Kirjoittaja Aihe: Li-Po ja NiMh -akkujen käyttö samassa luokassa  (Luettu 2256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Li-Po ja NiMh -akkujen käyttö samassa luokassa
« : 28.10.08 - klo: 13.05 »
Tämä ei sitten ole ehdottelua EFRAn suuntaan.  :roll:

Kun eri akkuvaihtoehdoista nyt puhutaan muutenkin, niin laitetaan tähän keskustelun laajennukseksi yksi käytössä oleva malli.

Kysymyksessä on USAssa ajettava Vintage Trans-Am luokka. Henki tässä tuntuu  samansuuntaiselta kuin meillä miniluokassa.

Lainaus
The class is based on slower, equal playing field competition with less traction, minimal aerodynamic aids and mostly reasonably priced carpet racing technology. The final objective is close, fair, wheel-to-wheel racing for all.

Tuli tuota linkin takana olevaa keskustelua lukiessani mieleen, että olisiko tässä jotain aineksia yli 18v. harrastelijahenkiseen aloittelijaluokkaan. Autot ovat nykyisiä turisteja, mutta akku+moottoriyhdistelmällä pidetään tehot sopivan alhaalla.

Korit ovat aitoja klassikoita, esim.:
    1970 Plymouth AAR 'Cuda
    1966 Ford Mustang GT
    1965 Ford Shelby GT-350
    1968 Chevrolet Camaro
Takaspoileri sallittu, mutta siipi ei.

Renkaat ovat esikuviin sopivat HPIn kuvioidut yksityyppirenkaat.

Moottorivaihtoehdot, jooista kuljettaja saa vapaasti valita haluamansa:

    * Option 1: 27-turn ROAR stock motor: No FDR limit, bearings are not allowed.
    * Option 2: 17.5 brushless: Motor timing advance is allowed. 12.5 mm rotor 
                diameter maximum (no "tuning" rotors are allowed).
    * Option 3: 21.5 brushless with 2C LiPo: Novak SS21.5 Pro brushless motor
                ONLY combined with any ROAR-approved hard-cased 2C 7.4v LiPo pack up
                to and including 5000 mAh capacity. All house track rules regarding
                LiPo usage apply. Final drive ratio is to not exceed 4,2. Motor
                timing advance is allowed.

Suggested gearing FDR recommendations:

    * 27t brushed/4-cell: 5.4 - 5.7 FDR
    * 17.5 brushless/4-cell: 3.5 - 3.7 FDR
    * 21.5 brushless/LiPo: 4.2 - 4.3 FDR

Tracks should not dictate which motor combination a racer should choose. All three motor/battery combos have been tested to compete evenly against one another in competition with great success. If any one power choice shows a definitive advantage at a certain track, it is up to the race management to even the racing out via suggested gearing changes.

Battery Specifications:

    * 4 cell NiCd or NiMh batteries, 4600 mAh limit (27t brushed or 17.5 brushless
        option ONLY)
    * 2 cell ROAR-approved LiPo hard cased, 5000 mAh limit (21.5 brushless motor
        option ONLY)

Linkki luokan sääntöihin ja keskusteluun
http://www.rctech.net/forum/electric-road/198728-u-s-vintage-trans-am-racing.html
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Li-Po ja NiMh -akkujen käyttö samassa luokassa
« Vastaus #1 : 28.10.08 - klo: 13.36 »
Moro
Tuo vaikuttaa hauskalta luokalta. Minä ilmoittaudun heti jos Jarkko alat viemään luokkaa eteenpäin.

Vanhoja turisti autoja kun saa halvemmalla kuin niitä minejä ja olis sitten vielä hieno kori. Onhan nuo turisti autot kumminkin paljon kestävämpiä kun ovat jo valmiiksi suunniteltu huomattavasti kovemmalle teholle.

Mäntälässä sivusta kuunnelleena ihmettelin että mineihin suunnitellaan harjatonta tekniikkaa mikä ei mielestäni ole ollenkaan järkevää. Kun jo nyt pahimmat kertoi laittaneensa 500€ miniin tänä vuonna huh huh.
Katselin muutenkin Mäntsälässä minin akku touhuja kun hauenlaukoja viritellään pötköakkun väliin että saadaan kaikki kennot purettua, niin luulen että LiPo on näidenkin käytössä turvallisempi.
Multi surfase on hanurista

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Li-Po ja NiMh -akkujen käyttö samassa luokassa
« Vastaus #2 : 28.10.08 - klo: 13.38 »
Eiköhän noita luokkia ole jo tässä maassa tarpeeksi harrastajamäärään nähden.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Li-Po ja NiMh -akkujen käyttö samassa luokassa
« Vastaus #3 : 28.10.08 - klo: 14.10 »
Mäntälässä sivusta kuunnelleena ihmettelin että mineihin suunnitellaan harjatonta tekniikkaa mikä ei mielestäni ole ollenkaan järkevää. Kun jo nyt pahimmat kertoi laittaneensa 500€ miniin tänä vuonna huh huh.
Katselin muutenkin Mäntsälässä minin akku touhuja kun hauenlaukoja viritellään pötköakkun väliin että saadaan kaikki kennot purettua, niin luulen että LiPo on näidenkin käytössä turvallisempi.

Menee nyt vähän sivuun aiheesta, mutta juuri idea oli hiilettömällä ja LiPolla saada tolkkua touhuun; yksi 45eur LiPo-akku kolmen NiMh paketin sijaan, hiiletön säädin ja moottori -yhdistelmä 90eur. Moottoreissa ei pitäisi pahemmin olla tehoeroja, joten ei tarvitse metsästää sitä nopeinta, eikä akkuja tarvitse purkaa kuin radalla ajamalla.
---

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Li-Po ja NiMh -akkujen käyttö samassa luokassa
« Vastaus #4 : 28.10.08 - klo: 17.31 »
Eiköhän noita luokkia ole jo tässä maassa tarpeeksi harrastajamäärään nähden.

SM-kisoissa luokkia on ihan riittävästi tällä hetkellä, siitä ei ole epäilystäkään. Osallistujia sen sijaan saisi olla enemmänkin.

SM-kisojen ulkopuolella ns. harrastaja-/harrastelijaluokkien määrää voitaisiin kasvattaa jos/kun harrastajakuntaa saataisiin kasvatettua.

Viime sisäkaudella vahvaan kasvuun lähteneet Mini-luokka sekä 1/18 sähkökrossi (ainakin pääkaupunkiseudulla) ovat hyviä esimerkkejä siitä kuinka kaikki eivät ole osallistumassa SM-luokkiin vaikka haluavatkin huvitella kisoissa. Näissä kummassakin pääsi helposti mukaan, vaikkei ajotaidot vielä olleetkaan huippuluokkaa ja kalustonkin suhteen vaatimukset olivat matalammat. Myös vauhti oli sopiva useimmille.

Myös kesän 1/8 kokoisten GT-luokka toi edellisten esimerkkien tavoin lisää mahdollisuuksia rentoon hauskanpitoon kisaamisen yhteydessä.

Rennommat harrastajaluokat ovat yksi tapa (lisää) saada kasvatettua tätä "suomalaista RC kakkua". Ja mitä isompi kakku sitä parempi kaikille, uskon minä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi