RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: VesaK - 16.02.03 - klo: 12.33

Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: VesaK - 16.02.03 - klo: 12.33
Tästä ikuisuusaiheesta, tuomaroinnista.

FinTrack on tällä hetkellä Euroopan tasokkain kansallinen Touringautosarja, kun mittarina käytetään huippukuskien määrää. Se ei olekaan mikään ihan pieni juttu. Mutta mutta, se tuomarointi. Jotenkin on sellainen hytinä, että siltä osin olemme rc-kehitysmaa.

Amatöörivetoistahan se on sekin toiminta, mutta mikään ei kai kiellä yrittämästä kehittyä? Ilmeisesti tarvittaisiin lajiryhmävetoista ryhtiliikettä ja linjanvetoa. Samaan tyyliin kuin sieltä suunnalta tulleet muutkin peruskuviot, kuten sääntömuutokset ja kilpailuohjeet.

Löytyykö ideoita, miten asiantilaa voisi parantaa?
Mitä sanoo lajiryhmä, vai sanooko mitään?
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: -Iceman- - 16.02.03 - klo: 12.48
Täytyyhän siihen tuomari hommaan löytyä henkilöitä, vaikka sitten nimeämällä joitakin (vapaaehtoisia?) Toni Raikas jonka ymmärrän täysin että hän haluaa mieluummin ajaa kisaa koska pitää siitä. Eikö se sitten toimi niin että kun kisat alkaa niin siinä yhteydessä valitaan vapaaehtoiset -jäävit- tuomarit jotka keskittyy vaan tuomarointiin? Ketäänhän ei voi pakottaa, mutta palkatahan aina voi, eriasia kuka sen palkan viimekädessä maksaa?
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Nappe - 17.02.03 - klo: 11.20
Joo, tuomarit olis kiva ylläri, mutta mistäs revitään ne ihmiset?

VAU on Suomen suurin autourheiluseura, ja meilläkin homma on muutaman aktiivisen harteilla, ja lisää ei tahdo millään saada remmeihin. Kaikki potentiaaliset ovat joko mekaanikoina tai EVVK-linjalla... Ja kisan tekemiseen vaaditaan hiukan enemmän kun vain pari kaveria.
Isossa kisassa tarvitaan ainakin: kilpailunjohtaja+apulaisjohtaja, kierroslaskenta, tulospalvelu, katsastus, transponderit, valvojat + siihen vielä tuomarit niin tarvis sellaiset 10 aktiivista EI KISASSA AJAVAA ihmistä. Vähän on hiljasta...
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: -Tony- - 17.02.03 - klo: 14.04
Kaikki kisaajat: Tervetuloa Oulun C-12 SM:iin ja TJ-/TS-10 Fintrack kisoihin, tuomarointia nimittäin hoitaa allekirjoittanut omalle tyylilleen edelleen uskollisena (myös Andersson ja Tenhunen osallistuvat tarkkailutehtäviin, kun omat pojat eivät aja).   :shock:   :wink:
Kaikki vaan joukolla Ouluun kisaamaan!!! Puitteet ainakin pitäis olla kunnossa.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Teppo - 17.02.03 - klo: 14.16
Tämähän oli hyvä uutinen kisoihin suuntaaville. Rata vaikuttaa tekniseltä, kohtuu pitoiselta ja ovikiilathan tuovat linjalle vielä lisäpitoa. Ottakaahn kuvia niin pääsee ihmettelee.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Vesa - 17.02.03 - klo: 15.01
Mutta Teppo, SM radanhan näkee ihan livenäkin kun saapuu paikalle. Ei tarvi katsoa parin päivän viiveellä kuvia katsella :wink:

Pitoa on luvassa tähän astisista kisaradoista ehdottomasti toiseksi eniten, ja se kasvaa erittäin nopeesti. Luvassa siis ehkä jopa kuusankosken tasoinen pito. Missään vaiheessa edes treeneissä ei ole tarvinu lipsutella liukkaalla, ehkä eka akulla tampereen finaalipito.

Ja tää ei oo todellakaan vain mainostusta :wink:  vaan pidon voivat vahvistaa kaikki meidän baanalla ajaneet,kuten APK ja Spif.

Ja kilpailun johtajana toimii Tony Raikas, Euroopan nopein ja oikeudenmukaisin tuomari, joka pitää varmasti huolen siististä linjasta radalla. :wink:
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: PJEP - 18.02.03 - klo: 08.32
Kuten menneitten vuosien keskusteluissa ja ylläolevissa mielipiteissä tulee ilmi, täytynee vain tyytyä nykytilanteeseen.
Saadaaan olla tyytyväisiä, että vapaaehtoisia löytyy riittävästi tuomaritehtäviin. Jos tuomarit joudutaan palkkaamaan sunnuntai ja iltatyölisineen, niin osallistumismaksut nousisivat pilviin, kuten edellisissä on jo todettu.
Yksi potentiaalinen tuomariporukka voisi löytyä lopettaneiden kilpailijoiden joukosta, mutta valitettavasti usein lopettamisen jälkeen kaikki kiinnostus lajia kohtaan loppuu.

Pidetään kuitenkin mielessä se, ettei kilpailun jälkeen tapahtunut tuomareiden mollaaminen kuulu urheilun henkeen missään lajissa, vaikka siihen miltei joka kisan jälkeen jollakin olisi  palavaa halua.

Keskustelua tuomarilinjan yleisestä kehittämisestä ei mikään estä jatkamasta.
Otsikko: Re: Tuomarointi
Kirjoitti: Tumppi - 19.02.03 - klo: 10.16
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tästä ikuisuusaiheesta, tuomaroinnista.

FinTrack on tällä hetkellä Euroopan tasokkain kansallinen Touringautosarja, kun mittarina käytetään huippukuskien määrää. Se ei olekaan mikään ihan pieni juttu. Mutta mutta, se tuomarointi. Jotenkin on sellainen hytinä, että siltä osin olemme rc-kehitysmaa.

Amatöörivetoistahan se on sekin toiminta, mutta mikään ei kai kiellä yrittämästä kehittyä? Ilmeisesti tarvittaisiin lajiryhmävetoista ryhtiliikettä ja linjanvetoa. Samaan tyyliin kuin sieltä suunnalta tulleet muutkin peruskuviot, kuten sääntömuutokset ja kilpailuohjeet.

Löytyykö ideoita, miten asiantilaa voisi parantaa?
Mitä sanoo lajiryhmä, vai sanooko mitään?



Jos lämpimikseen välillä kirjoittaisi tännekin jotain ;-)...

Olen valvojapäivillä viime vuonna ja tänäkin vuonna muissa keskusteluissa tuonut esille sen seikan, että miksi ei valita kolmea tuomaria ? Miksi aina kaksi ? Okei säännöt puhuu kahdesta, mutta ei se sitä estä etteikö voitaisi valita kolmea tuomaria... kuten esille on tullut tuomarit ovat pääsääntöisesti isiä tms. toiminnassa mukana olevia, kolmen tuomarin systeemillä olisi parempi mahdollisuus siihen että siellä olisi ainakin yksi tuomari katselemassa ja kenties kaksikin.. ja mahdollisissa ristiriitatilanteissa (oma isä tuomarina) ei tulisi ehkä niin herkästi ongelmia kun olisi kaksi muuta tuomaria ? Tiukka ongelma kuitenkin jonka parissa joudumme työskentelemään ja jonka joudumme ilmeisesti hyväksymään.. Jos asetetaan liian tiukat raamit, siitä voi olla seurauksena se, että emme saa yhtään tuomaria mukaan, josta seuraa se, että ei voida pitää kilpailuja.. joten pitää yrittää etsiä parempia keinoja ja kilpailujen järjestäjien pitäisi myös aktiivisemmin olla tässä mukana, samaten kuin toiminnassa mukana olevat isät tms. henkilöt, jotka ovat kisapaikoilla, mutta eivät itse aja kisaa.. niitä henkilöitä kun on vähän jotka uhraavat itsensä kaikkien hyväksi, kohti parempaa tulevaisuutta.. etsien parempia ratkaisuja, välillä onnistuen ja välillä epäonnistuen, haukkujen ja kehujen kera ;-) mutta siitä se kehittyy. Kyse on pääsääntöisesti nuorisoharrasteurheilusta, joten vältetään ainakin se seikka, että pitäisi palkata tuomarit kisoihin, se ei ole mahdotonta, mutta siitä olisi seurauksena se, että kilpailijan maksut nousisivat..

Onko se sitten koulutuksen puute, että uudet papat tms. eivät mukaan lähde, vai mikä ? Sitä en tiedä, kun eivät ole ainakaan mulle asti sitä kertoneet. Mutta jos kyse on koulutuksesta, niin sitä järjestetään, jos halukkaita löytyy ja aikataulut osuu kohdalle. Itse olen aina valmis lähtemään moiseen koulutukseen mukaan, lähinnä kilpailun johtajan ja valvojan  toiminnan koulutukseen, ja uskoisin, että Tony ja muutamat muut lähtisivät kouluttamaan mm. ratatuomareita... joten jos halukkuutta löytyy, niin eiköhän aika ja paikka aina löydy, nimimerk. "kukin maksaa matkansa"....

Jos siis uskaliaita löytyy "uhraamaan" itsensä kaikkien hyväksi, niin ei muuta kuin yhteydenottoja sähköpostin kautta, mielihalujen kera... kaikki on teistä itsestä kiinni, emme voi järjestää mitään, ellei ole motivoitunutta porukkaa..
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Nappe - 19.02.03 - klo: 10.38
Jooo... Mieleen muistuu erästä tämän talven FT-kisaa, jossa satuin olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, ja kuulin kuinka toinen "tuomari" ilmoitti toiselle että "Omalle pojalleni en stopparia anna", ja kyseessä siis oli tilanne jossa olisi pitänyt jotain tehdä, mutta ei sitten tehty... Tämä jos jokin on sitä tuomaripeliä...

Mielummin sitten pidetään nykyistä linjaa jossa kylkeen/perään/päälle/yli saa ajaa kunhan tuomarit on kahvilla (siis 80% ajasta) ja isät sitten tilittää kuskeille/toisilleen jälkeenpäin että "Oli muuten TÖRKEEE läpiajo" yms...
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: CAi - 20.02.03 - klo: 13.45
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Jooo... Mieleen muistuu erästä tämän talven FT-kisaa, jossa satuin olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, ja kuulin kuinka toinen "tuomari" ilmoitti toiselle että "Omalle pojalleni en stopparia anna", ja kyseessä siis oli tilanne jossa olisi pitänyt jotain tehdä, mutta ei sitten tehty... Tämä jos jokin on sitä tuomaripeliä...

Mielummin sitten pidetään nykyistä linjaa jossa kylkeen/perään/päälle/yli saa ajaa kunhan tuomarit on kahvilla (siis 80% ajasta) ja isät sitten tilittää kuskeille/toisilleen jälkeenpäin että "Oli muuten TÖRKEEE läpiajo" yms...


Aika erikoinen kommentti sinulta! Käsittääkseni ne isät jotka uhrautuu tuomitsemaan (koska ketään muita ei suostu !), eivät tuomitse niitä eriä, joissa oma poika ajaa.

Tietenkin voit itse kiertää tuomaroimassa jos nykyinen homma ei mielestäsi toimi ja isät ovat puolueellisia ? Itse todellakin mieluimmin mekkaisin pojan kanssa rauhassa autoa, kuin ottaisin vastaan lässytystä jälkikäteen, miten olis pitänyt tuomaroida jne.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Nappe - 20.02.03 - klo: 15.24
Cai: Valitettavasti hoidan yleensä kierroslaskentaa jos en itse aja.

Kuis nyt noin henkilökohtaisesti otit tuon kommentin :?:  :?:
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: PJEP - 20.02.03 - klo: 19.19
Lainaus

Aika erikoinen kommentti sinulta! Käsittääkseni ne isät jotka uhrautuu tuomitsemaan (koska ketään muita ei suostu !), eivät tuomitse niitä eriä, joissa oma poika ajaa.

Tietenkin voit itse kiertää tuomaroimassa jos nykyinen homma ei mielestäsi toimi ja isät ovat puolueellisia ? Itse todellakin mieluimmin mekkaisin pojan kanssa rauhassa autoa, kuin ottaisin vastaan lässytystä jälkikäteen, miten olis pitänyt tuomaroida jne


Cai, ymmärrän kovin hyvin kommenttisi, olen hyvilläni seurannut uhrautumistasi tuomarointiin! Toivottavasti myös jatkossa olet käytettävissä.
Tätä menoa meillä ei kohta ole enää edes isäpappoja tuomareina! Pitää pyytää naapureiden isiä mukaan kilpailuun tuomareiksi.
Tilanne on vaan hyväksyttävä ja sillä siisti.

Jalkapallossa on ammattituomarit ja nekin tekevät virheitä!
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Nappe - 21.02.03 - klo: 13.39
Niin, asian vierestä vielä sen verran että en ole nähnyt Cai:n virallisesti toumaroivan "omaa" erää (paitsi ehkä omassa mielessään), ehkä sitten olen puusilmä.

Ehkä tämä laji ei tarvitse kilpailioitakaan.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: VesaK - 23.02.03 - klo: 11.40
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Jooo... Mieleen muistuu erästä tämän talven FT-kisaa, jossa satuin olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, ja kuulin kuinka toinen "tuomari" ilmoitti toiselle että "Omalle pojalleni en stopparia anna", ja kyseessä siis oli tilanne jossa olisi pitänyt jotain tehdä, mutta ei sitten tehty... Tämä jos jokin on sitä tuomaripeliä...

Mielummin sitten pidetään nykyistä linjaa jossa kylkeen/perään/päälle/yli saa ajaa kunhan tuomarit on kahvilla (siis 80% ajasta) ja isät sitten tilittää kuskeille/toisilleen jälkeenpäin että "Oli muuten TÖRKEEE läpiajo" yms...


Olen kuullut just saman tai sitten ihan vastaavan "Omalle pojalleni en stopparia anna". Kyseessä oli kai Kuusankosken kisa (vai oliko se Tampere?). MUTTA, itse kuulin/ymmärsin sanomisen ihan toisin päin. En tosin muista tarkkaa sanamuotoa, mutta ajatus oli tarkalleen tämä: "Oman pojan päälleajajalle en stopparia anna".


Mitä tulee isäpappojen jälkipeliin, niin juuri siinä suosittelen jokaiselle isäpapalle sen verran ajoharjoittelua rc-autolla, että ymmärrys ja perspektiivi kehittyisi. Siksi, että radan reunalta kisaa seuraava havainnoi tilanteet totaalisesti eri tavalla kuin kuski. Katsoja näkee kokonaisuuden ja tilanteiden kehittymisen. Kuski ei näe, vaan hänen tarkkaavaisuutensa on täydellisesti keskittynyt omaan autoon, öbaut metrin etäisyyteen sen edessä ja takana, ja radan linjojen ajamiseen.

Havainnollinen esimerkki: satuin kerran itse vahingosa kuulemaan oman jälkipelituomioni "tahallisesta päälleajosta", ajettuani pääsuoran reunalla seisseen auton päälle. Isäpapasta, joka tuijottaa oman junnunsa autoa ja näkee koko tilanteen, tämä olikin käsittämätön ja ilkeämielinen, tahallinen teko.
Jokainen ajolauteilla seissyt tietää, mitä pääsuoralla on tehtävissä, jos eteen sattuu este. Ei paljon mitään. Yritä siinä sitten selittää sitä isäpapalle, joka itse ei ole ajanut metriäkään.
Otsikko: Re: Tuomarointi
Kirjoitti: VesaK - 23.02.03 - klo: 12.06
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Onko se sitten koulutuksen puute, että uudet papat tms. eivät mukaan lähde, vai mikä ? Sitä en tiedä, kun eivät ole ainakaan mulle asti sitä kertoneet. Mutta jos kyse on koulutuksesta, niin sitä järjestetään, jos halukkaita löytyy ja aikataulut osuu kohdalle. Itse olen aina valmis lähtemään moiseen koulutukseen mukaan, lähinnä kilpailun johtajan ja valvojan  toiminnan koulutukseen, ja uskoisin, että Tony ja muutamat muut lähtisivät kouluttamaan mm. ratatuomareita... joten jos halukkuutta löytyy, niin eiköhän aika ja paikka aina löydy, nimimerk. "kukin maksaa matkansa"....

Jos siis uskaliaita löytyy "uhraamaan" itsensä kaikkien hyväksi, niin ei muuta kuin yhteydenottoja sähköpostin kautta, mielihalujen kera... kaikki on teistä itsestä kiinni, emme voi järjestää mitään, ellei ole motivoitunutta porukkaa..


Tuossa on ideaa. Pieni kolutustapahtuma voisi olla se, jonka avulla saataisiin muutama vapaaehtoinen ylittämään "kynnyksen". Voihan hyvinkin olla, että isäpappojen keskuudessa on tälläkin hetkellä piilevää kiinnostusta, joka vain ei uskalla astua esiin.
Itse olen valmis koulutettavaksi ja silloin tällöin tuomaroimaan - jos sellaiseksi sovellun. (Olisin esim. antanut Juho Leväselle stopparin Tampereen kisan ekassa finaalierässä  :wink: )

Näen asian siten, että jo aito yritys aktiivisesta tuomaroinnista on ratkaiseva. Hyvä yritys ei voi olla nykyistä tilannetta huonompi. Kaikki ymmärtävät, ainakin kuskit, että tuomareiden silmät eivät voi olla kaikkialla samanaikaisesti, ja että tuomioita jää siksi aina jakamatta. Mutta jos tuomarit edes yritävät olla ajan tasalla niiden tapahtumien osalta, mitä milloinkin seuraavat, olisi sillä jo selvä ryhdistävä vaikutus.

Tilanne tällä hetkellä on se, että ajajakokouksissa kyllä varoitetaan rikkeistä ja stoppareista, ja kerrotaan, mitä tuomarit erityisesti tulevat seuraamaan. Aivan kuten pitääkin. Mutta, kun sitten minkäänlaista tuomarointia ei olekaan, on lopputulos pannukakku, ja kauniit puheet ovat syöneet tulevienkin ajajakokousten uskottavuutta.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: reittila - 23.02.03 - klo: 17.55
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


 Kuski ei näe, vaan hänen tarkkaavaisuutensa on täydellisesti keskittynyt omaan autoon, öbaut metrin etäisyyteen sen edessä ja takana, ja radan linjojen ajamiseen.


Kyllä niitä lisämetrejä sinne eteen/taakse tulee, samalla kun kokemusta karttuu ;)
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: CAi - 23.02.03 - klo: 19.06
Tuomarointi on todella paljon kilpailun johtajan varassa. Syynä tähän on puuttuvat "lällärit", jolloin muiden tuomareiden tuomiot eivät ole reaaliajassa tai ne eivät mene perille !
Kilpailun johtaja ei lisäksi saa olla kilpailutilanteiden kuuluttaja vaan hänen pitää keskittyä ainoastaan tuomitsemiseen. Kuuluttaja tulee olla erikseen.

Tarpeeksi aktiivisia tuomareita ei yksinkertaisesti ole saatavana. Jos sitten joku yrittää pitää kovaa linjaa, niin haukut tulee varmasti.

Kokeillaan Mäntsälässä pitää kovaa linjaa. Tuomareiksi saa ilmoittautua.
Jos Vesa et aja tule ihmeessä kokeilemaan. Ei ole välttämättä helppoa, vaikka itse aolet ajanutkin 8)
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Timo Levänen - 23.02.03 - klo: 20.36
Miksi päälleajon tuomitseminen on vaikeaa?  Siksi, että tuomarin on lähes mahdoton tietää ja nähdä,  oliko päälleajo tahallinen vai vahinko. Toleranssit ovat niin pieniä ja varsinkin kokemattoman kuskin on lähes mahdoton hallita autonsa täydellisesti.  
Lisäksi tapahtumia on niin paljon, että sellaista henkilöä ei löydy joka pystyisi kaikki tarpeelliset asiat huomioimaan.

Mielestäni kiinnitetään aivan liian paljon huomiota "tuomarointiin" ja rangaistuksiin. Tärkeämpää olisi palkita hyvä ja rehti ajotapa.  Päälleajoa ja joustamatonta ajotapaa (esim. kierroksellaohitustilanteessa) harrastavat kuskit eivät varmasti ole niitä jotka kilpailuja voittavat.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Matias V - 23.02.03 - klo: 20.49
uusi ehdotus:

-videokuvataan koko erä (ei tarvita tuomareita erän aikana)
-katsotaan video erän jälkeen (jos tahallinen esim. päälleajo niin -1sij.)
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Teppo - 23.02.03 - klo: 21.19
Timon kanssa pitkälti samaa mieltä, kyllä tuolla kärkipäässä on varsin rehti meininki ihan vaikka videoita jälkeenpäin katsomallakin ja jälkiporukoissa ei aina tuo auton kontrolli riitä tiukkaan kilvanajoon ilman osumia. Lisäksi on nuo hieman tahalliset kolarit... jotka kyllä erottaa hieman kokemattomampikin...  
Tuo Juhon ja Pekan kisaaminen Tampereen finaalissa ja VesaK "antama rangaistus" oli kuitenkin ennemmin tiukan kilvanajon(monta kierrosta puskurietäisyydellä) kuin tahallinen päälleajo. Vastaavissa tapauksissa yleensä pätee paremmin, jos päälleajava kuljettaja odottaa kilkatun mukaan kisaan, ehkä tästä tuo VesaKn rangaistus..
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: VesaK - 23.02.03 - klo: 22.07
Heti tuli hyviä pointseja esiin.
Ensinnäkin, tuomarointi tosiaan ymmärretään väärin "rangaistuksien jakamisena". Pitäisi painottaa "oikeudenmukaisuuden jakamista". Tarkoitan tällä sitä, että virheiden bongaamisen sijasta hyvä tuomarointi pyrkii jakamaan oikeutta niille, jotka syyttöminä joutuvat kärsimään. Riippumatta teon tahallisuudesta tai tahattomuudesta.

Toiseksi, yksi näkee ja painottaa tuomaroinnin tarkoituksen yhdellä tavalla, toinen toisella. Juuri siksi pidin Tumpin ajatusta pienen koulutuskierroksen järjestämistä hyvänä. Sen tehtävänä on määritellä tulkintatavat ja tuomarointilinjat suurinpiirtein yhdenmukaisiksi.

Juhon ja Pekan mittelö oli tosiaan loistavaa kilvanajoa, joka päättyi kosketukseen. Juuri sellaisessa tilanteessa kilkanneen auton olisi pitänyt jäädä odottamaan kilkattua.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: VesaK - 02.03.03 - klo: 16.33
Pitkällä hiihtolenkillä oli aikaa mietiskellä muiden mukavien juttujen ohella rc-autoiluakin, ja siinä erityisesti tuomarointia. Noin 14. hikisen kilometrin kohdalla kiteytyi VesaK:n tuomarointipoliittinen linja, jolla aion yrittää eduskuntaan, kenties Europarlamenttiinkin. Mahdollisesti.  :wink: :

§1
Tuomarointi on oleellinen osa kilpailutapahtumaa, joka pelkällä aktiivisella mukanaolollaan pyrkii parantamaan ajon fair play -luonnetta. Rangaistusten jakaminen ei ole itsetarkoitus.

§2
Rangaistuksen antaminen kilpailuerän aikana ei ota kantaa siihen, onko rangaistuksen syynä ollut tapahtuma aiheutettu tahallisesti vai tahattomasti. Lähtökohtana on pyrkiä hyvittämään tapahtuma kärsineelle (syyttömälle) osapuolelle sekä huolehtia siitä, että vahingon aiheuttanut osapuoli ei saa tapahtuneesta etua.

§3
Tuomarikin on ihminen, eikä hänen tuomarointitaitonsa ole MM-tasoa. Hänen silmänsä eivät voi olla jokaisen auton oikeutta puolustamassa yhtä aikaa.
Tästä syystä rangaistuksen saattaa saada auto, joka itse on hetkeä aikaisemmin joutunut samanlaisen tapahtuman uhriksi.

§4
Kun ajajakokouksessa uhkaillaan tiukalla tuomaroinnilla ja kerrotaan, minkälaisiin tapahtumiin se tulee keskittymään - siten on syytä myös tapahtua.
Jos lupauksista/uhkauksista huolimatta tuomarointi ei luvatulla tavalla toteudu, kilpailun johtajaa ja tuomareiden piällysmiestä seisotettakoon kisan jälkeen viisi minuuttia stop-and-go -alueella keskustelemassa keskenään, mikä mahtoi mennä pieleen  :wink:

§5
Myös TS-10:n A-finaalia on uskallettava tuomita, mikäli aihetta esiintyy.

§6
Rangaistuslinjat:

A. Huomautus
Esimerkiksi
- varomaton ajo, vaikka välitöntä vahinkoa kanssakilpailijoille ei olisi aiheutunutkaan.
- tilanne, jossa tuomari ei ole seurannut edeltäviä tapahtumia siten, että voisi olla tuomiossaan varma.
- käytetään erityisesti TJ-10:n B+ finaaleissa ja TS-10:n Ö-finaalissa, koulutusmerkityksessä.
-
-
B. Varoitus tai läpiajo stop-and-go -paikan kautta pysähtymättä
Esimerkiksi
- varomattomasta ajosta kanssakilpailijalle aiheutunut vähäinen vahinko.
- tulkinnanvaraisessa tilanteessa kanssakilpailijalle aiheutunut vahinko
- ohitustilan antamisen tarpeeton viivyttely: alkuerissä nopeammalle autolle ja finaalierissä kierroksella ohittavalle.
-
-
C. Stop-and-go
Esimerkiksi
- varaslähtö
- selkeä kanssakilpailijalle aiheutettu vahinkotilanne.
- radalle paluu ulosajon jälkeen kanssakilpailijalle vahinkoa aiheuttaen.
- kaksi huomautusta tai varoitusta samasta aiheesta.
-
-

Tämä vain keskustelun jatkamiseksi. Mitä mieltä, pääsisiköhän tällä eduskuntaan?
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Toke - 02.03.03 - klo: 17.02
Kilpailijana aina välillä unohtaa että tuomarikin on ihminen. Muistan tapauksia että on annettu tuomioita väärille autoille tai ei olla rankaistu kun kierroksella jäänyt on tunkenut ohittajan radalta ulos. On käynyt niinkin että kuljettaja on ymmärtänyt tuomarin viestin väärin ja sitten on selvitelty että kuka on syypää virheeseen.

Olisikohan mahdollista lisätä nostajien ja tuomareiden yhteistyötä. Nostajan tehtävänä on seurata pientä aluetta radasta ja jos jotain sattuu toimia tilanteen mukaan. Nostaja voisi sitten kertoa tuomarille mitä tapahtui. Tuskin ylimääräisistä silmäpareista tuomareiden apuna haittaakaan olisi.

VesaK: linjauksesi on varsin hyvä. Vielä kun kerrot kantasi NATO:sta ja opiskelijoiden tukipolitiikasta niin täytyy kai harkita ehdokkaan vaihtamista :mrgreen:
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: VesaK - 03.03.03 - klo: 09.43
Lainaus käyttäjältä: "Toke"
VesaK: linjauksesi on varsin hyvä. Vielä kun kerrot kantasi NATO:sta ja opiskelijoiden tukipolitiikasta niin täytyy kai harkita ehdokkaan vaihtamista :mrgreen:

Kiitos kysymästä! NATO on päivänselvä juttu. Suomi liittyköön NATO:on maakunnittain: Uusimaa ja Pohjanmaa liittyvät. Samoin Karjala, historiallisista syistä. Lappi, Häme ja Keski-Suomi eivät liity. Varsinaissuomi on vähän niin ja näin.... laitetaan se vaikka Affenanmaan siivelle demilitarisoiduksi vyöhykkeeksi.
Kotka liitetään nostalgiasyistä ja kansanedustaja Tiusasen työtä kunnioittaen ex-Varsovan liittoon.
Näin demokratia toteutuu, kun jokainen voi valita asuinpaikkansa suurten peruskysymysten mukaisesti  :wink:

Jaa että opiskelijoiden tukipolitiikasta... muuten jees, mutta muutetaan nimeksi "Tulevaisuuden Päättäjien ja Eläkkeiden Maksajien Kannustuspolitiikka", joka takaa niukkaa hieman runsaamman toimeentulon. Opiskeleville rc-autoililjoille tietenkin pienet akku- ja rengaslisät päälle. Lisävarat saadaan kielten opettajien palkoista, koska kielten opetus lopetetaan, että kyvykäs väki ei luistaisi eläkkeiden maksusta lähtemällä ulkomaille.

Ehkä vähän off topic, mutta niinhän se näin vaalien kynnyksellä tuppaa käymään  :wink:
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: reittila - 09.03.03 - klo: 18.01
VesaK: Noniin. Nyt on sitten ensimmäinen tuomarointikokemus takana. Kommentteja ?
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: VesaK - 09.03.03 - klo: 19.36
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
VesaK: Noniin. Nyt on sitten ensimmäinen tuomarointikokemus takana. Kommentteja ?

Juu, paljonkin jäi mieleen.

Päällimmäinen tuntemus: ajajana pääsee paljon, paljon helpommalla!
Vaikka eriä oli vain 9x(2+2), siis paljon vähemmän kuin FT:ssä, tehtävä kävi voimille. Se oli suorastaan rasittava.
Alku meni kevyesti, mutta loppua kohden alkoi väsy iskeä. Tässä lienee syy, miksi finaalierissä, jossa tuomarointia nimenomaan tarvitaan, sitä ei ole!

Tuomareita pitää olla vähintään kaksi, mieluummin neljä: tuomarit voisivat vuorotella tehtävässään, ja saada olla välillä lepovuorossa. Lisäisi varmasti skarppiutta finaaleissa!

Yksi tuomari ei pysty hanskaamaan kuin ehkä 25% erän tapahtumista.

Tapahtumarikkaat TJ-erät ovat hankalia. Ajajana olen ihmetellyt, miksi nimenomaan rytinäerissä tuomarin ääni ei kuulu. Nyt ymmärrän, miksi: usean auton joukkokolarit ovat mahdottomia tuomita.

TS-erien "siisteys" valkeni minulle nyt hyvin.

Tilanteet on seurattava ja ymmärrettävä alusta lähtien. Annoin kaksi virhestopparia, joihin sain heti (asiallisen) palautteen edeltäneistä tapahtumista. Ne puhuttiin asianosaisten kanssa paikan päällä selviksi.

TJ-alkuerissä jaetut runsaat huomautukset ja erien jälkeen muutamalle junnulle antamani opastukset vaikuttivat tehokkaasti. Tämä antaa aiheen uskoa, että henkilökohtainen palaute ja  koulutus on parasta rc-kasvatusta.

Autojen näkyvä numerointi on tuomarin kannalta perusteltu. Nythän käytössä oli perinteinen pienikokoinen numerointi, mutta useiden autojen kyljessä olevat FT-numerot olisivat helpottaneet työtä paljon.

Tuomarina oleminen antoi paljon enemmän näkökulmaa ja ymmärrystä kuin osasin odottaa. Suosittelen jokaiselle kisaajalle (ja ehkä isäpapallekin) - pitäisiköhän peräti ehdottaa pakolliseksi  :wink:
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: VesaK - 02.11.03 - klo: 16.29
Oikein itsekin joutuu toisinaan ihmettelemään, miten sitä on tullut joskus kirjoiteltua viisaasti  :wink:
Kuten nyt tuo yllä oleva juttu ekasta tuomarointikokemuksestani. Se on juuri niin kuin siinä seisoo, pojat.

Mutta miksi aihe yhtäkkiä tuli mieleen. Siksi, että katsottiin juniorin kanssa ensimmäistä kertaa viime kesän SM/NM-kisoista taltioimani video. Ja mites siellä? No, oma lehmä tietenkin ojassa.

Juuri, kun Juniorin auto saatiin viimeiseen TJ-finaaliin vapaaksi raivostuttavista radiohäiriöistä (vastari), jotka pilasivat kaikki erät sitä ennen, ja ajo sujui edes kerran hyvin, niin eikös tuomari anna väärän stopparin: juniorin edellä, kaukana tuomarisedän vanhoista silmistä, kaksi autoa puskee toisiaan kylkeen ja jää kieppumaan radalle. Juniori livahtaa kumpaakaan koskettamatta ohi, ja.... eikös kolmen sekunnin kuluttua kaikuva kuulutus langeta hänelle stopparin "kylkeen ajosta". Just niin. Siinä meni sitten se kolmaskin erä.

No juu, ei siitä sen enempää. Olipahan vastaus juniorin kysymykseen, jota pyöriteltiin pitkään kisan jälkeen, "mistähän se stoppari oikein tuli?".
Tämä menee tuomareiden tavanomaisten harhalaukauksien tiliin, joita ehdin itsekin tehdä omassa debyytissäni. Mutta tarinan opetus on se, että tuomarin on oltava ehdottoman varma tuomiostaan. Jos hän ei sitä ole, pysyköön hiljaa.
Siksi kai ne etupäässä niin hiljaa ovatkin  :wink:

Mutta tämän jutun varsinainen tarkoitus on nostaa hyvä topicci jälleen esiin, sillä täällä esitetyistä hyvistä ajatuksista ei vielä monikaan ole johtanut mihinkään  :wink:
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Heuli - 02.11.03 - klo: 17.10
Ensi vuonna SM-sarjan osakilpailuissa tuomareilla pitäisi olla kakkosen toimitsijalisenssi. Näitä tuomareita tuskin saadaan kuitenkaan kahta enempää kisaan. Neljän kakkosen lisenssin omistavan tuomarin saaminen samaan kisaan taitaa olla mahdottomuus? Mäntsälässäkin nähtiin että tuomarointi on vaikeaa vaikka asialla olisivatkin ammattilaiset.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: VesaK - 02.11.03 - klo: 17.20
En löydä AKK:n sivuilta, mitä kakkosen toimitsijalisenssi edellyttää. Onko parempaa tietoa?
Entä, kenellä kisoissamme toimineista tuomareista sellainen on?

Muodollisen pätevyyden sijasta tai lisäksi ei varmastikaan olisi pahitteeksi ryhdistää tuomaritoimintaa yleisemminkin. Kuten tässä topicissa on esitetty.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Heuli - 02.11.03 - klo: 17.28
Tämän vuoden sääntökirjasta ei näköjään löydy eriteltynä noita tarvittavia lisenssejä, mutta näin se oman muistini mukaan menee Sm-(sarja)kisoissa: 1. Kilpailunjohtaja, 1. Valvoja, 2. Tuomari, 2. Katsastuspäällikkö, muut 3. (Tumppi voinee varmistaa)

Ykkösen lisenssin omistajat ovat harvassa, samoin kakkosen. "Parempia" lisenssejä saa osallistumalla eri tehtäviin kisoissa ja käymällä kokouksissa.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: jarkkom - 02.11.03 - klo: 19.16
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Tapahtumarikkaat TJ-erät ovat hankalia. Ajajana olen ihmetellyt, miksi nimenomaan rytinäerissä tuomarin ääni ei kuulu. Nyt ymmärrän, miksi: usean auton joukkokolarit ovat mahdottomia tuomita.


Voisivatkohan tuomarit näissä tilanteissa toimia jotenkin muuten, kuin antamalla luulla, että romuralli on pelin henki? Ei, ja en tarkoita stoppareita.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Tumppi - 04.11.03 - klo: 11.46
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Tämän vuoden sääntökirjasta ei näköjään löydy eriteltynä noita tarvittavia lisenssejä, mutta näin se oman muistini mukaan menee Sm-(sarja)kisoissa: 1. Kilpailunjohtaja, 1. Valvoja, 2. Tuomari, 2. Katsastuspäällikkö, muut 3. (Tumppi voinee varmistaa)

Ykkösen lisenssin omistajat ovat harvassa, samoin kakkosen. "Parempia" lisenssejä saa osallistumalla eri tehtäviin kisoissa ja käymällä kokouksissa.


Nuo ovat tosiaan pudonneet pois tämän vuoden kirjasta, mutta ensi vuonna ovat jälleen mukana.

Valvojat saatiin ensi vuodelle, mutta saadaanko tuomarit on kokonaan toinen asia, joka voi siis vielä pudottaa sarjalta SM -arvon pois ? ....


Kerrottakoon, että 3 -toimitsija lisenssin, saa henkilö joka ylipäätään sitä anoo ja on lajista kiinnostunut, se maksaa X€, ei ole muistikuvaa, sen maksaa seura ! Ja se on kolme vuotta voimassa. mm. moni huoltajalisenssin omaava kaveri voisi ostaa tuon toim.lisenssin ja omissa, kenties toistenkin kilpailuissa toimia eri tehtävissä .... ja pelkissä huoltaja/mekaanikko hommissa ko. lisenssi siis on käypä !

Sitten kun on jonkin verran noita kilpailuissa tullut eri tehtäviä tehtyä, niin on mahdollisuus anoa 2-lisenssiä ja semmoisia tarvitaan siis ensi vuonna !

Olen valvojapäivillä antanut suosituksen tänä vuonna (myös viime vuonna), että säännöissä vaadittu kaksi tuomaria ei pakosta riitä, vaan olen pyytänyt ensi vuodelle, että kilpailuihin nimetään kolme tuomaria. Sillä tuomarit ovat meillä useimmiten jollain tavalla "naimissa" jonkun kilpailijan mekaanikko/huoltaja -tehtävien kanssa ja jos tulee protesteja tms.. niin ko. tuomari joutuu jääväämään itsensä asian käsittelystä.

Kilpailun tuomariston äänivaltaiset jäsenet ovat : Kilpailun valvoja sekä kaksi tuomaria ! Kilpailun johtajalla ei siis ole "äänivaltaa" hän toimii ainoastaan tuomariston sihteerinä, puheoikeus hänellä toki on.


**************
Ote vuoden 2002 "muistiinpanoista" : joten "pykälät" eivät ole tämän vuotisesta sääntökirjasta.....

1.9. KILPAILUJEN TOIMITSIJAT  PA-KILPAILUISSA (SIIRRETÄÄN YLEISEEN OSAAN)

Toimitsijoiden lisenssivaatimukset PA-kilpailuissa:
tehtävä:   SM/NM,   CUP,      Kansall.,   Alueellinen
Valvoja   I,      I,      II,      III         
Johtaja   I,      II,      III,      III,         
Tuomarit   II,      II,      III,      -   
Kats.pääll.   II,      II,      III      -   
Muut       III,      III,      -      -

Muut = kilpailun sihteeri, lähettäjä/lippumies, ajanottopäällikkö, ratamestari, katsastusmies, kuuluttaja. Erillistä tekniikkalisenssiä ei ole.

Ohjeet toimitsijalisenssin hakemiseen ja ylläpitämiseen:

III-lisenssin saa jos on osoittanut kiinnostusta pienoisautoiluun ja on toiminut harjoitus-kilpailuissa 3 kertaa tai on muitten AU-lajien III-lisenssi. Lisenssi pysyy voimassa jos on toiminut PA III-tehtävissä vähintään 3 kertaa tai 6 kertaa muissa tehtävissä (ml. muut lajit) lisenssikauden aikana (3 vuotta).

II-lisenssin saa jos on toiminut PA III-tehtävissä 6 kertaa tai jos on I tai II-lisenssi nopeus, ralli tai karting lajeista. Lisenssi pysyy voimassa jos on toiminut PA II-tehtävissä 3 kertaa ja muissa tehtävissä 3 kertaa tai kerran PA II-tehtävässä ja 6 kertaa muissa tehtävissä (ml. muut lajit). Yli 3 vuotta kilpailleelle aktiiviajajalle voidaan myöntää suoraan II-lisenssi.

I-lisenssin saa jos on toiminut PA II-tehtävissä 6 kertaa. Lisenssi pysyy voimassa jos on toiminut PA I-tehtävässä 3 kertaa ja 6 kertaa muissa tehtävissä tai PA I-tehtävässä yhden kerran ja 10 kertaa muissa tehtävissä (ml. muut lajit). I-lisenssin saamisen ja säilyttämisen ehtona on lisäksi osallistuminen vähintään kerran PA-valvojapäiville lisenssikauden aikana.

**************
1.10. TOIMITSIJOIDEN TEHTÄVÄT

-Kilpailunjohtaja vastaa viimekädessä kilpailusta kokonaisuudessaan. Kilpailunjohtajalla on oikeus keskeyttää kilpailu välittömästi radan kunnon, turvallisuuden, luonnonesteen tms. vaatiessa. Keskeytys saa kestää korkeintaan 2 tuntia, jonka jälkeen tuomaristo päättää joko kilpailun jatkamisesta tai lopettamisesta. Kilpailun johtajalla on oikeus antaa kilpailijalle varoitus ja määrätä mustan (varoitus) lipun käyttö kilpailuerän aikana, hän on tässä tehtävässä faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta.

-Katsastuspäällikkö vastaa autojen (ohjauslaitteiden ym.) katsastuksesta. Katsastuspäällikkö toimii kilpailunjohtajan ja tuomariston teknisenä neuvonantajana. Katsastuspäälliköllä on oikeus teknisissä asioissa päättää mustan lipun käytöstä (korjauskehoitus, ei varoitus).

-Ratamestari vastaa radan tekniikasta ja kunnosta kilpailun aikana.

-Ajanottopäällikkö vastaa kilpailun kierroslaskennasta, ajanotosta ja tulosten julkaisemisesta (erätulokset/lopputulokset) kilpailun ilmoitustaululla merkiten tuloksiin julkaisuajan.

-Lähettäjä tuomitsee itsenäisesti vilppilähtötapaukset. Lähettäjän päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta (faktatuomari).

-Kansallisissa kilpailuissa samalla henkilöllä voi olla useampia toimitsijatehtäviä.


1.11. VALVOJAN JA TUOMARISTON TEHTÄVÄT

Kilpailun valvoja on AKK:n edustaja kilpailussa. SM, NM ja Cup kilpailuihin valvojan nimeää AKK.

Valvoja valvoo että niin kilpailijat kuin järjestäjätkin toimivat voimassaolevien sääntöjen ja kilpailun lisämääräysten mukaisesti. Valvoja tarkastaa radan ja sen laitteet (kierroslaskenta, katsastus, kuulutus ym.) sekä kilpailuluvan ja muut luvat ennen kilpailua. Valvojalla on oikeus antaa kilpailijalle varoitus, hän on tässä tehtävässään faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta.

Tuomaristoon kuuluu valvojan lisäksi 2 lajin tuntevaa tuomaria, joista vähintään toisen on oltava muusta kuin järjestävästä seurasta. Tuomariston valitsee pienoisautokilpailuissa kilpailun järjestäjä SM, NM ja Cup kilpailuissa etukäteen, mikä ilmoitetaan kilpailukutsussa. Muissa kansallisissa kilpailuissa voidaan tuomaristo valita kilpailupaikalla.

Tuomariston ensimmäisessä kokouksessa päätetään tarvittaessa tuomareiden keskinäisestä työnjaosta kilpailun seurantatehtävässä, joka tiedotetaan ajajakokouksessa. Tuomaristo seuraa kilpailua (ajamista, varikon käyttöä ym.) kilpailunjohtajan ja valvojan apuna. Tuomarilla on oikeus antaa kilpailijalle ajotapa- ja käytösrikkeestä varoitus, hän on tässä tehtävässään faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta.
**************


Ja kaikenlainen rakentava ehdotus noihin tehtäviin otetaan vastaan...
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Nappe - 04.11.03 - klo: 12.09
Vaikka tämä nyt on väärä paikka tälle kysymykselle, niin asetan sen kuitenkin kun nyt mieleen tuli ja asia jostain syystä on jäänyt meikäläiseltä huomaamatta...

Eli, kuka laskee toimitsijoiden osallistumiskerrat? pitäisikö itse pitää kirjaa vai menevätkö valvojaraporttien tai kilpailuanomusten mukaan?

Tuli vain mieleen kun olen toiminnut III-tehtävissä n+10^5 kertaa, joista suurin osa on alueellisissa kisoissa joista ei tietenkään hirveesti tietoa AKK:lle lähde...

Thanx.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Tumppi - 04.11.03 - klo: 12.11
Ylipäätään noista valvoja ja tuomaritehtävistä oli viime viikonloppuna juttua ja saamamme tiedon mukaan, on todella vaikeaa saada tuomareita, hyvä kun siis valvojat saatiin. Syy tähän on se, että kilpailijoiden keskuudesta tulee "posketon" määrä valituksia, kenties aiheellisia, kenties aiheetonta.

Olemme keskustelleet siitä ja itse asiassa puoliksi päättäneet, että pohdimme jonkinlaista kilpailun johtaja, - valvoja ja - tuomari koulutusta jonnekin väliin, kenties ensi keväälle... jää nähtäväksi kuinka asiat kehittynee. Pääasiassa tuomarit osaa tehtävänsä, ovat kuitenkin olleet useita vuosia lajin parissa. Mutta kuten todettu on aina välillä sattuu lipsahduksia ja selvistäkin päätöksistä tulee narinaa ja sitä ei monet halua enää kuulla. Se on yksi syy ilmeisesti miksi toimitsijalisenssejäkään ei ole enää paljoa anottu, näin on ainakin lajiryhmälle asioiden kerrottu olevan, joten kyseessä ei ole pelkkä "mutu" tieto.
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Tumppi - 04.11.03 - klo: 12.17
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Vaikka tämä nyt on väärä paikka tälle kysymykselle, niin asetan sen kuitenkin kun nyt mieleen tuli ja asia jostain syystä on jäänyt meikäläiseltä huomaamatta...

Eli, kuka laskee toimitsijoiden osallistumiskerrat? pitäisikö itse pitää kirjaa vai menevätkö valvojaraporttien tai kilpailuanomusten mukaan?

Tuli vain mieleen kun olen toiminnut III-tehtävissä n+10^5 kertaa, joista suurin osa on alueellisissa kisoissa joista ei tietenkään hirveesti tietoa AKK:lle lähde...

Thanx.


Kuka laskee ? ...
Itse ko. henkilö pitää kirja niistä ja toimitsijalisenssiä hakiessa kirjaa ne kilpailut ja tehtävät siihen hakemuskaavakkeeseen (löytynee AKK:n webbisivuilta-> http://www.akk-motorsport.fi/materiaalit/lisenssit/) . Ja palautus menee siis alueen yhdyshenkilölle, joka tarvittaessa lähettää sen eteenpäin AKK:lle, mm. ykköslisenssihakemukset tulevat ko. lajin lajiryhmälle.

Eli oman tunnon varassa mennään ja jos epäselvää tulee, niin sitten tarkistetaan historian varrelta onko nimi niissä tehtävissä missä ne pitäisi olla. Valvojaraportit pääsääntöisesti löytynevät AKK:n konttorilta, hyvin arkistoituna. Eli lajipäälliköltä löytyy mappi "PA 2002 kisat", siellä on kaikki ko. vuoden valvojaraportit, jotka on konttorille palautettu, olen saanut myös palautetta, että kaikkea ei sinne ole jostain syystä palautettu ....
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Tumppi - 04.11.03 - klo: 12.33
Lue myös ...

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Yleinen.htm

-> KILPAILUTOIMITSIJAT
Otsikko: Tuomarointi
Kirjoitti: Nappe - 05.11.03 - klo: 09.19
Ok, Asia selvä :)

Kiitos.

 - Nappe