Kirjoittaja Aihe: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??  (Luettu 3025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« : 30.09.08 - klo: 13.56 »
Aloitin tämän ketjun luettuani uusimpia viestejä Kapinoiden kisailmoituksesta. Kilpailuja järjestävillä tahoilla ja AKK:n ihmisillä on usein erilaisia intressejä kuin kilpailuissa ajavilla ihmisillä. Ohessa pari poimintaa, joita jokainen voi miettiä.

Kannanotto kilpailujen järjestämisestä ja kilpailun kulusta:

Päätin eilisen TP-10 kisan jälkeen käymämme keskustelun jälkeen avata aiheen yleiseen keskusteluun.
Mietimme vanhojen kuskien ja kisajärjestäjien kanssa sitä että kisojen aikataulua tulisi vähän miettiä ennen ensikauden alkua.
Nyt kisapäivistä tulee pirun pitkiä ja on kyseenalaista on järkevää harrastusta olla liikenteessä aamuneljästä pitkälle seuraavaan päivään vain
sen takia, että aikataulujen laatijat käyttävät tasakymmenminuutteja, lounastaukoja sekä ennen kaikkea sitä että ei uskota kilpailijoiden pystyvän noudattamaan annettua minuuttiaikataulua.
Tein tuossa aikataulun vanhaan malliin. Silloin käytettiin vapaata harjoitusta systeemillä jolloin kukin varasi ajovuoronsa.
Ajoaikaa on yhtä paljon kuin eilisessä TP-10 kisassa kouvolassa.

*** *** ***
*** *** ***
                        
Perustelut tälle:                        
Ajoaikaa ihan sama määrä kuin aiemmin.                        
Kilpailupäivän pituus pysyy järkevänä.                        
Kotimatkalle päästään järkevään aikaan eikä keskellä yötä                        
Turvallisuus kilpailumatkoilla paranee                        
Turhat sakot jäävät pois.                        
Harrastuksen pitäisi olla harrastus.                         
Päivä joka alkaa 5:00 ja päättyy 24:00 ei ole harrastamista.                        
Koululaiset ja opiskelijat eivät ole aivan uupuneita maanantaina kouluviikon alkaessa.                        
Palkintojen jakoa ei tarvitsisi tehdä otsalamppujen valossa.                                          
Ottakaa kantaa. Tästä käytiin eilen auringon laskettu keskustelua lajin parissa jo 30 vuotta olleiden harrastajien puitteissa.                        
Mietimme josko kilpailija yhtyisivät yhteiseen kirjeeseen lajiryhmälle (Pekka hoitaa)                                 
Kirjoittaneella on kohtuullisen paljon kokemusta lajin kilpailujen järjestämisestä ajalta jolloin                         
pahimpina päivinä oli yli 100 kilpailijaa ja siitä huolimatta päivät olivat lyhyempiä kuin nyt.                              
nim. Tosi vanha pieru                        


Kilpailuja järjestävän henkilön kannanotto, jolla pyydetään kilpailijoilta lisää sitoutumista:
Suomessa on perinteisesti tapana ilmoittautua ns. "viime tinkaan".  :grin:

Itseasiassa ilmoja on jo yllättävän paljon ottaen huomioon että kisat on vasta 2 ja puolen viikon päästä.

FOAMiin olisi tosiaankin kiva saada kuskeja. Se on nimittäin näyttävää!

Seuraava on osittain off-topicia ja yleisen tason kommentti.
Tähän "viimetingan ilmon" perinteeseen pitäisi saada muutos. Kisajärjestäjän kannalta on ihan kohtuutonta venyttää monien kilpailijamäärään liittyvien asioiden varmistumista niin pitkään kuin nykyään tapahtuu.

Kisojen järjestäminen on ihan riittävän työläs homma sinänsä, saatikka että tällä ilmoittautumiskuviolla käytännössä estetään monien asioiden valmistelu ajoissa ja kohtuullisemmalla aikataululla.

Veikkaisin, että > 95% Kapinoiden osallistujista tietää jo nyt osallistuvansa ja voisi sen puolesta laittaa ilmon sisään.

Jos nyt jokainen laittaisi oman ilmonsa sisään, niin kuinkakohan nopeasti menisi rikki 100 osallistujan raja  :roll:

Tähän luokkaan tulisi monta kuskia lisää, mikäli esim käytetyillä TP-10 renkailla saisi ajaa:
FOAM LUOKKA.

Racing Factory myy kisafoam renkaita kisapaikalla.

Rengas on:
Parma Tuplapinkki takana, edessä tuplapinkki oranssi.

Itselläni on asioista paljon mielipiteitä, voimakkaita mielipiteitä, mutta ei niistä nyt sen enempää.. Viesti jota yritän tuoda esille on se että on päässyt vähän unohtumaan, että tämä on amatööriharrastus, eikä ammattiurheilua.

Mielestäni jonkinlaiselle kuljettajayhdistykselle olisi paikkansa. Jäseninä pitäisi olla niin aktiivikilpailijoita, kuin muutama entinen aktiivikilpailija, kuin ehkä myös nuoren harrastusta aloittelevan pikkupojan isäkin.

-A-
« Viimeksi muokattu: 30.09.08 - klo: 14.04 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #1 : 30.09.08 - klo: 15.44 »
Alue 8:lla oli ns. lajiparlametti kokouksia, jossa kilpailijat ja huoltajat keskustelivat asioista ja tehtiin ehdotuksia lajiryhmälle. Ne tosin eivät menneet muistaakseni kertaakaan ns. "läpi", joten se loppui siihen.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #2 : 01.10.08 - klo: 11.06 »
Olen kuullut että tästä asiasta on kilpailunjärjestäjien toimesta puhuttu paljon:
Tähän "viimetingan ilmon" perinteeseen pitäisi saada muutos. Kisajärjestäjän kannalta on ihan kohtuutonta venyttää monien kilpailijamäärään liittyvien asioiden varmistumista niin pitkään kuin nykyään tapahtuu.

Kisojen järjestäminen on ihan riittävän työläs homma sinänsä, saatikka että tällä ilmoittautumiskuviolla käytännössä estetään monien asioiden valmistelu ajoissa ja kohtuullisemmalla aikataululla.

Veikkaisin, että > 95% Kapinoiden osallistujista tietää jo nyt osallistuvansa ja voisi sen puolesta laittaa ilmon sisään.

On puhuttu myös siitä että meinaavat kaikessa hiljaisuudessa muuttaa systeemin niin että kisoihin ilmoittautuessa maksaa osallistumismaksu järjestäjän tilille. Tällä tavoin suojataan järjestäjän tulot esim sadekelin sattuessa, jolloin usein moni jättää tulematta ja maksamatta. Tämä on varmasti kaikille OK, jos kukaan ei ole eri mieltä, eikö??

Asian voisi ajatella myös positiivisella tavalla, tarjota porkkanaa, eikä keppiä. Juttuhan kuitenkin pohjiltaan on niin että kaupankäynnistä tässä on kysymys. Kilpailija ostaa tuotteen nimeltä kilpailuun osallistuminen ja järjestäjä sen hänelle myy. Nyt jos kilpailija voisi antaa järjestäjälle lisäarvoa sillä että hän ilmoittautuu aikaisemmin kuin on pakko, pitäisi hänen saada siitä myös jotain etua. Toimiva tapa voisi olla että nykyinen kaksiportainen ilmoittautumismaksu jaettaisiin kolmeen portaaseen, eli systeemi:
- ajoissa ==> 25Eur
- myöhässä ==> 50Eur

Muutettaisiin esim seuraavasti:
- viikkoa etuajassa ==> 20Eur
- ajoissa ==> 25Eur
- myöhässä ==> 50Eur

tms..

-A-

Mika R

  • Vieras
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #3 : 01.10.08 - klo: 11.11 »
hieno ajatus. varsinkin jos siitä ei synny liikaa byrookratiaa järjestäjälle.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #4 : 01.10.08 - klo: 11.13 »
Saksan (ETS)kisoissa viikon päästä on tälläinen systeemi.

Kaikki kolme viikkoa ennen ilmoittautuneet saavat pussin makeisia.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #5 : 01.10.08 - klo: 14.04 »
Olen kuullut että tästä asiasta on kilpailunjärjestäjien toimesta puhuttu paljon:

On puhuttu myös siitä että meinaavat kaikessa hiljaisuudessa muuttaa systeemin niin että kisoihin ilmoittautuessa maksaa osallistumismaksu järjestäjän tilille. Tällä tavoin suojataan järjestäjän tulot esim sadekelin sattuessa, jolloin usein moni jättää tulematta ja maksamatta. Tämä on varmasti kaikille OK, jos kukaan ei ole eri mieltä, eikö??

Jottei välittyisi turhan yksisuuntaista kuvaa, niin on pakko kommentoida.

Meillähän kilpailijat ja kisajärjestäjät ja kilpailijoiden isät/äidit ovat melkein yksi yhteen sama joukko. Joitakin positiivisia poikkeuksia löytyy, mutta se ei muuta päälinjaa.
Ei siis ole erikseen olemassa jotain kisajärjestäjien klikkiä joka puuhaisi kulisseissa salaa jotain kilpailijoiden kiusaksi. Kysymys on siitä, miten laji kokonaisuudessaan ensinnäkin säilyy elinvoimaisena ja toiseksi kehittyy ja vahvistuu.

Jos tämä symbioosi ei toimi, niin vaikutukset ovat negatiivisia kaikille osapuolille.

Vastuun kantajia olemme me harrastuksessa olevat ihan itse, kukaan ei harrastuspiirin ulkopuolelta (valitettavasti) tule tekemään tarjouksia tyyliin "osallistu meidän kisaan kun saat halvemmalla enemmän kuin tuossa toisessa". Näin ainakin tähän asti on ollut. Markkinamme on niin pieni, ettei muunlaiset mallit kaupallisesti ole mielekkäitä.

Jos saadaan radio-ohjattavien pienoisautojen harrastamiseen oikeanlainen kasvu- ja kehityskierre vauhtiin, voi olla, että joskus nähdään meilläkin erillinen kilpailujärjestäjien ryhmä. Siellä sitten voisi alkaa kilpailu siitä, kuinka hyvää palvelua kukakin tarjoaa ja mihin hintaan. Ja kuka saa houkuteltua enemmän kilpailijoita omaan kisaansa jne.

PS. päätökset SM-tason kisojen osallistumismaksuista ja muista sääntöasioista tekee AKK:n lajiryhmä, ei mikään kisajärjestäjien porukka.
« Viimeksi muokattu: 01.10.08 - klo: 14.27 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #6 : 01.10.08 - klo: 15.51 »
Tätä kohtaa haluan kommentoida:
Vastuun kantajia olemme me harrastuksessa olevat ihan itse, kukaan ei harrastuspiirin ulkopuolelta (valitettavasti) tule tekemään tarjouksia tyyliin "osallistu meidän kisaan kun saat halvemmalla enemmän kuin tuossa toisessa". Näin ainakin tähän asti on ollut. Markkinamme on niin pieni, ettei muunlaiset mallit kaupallisesti ole mielekkäitä.

- Alue-8 kisoissa on saanut ajaa kovasti ilman lisenssiä kilpaa 5Euron osallistumismaksulla ilman katsastukseen liittyviä koukeroita.
- Hobao-cupissa ja Finnish Open sarjassa sama juttu, halvemmalla ja on vielä arvottu autosarjoja tavarapalkintoina
- Kyoshon leluratapolttishommassa ajettiin 5Euron osallistumismaksulla kilpaa Tattarisuolla ja kaikki osallistujat palkittiin, voittaja sai taas autosarjan palkinnoksi (jopa eri luokkaa ajavat ihmiset, vääränmerkkisellä autolla kilpailun ulkopuolella ajavat ihmiset jotka eivät maksaneet mitään maksua eivätkä saaneet yhtään kierrosta kellotettuna saivat palkinnon, tästä on vaikea pistää paremmaksi, kiitos Team Kyosho Finland of Vantaa ja Helsinki!!!)
- Masters-of-Loords-of-Mini-Champions-League-sarjassa sai myöskin ajaa 10Euron hintaan kilpaa...ilman lisenssiä.. ja samaan rahaan Olli tarjosi vielä suun täyteen pitsaa... ja voittajalle annettiin taas autosarja mukaan..
- Vesa on järjestänyt jo muutaman vuoden Sinisten-Mattojen-Kilpailun Oulussa, ja taas kilpailukykyiseen hintaan, ilman lisenssiä tai häiritsevää katsastusta sai 15Euron hintaan ajaa kilpaa, yöpymisen ja eväät kotimatkalle, ei paha!!

..eli on niitä kilpailevia kilpailumuotoja olemassa nykyiselläänkin.

-A-
« Viimeksi muokattu: 01.10.08 - klo: 22.36 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #7 : 01.10.08 - klo: 16.03 »
Ei muuta ku kilpaileva kerhotason kisasarja pystyyn valtakunnallisesti. Ja uskallan väittää, että harrastajamäärät lähtis nousuun.

Miettikääs osallistumiskynnystä syksyn kisoihin (kapinat, PM, BCR) kuljettajalle, jolla ei vielä ole lisenssiä: yksi kisa maksaisi jo noin 50+e ilman että olis edes saanu vielä osallistumismaksua maksettua, pelkästään lisenssikoukeroiden takia. Eli jos käytetään vertailussa Mini-kisaa esim meillä:

Auton hinta 90e

Lisenssi 26e
Seuran jäsenmaksu 25+e
Osallistumismaksu 15-20e
yht ~ 65-80e


Ei se muutama kymppi ole kynnys kuljettajalle, joka laittaa rahaa tuhansia euroja vuodessa, mutta sellaiselle se on joka haluaa osallistua eka kertaa kisoihin pienellä panostuksella.

(kirjotus   virheitä
 en jaksanut
 tarkistaa)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #8 : 01.10.08 - klo: 16.47 »
Hinnat alas  ja paljon järjestäjiä tulee lisää! Kuusankosken kilpailuviikonloppu maksaa kaikkiaan tollasen 1200-1500 euroa ja lisäksi paljon talkoo työtä. Lisäksi koko kilpailumateriaalin kehittäminen maksaa rahaa.
Meille se on maksanut kerhollemme 5 vuoden aikana n 20000 euroa (hyvät matot,kierroslaskenta, muut materiaalit, ulkoratojen hoito, telttavuokrat ym). Tuotto on tullu osana hyvänä palveluna kisoissa ja hyvillä puitteilla kisaajille. Eikö hyvästä palvelusta kannata maksaa!
Tulevan kilpailijayhdistyksen tulisi varmaan hoitaa muita tärkeämpiä asioita kun osaanottomaksun ale myyntiä.
Olen yksi joka olisi valmis liittymään jäseneksi. 

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #9 : 01.10.08 - klo: 17.09 »
Mun mielipiteet on vaan mun mielipiteitä, eivät korkeimpia totuuksia. Alemyyntikampanja ei ole asian pointti tässä kohtaa vaan se että asioista voisi oikeasti keskustella, eikä niin että yksi taho määrää ja muiden on pakko vaan olla hiljaa ja totella.

Kaikki maksaa joka vuosi enemmän ja enemmän, se on tiedossa, mutta jos nykyinen suuntaus jatkuu, ei 10vuoden päästä ole uusia junioriharrastajia enää tavallisista perheistä. Lähtöviivalla on silloin vain lääkäreiden ja johtajien poikia.

Se tuskin on hyvä asia kokonaisuuden kannalta. Se että duunariperheen poika ei voi käytännössä voittaa nykyään EM-kisoja, on hyväksyttävissä. Kokisin kuitenkin oikeudenmukaisena, että hänellä tulevaisuudessakin olisi mahdollisuus taistella junnumestaruudesta.

-A-
« Viimeksi muokattu: 04.10.08 - klo: 23.48 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuljettajayhdistykselle tarvetta??
« Vastaus #10 : 01.10.08 - klo: 17.11 »
..hyvillä puitteilla kisaajille. Eikö hyvästä palvelusta kannata maksaa!

Kypak on aina tarjonnut rahalle vastinetta 110%. Siitä kiitos.

-A-