Kirjoittaja Aihe: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current  (Luettu 59122 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #30 : 22.08.11 - klo: 21.00 »
Mun mielestä kopio-deans on ehdottomasti paras, mutta mullapa onkin niitä myytäväksikin asti (tosin ei ole myynti-ilmoitusta eikä ole tulossakaan)

Deansissahan ei ole mitään ongelmia, JOS osaa sen tinata.. Tinaa liittimen pintaan, tinaa johtoon, johto liittimen päälle ja lämmitys johdon päältä kunnes liittimessä oleva tina sulaa. That´s it.

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #31 : 22.08.11 - klo: 23.13 »
Laitetaan nyt tännekin tämä linkki.

http://lilja.asteriski.fi/~ville/Elektromodellflug%20-%20Hochstromstecker.html

Lähinnä suuntaa antavaksi ohjenuoraksi eikä missään tapauksessa ehdottomaksi raamatuksi liitinten virrankestoille. Sen verran luotettavana pidän tuota että jos esim. Deansit onnistuu ajossa sulattamaan, niin samaan kohtaan ei kannata XT60:sta laittaa.

EC5:n vaikuttaa ihan kivalta. 6mm putkiliittimet olikin vähän overkilliä pattterikasissa.

 - Hount

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #32 : 22.08.11 - klo: 23.14 »
Mun mielestä kopio-deans on ehdottomasti paras, mutta mullapa onkin niitä myytäväksikin asti (tosin ei ole myynti-ilmoitusta eikä ole tulossakaan)

- Et paljoa vaadi ;-) Onhan Ladakin hyvä auto, mutta joku muu voi olla parempi?

Deansissahan ei ole mitään ongelmia, JOS osaa sen tinata.. Tinaa liittimen pintaan, tinaa johtoon, johto liittimen päälle ja lämmitys johdon päältä kunnes liittimessä oleva tina sulaa. That´s it.

- Ihme kyllä, että muutkin ovat todenneet Deansin surkeaksi. Onko se mielestäsi näinkin yksinkertaisen komponentin osalta "tekniikan huippu" ;-)

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #33 : 23.08.11 - klo: 08.01 »
BB:n kanssa samaa mieltä.Yksinkertainen ja helppo juottaa.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #34 : 23.08.11 - klo: 08.37 »
Mun mielestä kopio-deans on ehdottomasti paras, mutta mullapa onkin niitä myytäväksikin asti (tosin ei ole myynti-ilmoitusta eikä ole tulossakaan)

- Et paljoa vaadi ;-) Onhan Ladakin hyvä auto, mutta joku muu voi olla parempi?

Deansissahan ei ole mitään ongelmia, JOS osaa sen tinata.. Tinaa liittimen pintaan, tinaa johtoon, johto liittimen päälle ja lämmitys johdon päältä kunnes liittimessä oleva tina sulaa. That´s it.

- Ihme kyllä, että muutkin ovat todenneet Deansin surkeaksi. Onko se mielestäsi näinkin yksinkertaisen komponentin osalta "tekniikan huippu" ;-)

Siitä lienee turha kiistellä mikä on helpoin juottaa, ja mikä on mukavin käyttää. Tottumuksia on varmasti yhtä montaa sorttia kuin liittimiäkin.

Mutta jos paneudutaan faktoihin, ei tuossa alkuperäisessä tutkimuksessasi mainita mitään todellisia faktoja virtojen kestoista tai virtahäviöistä. Eli aikalailla tässä varmaan mennään olettamuksilla ja todennäkösyysarvioilla.

Esim. omasta mielestä trx liittimet on parhaimman tuntuset liittää ja aukaista, sekä juottaa. Deanseja en jaksa peitellä aina sukilla, ja putkiliittimille pitäis olla joku teline, trx liittimille riittää ihan pöytä.

En oo deanseja testaillu siltä kannalta että riittääkö kosketuspinta-ala kipinöintiin jos yrittää laittaa niitä väärinpäin? trx liittimiähän ei saa mitenkään oikosulkuun jos juotokset on oikein.

Putkiliittimet lienee tässä asiassa samalla linjalla kuin deansit, vai onko ec liittimissä enemmän muovia itse johdin osan jälkeen?

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #35 : 23.08.11 - klo: 11.57 »
Aika moni henkilö tuntuu ottavan mukavasti kierroksia liitin keskustelusta, vaikka se on hyvin pieni osa lajia. Mielipiteitä riittää, jopa voimakkaita, vaikka koko liitintä ei olisi edes kädessään pitänyt. Vastaan vänkääjät voisivat ihan kokeilumielessä käydä käpistelemässä EC liittimiä ja sitten kertoa mielipiteensä. Varmasti tuossakin liitinmallissa olisi kehitettävää ja parannettavaa.

Ilmeisesti Losi on vastarannan kiiski kun käyttää EC sarjan liittimiä akuissaan ja latureissaan? Miksi siellä ei ole Deansia?





Näppärä kaverihan tietenkin poistaa moiset liittimet ja juottaa paikalle Deansit.. Vai mitä?
Olkaa rohkeita ja kokeiltaa muutakin kuin sitä samaa.

Jos tekee samaa, niin saa samaa. Haluatteko olla paikallaan vai mennä eteenpäin? Valinta on teidän :)

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #36 : 23.08.11 - klo: 12.07 »
Mun mielestä kopio-deans on ehdottomasti paras, mutta mullapa onkin niitä myytäväksikin asti (tosin ei ole myynti-ilmoitusta eikä ole tulossakaan)

- Et paljoa vaadi ;-) Onhan Ladakin hyvä auto, mutta joku muu voi olla parempi?

Deansissahan ei ole mitään ongelmia, JOS osaa sen tinata.. Tinaa liittimen pintaan, tinaa johtoon, johto liittimen päälle ja lämmitys johdon päältä kunnes liittimessä oleva tina sulaa. That´s it.

- Ihme kyllä, että muutkin ovat todenneet Deansin surkeaksi. Onko se mielestäsi näinkin yksinkertaisen komponentin osalta "tekniikan huippu" ;-)

Siitä lienee turha kiistellä mikä on helpoin juottaa, ja mikä on mukavin käyttää. Tottumuksia on varmasti yhtä montaa sorttia kuin liittimiäkin.

- Makuasioita on toki olemassa,mutta yksi iso ero näissä on:toisen saa helposti rikottua juottaessa, EC:tä tai TRX:ää ei (jälkimmäinen tosin hajoaa helposti avattaessa,toinen ei).

Mutta jos paneudutaan faktoihin, ei tuossa alkuperäisessä tutkimuksessasi mainita mitään todellisia faktoja virtojen kestoista tai virtahäviöistä. Eli aikalailla tässä varmaan mennään olettamuksilla ja todennäkösyysarvioilla.

- Tässä kohdassa olet oikeassa. Katso silti tuo taulukko,jonne on linkki aiemmassa keakustelussa. Aloitukseni pointti olikin enemmän siinä,että EC on ylivoimainen juottaa.

Esim. omasta mielestä trx liittimet on parhaimman tuntuset liittää ja aukaista, sekä juottaa. Deanseja en jaksa peitellä aina sukilla, ja putkiliittimille pitäis olla joku teline, trx liittimille riittää ihan pöytä.

- Trx on hyvä avata ja sulkea, EC on samaa tasoa. Teline oli kirjoittajan mukaan vain vinkki homman helpottamiseksi. Voit jättää liittimen vaikka pihtien väliin pöydälle ja tehdä juotoksen. Kova jätkä pitää sen sormissa juottamisen ajan ;)

En oo deanseja testaillu siltä kannalta että riittääkö kosketuspinta-ala kipinöintiin jos yrittää laittaa niitä väärinpäin? trx liittimiähän ei saa mitenkään oikosulkuun jos juotokset on oikein.

Putkiliittimet lienee tässä asiassa samalla linjalla kuin deansit, vai onko ec liittimissä enemmän muovia itse johdin osan jälkeen?

- Näemmä muutkin sortuu olettamuksiin faktojen sijasta. Tuota ei saa oikosulkuun -toisin kuin taas Deansin voi saada (kokemusta on,yksi nopari rikki).


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #37 : 23.08.11 - klo: 12.13 »
Aika moni henkilö tuntuu ottavan mukavasti kierroksia liitin keskustelusta, vaikka se on hyvin pieni osa lajia. Mielipiteitä riittää, jopa voimakkaita, vaikka koko liitintä ei olisi edes kädessään pitänyt. Vastaan vänkääjät voisivat ihan kokeilumielessä käydä käpistelemässä EC liittimiä ja sitten kertoa mielipiteensä. Varmasti tuossakin liitinmallissa olisi kehitettävää ja parannettavaa.

Ilmeisesti Losi on vastarannan kiiski kun käyttää EC sarjan liittimiä akuissaan ja latureissaan? Miksi siellä ei ole Deansia?





Näppärä kaverihan tietenkin poistaa moiset liittimet ja juottaa paikalle Deansit.. Vai mitä?
Olkaa rohkeita ja kokeiltaa muutakin kuin sitä samaa.

Jos tekee samaa, niin saa samaa. Haluatteko olla paikallaan vai mennä eteenpäin? Valinta on teidän :)

Kiitokset Karhu,
En tiennyt Losin jo siirtyneen näihin! Aloitin topicin puhtaasti omasta kokemuksista ja olen käyttänyt kaikkia edellä mainittuja liittimiä Tamyaa lukuunottamatta.

On ollut kurjaa nähdä,miten ennakkoluuloisia ja kehityksenvastaisia ihmisiä on tämäkin foorumi pullollaan. Koko aihe on mennyt aivan ihmeelliseksi "EC on p*ska, en tosin ole koskaan edes nähnyt sitä" kommentoimiseksi.

Onneksi kuitenkin muutama rohkea on vetänyt yv:tä ja ottanut näitä kokeiluun. Uusi polvi tässäkin lajissa tulee varmaan saamaan sen kehityksen aikaan.

Ps. Nokia on paras, iPhone ja Android on ihan paskoja.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #38 : 23.08.11 - klo: 12.17 »
Bigbear:
Kyse nyt lähinnä onkin siitä että tarpeeksi isoja faktoja muiden littimien hyödyistä ei oo tarpeeksi suuria jotta kukaan lähtisi niitä vaihtamaan.

Kukapa ei haluais ostaa akkua valmiiksi oikeilla liittimillä, tai nopari valmiiksi oikealla liittimellä, tai mitä tahansa muuta oikealla liittimellä eli liittimellä jota itsekin käyttää. Esim. jos ite pitäis ostaa uus akku ja valittavana on joko deans/ec/trx nii tottakai otan trx:n koska kaikki muukin käytössä oleva on samaisella liittimellä.

Jos olis tarpeeksi faktaa siitä että joku muu on olenaisesti parempi niin tottakai vaihtaisin, eli tässä tapauksessa liittimen pitäis parantaa auton kiihtyvyyttä ja huippunopeutta merkittävästi jota mikään tähän astisista liittimistä tuskin tarjoaa merkittävästi paremmin kuin trx.


Mamyllyn:
Lainaus
- Makuasioita on toki olemassa,mutta yksi iso ero näissä on:toisen saa helposti rikottua juottaessa, EC:tä tai TRX:ää ei (jälkimmäinen tosin hajoaa helposti avattaessa,toinen ei).
TRX rikki avattaessa, wtf?? En oo ainuttakaan aitoa liitintä saanu rikki missään tilanteessa..

Lainaus
- Tässä kohdassa olet oikeassa. Katso silti tuo taulukko,jonne on linkki aiemmassa keakustelussa. Aloitukseni pointti olikin enemmän siinä,että EC on ylivoimainen juottaa.
Sieltä ei löydy trx liitintä.

Lainaus
- Näemmä muutkin sortuu olettamuksiin faktojen sijasta. Tuota ei saa oikosulkuun -toisin kuin taas Deansin voi saada (kokemusta on,yksi nopari rikki).
En sortunut olettamuksiin vaan kysyin että onko se samantapainen. Enkä sanonu että deans on huono "jos ne voi laittaa väärin kiinni" vaan toin sen yhtänä pointtina esille, onhan se asia jonka takia joillakin se nopari on kärähtänyt.

---------

Se mitä tulee tuohon kommentoimiseen niin tarkoitukseni ei oo haukkua nokiaa ja apple p*skaksi koska käytän samsungia vaan tuoda esille pointteja siitä miksi pitäis käyttää työtunteja näiden liittimien hyväksi. Ja tähän mennessä syitä tähän on: - (yeah, nolla kappaletta.).

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Re: Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #39 : 23.08.11 - klo: 12.23 »
No eipä noita faktoja ole kirjoituksissasi esiintynyt toistaiseksi mihinkään suuntaan, se että olet onnistunut deansin oikkariin saamaan kertoo lähinnä teknisistä taidoistasi, ei liittimistä mitään.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #40 : 23.08.11 - klo: 13.36 »
No eipä noita faktoja ole kirjoituksissasi esiintynyt toistaiseksi mihinkään suuntaan, se että olet onnistunut deansin oikkariin saamaan kertoo lähinnä teknisistä taidoistasi, ei liittimistä mitään.
Ilmeisesti mamylle oli tuo kommentti?


Noh, voihan sen vahingossa kiireessä sutasta väärinpäin, mutta ite en tuu tukemaan koskaan liittimiä joissa se on mahdollista olettaen että liitin ehjä jo oikein koottu.


Poissa speedo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #41 : 23.08.11 - klo: 13.54 »
Koittakaa nyt uskoa että EC5 on paras ja enää ei saa muita käyttää :evil: koska ne sulaapalaahajoohukkaavirran.  COME ON!!! Pointti selvä,mutta jokainen käyttäköön mitä haluaa.Jos mä haluan tehdä liitokset apicoilla ja loput teipillä, niin se on mun juttu ja mulle paras.

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #42 : 23.08.11 - klo: 13.56 »
Itse käytän Power Pole liittimiä, ei lämmeneet vaikka 4000 mah 30c 2s akut turposi, riittä toi 120 A jatkuvaa mun tarpeisiin...
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #43 : 23.08.11 - klo: 15.03 »
Bigbear:
Kyse nyt lähinnä onkin siitä että tarpeeksi isoja faktoja muiden littimien hyödyistä ei oo tarpeeksi suuria jotta kukaan lähtisi niitä vaihtamaan.

- Yritin vain antaa idean, miksi voisi kokeilla parempaa liitintä. Muutama on siihen tarttunut, eli jotain hyötyä kirjoituksestani oli. Ellei alussa mainitut pointit ole mielestäsi riittäviä -kun et ole ilmeisesti edes tuollaista kädessä pitänyt, niin älä vaivaudu edes miettimään asiaa.

Kukapa ei haluais ostaa akkua valmiiksi oikeilla liittimillä, tai nopari valmiiksi oikealla liittimellä, tai mitä tahansa muuta oikealla liittimellä eli liittimellä jota itsekin käyttää. Esim. jos ite pitäis ostaa uus akku ja valittavana on joko deans/ec/trx nii tottakai otan trx:n koska kaikki muukin käytössä oleva on samaisella liittimellä.

- Olet oikeassa. Miksi se standardi ei voisi olla paras liitin? Losille pisteet ainakin uuden kokeilusta.

Jos olis tarpeeksi faktaa siitä että joku muu on olenaisesti parempi niin tottakai vaihtaisin, eli tässä tapauksessa liittimen pitäis parantaa auton kiihtyvyyttä ja huippunopeutta merkittävästi jota mikään tähän astisista liittimistä tuskin tarjoaa merkittävästi paremmin kuin trx.

- Totta. Miten sitä faktaa tulee, ellei testata ja kokeilla?

Mamyllyn:
Lainaus
- Makuasioita on toki olemassa,mutta yksi iso ero näissä on:toisen saa helposti rikottua juottaessa, EC:tä tai TRX:ää ei (jälkimmäinen tosin hajoaa helposti avattaessa,toinen ei).
TRX rikki avattaessa, wtf?? En oo ainuttakaan aitoa liitintä saanu rikki missään tilanteessa..

- Tarkoitan liittimen purkamista. Lauseeni oli kirjoitettu epäselvästi. Kokeile saada ne liittimet ulos kotelosta, kun oot painanut ne kiinni. Ei varmasti tärkein pointti liittimessä, mutta onnistuu EC:llä.

Lainaus
- Tässä kohdassa olet oikeassa. Katso silti tuo taulukko,jonne on linkki aiemmassa keakustelussa. Aloitukseni pointti olikin enemmän siinä,että EC on ylivoimainen juottaa.
Sieltä ei löydy trx liitintä.

- Ei löydy, mutta liitoksen pinta-alasta voi päätellä suuntaa. Kaksi lattaa päälekkäin on tuskin paras ratkaisu?

Lainaus
- Näemmä muutkin sortuu olettamuksiin faktojen sijasta. Tuota ei saa oikosulkuun -toisin kuin taas Deansin voi saada (kokemusta on,yksi nopari rikki).
En sortunut olettamuksiin vaan kysyin että onko se samantapainen. Enkä sanonu että deans on huono "jos ne voi laittaa väärin kiinni" vaan toin sen yhtänä pointtina esille, onhan se asia jonka takia joillakin se nopari on kärähtänyt.

---------

Se mitä tulee tuohon kommentoimiseen niin tarkoitukseni ei oo haukkua nokiaa ja apple p*skaksi koska käytän samsungia vaan tuoda esille pointteja siitä miksi pitäis käyttää työtunteja näiden liittimien hyväksi. Ja tähän mennessä syitä tähän on: - (yeah, nolla kappaletta.).

- Hyvä ;) Siirtymistä toiseen ei ole helppo tehdä jos liittimen juottaminen on vaikeaa. Uusille ja kokeileville tämä voi olla hyvä tredi.

Ps. Adapterin voi tehdä, vaikka se ei ole kätevä tai hyvä ratkaisu.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Re: Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #44 : 23.08.11 - klo: 15.05 »
No eipä noita faktoja ole kirjoituksissasi esiintynyt toistaiseksi mihinkään suuntaan, se että olet onnistunut deansin oikkariin saamaan kertoo lähinnä teknisistä taidoistasi, ei liittimistä mitään.

- Mielipide toikin. Älä toki kokeile tuolaista liitintä, jos tulee vastaan ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #45 : 23.08.11 - klo: 15.07 »
Koittakaa nyt uskoa että EC5 on paras ja enää ei saa muita käyttää :evil: koska ne sulaapalaahajoohukkaavirran.  COME ON!!! Pointti selvä,mutta jokainen käyttäköön mitä haluaa.Jos mä haluan tehdä liitokset apicoilla ja loput teipillä, niin se on mun juttu ja mulle paras.

Oikein. En ole missään välissä sanonnut, ettei muita pidä käyttää. Yritin kertoa, miksi tämä on parempi kuin tällä hetkellä yleisemmät liittimet.

Ps. Miksiköhän lennokeissa ja koptereissa käytetään näitä ja tekniikka kehittyy niissä muutenkin edellä?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #46 : 23.08.11 - klo: 15.09 »
Itse käytän Power Pole liittimiä, ei lämmeneet vaikka 4000 mah 30c 2s akut turposi, riittä toi 120 A jatkuvaa mun tarpeisiin...

Hyvät pointit. Käytät väärää liitintä, kun se ei ole deans tai trx. Mutsi sano, etten saa leikkiä sun kanssa kun isi käyttää vain deanssia vuodesta toiseen ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #47 : 23.08.11 - klo: 15.16 »
Ymmärrän että bulletti/ec on helppo juottaa ja toivottavasti kasata, mutta oma suku on omaksunut standardiksi deansin, koska sitä kuitenkin näkee useassa akussa, + kiina xt60. (isoissa autoissa käytän 4mm bulletteja suojakuorella) Auto keulii ihan tarpeeksi deanseilla, juottaminen on joskus vain lievä hankaluus.
Toki taitaa olla, että ensi kerralla kun liittimet menee vaihtoon, niin bulleteiksi kaikki, mutta deans riittää pikkuautoihin aivan hyvin. Lennokeissakaan ei ole ollut ongelmia.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #48 : 23.08.11 - klo: 15.29 »
En kyllä ymmärrä tätä kauheeta hypetystä ec liittimien eduksi jos ainoot faktat on "hyvä näppituntuma". Mutta onneks jokanen saa käyttää mitä haluaa :)

Se mitä tulee tuohon että faktoja tulee testaamalla niin siitä ei tuu mitään faktoja pöytään vaikka puolet tämän ketjun vastaajista laittais liitimet autoonsa ja sanois että "hyvä liitin". Mikään ei todista että se on virrankuljetus ominaisuuksiltaan sen parempi kuin trx tai deans.

Kuten tuolla jo aikasemmalla sivulla tuli ilmi, siihen tarvitaan jo aika pätevää laitteistoa että tämmöset "rankingit" voidaan luotettavasti tehdä


Ja selvennykseksi, en edelleenkään sitä sano että ec on huono liitin, tai huonompi kuin trx/deans.  :afro:

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #49 : 23.08.11 - klo: 16.44 »
Tuossa ec liittimessä vähän epäilyttää tuo irtonainen jousirengas. Ollut juttua aiemmin tuon mallisista bulleteista että käytössä alkaa tulemaan kosketushäiriöitä.

Xt60 on ne "paremmat" bulletit mutta taas juottaminen ainakin isommalla kolvilla sulattaa liittimet irti rungosta.

Näistä kun sais semmosen yhdistetyn liittimen niin ei varmaan tarvis kauaa harkita mitkä liittimet laittais.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #50 : 23.08.11 - klo: 16.58 »
Näyttää Hobbykingin 0,75 euroa/pari liittimessä (joita aloittajallakin kaupan) olevan juu irtonainen jousiosa, mutta noissa topikin aloittajan linkittämissä 2,66 euroa/kpl uros on kiinteätä mallia.

Edit: typo korjattu

Trex-store liitin:



Hobbyking versio aiheesta:

« Viimeksi muokattu: 23.08.11 - klo: 17.02 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #51 : 23.08.11 - klo: 17.36 »
Jotakin faktaa, vaikka en tiedä mittausten merkitystä kun en ole sähköpuolen dippainssi.

Traxxas liittimessä juotospinta-ala on n. 16mm^2 kun taas EC5:ssa noin 75mm^2

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #52 : 23.08.11 - klo: 17.43 »
Tuossa ec liittimessä vähän epäilyttää tuo irtonainen jousirengas. Ollut juttua aiemmin tuon mallisista bulleteista että käytössä alkaa tulemaan kosketushäiriöitä.

Xt60 on ne "paremmat" bulletit mutta taas juottaminen ainakin isommalla kolvilla sulattaa liittimet irti rungosta.

Näistä kun sais semmosen yhdistetyn liittimen niin ei varmaan tarvis kauaa harkita mitkä liittimet laittais.

Silloin vastaus taitaa olla AITO EC5?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #53 : 23.08.11 - klo: 18.17 »
Näyttää Hobbykingin 0,75 euroa/pari liittimessä (joita aloittajallakin kaupan) olevan juu irtonainen jousiosa, mutta noissa topikin aloittajan linkittämissä 2,66 euroa/kpl uros on kiinteätä mallia.

Edit: typo korjattu

Trex-store liitin:



Hobbyking versio aiheesta:



Selvispä tuokin. Hämäs vain tuo tpikin aloittajan laittama kuva.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #54 : 23.08.11 - klo: 18.30 »

Selvispä tuokin. Hämäs vain tuo tpikin aloittajan laittama kuva.

Joo, siinä näyttäisi olevan aitoja HobbyKing-versioita.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #55 : 23.08.11 - klo: 19.51 »

Selvispä tuokin. Hämäs vain tuo tpikin aloittajan laittama kuva.

Joo, siinä näyttäisi olevan aitoja HobbyKing-versioita.

Kopio tai aito. Se ei poista ECX liittimien etuja juottamisessa (pinta-ala,mekaaninen kestävyys,sähkönjohtavuus) verrattuna useimpiin toisiin liittimiin.
Alla huomioita muutamista eri liittimistä


Turvallinen juottaa
Traxxas/ECx/erilliset bullet liittimet ovat myös paljon turvallisempia juottaa kuin Deans tai XT60 tai Multiplex, joissa on oikosulun vaara, jos kolvilla vahingossa koskee molempii johtimiin (kolvi kuitenkin polttaa aika nopeasti kutistesukankin läpi).


Helppo juottaa
ECx ja bullet liittimet ovat i*iootti varmoja liittää. Johto ei oikeasti voi mennä väärään paikkaa. Muissa liittimissä johtoa pitää sihdata tarkalleen oikeaan kohtaan, jotta liitoksesta tulee hyvä. Esim Traxxas liittimessä pinta-ala on n. 4x4mm. jätä puolet pituudesta pois, niin saat 2x4mm pinta-alan liitokselle tai 2milliä liian pitkälle, jolloin liitin ei toimi. Miksi pilata liitintä tuollaisella mahdollisuudella?


Ei kutistesukan tarvetta
Traxxas/ECx
Muissa liittimissä pääsääntöisesti tarvitaan kutistesukkaa, joka ei aina istu täydellisesti ja paljas johdin on aina riski. Lisäksi kutistesukan asentaminen on yksi kulu/työ lisää

Mekaanisesti kestävä liitos
Liitettävä johto asettuu kuppiin, jolloin johdon jokaiselle vapaalle pinnalle tulee juotos. Kestää paremmin tärinää ja muita rasituksia. Myös mahdollinen lämpö jakaantuu isommalle alalle.

Mekaanisesti kestävä liitin
Jousikiristeisistä bulleteista ei ole myöskään pahaa sanottavaa, toki kokemusta on vasta pari vuotta kyseisistä liittimistä. Mitään löystymistä tai muuta ei ole havaittavissa. Toki liittimen kosketuspinnasta on vaikea sanoa kun liittimen sisälle ei näe.

Bulleteissa istuvuus ei kuitenkaan ole liitinrungon armoilla kuten muissa liitintyypeissä. Kumpi sitten kuluu tai muokkautuu helpommin metalli vai muovi en tiedä.

Laittakaa tekin etuja/haittoja eri liittimistä, joita niissä mielestänne on.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #56 : 23.08.11 - klo: 19.57 »
käsi ylös joka on saanu TRX/Deans tyyppisen liittimen lämpenemään ajamalla?? en minä ainakaan... Joten tuosta liitoksen pinta-alasta on mun mielestä turha puhua, se on niin lyhyt matka mitä virta kulkee siinä pienemmällä pinta-alalla että ei se vaikuta mihinkään, onhan jo johdon pinta-ala paljon pienempi, saati noparin sisällä piirilevyllä olevat radat.

edit: en käytä kyseisiä liittimiä, vaan 4mm bulletteja. jos akuissa olis deansit integroituna niin käyttäisin niitä.
« Viimeksi muokattu: 23.08.11 - klo: 20.00 kirjoittanut Divi »

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #57 : 23.08.11 - klo: 20.05 »
käsi ylös joka on saanu TRX/Deans tyyppisen liittimen lämpenemään ajamalla?? en minä ainakaan... Joten tuosta liitoksen pinta-alasta on mun mielestä turha puhua, se on niin lyhyt matka mitä virta kulkee siinä pienemmällä pinta-alalla että ei se vaikuta mihinkään, onhan jo johdon pinta-ala paljon pienempi, saati noparin sisällä piirilevyllä olevat radat.

edit: en käytä kyseisiä liittimiä, vaan 4mm bulletteja. jos akuissa olis deansit integroituna niin käyttäisin niitä.

Perinteiset lattaliittimet eivät hyödynnä paksujen johtojen pinta-alaa samoin kuin bulletit.
Onko se sitten huono, jos sähköä johtuu paremmin?

Kuten tuossa on jo todettu, niin etuja on muitakin..

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #58 : 23.08.11 - klo: 20.07 »
vai ei hyödynnä.. niin oliko sun johtojen pinta-ala enemmän ku 4x4mm? :grin:

Poissa hk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #59 : 23.08.11 - klo: 20.16 »
käsi ylös joka on saanu TRX/Deans tyyppisen liittimen lämpenemään ajamalla??

Hep.
RC8e:ssä 4s5000mAh akulla ja 2650kv MMM combolla kävivät ajeluiden jälkeen aika lämpöisinä ja alkoivat jo kontaktit mustumaankin. Kyseessä oli alkuperäiset deansit.

Jos en olisi jo kaikkiin akkuihin kerennyt 5,5mm bulletteja juotella niin nuo EC5:set olisivat varmasti omallakin kohdalla rokrammissa.
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.