim. starttaamalla moottorin kylmänä tai ajamalla sitä liian kylmänä. Sylinteri ei ole laajentunut oikeaan mittaan ja mäntä tarvitsee suuremman voiman liikkuakseen, ja alalenkki on tunnetusti se heikoin lenkki!

Mutta ei kai huoneenlämpöistä konetta lasketa liian kylmäksi? Miten kylmä on sitten liian kylmä?
Itse olen talviaikaan käynnistänyt miltei suoraan huoneenlämmöstä, niin pian kuin mahdollista ulos ulos tultuani. Noin 6-7 gallonaa olen ajanut Traxxasin TRX 2.5 koneella eikä ole ollut minkäänlaista oiretta, ja olen ajanut vain talvisin. Tulppia on mennyt ehkä parin gallonan välein korkeintaan. Ennakkohuolto on kyllä edessä mutta ongelmia ei ole tähän mennessä ollut.

Edit. Ajelen 25% Byronilla, joka takaa riittävän lämmöntuoton talvisin. Moottorin olen ajanut lämpimäksi ihan pintakaasulla ajellen 2-3 min, en mahdolisimman äkkiä rääkkäämällä.

Mutta kiinnostaa vain nyt miten kylmä kone on liian kylmä.
« Viimeksi muokattu: 13.10.10 - klo: 13.38 kirjoittanut mvar »

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #7 : 13.10.10 - klo: 14.24 »
Kyse ei tarkkaan ottaen ole lämpötilasta, vaan tiukkuudesta. Moottoria lämmmittämällä saadaan tiukkuutta vähennettyä ja moottori pyörähtämään helpommin, tästä on kysymys.

Jos mäntä jumittuu sylinteriin tai moottori tarvitsee paljon voimaa kylmänä pyörähtääkseen (esim. starttilaatikolla on vaikeuksia pyörittää) on alalenkki (ja starttilaatikko tai vetokäynnistin)todella kovilla, jos kone väkisin startataan. Myös öljykalvo on tällöin koetuksella.

Varmasti hyvin sisäänajettu moottori toimii kertomallasi tavalla moitteetta, mutta yhtä varmasti on koneen elinikä huomattavasti pidempi jos se vielä lämmitetään huolellisesti ennen jokaista starttia, myös kesällä.  Ja myös starttilaatikko pääsee vähemmällä.

www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa Turkale

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #8 : 13.10.10 - klo: 19.13 »
Aihetta sivuten, kuinka paljon kampiakselissa kärsii olla pitkittäis välysta? Kyseessä T2M:n .15 kone, laakereiden vaihdon jälkeen välystä noin 0,5mm. Varmaan yritettävä shimmata pienemmäksi?

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #9 : 13.10.10 - klo: 20.57 »
epäilen että välys poistuu kun laitat vauhtipyörän kiinni mutterilla kartiota vasten
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Turkale

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #10 : 13.10.10 - klo: 21.43 »
Sepä tässä onkin jännää että tässä koneessa ei ole kartiota, eikä vauhtipyörän mutterin kiristäminen vaikuta välykseen. Ei tullut ennen purkamista pantua merkille oliko silloin miten paljon tuota välystä, mutta nyt kiinnostaisi että särkeekö tuo miten herkästi paikkoja.

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #11 : 13.10.10 - klo: 23.34 »
Sepä tässä onkin jännää että tässä koneessa ei ole kartiota, eikä vauhtipyörän mutterin kiristäminen vaikuta välykseen. Ei tullut ennen purkamista pantua merkille oliko silloin miten paljon tuota välystä, mutta nyt kiinnostaisi että särkeekö tuo miten herkästi paikkoja.

minkäslainen rakenne tuossa on,jossei kartiota ole :huh:
joka tapauksessa vauhtipyörän kiristämisen pitäis poistaa välys kokonaan,eikä shimmauksella ole mitään tekemistä asian kanssa.
mutteri vetää laakerin sisäkoolit nippuun kampiakselin kanssa kiristettäessä..
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #12 : 13.10.10 - klo: 23.44 »
Alalenkin saa helposti väljäksi esim. starttaamalla moottorin kylmänä tai ajamalla sitä liian kylmänä. Sylinteri ei ole laajentunut oikeaan mittaan ja mäntä tarvitsee suuremman voiman liikkuakseen, ja alalenkki on tunnetusti se heikoin lenkki!

Mutta ei kai huoneenlämpöistä konetta lasketa liian kylmäksi? Miten kylmä on sitten liian kylmä?

Kaikki alle moottorin ihannelämmön on liian kylmä jos oikeastaan mitä tahansa koneen hyvinvointiin liittyvää mietitään.
Sylinteri on laajentunut tarpeeksi vasta kun moottori on ylipäätään siellä oikeassa ajolämpötilassaan.

Moottorin rakenne ja lämpölaajeneminen on syy miksi olisi aina paras käynnistää kone vain käyntilämpöisenä.

Eihän näin tietenkään yleensä kukaan toimi ja silti sanoo että kone toimii hienosti jne.
Mutta sen käyttöikään tuo tottakai vaikuttaa.
Katsotaan jos sais enskesäks hommattua moottorinlämmittimen ja käytettyä sitä AINA ennen käynnistystä... Ihan mielenkiinnolla odotan että kuinka paljon pidemmäksi moottorin käyttöiän saa.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #13 : 14.10.10 - klo: 06.59 »
Sepä tässä onkin jännää että tässä koneessa ei ole kartiota, eikä vauhtipyörän mutterin kiristäminen vaikuta välykseen. Ei tullut ennen purkamista pantua merkille oliko silloin miten paljon tuota välystä, mutta nyt kiinnostaisi että särkeekö tuo miten herkästi paikkoja.

minkäslainen rakenne tuossa on,jossei kartiota ole :huh:
joka tapauksessa vauhtipyörän kiristämisen pitäis poistaa välys kokonaan,eikä shimmauksella ole mitään tekemistä asian kanssa.
mutteri vetää laakerin sisäkoolit nippuun kampiakselin kanssa kiristettäessä..

Siinä on varmaankin saman tapainen rakenne, kuin Kyoshon vanhassa GS21R moottorissa. Kampiakseli menee yhtä isona myös etulaakerin läpi ja päittäisvälys hoidetaan shimmiprikoilla.
Mä oon shimmannu alle 0,2milliin niissä koneissa päittäisvälyksen. Suosittelisin tekemään samoin, niin eipähän pääse kampura liikaa liikkumaan taakse päin...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Jani_A

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #14 : 16.10.10 - klo: 12.58 »
Alalenkin väljyyden arviointi on vaikeaa, koska arviointi tehdään moottorin ollessa kylmä. Silloin välyksetkin ovat suurimmat. Teräksinen kampiakselin tappi, alumiininen kiertokanki ja pronssinen laakeri laajenevat eri tavoin lämmetessään.
Jep. Tuossa tapauksessa koneen lämmetessä alalenkin välys kampiakseliin tulee suuremmaksi, koska pronssin ja alumiinin lämpölaajenemiskerroin on terästä suurempi.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #15 : 16.10.10 - klo: 22.03 »
Olen pahoillani, en tiennyt materiaaliaalin olevan tärkeää asiassa. Laakerin materiaali on korkealuokkaisissa laakereissa käytettävää punametallia, ei pronssia. Ja laajeneminenhan tapahtuu aina keskipisteestä ulkokehälle, eli tässä tapauksessa kiertokangen alatapin keskipisteestä ulospäin, vai...  :grin:

Juuri suuremmasta kertoimesta johtuen sovite tulee tiukemmaksi, koska laajeneminen tapahtuu joka suuntaan, myös laakerin sisäkehää kohti.

Ehkä helpoin tapa selvittää alalenkin kuluneisuus olisi moottorin välyksen mittaaminen sen elinkaaren aikana. Helpoin mittaus tapahtuu siten, että mitataan vauhtipyörän vapaa liike yläkuolokohdassa. Kun alalenkki kuluu, lisääntyy tyhjä liike yläkuolokohdassa koko ajan.

Vähän huomioita asian vierestä: Korkealuokkaisissa moottoreissa, kuten ainakin Ossin Speedissä, alalenkin kuluminen ei ole ongelma, vaan moottori voidaan putkittaa useita kertoja samalla kiertokangella.

Korkealuokkainen (eli kallis) moottori kuluu tasaisesti ja ennakoitavasti, pääasiassa vain sylinteristään. Jossain vaiheessa huomaa suorituskyvyn heikenneen, jolloin vaihdetaan sylttysarja ja jatketaan ajoa. Epäluotettaviksi eivät ole meidän Spiidimme muuttuneet koskaan, ainoastaan vanhemmiten hitaammiksi.

www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa Jani_A

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #16 : 20.10.10 - klo: 19.53 »
Olen pahoillani, en tiennyt materiaaliaalin olevan tärkeää asiassa. Laakerin materiaali on korkealuokkaisissa laakereissa käytettävää punametallia, ei pronssia. Ja laajeneminenhan tapahtuu aina keskipisteestä ulkokehälle, eli tässä tapauksessa kiertokangen alatapin keskipisteestä ulospäin, vai...  :grin:

Juuri suuremmasta kertoimesta johtuen sovite tulee tiukemmaksi, koska laajeneminen tapahtuu joka suuntaan, myös laakerin sisäkehää kohti.


Kyllä mä olen tuota samaa pähkäillyt joskus, mutta käytännössä se laajeneminen tuntuu tapahtuvan vain ulospäin. Joitain laakereita saa vaihdettua, kun lämmittää alumiiniosaa esim kuumailmapuhaltimella. Kun osa on riittävän lämmin, laakeri tipahtaa pienellä kopautuksella pois, mitä ei tapahtuisi jos alumiini laajenisi myös "sisäänpäin".

Noissa halkaisijoissa laajeneminen on myös hyvin pientä. Alumiinissa 6mm reikä laajenee 0C > 200C noin 0.027mm.

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #17 : 20.10.10 - klo: 20.53 »
Juuri näin todellakin, lämpölaajenemista käytetään yleisesti hyödyksi laakerien vaihdossa.
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« Vastaus #18 : 20.10.10 - klo: 21.28 »
eipä tuossa alalenkissä tuntuvaa välystä saisi olla.
sitä en itedä kuinka paljon välys muuttuu koneen lämmetessä,mutta mystiset käyntihäiriöt alkavat samantien kun alalenkkiin tulee väljää.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi