Kirjoittaja Aihe: M8 buggy säännöt ja rajoitukset  (Luettu 33515 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #60 : 05.06.09 - klo: 16.02 »
olen
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #61 : 05.06.09 - klo: 16.10 »
olen

Sinä jonka olen nähnyt puntaroivan paljonko tukivarsi on keventynyt dremelöinnin jälkeen...

No jos tosiaan olet jotain kevennyksiä tehnyt ilman että olet homman jälkeen puntarilla tulosta katsonut niin väitätkö että et ole takaraivossasi tiennyt kevennyksen olevan kuitenkin sitä tasoa että auto menee katsastuksesta kuitenkin läpi???

Älä ny tekeydy hölmömmäksi kuin oikeasti olet.
Kyllä me jokainen tiedetään että edes sinä et ole niin torsti että keventäisit autoasi vahingossa 100g alipainoiseksi.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #62 : 05.06.09 - klo: 16.15 »
renkaissa voi olla 100g heitto helposti.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #63 : 05.06.09 - klo: 16.46 »
Kyllä...
Niin voi olla.

Okei... vaihdat kesken kisaa autoosi eri renkaat... ne jotka nyt painavat sen 100g vähemmän...
Autosi todetaan katsastuksessa alipainoiseksi ja se hylätään...
VOI VOI... hylätty...
Eihän sillä ole tuon taivaallistakaan merkitystä tuliko hylky 120g vai 20g alipainoisesta autosta.
Hylätty mikä hylätty.
Ja kun tässä tilanteessa lähdet autoa sitten muuttamaan sallittuun rajaan, mutta haluat silti ajaa jääräpäisenä niillä samoilla kevyillä renkailla niin eihän sulla ole muuta vaihtoehtoa kuin lisätä autoon painoa niin kauan kun se menee punnituksessa läpi, olkoot se nyt edelleen sitten kuinka paljon tahansa.
Ethän sinä kuitenkaan tiedä mikä osa painaa minkäkin verran enemmän kuin se mikä autossa on kiinni, joten mitä ihmeen merkitystä sillä edelleenkään on kuinka paljon auto oli alipainonen???
Tai jos tiedät millä osilla saat autoosi lisäpainoa esim 50g niin sillonhan sinä olet tosiaan punninnut osat kotona ja olet kyllä hyvin tietoinen autosi painosta... Sillon olet myös varmasti punninnut auton kevyimmillä renkailla mitä sinulta löytyy, eli olet edelleenkin tietoinen auton painosta.

Jos taas meinaat että käyttäisit autossa irrallisia lisäpainoja jotta saat autosta sallitun painosen niin mikä ihmeen vaikeus sulla on mennä auton ja lisäpainojen kanssa puntarille... auto puntariin ja eiku heittelemään lisäpainoja auton kyytiin kunnes painoa on tarpeeks... takas varikolle ja kiinnittämään niitä puntteja.

Tai oletetaan nyt vielä että sulle ilmotetaan auton olevan tasan 50g alipainonen...
No heität autoon 10 kpl 5g lisäpuntteja...
No seuraavan erän jälkeen sun auto todetaan edelleen alipainoseks niin ei se ole siltikään katsastajan vika vaan sun vika kun et autoasi punninnu ennen erää.
Kuten jokainen kisoissa vähänkään aktiivisemmin käyvä tietää niin auton voi jokainen viedä puntariin ihan milloin vain.

Miten sä saat tän asian kuulostamaan niin vaikeelta???

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #64 : 05.06.09 - klo: 17.31 »
tajuutko että jos vaihdan renkaat ja menen punnitsemaan, haluan tietää että onko auto 5 vai 100g alle? sun on ihan turha vääntää tästä asiasta koska minä olen aina oikeassa.  :police:

TORSTI
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa gas4wd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #65 : 05.06.09 - klo: 17.38 »
vaikka asia ei mulle mitenkään kuulu mutta järkevämpää se on kyllä tietää paljonko sitä lisä painoa siihen autoon on laitettava ettei tarvia gramma kerrallaan painoja lisätä 100g alipainoinen =100 kertaa puntariin... eikä se vaa an lukeminen voi olla katsasta jalle niin ylivoimaisen vaikeaa etteikö osais lukea vaa an näytöstä esim 3211g

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #66 : 05.06.09 - klo: 20.31 »
tajuutko että jos vaihdan renkaat ja menen punnitsemaan, haluan tietää että onko auto 5 vai 100g alle? sun on ihan turha vääntää tästä asiasta koska minä olen aina oikeassa.  :police:

TORSTI

No oletko sä niin torsti että noin pahasti onnistut kämmäämään???
En usko.

Ja mikä siinä nyt oikeesti on niin vaikeeta vaan mennä vaa'alle lisäpainojen kanssa ja heittää kyytiin sen verran ku tarvii... ja sen jälkeen meet varikolle ja laitat ne halvatun puntit autoon kiinni.

Ja vielä kun tätä hommaa väännetään niin otetaanpas nyt huomioon että moni vaaka näytää kyllä miinusmerkkisenä alipainon myös...
Kaikki puntarit ei siis sano ERR kun vaaka menee miinukselle, eli ei siinäkään mielessä mikään ongelma välttämättä...
Sillonhan näkee heti tarkasti paljonko auto on alipainonen ja vieläpä niin helposti ettei tartte edes ite päässään laskea, kun vaaka näyttää esim -85

Vai pitääkö mun tämäkin asia rautakangesta vääntää...
Kas kun vaaka näyttää -85 niin tiedät että sun keventelyt on menny pahasti miinukselle ja laitat sen verran tavaraa kyytiin junou thänks gais.

Ja loppuun yhteenvetona...
Kuinka monella tämä alipainoisuus nyt ihan oikeesti olis ongelma????
Jos kauhavalla ainoastaan yksi auto oli karvan alle 3200g ja loput vähintäänkin karvan alle 3300g...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #67 : 05.06.09 - klo: 20.47 »
vaikka asia ei mulle mitenkään kuulu mutta järkevämpää se on kyllä tietää paljonko sitä lisä painoa siihen autoon on laitettava ettei tarvia gramma kerrallaan painoja lisätä 100g alipainoinen =100 kertaa puntariin... eikä se vaa an lukeminen voi olla katsasta jalle niin ylivoimaisen vaikeaa etteikö osais lukea vaa an näytöstä esim 3211g
Kuten edellä sanoin niin ota auto kainaloon, puntteja kourallinen taskuun ja mene puntariin.
Heitä auto vaakaan ja heittele lisäpainoja auton kyytiin niin kauan että auto on tarpeeksi painava.
Hoplaa... jopa huikeat yksi kerta puntarissa vaaditaan tähän toimenpiteeseen.

Ja kun tosiaan koko homma lähti tuosta Tuukan mainitsemasta asiasta että puntareissa on toleransseja miten tarkkoja ne onkaan tietyissä painoissa...
Esim oot nollannu puntarin...
Heität siihen kyytiin tarkasti duunatun puntin joka painaa 3200g... Puntari voi näyttää tässä vaiheessa ties vaikka 30g toleranssilla puoleen tai toiseen pieleen... tai ties minkä verran.

Jos siis halutaan saada varmasti tarkkaan juuri 3200g näyttävä halpisvaaka joita kaikki tähänmennessä kisossa nähdyt ovat olleet niin...
Ainoastaan laittamalla vaakaan tarkalleen 3200g painava paino ja nollaamalla vaaka, voidaan olla parhaimmillaan jopa grammalleen varmoja että vaaka näyttää tuon rajan oikein.
Eli jos vaaka näyttää 0 niin auto on juuri tarkalleen 3200g painava... Jos taas vaaka näyttää esim 182g niin voidaan vain olettaa tällä halpis sonta puntarilla että auto painaa 3382g...
Mutta kun jokainen vaaka on ties millä toleranssilla tehty niin todellinen paino ei välttämättä olekkaan tuo, mutta mitä väliä... auto meni läpi...

Ja taas jos vaaka näyttää painon miinusmerkkisenä esim -82g niin tiedetään että auto oli alipainonen... eli siis HYLÄTTY...
Mutta mitä tuokaan lukema ihan oikeasti hyödyttää... No tiedät laittaa autoosi 82g lisää painoa...
No menet ja laitat sen painomäärän tarkasti ja ihmettelet seuraavassa katsastuksessa että auto onkin edelleen alipainonen...
No kun tuo johtuu vaakojen heitosta!!!

ELI!!!!!!!!

Jos tosiaan halutaan keventää grammatarkasti autot lähelle painorajaa niin ainoa varmasti rehellinen tieto mitä halpis vaaka voi näyttää, on että menikö se läpi vai ei.
Jos meni läpi niin mitä sitten menikö se 2 vai 20g yli rajan???
p*skat se kenenkään sijoitukseen kuitenkaan vaikuttanu...
Jos taas meni alle niin se on hylky jokatapauksessa ja sillä selvä... oli sitten 2g tai jukoliste 200g

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #68 : 05.06.09 - klo: 21.11 »

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*

Ja loppuun yhteenvetona...
Kuinka monella tämä alipainoisuus nyt ihan oikeesti olis ongelma????
Jos kauhavalla ainoastaan yksi auto oli karvan alle 3200g ja loput vähintäänkin karvan alle 3300g...


Tästähän alkuperäinen kysymykseni poikisikin, eli kun ajaa tietynmerkkisille moottoreilla on fuilia runsaasti jäljellä 5min erän jälkeen.  :wink:
Puntari näytti 3240g ja tankista yli puolet jäljellä. Eli rajatapaus.

Jos ja kun katsastus ottaa huomioon jäljellä olevan fuilin painon (~130-0g) huomioon silmämääräisesti, ja tarkistaa tyhjällä tankilla kaikki vähänkin lähellä olevat tapaukset tyhjäämällä tai pyytämällä tyhjäämään tankin, pitäisi homma olla kunnossa.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #69 : 05.06.09 - klo: 21.36 »
Eikö tuo nyt ole yksinkertaista?

Jos joku käyttää niin vähän polttoainetta syövää konetta etä erän jälkeen on puoli tankkia soppaa niin käyttäkööt, kunhan auton paino sillä puolikkaalla tankilla on yli sallitun....

Ellei niin hylkäys, simppeliä häh?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #70 : 05.06.09 - klo: 21.43 »
Eikö tuo nyt ole yksinkertaista?

Jos joku käyttää niin vähän polttoainetta syövää konetta etä erän jälkeen on puoli tankkia soppaa niin käyttäkööt, kunhan auton paino sillä puolikkaalla tankilla on yli sallitun....

Ellei niin hylkäys, simppeliä häh?

Niinhän sitä luulis mutta kun se painoraja on 3200g tankki tyhjänä. Jos ja kun on sääntö niin pitää olla myös keinot ja selkeet sävelet miten sitä kontrolloidaan.

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #71 : 05.06.09 - klo: 21.47 »
Eli muistia kaivellen toi fuilitankki.  Oliko niin, että 1 ml=1gr. Eli 125 ml vetoinen tankki, niin löpöä olisi 125 g ?
Kemian/fysiikantuneista aikaa n. 30v. :grin:

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #72 : 05.06.09 - klo: 22.05 »
Eli muistia kaivellen toi fuilitankki.  Oliko niin, että 1 ml=1gr. Eli 125 ml vetoinen tankki, niin löpöä olisi 125 g ?
Kemian/fysiikantuneista aikaa n. 30v. :grin:


Kutakuinkin. Taitaa ominaispaino pyöriä siellä 1.1-1 paikkeilla.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #73 : 05.06.09 - klo: 22.09 »
Muistikuvan perusteella nippelitietoa, nitrometaani 0.87, metanoli 0.78 ja voiteluöljyt ominaisuuksista riippuen 0.75-1.1  Voi olla että muisti pätkii, siitä on niin kauan kun noiden kanssa pujattiin isojen autojen kanssa.

Nämä +20c lämpötilassa, siitä sitten pilkunviilaajat tekemään taulukkoa paljonko tankillinen missäkin lämpötilassa painaa...

Kylätason RC-kuski.

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #74 : 05.06.09 - klo: 22.14 »
joo menee viilamiseksi, mutta eikö siitä ollut alunperin myös kyse  :tongue:
Eli nitron ominaispaino on 1.13. Muut kuten mainitsit.

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #75 : 05.06.09 - klo: 22.45 »
Mitens tällaien ehdotus, eli erän jälkeeen autot puntariin ja painoraja (mikä tahansa ) niin alipainoinen hylkyyn?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #76 : 05.06.09 - klo: 23.40 »
No hei wouw mikä idea...

Okei sori että vähän leikin...

No kun näinhän sääntö menee.
Jos auto on alipainonen niin se on hylätty.
Hyvin yksinkertaista.
Ja tosiaan paino kuuluu mitata tankki tyhjänä.
Eli jos autossa on jonkinverran polttoainetta jäljellä ja se on alle rajan niin se on automaattisetsi hylätty... Jos taas tankissa on soppaa ja vaaka näyttää esim 3210g niin silloin tietenkin osaava katsastaja toteaa että tankki tyhjäksi ja uusi puntarointi.

Ei tää homma vaan oo oikeesti vaikeeta.
Sääntö kertoo tietyn painorajan tankki tyhjänä ja jos alle sen menee niin se on automaattisesti hylky... ei vaan sen vaikeempaa.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #77 : 05.06.09 - klo: 23.42 »
Oletteko muuten löytäneet EFRA:n buggy- säännöistä mainintaa nitropitoisuudesta! Minä en löytänyt, vaikka ko. määritelmä löytyy rataluokkien säännöistä. Onko kenttä vapaa vaikka 30% polttoaineen käytölle? Suomen säännöistä taitaa löytyä, mutta lienee vain vanhaa perua, ei ole huomattu poistaa, vai...
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #78 : 05.06.09 - klo: 23.54 »
No hei wouw mikä idea...

Okei sori että vähän leikin...

No kun näinhän sääntö menee.
Jos auto on alipainonen niin se on hylätty.
Hyvin yksinkertaista.
Ja tosiaan paino kuuluu mitata tankki tyhjänä.
Eli jos autossa on jonkinverran polttoainetta jäljellä ja se on alle rajan niin se on automaattisetsi hylätty... Jos taas tankissa on soppaa ja vaaka näyttää esim 3210g niin silloin tietenkin osaava katsastaja toteaa että tankki tyhjäksi ja uusi puntarointi.

Ei tää homma vaan oo oikeesti vaikeeta.
Sääntö kertoo tietyn painorajan tankki tyhjänä ja jos alle sen menee niin se on automaattisesti hylky... ei vaan sen vaikeempaa.
Ei, ei... ei leikitä ei.  Eli erän jälkeen auto puntariin.  Painoraja mikä nyt onkaan.  Alipainonen ja hylky.  Sillä selvä.
Eli pointti oli, että ERÄN jälkeen.......
Ps. pääsis puntarimiehet paljo helepommalla :laugh:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #79 : 06.06.09 - klo: 01.07 »
Nyt en kyllä ymmärrä yhtään mitä ajat takaa...
Ilmeisesti et tiedä katsastuksesta mitään.
Autothan kun viedään aina nimenomaan erän jälkeen katsastukseen.
Silloin auto PITÄÄ mennä katsastukseen ja jos ei mene niin tästäkin tulee hylkäys.

Mitähän ihmettä siis ajoit takaa tuollakin???

Poissa Hude

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #80 : 08.06.09 - klo: 22.02 »
Taidan kallistua sellaiselle kannalle, että ehdotan lajiryhmälle uutta rajaa sen jälkeen kun on käytettävissä 3200g metallinen kalibrointipunnus. Näen jo nimittäin seuraavan haasteen, joka on vaakojen kalibrointi. Olisin äärimmäisen onnellinen jos joku metallimies tuollaisen punnuksen tekisi.

Tälläinen syntyi työn tuoksinnassa ruostumattomasta teräksestä,kulkee mukanani seuraavaan kisaan joka on Salon SM-kisa,saat siellä tuon punnuksen,ilmoittele jos tarvitset sitä aikaisemmin.

Mugen MBX-6
NOVAROSSI Plus4 Futaba3PKS+2.4 FASST Tornado

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #81 : 29.06.09 - klo: 09.54 »
Kiitos Hude punnuksesta! Kokeilin Salon mittalaitetta sillä ja tulos oli 3212 g. Mielestäni se osoittaa tälläisen kalibrointipainon tarpeen.

MUTTA! Juttelin Matti Korvenmaan kanssa ja tulimme siihen lopputulokseen, että EI MUUTETA PAINORAJAA KESKEN KAUDEN! Ensi vuonna sellaisen ehdotuksen teen lajiryhmälle. Voisimme kuitenkin harjoitella jäljellä olevissa kisoissa painon mittaamista, jotta saadaan kirjattua painoraja+ mittaus fiksusti sääntöihin.

Poissa Hude

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #82 : 29.06.09 - klo: 22.58 »
Kyllä sitä kannattaa punnita muillakin vaaoilla....tuo duunin vaaka ainakin on ISO 9004 standardin piirissä eli kalibroidaan joka vuosi.

Ja tuo kokeilu salossa kertoo sitä että jokaisessa vaakassa voi olla 15g heittoja suuntaan jos toiseen.
Mugen MBX-6
NOVAROSSI Plus4 Futaba3PKS+2.4 FASST Tornado

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #83 : 30.06.09 - klo: 00.53 »
Toki eroja löytyy ja kisapaikalla harvemmin on kalibroitua vaakaa. Siksi tuo Huden tekemä "mötikkä" on varsin passeli olla olemassa. Mitä taas tulee tuohon painorajaan, niin tosiaan olen kovasti sitä mieltä että sääntöjä ei lähdetä muuttamaan puolivälissä kautta kun suuri joukko kuskeja on nykyisten sääntöjen puitteissa dremelöinyt autonsa tämän hetkisten sääntöjen mukaisiksi.

Ensi vuoden sarjasäännöissä varmasti painoraja on tuo 3200 mikäli EFRA:n suunnalta ei mitään muutoksia asiaan tule syksyn kokouksessa.

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #84 : 30.06.09 - klo: 09.04 »
Oletteko muuten löytäneet EFRA:n buggy- säännöistä mainintaa nitropitoisuudesta! Minä en löytänyt, vaikka ko. määritelmä löytyy rataluokkien säännöistä. Onko kenttä vapaa vaikka 30% polttoaineen käytölle? Suomen säännöistä taitaa löytyä, mutta lienee vain vanhaa perua, ei ole huomattu poistaa, vai...

B-EM:t ajettiin 30% nitroilla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #85 : 30.06.09 - klo: 13.00 »
Niin on mualimalla jo aikoja sitten ajettu 30% sopalla.
Tästähän väännettiin jo vuosia sitten että suomeenkin olis saatu sama sääntö, mutta ei... ei vain sillon käyny päinsä.
Nythän sen vois vihdoinkin ensikaudeksi muuttaa samaksi kuin nimenomaan virallisissa EFRA sääntöjen alaisissa kisoissakin...

Ei tarttis suomen aina tulla säännöissä monta vuotta perässä.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #86 : 30.06.09 - klo: 15.35 »
Ei varmaan mitään merkitystä mokomalla 5% -> mennään efran mukaan jatkossa, jos minusta se on kiinni. Oleellista on se, että kauppiaat ja valmistajat myisi vaan yhdenlaatuista soppaa esim koko Euroopassa, jotta hinta on kuluttajalla alhaisin mahdollinen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #87 : 30.06.09 - klo: 23.14 »
Juu ei tolla erolla ole käytännössä suurta merkitystä...
Totta.
Mutta kun maailmalla tuollaisella ajetaan ja esim kun ulkomaan kisoihin menee niin ei muuta saatavilla olekkaan.
Esim EM kisoihin tosiaan kun menee niin saatavilla on 30% soppaa...
Menee suomipoijjailla koneen säätelyks heti alkuunsa.
Ja kuten totesit tuosta hinnasta.
Voishan se jopa vaikuttaa hintaan hieman alentavasti... tiedähäntä.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #88 : 01.07.09 - klo: 09.36 »
30% nitro menee todennäköisesti läpi katsastuksessa (jos joku joskus sattuu mitttaamaan).
25% sääntö tuli aikoinaan 1/8 ratapolttiksiin, josta se sitten kopioitiin crossiin ja on nyt jostain syystä crossipuolelta poistettu EFRA:n säännöistä. Säännöstä ei löydy mainintaa edes polttoaineen laadusta, siis onko metanoli vai muu aine. Suomen säännöistä ei ole huomattu poistaa nitrorajoitusta.

Miksi 30% nitro menee 25% sääntöön?
Kun 25% sääntöä tehtiin, piti kehittää mittaussysteemi fuilille. Päädyttiin ominaispainomittaukseen. Tässä tuli ongelmaksi öljy: erilaisilla öljyillä on eri ominaispaino eli seoksen ominaispaino ei ole vakio. Tämän eliminoimiseksi sallittiin 4% toleranssi eli 29% nitro menee mittauksesta läpi kaikilla öljyillä ja 30% fuileista 99% läpäisee testin.
EFRA:n säännöstä ei tätä löydy, mutta näin on mittausvälineen paino määritelty ja varmaan jostain EFRA:n arkistosta löytyy dokumentit.
Tämä on Suomessakin käytännössä testattu: joskus 1998 - 2000 välillä fuileja mittailtiin katsastuksissa ja joidenkin jo silloin käyttämät 30% fuilit läpäisivät katsastuksen, tosin rajaa hipoen. Jos mielenkiintoa riittää niin mittalaitteen varmaan saa AKK:lta lainaksi testailua varten.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #89 : 01.07.09 - klo: 14.41 »
Sitä enemmän nitro rosentteja sitä enemmän auto sutii ja sitä nopeammin auto kiertää rataa  :lol: Näin luullaan joo, mutta miten sitten jos verrataan vaikkapas 16 rosenttiin, ajoaikaa on rosenteissa todella paljon enemmän mutta onko näin :huh: renkaita vissiin kuluu vähemmän :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂