Kirjoittaja Aihe: 1/8 crossi Moottorin säätäminen  (Luettu 4356 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« : 10.08.04 - klo: 17.58 »
No niin kertokaas miltä sen krossi moottori pitäis kuulostaa ja säätö vinkkejä kaipaan. miten sen pitäis käydä tyhjällä? mihin asentoon ruuvaan ruuveja? kertokaa kokeneet rc kansalaiset. Antakaa tiedon virrata!

Poissa Nike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #1 : 10.08.04 - klo: 18.09 »
Pienoismalli-lehden numerossa 5/03 oli artikkeli asiasta, jossa on varmasti kaikki mitä pitää tietää

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #2 : 10.08.04 - klo: 18.23 »
Asutko vantaalla? Voisit tulla Lavankoon joskus niin katotaan miten käy. Niin ja mistä koneesta on kyse?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Mika R

  • Vieras
Re: 1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #3 : 10.08.04 - klo: 18.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Raipe"
No niin kertokaas miltä sen krossi moottori pitäis kuulostaa ja säätö vinkkejä kaipaan. miten sen pitäis käydä tyhjällä? mihin asentoon ruuvaan ruuveja? kertokaa kokeneet rc kansalaiset. Antakaa tiedon virrata!


muuta en sano tässä vaiheessa kun että jos siinä on 3-neulainen kaasari, niin Ä L Ä  koske siihen keskineulaan, se on alipainesäädetty tehtaalla.

Aluksi ruuvaile vaan sitä pääruuvia eli se isoin jossa on se messinkinen (?) holkki

.mika

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
krossit
« Vastaus #4 : 10.08.04 - klo: 19.46 »
Enemmän haluisin kuulla et mistä tiiän et säädöt on ok. miten sen pitäis käydä esim tyhjällä? Pitäiskö sen huutaa hullunlaila vai röpöttää niin et säälistä pysyy käynnissä. alkaa ketuttaa ku ei saa konetta säätöihin. se tukehtuu ja ei voi ruuvata laihemmalle ku sit akaa keittää. eikä pysy vapaalla käynnissä, pitää aina olla sormi kaasulla.

Mika R

  • Vieras
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #5 : 10.08.04 - klo: 19.48 »
Kyllä sen pitäs röpöttää aivan pienillä kierroksilla 30 sek helposti tyhjäkäyntiä ja siitä vielä lähteä liikkeelle sammumatta suht hyvin

Mikä kone? Mikä auto ?

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
krossi
« Vastaus #6 : 10.08.04 - klo: 19.50 »
Mulla on tt eb4 s2 pro. ja kone on tt pro-21bx-r(p)

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
krossi
« Vastaus #7 : 10.08.04 - klo: 19.53 »
Muuten jos mä pistän tyhjä käynnin röpöttää ni se säälist pysyy käynnis jos edes käynnistyy.... sit ajon aikana ku päästää kaasun ni auto sammuu... ja ei helpota ku nois ei oo ryyppyy ni sitä on kiva alkaa kiskoo käyntiin noin 15min. ei viittis alkaa puhaltelee letkuist ku tiedän metanolin vaaroista.

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
krossi
« Vastaus #8 : 10.08.04 - klo: 19.56 »
Ohjeis käsketään säädön aikana kuulla pakoputkee. (it has to reach a high pitch note). mitä nyt tämäkin tarkottaa......

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #9 : 10.08.04 - klo: 22.03 »
Do diih Raipe. Itsekin moisen kanssa aikani tapelleena yritän auttaa..   Ekaksi,mitähän sun soppa on ja millä hehkulla ajat?
Itse ajoin 25% Byronilla (öljyä tais olla 12%)ja OS A5 ja R5 tulpilla.  Seosruuvit oli auki muistaakseni: pääneula 2.5kierrosta ja alaneula 6.5 kierrosta.
Kaasariin jäi joutokäynnillä sliidin ja rungon väliin noin 1.5 millin rako.
Itse jouduin tiivistämään koneen takakannen,kaasarin  haitarikumin ja itse kaasarin ja koneen välin,ennen ku alkoi tyhjäkäynti löytyä.
 
Super Compo mallissa on TÄYSIN kelvottomat polttoaine letkut. Niiden vaihto 2mm reijällä olevaan letkuun ja samalla pidentämällä niitä saat vain hyötyä. Vakio letkut ovat todella löysiä nippoihin ja imee välistä ilma ja sammuilee jopa sen takia. Pidentäminen auttaa konetta käymään pidempään kun pelin selättää!!

Olethan ajanut/käyttänyt  koneen sisään asiallisesta ja rauhallisesti?

Olethan myöskin huolehtinut että kaasun servon keskikohta on niin ,että tyhjäkäynti sammuilematta on mahdollista?  Eli tyhjäkäynti on ruuvin varassa,eikä servon varassa. Tämä johtaa sammumiseen jarrutettaessa!
Jos sulla on Super Compo malli,sen radion kanssa voi olla mennä hetki ennen ku oikeat säädöt löytyy.
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
krossi
« Vastaus #10 : 10.08.04 - klo: 23.58 »
Ajoin sisään 5 tankillista pintakaasul neula 2,5kierrosta auki ajan löböllä jossa on 16 prossaa öljyy ja 84 prossaa methanolii. oon vetäny haitari kumin nipparilla kii ja uutta letkuu on tulos huomen.... kaasarin välissä on millin rako ja se ei oo servon varassa. ku on vähän aikaa ajanu ni pakoputki alkaa ulvoo jotenki ennen kuulemattomalla äänellä..... onkohan normaalii? ainii löbö on sidewinderii. jos haluut heittää jotain järkevää ni heitä ihmees.

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #11 : 11.08.04 - klo: 00.15 »
eix polttoainees ollu yhtään nitroo?

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #12 : 11.08.04 - klo: 06.47 »
Jotain järkevää....... ihmettelen samaa,polttoaineesi ilman nitroa?  
Se sun hehkusi? Sulla ilmeisesti lentää putkesta öljyä pisaroina?
Ja ne neulojen kierrokset?

Minäkään en saanu konetta ikinä käymään tyhjää niin hyvin kuin olisin halunnut. Tyydyttävä käynti löytyi pitkän haeskelun jälkeen.
Sitä käyntiä voisi kutsua ihan hyvin ulvomiseksi tai huutamiseksi.  
Onko sulla mitään hajuakaan koneesi käynti läpötilasta?

Sit kun kyllästyin taisteluun,ostin Sirion koneen ja siihen loppui taistelu. Toimii kuin kello ja tyhjäkäynti on mukavaa pörinää ja käy sitä tankin tyhjäksi...
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #13 : 11.08.04 - klo: 07.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Nike"
Pienoismalli-lehden numerossa 5/03 oli artikkeli asiasta, jossa on varmasti kaikki mitä pitää tietää

Itselleni, kun on polttis tulossa ja aiempaa säätökokemusta ei ko. moottoreista ole, niin kysynkin että onko tuota artikkelia saatavissa jossain muualla kuin tuossa lehdessä? Tuon lehden löytäminen voi olla kiven alla.

En tiedä uskallanko kysyä mielipidettä, mutta noh. Rohkea rokan syö.  :wink:  Autoon on siis tulossa tämä Hot Bodiesin moottori 3-neulaisella kaasuttimella.  Moottorin mukana kai tulee jonkunlaiset ohjeet kuinka sitä säädetään ja sisäänajetaan, mutta varsinkaan säädöstä ei varmasti ole liiaksi tietoa. Lisätieto on siis paikallaan.  :)

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #14 : 11.08.04 - klo: 08.18 »
Mainitsit, että kone sammuu ajossa kun päästää kaasun pois. Silloin voi olla syynä myös kytkin, joka ei irrota riittävän nopeasti. Jos sinulla on ihan uudet kytkinpalat, niin ne on joskus vähän suuria + painavia, jolloin vapautuminen on hitaampaa. Tämä ilmiö taitaa kuulostaa sellaiselta, että kun kaasun vapauttaa ajossa nopeasti vapaalle, niin kierrokset laskee kunnes taas nousee tai sammuu. Mutta tämän kuuleminen on vaikeaa kokeneemmallekin.

Koeta päästä paikkaan missä on alan harrastajia. He auttavat varmasti.

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
krossi
« Vastaus #15 : 11.08.04 - klo: 11.35 »
Toi sammuminen todellakin kuulostaa tolta että kun päästää kaasun ni se laskee kierrokset aika alas ja sit taas nousee.... ja sori tota nitroo on siis 16 prossaa mun löbössä.

Poissa Nike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #16 : 11.08.04 - klo: 12.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Maddis"
Lainaus käyttäjältä: "Nike"
Pienoismalli-lehden numerossa 5/03 oli artikkeli asiasta, jossa on varmasti kaikki mitä pitää tietää

Itselleni, kun on polttis tulossa ja aiempaa säätökokemusta ei ko. moottoreista ole, niin kysynkin että onko tuota artikkelia saatavissa jossain muualla kuin tuossa lehdessä? Tuon lehden löytäminen voi olla kiven alla.



Noita vanhempia numeroita voi tilata tuolta PM:n sivuilta:

http://www.pienoismalli.com/pm_wanha.htm

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #17 : 11.08.04 - klo: 19.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Nike"

Noita vanhempia numeroita voi tilata tuolta PM:n sivuilta:

http://www.pienoismalli.com/pm_wanha.htm

Kas! Tuolla näkyi se 5/03 numerokin olevan eikä mikään älyttömän hintainen ollut. Täytyy tilata mikäli näyttää, että säätöjen kanssa on ongelmia ja saatan tilata vaikkei oliskaan.

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
krossi
« Vastaus #18 : 11.08.04 - klo: 19.12 »
Hyvä ku mun hotmail jumittaa!!! ei voi tilaa sitä lehtee.... :x

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #19 : 12.08.04 - klo: 16.16 »
Saatuani oman koneeni hehkutulpan pimeäksi,tuli mieleeni,että mitähän kaikkea tulpan väri ja pinta kertoo jos osaisi oiken tulkita....   Olisi mukava säätöapu lämpömittarin lisäksi!!

Onko kenelläkään tietoa mistä tuota tietoa löytäisi vaikkapa netistä?
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa rc aleksi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #20 : 12.08.04 - klo: 18.03 »
mitä tummempi se tulppa on sitä huonommin se on polttanu.
hobao ei ole enää piristämässä päivääni se hoiti hienosti tehtävänsä........

Poissa TeroK

  • Veteraani
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #21 : 12.08.04 - klo: 18.04 »
Ohoh, väärä topicci  :oops:
http://co2.s4.bizhat.com
Suomalainen ConquerOnline-yhteisö. Tervetuloa! :)

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
krossi
« Vastaus #22 : 14.08.04 - klo: 18.12 »
Nönii.. tiivistin kaikki. nyt se käy ihan jees. ei enää sammuile hypyissä eikä muuallakaan.  :D

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #23 : 14.08.04 - klo: 18.57 »
Tuo tiivistäminen oli mullakin se joka eniten auttoi.  Kun katselee niitä tiivisteitä jotka siinä koneessa on,ei voi ku ihmetellä. On o-renkaat vähän lasten kengissä.jos renkaita on ollenkaan...
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #24 : 24.08.04 - klo: 17.03 »
Pitäiskö pakoputkesta tulla tyhjäkäynnin aikana löpöä? mulla ruikkiiihan pikku tippoja aina vähän välii.... (kone on sisään ajettu).

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #25 : 24.08.04 - klo: 18.00 »
taitaa olla öljyä...   mitä soppaa käytät?  
Öljyprosentti?  savuttaako koko ajon ajan?
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #26 : 24.08.04 - klo: 18.08 »
savuttaahan se ajon aikana. löpö on sidewinder 16%

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #27 : 24.08.04 - klo: 18.14 »
Jos se käy tyhjää kelvollisesti  ja pisaroita lentelee uskoisin sen kyllä olevan öljyä.
Itse ennen ajoin jollain Modeltecnikin sopalla jossa oli 16% öljyä ja pisaroita lenteli koko ajan ja sotki kaiken..   sit vaihdoin Byroniin joka sisältää 11% öljyä. Pisarat loppu siihen... ja savutus väheni todella paljon.
Niin,samalla parani kulku ja soitto  :D
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Raipe

  • Jäsen
    • Profiili
1/8 crossi Moottorin säätäminen
« Vastaus #28 : 24.08.04 - klo: 18.49 »
tyhjä käyntii ei suostu käymään oikeen kunnol.. sen pitää aina kiertää aika paljon et se pysyy paikallaan käynnis.