Kirjoittaja Aihe: TP-10 Sarjasäännöt 2009  (Luettu 3027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
TP-10 Sarjasäännöt 2009
« : 04.03.09 - klo: 13.28 »
Terve,
aikomuksenani olisi päivittää TP-10 luokan sarjasäännöt vuodelle 2009.
Suuria muutoksia on Efrassa tapahtunut ja merkittävin on ajoajan muutos. Suomen tilanteesta ei ole vielä päätetty, joten ajattelin kysyä teiltä mitä mieltä itse olette alkuerien ajoajasta, 5 vai 7min?

Moni luokkaa ajava ajaa myös kv kisoja ja heille olisi tärkeää 7 min erät, koska silloin kaikki on niin erilaista kuin 5 min erässä. Mutta toisaalta ennestään jo kova mekaanikkopula ei ainakaan helpota yhtään, kun tankkaus olisi pakollinen.

Kertokaa toki oma mielipiteenne tänne, niin saan paremman käsityksen mitä itse kuljettajat ja mekaanikot haluavat.

Muut parannusehdotukset ovat toki myös tervetulleita.

T: Pekka Koivula 
Team XRay

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2009
« Vastaus #1 : 04.03.09 - klo: 13.42 »
Tämän mekaanikon kanta perustuu varsin lyhyeeseen TP-10 kokemukseen, mutta kannatan 7 min ajoaikaa ja välitankkausta alkueriin. Muutoksen taustalla oleva tavoite on oikeansuuntainen.

Jos mekaanikon saaminen alkuerään uhkaa nousta pullonkaulaksi, niin enpä uskoisi, että on mikään ongelma samalle mekaanikolle tankata erän aikana toinenkin auto. Jos oman auton kanssa tulee radalla ongelmia, niin se erä on menetetty jokatapauksessa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2009
« Vastaus #2 : 04.03.09 - klo: 16.07 »
Kannatan 7 minuutin eriä pakollisella tankkauksella.
 Sännöissä pitää sitten määrittää mitenkä "tankkaus" pitää suorittaa jos ei tankkaa eli pitääkö vain ajaa varikon läpi vai pitääkö mekaanikon nostaa auto varikkosuoralta ja laittaa se se takaisin. Mielestäni auto pitää nostaa varikolta jo turvallisuuden takia ettei kukaan aja täysillä varikon läpi.

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2009
« Vastaus #3 : 04.03.09 - klo: 18.04 »
 Kannatan seitsemän minuutin alkueriä ja EFRA sääntöjen mukaan, elikkä suoritettava tankkaus varikkokäynnin aikana.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2009
« Vastaus #4 : 05.03.09 - klo: 16.37 »
Mutta toisaalta ennestään jo kova mekaanikkopula ei ainakaan helpota yhtään, kun tankkaus olisi pakollinen.

Jos mennään EFRAn systeemiin, muuttuu luokka selkeästi PROmaisempaan suuntaan ja säilyy samanlaisena kansainvälisen meiningin kanssa. Samalla toiset hyötyvät tästä muutoksesta selkeästi enemmän kuin toiset, mikä on mielestäni se huono puoli tässä muutoksessa.

Jos jatketaan 5 minuutin erillä, on harrastajan helpompi harrastaa, mutta PRO-jampat eivät saa juurikaan hyötyä Suomessa treenaamisesta, kun Suomen kisoja varten pitää olla kokonaan eri kalusto ja eri säädöt, kuin sitten EM-kisoihin. Samalla kasvaa vauhdillinen ero sähköautoihin vielä suuremmaksi, vaikkei sen nyt pitäisi mitään vaikuttaakkaan, mutta kuitenkin.

Yksi hyvä kompromissi saattaisi olla 4 (tai jopa 3!!)minuutin alkuerät ja vaikka sitten yksi alkueräkierros enemmän. Näin saataisiin peleihin voimaa lisää, mutta edelleen paremmuus olisi kiinni vain ajamisesta, eikä tankkaajasta..

Itse en aio ajaa TP-10 luokkaa tänävuonna, mutta avasinpa suuni kuitenkin.

-A-

ps. Mikäli alkueriin tulee välitankkaus, pitää myös kisojen järjestäjien/radan ylläpitäjien parantaa tankkausjärjestelyitä hässäkän/onnettomuusriskin/pahanmielen ja tappeluiden välttämiseksi. Kaikki tulevat sisään samalla kierroksella ja jokaisella on OIKEASTI KIIRE!!!

Eli varikolle pitää saada vähintään maalatut ruudut (1tankkaaja per ruutu) ja jokaisen tankkaajan paikka on vain ja ainoastaan oman kuljettajan kohdalla (niin ja siis sama karsinointi pitää olla myös ylhäällä). Lisäksi sääntöihin lisäys siitä että myös alkuerissä kuljettajat valitsevat paikkansa korokkeella voimassaolevan sarjatilanteen mukaisessa järjestyksessä.
   

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2009
« Vastaus #5 : 05.03.09 - klo: 20.23 »
Kannatan 7 minuutin erää ja EFRAn sääntöjä noudattaen, joko pakollisella tankkauksella tai ilman. Luokka eroaa edukseen muista luokista. Hyvää treeniä rookie -kuskeille ja mekaanikoille. Yleisölle tulee lisää nähtävää.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa oldfart

  • TamUA
    • Profiili
    • http://www.oldfartsracing.org
Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2009
« Vastaus #6 : 10.03.09 - klo: 21.09 »
Ehdottomasti 7 min alkuerät. Tulee polttisalkueriin ensimmäisen kerran 25 vuoteen vipinää ja uutta meininkiä.
Toinen olennainen juttu on se että ne kuljettajat jotka ajavat kansainvälisissä kilpailuissa, pystyvät suomen kisat hyödyntämään kisat harjoittelu mielessä.
Olennaista on myös se että tankkaus tasoittaa kaluston eroja. Tehoja voi ottaa koneista vähän enemmän irti kun ei tarvitse huolehtia polttoaineen riittävyydestä.

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2009
« Vastaus #7 : 13.03.09 - klo: 17.37 »
Terve,
olen saanut nyt noin 15 henkilön kommentit ajoajasta. kv huiput eivät ole kommentoineet mitään, mutta heidän mielipiteen kyllä tiedän ja aavistan.

Vain yksi henkilö on ollut 5 min kannalla ja joitakin näistä kahdesta vaihtoehdosta poikkeavaakin on tullut, mutta ylivoimainen enemmistö on siis 7 min alkuerän kannalla.

Tämä kaikki väliaikatietona.

T: Pekka K.
Team XRay

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2009
« Vastaus #8 : 28.04.09 - klo: 18.42 »
Ovat ilmestyneet sarjasäännöt AKK:n sivuille.

Eli kysyisin tarkennusta alkueräkäytäntöön, että onko se tankkaus nyt pakollinen vai ei kun sarjasäännöissä en siitä löytänyt mainintaa nopealla vilkaisulla?

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2009
« Vastaus #9 : 28.04.09 - klo: 18.45 »
Itse itselleni vastaten. Kun tarkasti luin niin löytyihän sieltä että varikkokäynti ja tankkaus pakollinen.