RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Janezki - 07.12.08 - klo: 17.29

Otsikko: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 07.12.08 - klo: 17.29
Huom! Projekti päivittyy, joten uusinta tietoa auton tilasta löytyy aina loppupuolen posteista.

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/xle_700.png)

Teen nyt kuitenkin tällä autolle topikin, vaikka projektia aloittaessa aiheen teko ei ollut mielessä. Infoa jaan lähinnä sen takia että aiheesta on tullut muutamia kyselyitä YV:llä eikä jaksa aina jokaiselle koko tarinaa raapustaa...

Elikkä tuommonen HPI Savage XL tuli ostettua EBayn kautta, myyjänä oli JESpares (http://www.jespares.com/) Englannista, hintaa pirssille jäi toimituskuluineen karvan alle 500 euroa.
Auton kotiuduttua homma alkoi tietysti nitrotekniikan poistolla ja harjattoman tekniikan sovittelulla.
Moottorina toimii Feigao 540XL10 (1668kv) ja moottoripukkina TeknoRC:n palikka. Alkuperäisenä ajatuksena oli myös pitää kolmivaihteinen laatikko ja mekaaninen jarru toiminnassa, mutta 6S voima tuntui olevan liikaa liikkuville osille.
Ensimmäinen akkutelineversio tuli tekaistua takaiskarituen etupuolelle poikittain, mutta idea piti muutaman testiajon jälkeen hylätä liian takana ja korkealla sijaitsevan painopisteensä takia.
Uusien kylkitelineiden suunnittelulle jäikin sopivasti aikaa laatikon sanottua työsopimuksensa irti teräksisten idlerin ja maingearin osalta.
Pakastusmehupullojen, alumiinisen kulmalistan ja super epoksin pyhän kolmiyhteyden saattelemana syntyi nykyiset versiot jotka pulttasin runkolevyihin parilla neljän millin rosteripultilla per teline ja lipot pysyvät kiltisti telineissään leveällä tarranauhalla.

Laatikko tuli sitten lukittua kakkoselle ja ylimääräiset rattaat viskasin nurkkaan, samalla shimmaillen turhat välykset pois.
Spurri vaihtui alkuperäisestä 52-hampaisesta 47-hampaiseen, jolla saa paremmin kokonaisvälitystä säädeltyä erikokoisten pinioneiden avulla. 52-hampaisella spurrilla 15-hampainen pinioni oli suurin mikä sopi paikoilleen.

Noparikin vaihtui ensin kokeilussa olleen jarrubugisen MGM ComPro 12018-3 WP expertin jälkeen tuohon kiinanpoikien LT-6S-150A malliin, jossa jarru ja pakki toimivatkin moitteettomasti.

Alkuperäiset 17mm heksit vaihdoin isompimutterisiin Ofnan T/E-Maxx 17mm adapterihin, joita piti hieman porata että menivät akselilla pohjaan asti.

Tänään auto näyttää sitten tältä:

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040035_800.jpg)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040038_800.jpg)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040045_800.jpg)

Lisää kuvia löytyy allekirjoituksen linkistä ja lyhkänen video tämän päivän testeistä lähtee tuubiin kunhan jaksan editoida.
Kysymyksiä ja kommentteja saa esittää.

Niin ja tuo alkuperäinen nitromotti kaikkine lisävempeleineen on nyt myyty
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Qazu - 07.12.08 - klo: 17.45
Ainakin tämä tuleva Savage flux näytti keulivan holtittomasti (vai oliko se sitten tylsää hallittua?). Miten auto käyttäytyi - ehkä sen tosin näkee videolta. :)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Jabe - 07.12.08 - klo: 17.45
Mitäs on autolla painoa ajokunnossa?
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 07.12.08 - klo: 18.26
Painoa ajossa vempeleellä on 6,28kg. Ei tullut punnittua tuota nitrona enkä nyt äkkiseltään löytänyt tuota painoa netistäkään.

Ajettavuudesta en oikein paljon pysty vielä sanomaan, tänään pääsin vasta ensimmäistä kertaa kunnolla ajamaan. Eikä nytkään tullut kaikkea revittyä kun lipotkin olivat reilun puoli tuntia pakkasessa ennen ajoa.
Semmosta reilua puolta kaasua maksimissaan lumisella tasamaalla ja muutama pieni hyppy, hyppää melko nätisti. Noista olosuhteista auto ainakin selvisi vielä kunnialla.  :grin:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 07.12.08 - klo: 21.09
Tässäpä hieman linkousta - kuvattu digikameralla ja ajaessa, joten koettakaa kärsiä...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LO5uH1X1P6M[/youtube]

Parempi laatu näkyy YouTuben sivulta ja watch in high quality (http://www.youtube.com/watch?v=LO5uH1X1P6M)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 13.12.08 - klo: 18.19
Ei tunnu mahottomia kestävän tuo laatikko yksivaihteisenakaan - toinen ajokerta lootaremontin jälkeen ja nyt kävi näin:

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040063_800.jpg)

Onneksi oli toinen pari noita rattaita jemmassa, niin pääsee kohta taas kokeilemaan kestävyyttä.  :cheesy:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: eccer - 13.12.08 - klo: 19.07
Hyvä että rattaat saatiin oikeaan osoitteeseen ja näköjään vielä tarpeeseen. :grin:

Todella hieno projekti, toivottavasti vaihde-aski rupeaa kestämään.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Koppa - 13.12.08 - klo: 21.12
Ei tunnu mahottomia kestävän tuo laatikko yksivaihteisenakaan - toinen ajokerta lootaremontin jälkeen ja nyt kävi näin:
toihan on ilmeisesti XL:n orkkis 3-vaihteinen laatikko ja olix sä ny lukinnu 2-vaihteen päälle...? :undecided:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 13.12.08 - klo: 21.20
Hyvä että rattaat saatiin oikeaan osoitteeseen ja näköjään vielä tarpeeseen. :grin:

Todella hieno projekti, toivottavasti vaihde-aski rupeaa kestämään.
Joo - tarpeeseen tuli, kiitokset vaan vielä kerran. Täytyy laittaa JESparesille taas tilausta vetämään.  :wink:

toihan on ilmeisesti XL:n orkkis 3-vaihteinen laatikko ja olix sä ny lukinnu 2-vaihteen päälle...? :undecided:
Juurikin näin. Ylimääräiset rattaat ja välykset karsittu pois.

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040052_800.jpg)

Olisikohan tuon kaksivaihteisen lootan 29t idleri ja 32t main gear kestävämmät?
Idleri on ainakin tuommonen suora/tasainen toisin kuin kolmepykäläisessä.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Koppa - 13.12.08 - klo: 22.08
Olisikohan tuon kaksivaihteisen lootan 29t idleri ja 32t main gear kestävämmät?
Idleri on ainakin tuommonen suora/tasainen toisin kuin kolmepykäläisessä.
jos en ny ihan humalassa ole noita Savagen laatikoita tutkinut, ni 2-vaihteisen laatikon rattaat on erinäköiset, mitä tuon 3-portaisen...
ja tuolla isossa maailmassa nuo poijjaat käyttää tosiaan mieluimmin noita 2-vaihteisia laatikoita...
ootkos selaillu tuolla rc-monster.com -foorumilla jenkkipoikain projekteja...?
sieltä pitäs löytyä ihan yksityiskohtaisesti kerrottuna Savan lootan modaaminen...
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 14.12.08 - klo: 00.58
Juu erinäköiset on rattaat kyllä.
On tuota monsterin foorumia tullut lueskeltua myös ja lootan modaus on sikäli tuttu asia.
Kait se pitää se pienempi aski laittaa, jos se kestäisi paremmin - tai keskidiffi...  :tongue:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Koppa - 14.12.08 - klo: 01.07
jep, tuol munsterin voorumilla on aikast hyvin kyl tietoa, varsinkin Savageista...
nii, mut keskidiffin kans hommast tulee LIIAN helppoa... :grin:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 14.12.08 - klo: 16.40
No en tiedä liian helposta...  :grin:
Mutta joo, mitä nyt tuossa noita räjäytyskuvia tutkin, niin normi X:n kaksivaihteinen laatikko näyttää käyttävän samoja kuoria kuin XL. Sisuskaluista pitäisi hommata sisäänmenoakselille ratas ja (ilmeisesti) spaceri, vaihdeakseli ja sille kakkosen ratas ja idleri sekä drive gear, niin saisi konversion tehtyä.
Tuossa on nyt sitten semmonen mietintää aiheuttava asia kuin tuo kakkosen ratas, joka onkin muovinen (käsittääkseni myös HD versiona), niin poikinee sitten siitä...  :undecided:

Nooh, tänään pääsi jo hieman ajamisen makuun kun löysäsin hieman slipperiä että voimansiirto antaa myöten jostain muualta kuin laatikosta - yhdet akut sain ajettua kokonaan ja toisilla alkoi slipperi luistaa joten sitä piti kirrata enemmän. Sitten meni yhden hypyn alastulo hieman pieleen ja hups vain...
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: pullapoika - 14.12.08 - klo: 18.31
sulla on liikaa tehoa tossakun rattaat menee palasiksi :D
juu on tuo savan 2 vaihteinen iha erinäköinen. tossa kattelin omaa lootaa niiha eri näköisiä ovat.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 15.12.08 - klo: 20.32
Noo vääntöä ainakin on sopivasti...  :lipsrsealed:
Voihan se olla että tuolla slipperin säädöllä saa lootaa säästettyä, mutta mitä nyt tuossa eilen tuota ruuvailin, niin aika pienellä välillä tuntuisi olevan luisto/lukko mutteria kääntäessä. Täytyy tutkailla vielä vaihtoehtoja.

Tosiaan tuo toinen laatikkorikko menee kyllä ihan omaan piikkiin. Kokeilin paikaltaanlähtöä vakiorenkailla auratulla kentällä napaten liipasimen pohjaan - ensimmäisellä kerralla kippasi paatin selälleen niille sijoilleen (ilman että liikkui eteenpäin yhtään), toisella kerralla kuului sitten ruma rusaus...  :roll:

Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 17.12.08 - klo: 16.47
Kahoppas... Kershaw Designs alkaa tekemään spesiaalilootaa Savagelle vuoden alusta -> linkki (http://204.186.93.64/Savage-DirectDrive.htm)
8mm leveillä mod1 rattailla tehty ja X tai XL käypänen takakardaani tulee mukana.
Taisi tulla Danille asiaa...  :azn:

edit: Yksi kappale Kershawin direct drive lootia tilattu, jospa tässä tammikuuhun selviää tuolla orkkiksella...  :grin:

edit2: älysin muuten tuossa että minähän saan ilmeisesti nuo akut tuonne taakse runkolevyjen sisään tuolla laatikolla. Jos painopiste ei siirry hirvittävän taakse, niin pääsen eroon noista kylkitelineistä.  :azn:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 01.01.09 - klo: 21.25
Vähän päivitystä projektiin, eli;
Nopari vaihtui MGM ComPro TMM 12018-3 WP expert:iin (kiitokset örtsi) kun pääsi tuosta LT-6S-150A:sta savut.
En tiedä mistä johtui, alkoi vaan kerran nykimään niin pirusti yli puolen kaasun painaessa ja pamautti laatikon rattaat taas vaihteeksi. Seuraavana päivänä ajellessa taasen uusilla lootan sisuskaluilla meni hetken nätisti, sitten pakkia tarjotessa tupsautti sauhut pihalle.  :tongue:

Tukivarret vaihtuivat RPM:n varsiin, edessä -2 asteen camber ja takana 0.
Piti vaihtaa myös vakiot heksiadapterit takaisin, kun nuo E-Maxxin alumiiniset adapterit alkoivat kulumaan keskireiästä aiheuttaen renkaissa lepatusta vaikka pyöränmutteri olikin tiukalla.

Uusi video tältä päivältä katseltavana tässä:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KOFF1ASSeoA[/youtube]
Kuvaus tehty palelevin sormin samalla autoa ajaen, joten laatu ei ole ihan hollywood-tasoa, eikä auto aina meinaa pysyä kuvassa. Sitä hakiessa voitte katsella vaikka sormiani...

Paremman (kuvan)laatuisen version näkee sieltä YouTuben sivulta, linkki (http://www.youtube.com/watch?v=KOFF1ASSeoA).
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Qazu - 01.01.09 - klo: 21.30
Millonkas ne lumiketjut ilmestyy? ;) Taitaa renkaat mennä palloiks. :)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 01.01.09 - klo: 21.54
Enpä taida ketjuja nyt värkätä. Alkaa nuo kehänopeudet olemaan sitä luokkaa että pitää sirpalesuojasta ajaa...
Parempi vaan kun ei ole kauhea pito, säästää vähän muita paikkoja.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Qazu - 01.01.09 - klo: 22.20
Mutta joo... pitkää luisua näytti tulevan. :)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 02.01.09 - klo: 00.09
Kyllä se jo vähän ehtii vauhtiakin kelata vaikka rengas ei anna pitoa juuri ollenkaan. Pitävällä alustalla voisi olla mielenkiintoista kokeilla...  :grin:

Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Jabe - 05.01.09 - klo: 12.11
Kuinkas hyvin tuo kerää korin alle lunta, onko tullut ajettua lumikasojen läpi?
Oma projekti odottelee vielä moottoria, sais tuo Medusa jo pikkuhiljaa ruveta valmistumaan.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 05.01.09 - klo: 17.05
Ei tuonne korin alle pahemmin tule. Alapuolelle laatikon, takaperän ja runkolevyjen väliin pakkaa joskus märemmällä kelillä mutta ei oikeastaan muuten.

Piti värkätä tuo logo uusiksi, nyt passaa paremmin tuohon kylkeen...
Tarvinnee tehdä ihan tarrat tuosta.  :cool:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: bluebeetle - 05.01.09 - klo: 18.06

Piti värkätä tuo logo uusiksi, nyt passaa paremmin tuohon kylkeen...
Tarvinnee tehdä ihan tarrat tuosta.  :cool:

Eiku Kojjootille yv:tä, hoituu!
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 05.01.09 - klo: 20.15
Nooohhh... vanaha tekköö ensin ite...

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040258_800.jpg)

..ja kyssyy sitten vasta apua   :laugh:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Stepi - 05.01.09 - klo: 22.27
No mutta siitähän tuli pirun hyvä, on kuin alkuperäinen  :smiley:
On taas hauska projekti seurattavaksi, taas odotetaan innolla mitä seuraavaksi!!!
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hamietti - 07.01.09 - klo: 20.07
tota minkälainen toi kyseinen auto on potiksena
verrattuna revo 3.3 onko kokemuksia esim kääntyvyys ja ohjattavuus jne..
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 07.01.09 - klo: 21.09
Eipä ole kokemuksia Revosta eikä polttiksista, joten vaikea sanoa. :smiley:
Tuolla polttispuolella taisi jo joku vertailuketju näistä vermeistä olla?
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hamietti - 07.01.09 - klo: 21.21
arvelin et oisit ajellu autolla poltisversiona. miten toi kääntyvyys
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 07.01.09 - klo: 21.53
Kyllähän Revo varmasti lyhyempänä on ketterämpi, varsinkin kun tässä nuo etuset ei kovin jyrkkään kulmaan käänny - asia jota itsekkin hieman ihmettelin kun ensimmäisen kerran renkaita liikuttelin. Lievä puskuominaisuus vaivaa myös, kuten yleensä kaikkia keskidiffittömällä voimansiirrolla varustettuja autoja. Tämä ei kuitenkaan hirveästi haittaa, jos voimaa on tarjolla niin pikku nykäisy liipasimesta (kaasu pois-kaasu päälle) saa auton yliohjaamaan ja sitten pitääkin jo vastaohjata ettei pyörähdä.
Suurehko kääntösäde ei ainakaan näin sähkövempeleessä pahemmin haittaa, pakki kun on tarjolla ahtaaseen paikkaan mentäessä.
Saahan tuohon Savan lootaan sen pakkimodulin myös nitroversioon peruutusvaihdetta haluavalle.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Jabe - 08.01.09 - klo: 14.54
Parempi varmaan ettei renkaat käänny kauheasti, saisit olla vetareita muuten uusimassa vähän väliä. Eikös se riitä että vaihteiston vaihtaa kerran viikossa? :)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 08.01.09 - klo: 16.32
Joo, tuo vetarihomma voipi kyllä olla totta.
Semmoseen varttiin ottaa nyt laatikon pois, purkaa ja vaihtaa rattaat ja heittää autoon takaisin. Ensimmäisellä kerralla piti vähän miettiä että mitä kaikkea sitä pitääkään irrottaa että saa tuon lootan pois...  :laugh:

Tuossa on muuten vertailukuva noista kaksi- ja kolmivaihteisen idler ja drive/maingear rattaista. Liekkö noissa materiaalieroja, mutta ainakin kaksivaihteisen rattaat (ylemmät) ovat "hieman" vahvemman näköiset...
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Jabe - 08.01.09 - klo: 19.52
Varmaan painon takia, että ei nousis ihan älyttömästi kun tulee vaihteita lisää...
Eikö noi ole karkastuja vai minkä takia ne kokoajan hajoilee? Ja ei, tehoja ei ole koskaan liikaa...
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 10.01.09 - klo: 17.20
Sarjassamme "Joutavalla jotain teetättää", osa 428:
Näin pimeän aikaan harrastaminen vaatii omat sovelluksensa, joten valohoitoahan sitä piti autolle antaa...
Etuvalot väkersin 20mm halkaisijaltaan olevista sinisistä jumboledeistä Savagen puskurissa olevien "valoaihioiden" paikalle ja takavalot 12mm halkaisijalla olevista punaisista ledeistä takapuskurin aukkoihin. Takaset eivät ole superkirkaat "aidomman" tyylin luomiseksi.
Etulamppujen ympärille nappasin vielä pikaliimalla fluoresoivat 20mm O-renkaat.  :grin:
Ledit siis ovat kokonaisuudessaan auton rungossa, joten ne eivät hankaloita korin poistoa millään lailla. Virta tulee vastariakulta vastarin kolmoskanavasta, joten nyt ei ainakaan enää unohdu virrat päälle.

etuset päällä:

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040268_800.jpg)

ja pois:

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040280_800.jpg)
(ei oikeasti ihan noin kirkkaat, pitkä valotusaika hämää)

takaset:

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040288_800.jpg)

Tuohon MGM:n nopariin saisi muuten jarruvalotkin, joten kaippa ne pitää vielä rakentaa.  :laugh:

Tarvikkeet joutoajan tappamiseen toimitti www.dealextreme.com (ledit ja o-renkaat) sekä www.bebek.fi (vastukset)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 11.01.09 - klo: 21.13
Päivän paraatikuvat - eli rivissä Sava, eRevo (jamBe) ja Hobao Hyper ST (örtsi).

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040299_800.jpg)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040298_800.jpg)

Omalta osalta ajot jäivätkin noiden kuvien ottoon - jostain syystä Feigao ei enää suostunut autoa kunnolla liikuttamaan, hyvä jos paikaltaan pääsi liikkeelle ja heti vähänkään kaasua antaessa loppui kulku. Noparia ensin epäilin kulun heikkouteen, mutta kokeiltiin moottoria vielä örtsin Hobaossa (kun korkkasi ensin päädyn omasta moottoristaan...) ja vika pysyi samana, joten uutta kiuasta metsästämään siis.
Kyllä taas köyhää kokeilee...  :undecided:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: 4wdkanootti - 11.01.09 - klo: 21.20
Mun feigaot heikkeni ku
-laakerit oli kypsät (vautsi huomasin ennenku pesä suli)
- pääty korkkas
- oli vedet käämien seassa

Viimenen häikkä läx ku kuivas
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 11.01.09 - klo: 21.41
Aika outo on vika kyllä. Viime ajelusta on viikko ja ihan toimivana pistin virrat silloin pois, paksussa lumessa kyllä mentiin välillä. Auto on ollut viikon ensin pesuhuoneessa kuivumassa ja sitten lämpimässä eteisessä. Roottori pyörii sormin todella herkästi, eikä ylimääräisiä kahinoita kannusta kuulu.
Tyhjänä ilman kuormaa pyörii hyvin, mutta tuo MGM:n nopari tekee sitä kuuluisaa jarrukaasua, eli kaasulta jarrulle siirryttäessä ei jarruta vaan antaa lisää kaasua. Ei aikaisemmin ole tuolla moottorilla moista vielä tehnyt. Nyt myös autossa ollessaan moottori ja nopari lämpesivät reilusti normaalia enemmän kun "väkisin" koetin ajaa.

Kokeilin autoa vielä kaapissa olleella kiinan 9XL 1900kv motilla, ja sillä pelitti virheettömästi.  :tongue:
Ottaa vaan kuudella kennolla tuo kiinankone jo ihan kivasti joikua, joten hieman miedompi pannu olisi kiva...
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 18.01.09 - klo: 16.27
Savage pääsi vaihteeksi tänään ulkoilemaan. Moottorin virkaa toimittaa nyt KD36-74-15XL 1100kv (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6679), joka 20/47 välityksillä liikuttikin autoa ihan kivasti. Pikkusen alakanttiin on tuo kv kyllä, kuudella kennolla motti ei kierrä kuin 24420rpm. Positiivista jos haluaa hakea, niin eipähän ainakaan moottori lämmennyt - hyvä jos lumi suli päälle... :tongue:
Tilasin samantien kaksi noita moottoreita, niin ei ainakaan ajelut mottirikkoon katkea. Jospa noilla pääsisi talvikauden yli, katsellaan sitten kesälle vähän jäykempää konetta tilalle.  :wink:

Kershawin laatikon julkaisu on taas lykkäytynyt (nyt 23. päivä), joten vakiolla mennään toistaiseksi.


Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hamietti - 02.02.09 - klo: 22.15
mikä sulla on virta lähteenä noihin ledeihin?.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hamietti - 02.02.09 - klo: 22.36
joo jos oisin edellisiä kirjotuksia lukenu niin hokasin että vastarin 3 navasta.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 03.02.09 - klo: 16.56
Tjoo, valot tulikin riisuttua kun ei nuo oikein tuntuneet omalla ajotavallani kyydissä pysyvän. Aina sai olla kiinnittämässä uudelleen. Lumipenkasta lentäen puskuri edellä puuhun ei tietysti ainakaan edesauta kiinnipysymistä...  :grin:
Tuossa sunnuntaina pikku ajelut tuli otettua, jolloin alkoi vaihteeksi rutinaa kuulua voimansiirrosta.
Laatikkoa alkuun epäilin, mutta lähempi tarkastelu osoittikin äänien lähteeksi etudiffin. No eipä mitä, uutta osaa vaan tilaukseen. Fluxin diffit varmaan tulee hommattua, kunhan niitä saapi varaosina.
Jaa niin, ohjausservollekkin tuli kääntyilyt täyteen, joten vaihtoon sekin.

Kershawin vaihteisto on matkalla jenkeistä, toivottavasti tässä ihan lähipäivinä kotona.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hamietti - 03.02.09 - klo: 17.08
tos revos kehittelin noi valot pikku teholedeistä jotka upotin tohon etu ja takapuskuriin sopivasti jäävät syvennyksiin niiin ei heti ota osumaa.  :mrgreen:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Penguin - 04.02.09 - klo: 14.31
Tuossa sunnuntaina pikku ajelut tuli otettua, jolloin alkoi vaihteeksi rutinaa kuulua voimansiirrosta.
Laatikkoa alkuun epäilin, mutta lähempi tarkastelu osoittikin äänien lähteeksi etudiffin. No eipä mitä, uutta osaa vaan tilaukseen. Fluxin diffit varmaan tulee hommattua, kunhan niitä saapi varaosina.

Tämä on seurausta siitä kun tehdään ylitehokas konversio, eikä päivitetä samantien muuta autoa vastaamaan kasvaneita tehoja.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: -rcmh- - 04.02.09 - klo: 16.52
Niitä Fluxinkin diffejä on jotkut jo saanut hajoitettua, mutta se johtuu varmaan käyttäjän tyhmyydestä.

http://www.hpiracing.com/products/en/102246/
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hamietti - 04.02.09 - klo: 17.08
onko noi lapa renkaat hyvät revossa kun tos yhes kuvas näkyy revos olevan ne?
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: -rcmh- - 04.02.09 - klo: 17.24
Laparenkaat on hyvät kunhan on alusta pehmeää mihin lavat pääsee pureutumaan, pehmeällä hiekalla ja lumella ne on hyvät.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 20.02.09 - klo: 18.51
(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040310_800.jpg)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040311_800.jpg)

Kershawin direct drivehän se siellä.
Laatikko tuli ns. Ikea-mallina, eli piti kasata itse. Olikin melkoinen puuhastelu tuossa kasauksessa - osissa kun oli sellainen lievä käsityön maku, joten ihan heittämällä ei lootasta olisi toimivaa tullut. Rattaita piti shimmailla akselilla ja slipperiäkin hieman siirtää että rattaat pyörivät ilman isompaa vastusta.

Tuossa asennossa se on suunniteltu käytettäväksi, eli slipperi eteenpäin. Joudun kuitenkin kääntämään laatikon vielä toisinpäin, että saan lipot tuonne taakse runkolevyjen sisään. Tämä taas meinaa sitä, että radioboksi lentää mäkeen ja ohjausservolle tulee oma kiinnityslevynsä (kun aletaan modaamaan, niin ei sille sitten tahdo loppua tulla...)

Aikataululla ei ole kiirusta, tahtoo nuo työkiireet jo rajoittaa harrastamista.  :sad:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Jabe - 20.02.09 - klo: 19.09
Hieno se on, ei voi muuta sanoa, meinasin jo kysyä että onko pidennetty runko, tuo uusi "laatikko" sai näyttämään siltä, kun on niin paljon tyhjää.
Modaamaan vaan, kyllä sen auton pitää olla käyttäjän näkönen...
PS. Kumma juttu että tuntee tulevan töihin kiireitä näin ennen lamaa.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 21.02.09 - klo: 20.12
No nyt se vasta pitkältä näyttääkin.  :grin:
Spurriakselin päästä mitattuna vapaata tilaa on 16 senttiä, joten eiköhän tuonne akkua saa jo sopimaan.

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040317_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/P1040317_1600.jpg/full)

Pientä hienosäätöä vaatii, toista runkolevyä täytyy hieman avartaa spurrin kohdalta että saan hieman enemmän motin takapäätä vielä ylöspäin ja laatikon ylemmille kiinnitysruuveille täytyy porata uudet reiät. Tilasin Fastlane Machinen servolevyn, jos siitä saisi käypäsen ohjausservon kiinnitykseen.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Jabe - 21.02.09 - klo: 20.48
Mitkäs akut tässä on, ilmeisesti 2x 3S sarjassa vai? Kapasiteetti ja purkuvirrat kiinnostaa myös.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 21.02.09 - klo: 20.57
Zippyjä on ollut ajossa, alunperin 6S 4000mAh 20C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7638) ja 6S 5000mAh 15C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7639), jotka piti puolittaa noita "sivulaukkuja" varten.  :tongue:

Akut, moottori ja nopari tulenevat kokemaan myös muutoksia kunhan projekti etenee, kuitenkin vähintään kuudella kennolla on meininki mennä eteenpäin.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 21.02.09 - klo: 22.37
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 22.02.09 - klo: 21.24
Tarvittavat modifikaatiot runkoon tuli tänään tehtyä, joten laatikko on nyt (ainakin toistaiseksi) lopullisella paikallaan.
Tuossa hieman arvioin tuota painopistettä, mikä tietysti suurelta osin riippuu käytössä olevan akun kapasiteetista, mutta noin 700 gramman 6S akulla painopiste tulee sijaitsemaan spurrin ja moottorin kiinnityslevyn tienoilla, eli melko tarkalleen keskellä autoa.
Akku keulassa auto olisi ehkä hieman etupainoinen, mikä tietysti antaisi etusille pitoja, mutta ratkaisu ei ehkä ole omaan ajotyylin sopivin mahdollinen.

Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 26.02.09 - klo: 14.43
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Jabe - 26.02.09 - klo: 15.33
Oma mielipide on, että ei se kannata, pienempi kv-lukuisen moottorin "käyntialue" on niin lyhyt että pitkillä välityksillä tulee ongelmia, eikä siitä saada sitä hyötyä irti kun välityssuhteet menee liian isoiksi.
Virtaakin kulkee lähes saman huippunopeudessa, kun toinen joutuu tekemään enemmän töitä vauhdin eteen.
Näin siis jos vertaa matala kv, korkeat välitykset VS korkea kv, matalat välitykset.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 26.02.09 - klo: 16.33
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 28.02.09 - klo: 14.42
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 28.02.09 - klo: 16.33
Ei siinä mukana spurria tai pinioneita tullut, ihan pelkkä vaihteisto vain. 47-hampainen spurri + slipperi on HPI:n orginaaliosia.
Tuossa viikolla tuli tuo Fastlanen servolevykin (www.addicted2rc.com) jota jo alustavasti sovittelin paikoilleen. Etupään kiinnitys käypi ihan suoraan, takaosan kiinnitystä varten täytyy runkolevyihin porata uudet reiät.

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040320_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/P1040320_1600.jpg/full)

Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 28.02.09 - klo: 17.55
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 28.02.09 - klo: 18.00
Aaah joo, elikkäs laatikon rattaat ovat 20- ja 45-hampaiset.

edit: Näin ollen laatikon välityssuhde on 2.25, kun kakkoselle lukitun vakiolootan välityssuhde on ~1.89.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 28.02.09 - klo: 18.26
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 28.02.09 - klo: 18.50
Ne diffithän ne seuraavaksi pitää vahventaa, joko Fluxin diffit tai sitten CEN:in (Genesis/GST/Nemesis/Arena) osia hyödyntäen.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 07.03.09 - klo: 08.45
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 07.03.09 - klo: 09.59
Manuaalista (http://www.hpieurope.com/manuals/pdf/10516.pdf) löytyy kuvat.

Seuraava vaihe XL-E:n kehityksessä lieneekin sitten tälläinen (kunhan noita osia joskus sitten on saatavilla siis):
(http://www.hpiracing.co.jp/contents/kits/savage5t/img/001.jpg)
(kuva napattu Japanin HPI:n (http://www.hpiracing.co.jp/contents/kits/savage5t/index2.html) sivuilta...)  :wink:

Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 07.03.09 - klo: 12.39
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 07.03.09 - klo: 20.49
Joo, tuohon runkoon saisi jo akkua sijoiteltua ihan ilmavasti.  :grin:
Itseasiassa suunnittelin jo tuossa loppuvuodesta Bajan renkaita XL:ään, mutta projekti tyrehtyi muutoksen (ehkä?) hankalaan toteutukseen. Nyt muutospalikat taitaisi kohta saada ihan HPI:n puolesta.

Sitä kun alkaa tuo keväinen aurinko paistamaan silmiin ja sattuu olemaan muutama vapaapäivä, niin tulee kiirus saada auto ajokuntoon. Etudiffi tuli korjattua (vielä) orkkisosilla, pinionirattaasta oli kolme hammasta naksahtanut pois. Ohjausservon vaihdon jälkeen silmään sattui kaapissa lymyilevä KB45-10L 1800kv (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4940) mörkömoottori, joka istuikin pienellä dremelöinnillä Kershawin laatikkoon suht' nätisti.
Pinionivaihtoehtoina 6mm akselille moottorin säätövaran puuttumisen takia ei sitten ollutkaan kuin 20-hampainen, joka 47-hampaisen spurrin kanssa 22.2 voltilla nostattaa jo kummasti XL:n vakiorengasta...  :grin:
Vastarin nappasin väliaikaisesti minigrippipussiin ja noparin aina pätevällä tarranauhapatentilla turvakaareen kiinni, akut kyytiin ja auto olikin pian valmis pikku testiajolle.

Tässä parit kuvat kyseisestä kombinaatiosta:

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040329_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/P1040329_1600.jpg/full)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040334_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/P1040334_1600.jpg/full)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040335_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/P1040335_1600.jpg/full)

Moottoria en ole aikaisemmin kokeillut missään, joten virrankulutus ja toiminta yleensäkkin olivat arvoituksia.
Joikua tuntui olevan kyllä sanoisinko ylenpalttisesti ja pitojahan nyt ei sitten lumella ole nimeksikään, joten sellaista kauheaa luistelua tahtoi tuo kulkupuoli olla. Kivaa olisi kokeilla tuota konetta pitävällä alustalla, vaikka on pikkusen yläkanttiin tuo kv-arvo.

Dataloggerin käppyrää ajosta 5000mAh 6S systeemillä löytyy tästä:

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/KB45-10L_6S_001.png)
Nuo 8000W tehohuippupiikki ja reilu 80 voltin maksimijännite lienevät softan pientä bugia.
Zippyjä tuli kuitenkin rankaistua ihan kunnolla, jos nuo minimi 14.3 volttia ja maksimi karvan alle 120A pitävät paikkansa - akut siis 15C (=75A) spekseillä...

Lämpöjä mittasin moottorin päästä 60 astetta, joten kesäoloissa saattaa pannu käydä liiankin kuumana. Tosin pitävällä alustalla kaasun annostelukin on sitten hieman erilaista, mikä hillinnee hieman maksimilämpöjä.

Kaiken kaikkiaan auto ja Kershawin laatikko pelasivat oikein mainiosti, ei aihetta valittamiseen.
Ainut negatiivinen puoli oli tuo tavallista terästä olevan pinionin kestävyys karkaistua spurria vasten - siitähän tuli niinsanotusti entinen yhdellä ajokerralla...

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/P1040340_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/P1040340_1600.jpg/full)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 07.03.09 - klo: 22.03
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 08.03.09 - klo: 17.18
Tuossa käppyrässä näkyy muuten hyvin, kuinka slipperi luisti alussa (4-8min) ja kiristyksen jälkeen alkoi sitten virtaakin jo haukkaamaan reippaammin.
Se 2kW on aika passeli tähän vempeleeseen - ennenkuin alusta muuttuu pitäväksi on diffit kyllä modattava CEN:in osilla, muuten ei ennätä pakkoja ajaa tyhjäksi remonttien välillä...  :azn:

edit: niin ja yhtämittaista ajoaikaa siis 6S 5000mAh setillä tuli se noin 26 minuuttia, kuten käppyrästä pystyy lukemaan.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: jesi - 08.03.09 - klo: 18.12

Seuraava vaihe XL-E:n kehityksessä lieneekin sitten tälläinen (kunhan noita osia joskus sitten on saatavilla siis):
(http://www.hpiracing.co.jp/contents/kits/savage5t/img/001.jpg)
(kuva napattu Japanin HPI:n (http://www.hpiracing.co.jp/contents/kits/savage5t/index2.html) sivuilta...)  :wink:




Tuo herätti etäistä mielenkiintoa, tolla wheelbasella vois antaa kunnolla mailaa, ilman että keulis ympäri...
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 08.03.09 - klo: 19.32
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 08.03.09 - klo: 19.53
Ei sille mitään varsinaista estettä ole, tukivarsien liikkeen kun vain ottaa huomioon.
Tosin runkolevyjen kiinnitys bulkkeihin täytyy hoitaa sitten todella jämäkästi (sovitepala tms.), että koko komeus pysyy nipussa vielä ajossakin.  :wink:

Tuuman leveämpää runkorakennetta käyttää esmes New Era Models Savagen 1/6 konversiokitissään (http://www.neweramodels.com/item.cgi?session_id=&part_id=2790).

(http://www361.pair.com/brideaud/newera/jpeg/h/hsv144_j.jpg) (http://www361.pair.com/brideaud/newera/jpeg/h/hsv144_n.jpg)

edit: plus tietysti sitten vielä levennyspalat laatikon kiinnitystä varten + leveämmät runkolevyjä yhdistävät välituet.

edit2: Jesi: Totta, tuohon joku vähän kiertävä 1521 Neu/2250 Lehneri ja 8S lipot, niin voisi olla kiva kombo. Vehkeellä on kuitenkin jo lähemmäs metri kokonaispituutta.  :shocked:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 09.03.09 - klo: 18.30
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 14.03.09 - klo: 12.03
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 14.03.09 - klo: 16.59
Moottori ei ehkä tykkää - jos ei muu paikka anna periksi niin se on sitten moottori, laakereiden päälle taitaa tällit käydä. Tuossa mietin sellaistakin ajatusta että antaakohan motti noparille päin virtapiikkiä tuollaisessa tapauksessa, onko kukaan perehtynyt asiaan tarkemmin?
Savagen slipperin vakiojousi on huono säätämisen kannalta, eli slipperiä ei oikein kunnolla saa säädettyä kuin luistamaan reilusti tai sitten jämäkästi lukkoon. Pitäisi löytää joku muu paremmin hommansa hoitava jousi.

Mitäs rattaita omavalmistelaatikossa meinasit käyttää?

Tilailin tuossa puolenkymmentä kappaletta 49-hampaisia muovispurreja, tulee halvemmaksi uusia spurri kuin tuommonen 6mm akselin karkaisematon pinioni. (spurri alle 5$, pinioni 16.15$). Katsellaan miten muoviratas kestää voiman alla...   :undecided:

Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 14.03.09 - klo: 19.22
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 14.03.09 - klo: 21.27
Kaipa se 5mm akselikin käy, Kershawilla näkyy olevan 6mm akselilla tuo loota.
Kershawilta saa noita mod1 rattaita 5mm akselille isoina muovisinakin, mutta ovat vaan aika kovissa hinnoissa...

spd-si.com (https://sdp-si.com/eStore/) - tuolta ainakin löytyy melkeinpä mitä vaan, eikä hinnatkaan ei ole kovin pahoja.
Kyseisestä liikkeestä olen tilaillut noita 6mm akselin pinioneita, toimituskulut muutamalle rattaalle $6.95, maksu luottokortilla.
Vasemmasta reunasta valkkaat ensin Metric Unit, sitten siitä alapuolelta Gears -> Spur Gears ja Metal tai Plastic tarpeen mukaan.
Listaa voi sitten rajata siitä oikealta puolelta pudotusvalikoista, esim. Module (Pitch) tietty 1, Hub Style on ruuvikiinnitykselle With Hub & set screw ja Bore Size akselin koon mukaan.
Teräsrattaat tuolla eivät ole karkaistuja.

Toki rattaita löytyy lähempää esim. Englannista, mutta ainakin ne liikkeet mistä olen katsellut pitävät ihan kohtuutonta hintaa rattailla.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 15.03.09 - klo: 21.25
Tuolta spd-si:n valikoimista etsin vaihtoehtoisia (pidempiä) välityksiä tuohon Kershawiin. Akselien välin pysyessä samana vaihtoehdoiksi löytyi vakion 20/45 (2.25) tilalle joko 23/42 (~1.83) tai 25/40 (1.6).
Noilla saisi tarvittaessa huippuja lisää, mutta eipä aikaan vielä taida olla tarvista laatikon välityksiä rassailla.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 18.03.09 - klo: 18.28
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 19.03.09 - klo: 15.04
Vaikea sanoa ulkopuolisena huonoja puolia ennenkuin olet "protoa" testannut.
Ei kait tuohon kahta moottoria sentään tarvitse? Tai mitenkä loppupelissä painoa autolle kertyy...  :azn:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 19.03.09 - klo: 16.29
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: 4wdkanootti - 19.03.09 - klo: 17.27
Kahden harjattoman systeemin käytössä kovaa vastetta vasten, kuten maakulkuneuvot, on pari ongelmaa!  :evil: (kokemus maxoi liki 500€) :evil:
 Vaikka teoriassa kuorma jakaantus tasan, niin
vasta magneettien syklin tahdistaminen estää kuormituksen ontumisen koneelta toiselle kesken kiihdytyksen. Saat helposti jopa toisen koneen jarruttamaan osan aikaa, vaikka setuppeja myöten symmetrisesti yrittäs tehdä.
 Voimalaitos-alan guru ehdotti lopulta voiman ajamista jousien läpi, että  molemmat noparit mittaisivat ennakkoja pähkäillessään kokonaiskuormaa vasta.

Kokeilematon ehdotus em. perusteella:
(??tarppeeksi kuminen kiinnitys vaikka slipperin kohdilla ja molemmilla oma spur slippereineen?? )
Silloin spurrin laakeri takaisi yhä ratassetin.
Tarttis yhä "läpihengittävän" erikoisakselin että saa 2 slipperiä...ja koneet nenä eri suuntiin....
En kylläkään halua olla se joka slipperit säätää  :afro:


Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 21.03.09 - klo: 13.47
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 21.03.09 - klo: 17.52
Enpä ole diffejä vielä kerinnyt hommailla, CENit tulee kunhan kerkiää.
Pikku päivitystä taasen projektiin, eli 49t muovispurri on nyt paikoillaan, vastarin pistin E-Maxxin koteloon ja noparille väsäsin pienen telineen.
Lyhkäset koeajotkin ehdin ottamaan tänään kunnes radion liposta loppui puhti.  :tongue:
Pientä epätasapainoa oli renkaissa (vettä) josta johtuen täyskaasulla sai hienon (?) helikopteriefektin, kun renkaista kuului kauhea läpätys...
Loggeria ei ollut mukana kun en ehtinyt sitä tyhjentämään, ohjelmistotkin pitäisi ensin asennella uuteen tietokoneeseen.
Muovispurri kesti ainakin näillä olemattomilla pidoilla oikein hyvin.

Tässä vielä parit kuvat tämänhetkisestä tilanteesta:
(klikkaamalla saa melko isoksi...)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0004_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0004_4000.jpg/full)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0008_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0008_4000.jpg/full)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0017_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0017_4000.jpg/full)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 24.03.09 - klo: 21.15
Pikku videoklippi sunnuntailta, lähinnä uuden kameran testailua.
Pyörivää videota (tai tätä linkkiä (http://www.youtube.com/watch?v=sGgLo5zTTRY)) klikkaamalla pääsee Youtuben sivulle, josta voi valita HD-tasoisen videon.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sGgLo5zTTRY[/youtube]

Pitoja ei ole nimeksikään jäisellä pinnalla noilla vakiorenkailla. Tuo MGM:n nopari hävittää lämmitessään jarrut, josta syystä muutama vauhdilla puskaan ajo.  :grin:
Monsteri tilattu korvikkeeksi...
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 28.03.09 - klo: 10.35
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 28.03.09 - klo: 13.08
Keskidiffikin on käynyt mielessä, samoin "suoraveto", eli heittäisi koko laatikon mäkeen ja laittaisi jonkun hitaan ulkopyörijän antamaan voimaa suoraan diffeille. Esim. tuommonen 270kv motti (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7709) liikuttaisi Savagea kuudella kennolla, vakiodiffeillä ja XL:n renkailla n. 68km/h. Vetokupit käypi suoraan tuohon 8mm akselille.
Noin siis teoriassa ja ihan ajatuksena.   :wink:

Kunhan nyt tulisi kuivat tai edes pitävät ajokelit, niin saisi jonkunlaisen kuvan tuosta ajettavuudesta ennenkuin alkaa isompia muutoksia tekemään.
Se Monsteri Mamba nyt siis tulee nopariksi, Revon slipperin modaan tuohon akselille ja spurriksi tulee joko 46 tai 49 hampainen Asso Monster GT:n spurri. Mottina pysyy ainakin vielä hetken tuo KB, sopivampia vaihtoehtoja mietitään.
Joku tuommonen iso Savöx, esim. BLS4570 (http://www.savoxservos.nl/?p=1365) voisi olla kiva testata, mutta tuokin saattaa 1800 kierroksen kv:llä olla liian kuuma kone kuudelle kennolle - riippuu tietenkin paljon koneen hyötysuhteesta.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Jabe - 28.03.09 - klo: 13.44
Nyt on tulossa RC-Monsteriin myyntiin säädettävä keskidiffi slippery periaatteella.
Tuo suora veto diffeistä on jo monessa paikkaa tullut esille, mutta harva sitä on ilmeisesti lähtenyt kuitenkaan toteuttamaan, joskos nyt löytyis tekijää??  :wink:

Niin ja tosiaan torsenilla ei nuo eturenkaat palloonnu ollenkaan, hyvä siinä suhteessa, mutta ainakin nyt liukkaalla tuo torseni "lukittuu" ja kääntyvyys heikkenee ilman kaasua eli puskemista esiintyy hiukan.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 28.03.09 - klo: 13.53
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Qazu - 28.03.09 - klo: 16.16
Voin (mikäli haluat) talkoohengessä ja tutkimusmielessä kustantaa sinulle, Janezki, pieni kv -arvoisen, mutta riittävän korkealla virralla (max sinun nopari)olevan moottorin, jota haluat kokeilla suoraan diffiin. "Kimppatutkimista", niin jaetaan kuluja. Miten on?
Kunnon talkoohenkeä! Loistavaa!
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 28.03.09 - klo: 16.51
Noissa sisäpyörijöissähän on huomattavasti vähemmän vääntöä kuin ulkopyörijöissä, jonka takia sitä vääntömomenttia pitää lisätä vaihdelaatikon kautta.
Moottorin hankinta ei liene ongelma, suurin hidaste on sopivien kiinnityskorvakkeiden teko. Tietysti ensin pitäisi olla se moottori että tietää millaiset korvakkeet tarvitaan...  :tongue:
Ongelmahan tuossa suoravedossa lienee se luistavan komponentin puute, eli joku paikka antaa periksi ennemmin tai myöhemmin.
Muttamutta, kuten mainitsin, niin tuo suoravetohommeli on tosiaankin ihan ajatusasteella vasta. Mitään sen vakavampaa ei ole vielä suunnitteilla. Kunhan nyt saisi sopivan sisäpyörijäsetin paikoilleen, niin sitten voisi paremman tekemisen puutteessa perehtyä jatkosuunnitelmiin.

Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 28.03.09 - klo: 17.04
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 04.04.09 - klo: 17.20
Jäi tuo editti lukematta - niin ne molemmat diffit on syytä vaihtaa sitten kerralla CENeiksi, niissä kun on eri välityssuhde kuin HPI:n omissa diffeissä.

Tuli tuo Monsteri Mambakin haettua tullista eilen ja pitihän sitä päästä pikimmiten testaamaan. Ajoalustana oli ensimmäistä (ja todennäköisesti myös viimeistä...) kertaa kuiva asfaltti ja täytyy sanoa että hieman jo pelotti.  :shocked:
Todella pehmeästi saa tuolla Mamballa lähdettyä liikkeelle eikä voiman puute tunnu ainakaan vaivaavan. Yhdesti uskalsin painaa liipasimen pohjaan reippaasta juoksuvauhdista ja auto oikein hyppäsi ilmaan ja pamahti selälleen. Ajelut loppuivat vaan lyhyeen kun pinionista katosi lukitusruuvi.
Seuraavat testit sitten maasto-olosuhteissa, kunhan nyt vain häviää nuo lumet pois.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: nnikkem - 04.04.09 - klo: 17.42
Kiva olisi myöskin saada viteeoota! :roll:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 04.04.09 - klo: 19.09
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 05.04.09 - klo: 17.00
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 06.04.09 - klo: 18.48
Olihan se mekaaninen jarru minulla ihan ensimmäisessä versiossa käytössä, ei ollenkaan huono toiminnaltaan. Jäi lopulta pois lähinnä pakin tarpeen takia.

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0085_800.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0085_4000.jpg/full)

Piti vielä eilen käydä kokeilemassa monsterimambaa lumilla, aiheesta pieni heiluvalla kamera/radiokädellä kuvattu video:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8jGz5FjgIqM&fmt=18[/youtube]

YouTuben sivulta (http://www.youtube.com/watch?v=8jGz5FjgIqM) saa katsottua myös HD-tasoisena.

Tuli ilmeisesti sitten samalla paistettua tuo KB45-10L, ei ainakaan enää tahdo kunnolla pyöriä. Samalla lailla nytkii ja täristää liipasinta painaessa kuin se Feigaon 10XL:kin tuossa talvella... :P
Onneksi MMM säilyi ehjänä, kokeilin vielä toisella moottorilla.  :lipsrsealed:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: 4wdkanootti - 06.04.09 - klo: 19.09
Eikä ollut sattumaltakaan vain liittimen tinauksien sulamista irti?
Tekis ihan saman efektin. Ja jäähtyessään muka tarraa kiinnikkin, ei vaan kytke isoa amppeeria .
Mä olen joutunut tinaamaan uudelleen niin monta liitintä tehdastinan jäljiltä
ottaessani kaikki tehot irti, että kehun kuparipitoista tinaa mielelläni!
Isompi sulamislämpö myös irrotessa  :mrgreen:

Uhkaus: jos irtoilee vielä, teen kuten kaveri ehdotti, ja rupean kovajuottamaan liittimet hopealla kiinni!
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 07.04.09 - klo: 20.20
Joo, ei ole tinaukset sulaneet, tutkin tuossa juuri tarkemmin. Tilasin vielä kokeeksi tuon pari pykälää miedomman 1400kv motin, eli KB45-12L:n (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4941) kun oli noita tullut juuri tänään varastoon. Saapi olla sitten viimeinen kiinan motti, seuraavaksi laitetaan jotain laadukkaampaa...  :tongue:

edit: tosiaan oudosti pimeni tuo kone, sillä korkeimmat mitatut lämmöt olivat kuitenkin karvan päälle 80 asteen.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 09.04.09 - klo: 18.47
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 02.05.09 - klo: 18.09
Nonnin, nyt alkaa jo tuo maisema olla siinä kunnossa että pääsee jo montullekkin huvittelemaan.
Tuli tuota KB45-12L 1400kv mottiakin testailtua, ja vaikuttaa ihan kivalta - lämpöjä pitää tosin tarkkailla tämänkin kanssa.

Eagle Treen grafiikkaa voi ihailla tässä:
(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/KB45-12L_6S_a.png)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/KB45-12L_6S_b.png)

Eli noin yhteenvetona tehoa piikkinä 2,2kW ja virtaa meni maksimissaan ~106A.

Sitten pieni keväinen loikkavideo, jonka lopussa rasahtaa Kershawin lootasta se iso muovinen ratas. Tuokin menee omaan piikkiin, kun tuli jossain vaiheessa vedettyä se lukitusruuvi liian tiukalle jolloin kierteet vaurioituivat ja nyt sitten ratas pääsi pyörähtämään akselilla halkaisten samalla rattaan "kaulan".

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BP1HTSVTv8o[/youtube]

HD versiota näkee täältä (http://www.youtube.com/watch?v=BP1HTSVTv8o).


Kuva vauriosta:
(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0146_800.jpg)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: J0rmalaari - 02.05.09 - klo: 18.20
"This video is private" eipä pysty kattelemaan.. :undecided:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 02.05.09 - klo: 19.14
Ohops... jäi tuo privaatti päälle kun odotin että tuubi saa käsiteltyä koko viideon..  :lipsrsealed:
Nyt pitäisi toimia.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: J0rmalaari - 02.05.09 - klo: 19.38
Joo, nyt toimii!  :wink:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Juhaz - 02.05.09 - klo: 19.53
Onks toi loota noin avoin mikä toss kuvas näkyy vai onks siin jonkun näkönen suoja?
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 02.05.09 - klo: 20.09
Tuommonen avohässäkkähän se on, pari 7mm alumiinilevyä joiden välissä kaksi ratasta ja motti tulee toiseen levyyn kiinni.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: -rcmh- - 04.05.09 - klo: 14.03
Pahasti tuli tossa alussa kaasu päällä maahan muutaman kerran, ja sehän ei tee kans hyvää rattaille.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 04.05.09 - klo: 20.51
Njooo, hieman luistava slipperi voisi auttaa asiaan...  :angel:

Tilasin tuolta SDP-SI:ltä (http://sdp-si.com/) pari kappaletta noita rattaita, mutta kun oli vielä "ylimääräinen" vapaapäivä, niin pitihän sitä päästä vielä Savaa ulkoiluttamaan. Sain korjattua tuon orkkisrattaan poraamalla ja kierteyttämällä uuden reiän lukitusruuville.
Mottina nyt vaihteeksi KD36-74-15XL 1100kv (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6679) ja eikun montulle kokeilemaan saisiko tuosta lentokonetta millään...  :grin:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DW_KJNcXhTA[/youtube]
Suosittelen katsomaan HD-version täältä (http://www.youtube.com/watch?v=DW_KJNcXhTA).

Sen verran täytyy sanoa että hyppää kyllä todella nätisti, ja on ilmassakin helppo hallittava auto. Tuo 1100kv motti ei tosin hirveästi jaksa ilmassa keulaa nostaa jos sattuu nokka alaspäin lentämään.

Vauriolistalle pääsi ainakin etudiffi, mutta takapotkunakin kulki vielä yllättävän hyvin...
Ilmeisesti myös takanen meni kun lopussa löi jumiin koko voimansiirron (laatikko kyllä toimii), sekä muovispurri meni sileäksi kun motti pääsi hieman liikahtamaan.
Hauskaa oli kaikesta huolimatta...  :lol:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: -rcmh- - 05.05.09 - klo: 00.56
Heh, no joo silloin kun osia menee rikki niin on ollut hyvät bash-sessiot yleensä.

Aika hyvin se näyttää hyppäävän kyllä.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 09.05.09 - klo: 16.49
sdp-si (http://sdp-si.com/) toimittikin mukavan vikkelään kaksi kappaletta noita Kershawin laatikossa käytettäviä rattaita, eikä hintakaan hirvittänyt - kustannuksia tuli noista yhteensä $19.97 kuluineen, kun Kershawilla taitaa muistaakseni yksi tuommonen ratas pelkästään maksaa jo $19.95... :undecided:

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0186_800.jpg)

Rupesin tuossa joutessani purkamaan autoa ja tutkimaan vaurioita edellisen session jäljiltä.
Takadiffi tuntuisi olevan ok, samoin loota, mutta etupäästä olikin lautaspyörän kiinnitysruuvit leikkaantuneet poikki josta syystä veto ensin katosi etupäästä ja lopulta ruuvien kantojen sopivaan väliin kiilauduttua loppui kokonaan.

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0183_800.jpg)

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0181_800.jpg)

On nuo ruuvit sen verran syvälle katkenneet tuonne diffikuoren sisään että taitavat myös jäädä sinne...
Samoin sisusrattaat näyttäisivät kärsineen hieman vaurioita, joten uutta osaa tilaukseen.  :angel:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 24.05.09 - klo: 14.11
(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0253_800.jpg)

Noniin, harjaantuneempi silmä saattanee tunnistaa Revon slipperin, 49t spurri on taasen Asson MGT:stä (http://www.losipartshouse.com/servlet/the-23907/ASC25378-Spur-Gear-49T-cln-/Detail).
Spurriakseli on Savan orkkis ilman modailuja, muita osia piti sensijaan hieman muokata yhteensopivuuden nimissä.  :wink:

(http://janezki.pp.fi/grfx/savage_xl-e/IMG_0255_800.jpg)

Testiajollekkin piti jo lähteä mutta alkoi taivaalta puskea rakeita ja vettä joten odotellaan nyt hieman.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 24.05.09 - klo: 21.43
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 24.05.09 - klo: 22.03
Savagen oma slipperi on todella hankala säätää ja pitää säädössä - ainakin oma joko luistaa liikaa tai ei anna yhtään jälkeen.
Revon slippi pitäisi oman (Tamiya eTNX:ssä oli tämä ja muissakin TRX vermeissä vastaava on toiminut hyvin) ja muidenkin kokemuksen mukaan olla toimivampi. Kenttätestit Savassa vielä tekemättä, ehkä huomenna jos luoja suo.

Revon slipperin takalevyn (se alumiininen missä ne "tuuletussiivet") keskireikä piti isontaa 6mm, samoin sen poikkitapin kohtaa piti hieman avartaa (Savassa paksumpi tappi) ja itse poikkitappia lyhentää.
Spurrin kehältä kolme reikää isontaa muistaakseni 4mm ja keskireikä 12mm. Laakerina keskellä 6x12x4mm.
Vakiolootaan tuo ei taida heittämällä käydä, itse ainakin jouduin Kershawissa siirtämään slipperiakselia ulospäin koska se poikkitappi akselilla tulee Revon slipissä paljon ulommaksi.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 06.06.09 - klo: 16.22
Nytpä olisi ensimmäinen CEN:in diffi kotona, purettuna ja Savan ulostuloilla kasattuna. Toisen pitäisi tulla alkuviikosta.
Alkaa noilla olla jo hintaa eBayssäkin, ilmeisesti kysyntää tuntuisi olevan...
Tuurilla sain yhden hintaan 42$ kuluineen, toisella hinta kohosi jo 57.95$:n postitettuna, molemmat siis uudet käyttämättömät diffit täydellisenä. Kotimaan valuuttana muutos maksoi siis noin 70€.
Jospa nuo nyt kestäisivät vakioita vähän paremmin...  :lipsrsealed:
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 23.06.09 - klo: 21.36
Diffikonversio tuli tehtyä valmiiksi - auto oli muutenkin ns. atomeina juhannuspyhinä, joten tulipahan paikat putsailtua ja huollettua.
Etupään alatukivarsi olikin ottanut kunnolla osumaa jossain vaiheessa kun oli tuo alumiininen "tie bar" katkennut ja bulkki revennyt ja tukivarren kiinnitystappi vääntynyt reippaasti. RPM:n tukivarret ne vaan kestää...
Uutta mottia (Tekno Neu) odotellessa alkaa auton niputus.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 24.06.09 - klo: 10.26
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 24.06.09 - klo: 16.29
Mottivalinta oli oikeastaan pakkorako, kun impaktrc:llä oli vain yhtä Tekno Neu:n 1515 mallia varastossa, jota ei sitäkään enää näytä olevan saatavana.
Eli kyseessä siis Tekno Neu 1515 1Y (2200kv) (http://www.impaktrc.com/product_info.php?cPath=186_292&products_id=2620).
Pinioni tullee olemaan jotain 12-16 väliltä, spurrin ollessa tuo MGT:n 49 hampainen.

6S lipoilla, 14-hampaisella pinionilla ja XL:n vakiorenkailla pukkaa tällaisia arvoja:

Differential Ratio:    2.888888888888889
Transmission Ratio:    2.25
Other Ratio:    1
Spur Tooth Count:    49
Pinion Tooth Count:    14
Total Voltage:    22.2
Motor KV:    2200
Tire Diameter (inches):    6.9
Tire Ballooning (inches):    0.5
Motor Current Draw:    110
Motor coil Ω:    0.006
Spur/Pinion Ratio:    3.5 : 1
Total Ratio:    22.75 : 1
Tire Circumference (inches):    24.82 inches (630.39 mm)
Total Motor Speed:    47388 RPM
Vehicle Speed:    48.96 mph (78.64 km/h)
Effective KV Value:    2134.59
KT constant:    0.61 oz-in/A
Motor Torque:    0.35 ft-lbs
Final Torque:    8.01 ft-lbs
Final Power:    2442 watts (3.3 HP)


Renkaat tosin täytyy vaihtaa matalampiin, ei nuo korkeat vakiorenkaat kohta pysy vauhdissa mukana.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 05.07.09 - klo: 18.25
Motista pistinkin lähikuvia tuonne "Kokemuksia harjattomista moottoreista (http://rc10.fi/index.php?topic=12872.msg346645#msg346645)"-ketjuun, joten tänne sitten vähän muuta infoa.

Akuiksi valikoitui pari Turnigyn 6S 2650mAh 30C lipoa, jotka rinnankytkettynä tarjonnevat sopivasti juissia moottorille.
(http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0403_1200.jpg/_small.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0403_1200.jpg/full)

Akut sopivatkin mukavan käypäsesti runkolevyjen väliin, suojauksien kanssa jopa tiukasti. Tarranauhat toki tulevat vielä. :)
(http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0412_2000.jpg/_small.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0412_2000.jpg/full)

Pinioniksi piti lopulta jättää 18-hampainen, pienempi ei enää saanut kunnon kosketusta 49-hampaisen spurrin kanssa. Säätövaraa olisi vielä ollut, mutta motin rivoitus otti kiinni Kershawin laatikon etummaiseen päätylevyyn.

Tuolla pinionilla ja Badlandseillä varustettuna kalkulaattori kertoo seuraavaa:

Differential Ratio:         2.888888888888889
Transmission Ratio:         2.25
Other Ratio:                1
Spur Tooth Count:           49
Pinion Tooth Count:         18
Total Voltage:              22.2
Motor KV:                   2200
Tire Diameter (inches):     5.84
Tire Ballooning (inches):   0.5
Motor Current Draw:         110
Motor coil Ω:               0.006
Spur/Pinion Ratio:          2.72 : 1
Total Ratio:                17.69444 : 1
Tire Circumference (inches):21.49 inches (545.81 mm)
Total Motor Speed:          47388 RPM
Vehicle Speed:              54.5 mph (87.54 km/h)
Effective KV Value:         2134.59
KT constant:                0.61 oz-in/A
Motor Torque:               0.35 ft-lbs
Final Torque:               6.23 ft-lbs
Final Power:                2442 watts (3.3 HP)


Koeajon perusteella voin kertoa että kylläpä kulkee.  :shocked:
Turnigyt kesti veivata semmosen puolisen tuntia, ajo oli enimmäkseen tasamaalla revittelyä ja rajojen etsimistä - hiekkaisen urheilukentän päästä päähän vetoja ja pienempää pyöritystä sekä myös hieman asfalttisella parkkipaikalla räppäilyä.
eLoggeria en uskaltanut systeemiin pistää, kun on tuo 100A versio ja NEU napannee sen 110A helpostikkin.
Moottorin lämmöt oikein kunnolla rääkättynä 60.4 astetta, nopari maksimissaan 50 ja lipot 33. Ulkolämpötila vissiin siinä 15 asteen kantturoilla.

(http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0411_2000.jpg/_small.jpg) (http://janezki.pic.fi/kuvat/RC_stuff/savage_xl-e/IMG_0411_2000.jpg/full)

Toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen kokoonpanoon, keula ei oikeastaan tasamaalla pystyyn pyri vaan kiihdytyksen pystyy tekemään melko vaivatta.
Myös moottorin pysyminen kohtuullisessa lämpötiloissa oli pitkästä aikaa erittäin mukava huomio.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 05.07.09 - klo: 20.35
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 05.07.09 - klo: 21.45
Renkaat on ProLinen Badlandsit ja vanteet samanlaiset kuin XL:n vakiot paitsi mustat, eli HPI:n Mag-8.
EagleTreetä en tosiaan uskaltanut pistää kiinni kun tuo motti nappaa sen 110 ampeeria helposti ja loggeri on 100A versio.
Akut kyllä ainakin tämänpäiväisien testien perusteella riittävät, kun eivät pahemmin edes rääkissä lämmenneet.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 11.07.09 - klo: 19.08
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 13.07.09 - klo: 14.27
Mmm ei taida se 140A "laajennus" olla yhteensopiva tämän eLogger V3:n kanssa.
Pitää katsella jos jostain saisi huokealla tuon isomman version - olisi ihan kiva katsella ja vertailla käppyröitä eri akkujen osalta.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: jesi - 13.07.09 - klo: 14.40
Panttia vastaan voin lainata isojen poikien mallin loggeria, jos ei muuta ratkaisua löydy.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 13.07.09 - klo: 16.09
Pidetään mielessä, ei tuolla nyt tosin mitään kiirusta ole - kokoonpano wörkkii sen verran hyvin että isompaa säätämistä ei tarvitse tehdä.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: hekekorte - 13.07.09 - klo: 18.29
ot
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Janezki - 27.07.09 - klo: 20.12
Tulihan sitä viimein filmattuakin, joten olokeepa hyvät:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cB6DYa8ezN8[/youtube]
Parempaa versiota kannattaa vilkuilla tuolta tuubista (http://www.youtube.com/watch?v=cB6DYa8ezN8).

Eihän tuossa nyt sinänsä mitään ihmeellistä tapahdu ja kamerakin heiluu kuin känniläisen kädessä, mutta saapahan nyt ainakin jotain kuvaa...  :tongue:

Voimaa on silloin sopivasti kun sitä ei kaikkea uskalla pistää peliin, eli videolla ei mennä täyskaasulla missään vaiheessa.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: TmK*Rc - 27.07.09 - klo: 23.47
Tuli semmoinen ajatus mieleen... Kävisikö tuo Savage Fluxin vaihdeloota Xl:llään??

Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Qazu - 27.07.09 - klo: 23.48
Itse en kyllä laittas sitä.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: -rcmh- - 28.07.09 - klo: 12.54
Hyvin tuntuis olevan voimaa tuossa XL-E Savassa, ja hieno ajopaikka.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: Hedgehog - 28.07.09 - klo: 20.46
Hauska vertailu voisi myös olla kuinka paljon vakio sava ottaisi pataan tuolle sähkö mörkölle. =)
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: koivistonkylä - 07.08.09 - klo: 10.13
Onnittelut Janezki. Hienon kärryn olet tehnyt ja upeeta videoo.
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: ironmanxxxx - 08.11.09 - klo: 13.38
olisko tämä akku hyvä savage XL-E:hen vai mahtuuko edes ollenkaan?
http://www.maxamps.com/Lipo-10000-222-Pack.htm
akun tiedot:

10 000mah Capacity
22.2 Volts
59mm X 158mm X 62mm
20C - 4440 surge watts(200 amps)
1220 grams
5C Fast Charge Capable


ja toihan on 6s lipo
Otsikko: Vs: projekti: HPI Savage XL-E
Kirjoitti: tapsa92 - 08.11.09 - klo: 14.02
Voisinpa sanoa että ei mahdu. Lisäksi maxampsin akut on surkeita hinta laadultaan, amppeerimäärät ja muut speksit on ilmoitettu yläkanttiin ja ne ovat ylihintaisia.