Radio-ohjattavien M-8 polttiskrossiautojen vuoden 2013 SM-sarjan säännöt1. M-8 SM-osakilpailut vuonna 2013 1. osa 11.5.
Kauhavan UATurku
2. osa 6.-7.7. Salon UA
3. osa 1.-4.8.Vantaa PKSRCA ry (myös PM)
4. osa 17-18. 8. Jyväskylä, RCCJkl
2. Ajettava luokka M-8 (polttiskrossi 1/8)Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2013:n, EFRA:n sääntöjen (
www.efra.ws) ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ja EFRA:n tekniset säännöt ovat määräävät. Osanottomaksu on 30 €.
3. Ilmoittautuminen ja harjoittelu ennen kilpailua ko radallaOsakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy kilpailupäivää edeltävän viikon torstaina klo 18.00 AKK:n KITI järjestelmään. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla on kilpailupäivänä kilpailukutsussa mainittuna aikana. Radiolaitteiden laillisuus tulee tarkastaa ilmoittautumisen yhteydessä.
Osakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa
www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.
Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa:
-kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite
-lisenssinumero
-vähintään 2 lähettimen kiinteää taajuutta tai 2,4 GHz:n taajuusaluetta. Kiinteät taajuuden ilmoittaneet eivät voi olla varmoja että taajuuskaista on vain heidän käytettävissä, joten kilpailija ottaa itse riskin niiden käyttämisestä. Nousufinaaleissa paremmin sijoittuneella on etusija samalla kiinteällä taajuusalueella. 27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet: 26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,225 MHz. 40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista 40,660 – 40,790 MHz.
-henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä
Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.
Kilpailukutsussa on oltava maininta miten rata on auki harjoittelulle ennen kilpailua.
4. KilpailuformaattiKilpailun järjestäjä jakaa kuljettajat alkueriin viimeisimmän SM-pistetilanteen mukaan. Poikkeukset tähän on sallittuja kiteiden tai muiden perusteltujen syiden takia. Ohjattu harjoittelu on alkueräkokoonpanossa, vähintään 2 kpl, aamulla esim. 8.00 - 10.00. Tarkka aika on mainittu kilpailukutsussa.
- viimeinen harjoituserä on pakollinen. Pakollisessa eräharjoituksessa on kilpailijan vähintään oltava ajokorokkeella lähetin päällä. Ajaminen ei ole pakollista.
- 5 minuutin alkueriä on 2- 4 kpl. Ennen alkuerää on 3 minuutin lämmittelyajo.
- alkueristä jaetaan pisteitä. Erävoittaja saa 0 pistettä, muut sijoituksen mukaisen pistemäärän paitsi hylätyt sekä tuloksettomat saavat kaikki kisaan osallistujien lkm +1 pistettä.
- 1/2, 2/3 tai 2/4 parhaan alkuerän pisteet huomioidaan. Vähiten pisteitä saanut voittaa alkuerät, tasapisteissä järjestys määräytyy paremmalla ajosuoritteella.
- alkuerätulosten mukaan jaotellaan nousufinaaleihin.
- nousufinaalit, kaksihaarainen puu, kaikki pääsevät nousufinaaleihin. Parittomat autot laitetaan A-haaraan ja parilliset B-haaraan. Esimerkki 12 auton kaaviosta:
A-haara B-haara
½ 1,3,5,7,9,11,13,15 2,4,6,8,10,12,14,16
¼ 17,19,21,23,25,27,29,31 18,20,22,24,26,28,30,32
1/8 33,35,37,39,41,43,45,47 34,36,38,40,42,44,46,48
1/16 49,51,53,55,57,59,61,63 50,52,54,56,58,60,62,64
1/16 65,67,69,71 66,68,70,72
Nousufinaalien kesto on 20 min (jos osallistujia on paljon tai sääolot ovat huonot voi nousufinaalit lyhentää 15 tai 10 minuuttiin).
- nousufinaaleista nousee 4 (3 jos ajetaan 10 kuljettajalla) parasta aina seuraavaan omaan nousufinaalihaaraan, paitsi semifinaaleista kummastakin 6 (5) finaaliin. Finaalin (10 - 12 autoa) kesto on 45 minuuttia. Finaalin lähtöjärjestys määräytyy semifinaalien kokonaistuloksen perusteella.
- Alimmaisten nousufinaalien A- ja B-haara voidaan haluttaessa yhdistää, jos siihen yhteenlaskettu ajajamäärä jää alle maksimi ajajamäärän. Nousupaikat jaetaan siten, että nousufinaalin voittaja menee A-haaraan, toiseksi sijoittunut B-haaraan, kolmas A-haaraan, jne… Yhdistetystä finaalista nousee kaksinkertainen määrä normaaliin nousufinaaliin verrattuna eli joko 6 tai 8 kuljettajaa.
4.1. LähetystapaAlkueriin lentävä lähtö:
- kuulutetaan 3 min, jolloin erä saa lähteä lämmittelemään.
- kuulutetaan 1 min ja sen jälkeen 30 sek ja 10 sek.
- kuulutetaan “aika käy”, jolloin kello käynnistyy jokaiselle autolle, kun kukin ylittää lähtölinjan ensimmäisen kerran. Lämmittelyn aikana oikaisu paremman lähtöpaikan saamiseksi on kielletty! Ennen lähtöviivaa ei saa pysähtyä odottamaan lähtömerkkiä samoin kuin ns. lenkin tekeminen ennen lähtömerkkiä.
Finaalilähetys tapahtuu lipulla, lähtövaloilla tai äänimerkillä. Finaalien lähetystapa:
- Lähtö radan reunasta tuloksen mukaisessa järjestyksessä tyyliin “Le Mans”
- 3 minuutin mittainen lämmittelyajo kuulutetaan avatuksi.
- kuulutetaan 1 minuutti. Tällöin autolla ei saa aloittaa uutta kierrosta.
- kuulutetaan ”lippu ylhäällä 30s lähtöön, autot lähtöpaikoilleen”. Teknistä kymppiä ei enää myönnetä tämän kuulutuksen jälkeen.
- kuulutetaan ”15s lähtöön, lähtö lähettäjällä, jolla lippu vaakatasossa. Autoja ei saa viedä enää lähtöpaikalle vaan on lähdettävä varikolta muiden perään.
- lähettäjä laskee lipun maahan, lähtökäsky äänimerkillä tai lähtövaloilla (lippu jää edelleen maahan) tai nostamalla lippu ylös.
4.3. Parc FermeEnsimmäisen semifinaalin autot jätetään suljettuun parkkiin ajon jälkeen. Autot saa takaisin kun jälkimmäinen semifinaali on ajanut ja siitä nousseiden autot katsastettu.
4.4. NostaminenJokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Nostajalla pitää olla päällään umpinaiset kengät sekä kisajärjestäjän toimittama huomioliivi. Kilpailijan sijaisena voi toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 16 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.
Alkuerissä sekä pakollisessa eräharjoituksessa: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nostopaikka on oman alkuerälistan mukaan.
Nousufinaalit: suoraan semifinaaleihin selviytyneet kuljettajat nostavat alimmat nousufinaalit (A ja B). Jatkosta pudonneet kuljettajat nostavat seuraavan tason molempien haarojen finaalit. Esim. 1/16A finaalista pudonneet nostavat 1/8A ja 1/8B finaalit ja 1/8B finaalista pudonneet nostavat 1/4A ja 1/4B finaalit. Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, käytetään kilpailun johdon määräämiä / vapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (esim. finaali) omalla henkilökunnallaan. Kilpailun järjestäjä laatii kirjallisen nostosuunnitelman.
4.5. Tekninen kymppiSemi- ja A-finaaleissa saa kuljettaja ottaa teknisen kymmenen minuutin kestävän korjaustauon. Sen ottaja lähtee liikkeelle joukon viimeisenä oletetusta tai merkitystä paikasta nro 11 tai 13. Tekninen kymppi on otettava ennen ” lippu ylhäällä 30s lähtöön, autot lähtöpaikoilleen” ilmoitusta. Teknisiä kymppejä saa ottaa vain yksi kuljettaja kutakin finaalia kohden. Korjaustauon mittaus lähtee ilmoitushetkestä liikkeelle. Uusittu finaalin startti alkaa uudella 3 minuutin lämmitysajalla. Ilmoitettu uusi lähtöaika tarkoittaa lämmitysajon alkuhetkeä. Kaikki saavat korjata autoja teknisen kympin aikana, mutta vain korjaustauon ottaneen auto saa ajaa radalla.
4.6. RataLähtöpaikkojen tasavälinen etäisyys on vähintään 3 metriä ja enintään 4 metriä. Lähtöpaikat on merkitty selkeästi, jotta mekaanikot näkevät jo varikolta missä oma lähtöpaikka sijaitsee!
Nostopaikat on numeroitu. Ne paikat, jossa halutaan nostajan olevan istuallaan, järjestäjä huolehtii istumapaikasta. Nostopaikat pitää järjestää siten, että nostajan turvallisuus ei vaarannu
5. Katsastus Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus on kaksi henkilöä). Kilpailijalla on oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää. Vapaaehtoinen katsastus ei siirrä erän aloitushetkeä. Erien jälkeen autoja aina otetaan katsastukseen joko kaikki tai osa pistokoeluontoisesti. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjen mukaiset. Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siipijänne, äänenvaimennus, polttonestesäiliön tilavuus. Mikäli kilpailijan auto on sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista. Autojen teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä, mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista.
Oleellisimmat auton tekniset säännöt:
- pituus max 730 mm
- leveys max 310 mm. Leveyden mittaus suoritetaan asettamalla auto mittalaatikkoon, jossa on tasainen alusta. Laatikon sisäleveys on 310 mm ja reunojen korkeus 120 mm. Auton tulee liikkua vapaasti kaikilla jousituksen asennoilla kääntyvät pyörät suoraan asennettuna laatikon sisällä.
- akseliväli 270-330 mm
- korkeus 250 mm jousitus pohjaan painettuna (poislukien antenni)
- paino min 2wd 2500 g, 4wd 3200 g tankki tyhjänä mitattuna yhdellä transponderilla varustettuna.
Punnitusta varten autosta ajon aikana tippuneet osat saa laittaa autoon takaisin paitsi ns. lisäpainon. Ajon jälkeen ennen punnitusta autoon ei saa lisätä mitään siihen kuulumatonta. Ajossa rikkoutuneen renkaan saa korvata muiden renkaiden painokeskiarvon mukaisella oletuspainolla. Tankki tyhjennetään paineputkella puhaltaen syöttöletku moottorin puolelta irrotettuna. Kuljettajalla on oikeus mittauttaa esim. auton paino ennen ajosuoritetta, mutta ei viivästyttää lähtöä mittauksen suorittamiseksi. Punnitus suoritetaan järjestäjien vaa’alla. Vaa’an taaraus suoritetaan luokkayhteyshenkilön toimittamalla vertailupainolla.
- renkaan halkaisija 109 – 120 mm
- renkaan leveys max 47 mm
- renkaissa ei saa käyttää mitään ns. pitoaineita parantamaan renkaan ominaisuuksia. Renkaiden pesussa saa käyttää yleisessä hygieniassa käytettyjä pesuaineita.
- takaspoileri leveys max 217 mm
Siiven leveys max 85 mm
- polttonestesäiliön ja syöttävän letkuston yhteistilavuus max 125 ml
- maksimi polttoaineen nitropitoisuus on 25%
- iskutilavuus max 3,5 cm3
- pakoäänenvaimentimen tulee olla EFRA-luokiteltu voimassa olevan taikka edellisen EFRA-listan mukaisesti, taikka sallittu EFRA:n toimesta erillisellä lisäyksellä
- LiPo ja Life tyyppisten akkujen latauksessa ulkotiloissa suositellaan käytettäväksi suojapussia. Sisätiloissa se on pakollinen.
6.TuloslaskentaKilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (Suositus kaksi avustavaa henkilöä). Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen ja toisaalta on oltava myös lainattavia transpondereita. Kilpailun tulokset on toimitettava välittömästi AKK:lle Ralf Pettersonille osoitteeseen ralf.petterson@autourheilu.fi.
7. TuomarointisuosituksetSääntökirjan kertoman lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) missä tahansa tilanteessa (harjoitus yms.), liputus pois erästä!
2. Tilan antaminen: Kuulutetaan numero, jonka tulee antaa tilaa. Mikäli hitaampi ei anna tilaa on rangaistuksena Stop And Go. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan Stop and Go. Kilpailun johto kirjaa myös “hiostustilanteen” ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälle ajajalle Stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.
3. Kilpailun johtaja/tuomarit valvoo kärkikuljettajien sekä muiden nopeampien etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
4. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään!
5. Radalle palaava ei saa häiritä radalla ajavia. Häirinnästä stop and go – rangaistus.
6. Ajajakorokkeella ei saa häiritä muiden ajosuoritusta toistuvilla ja äänekkäillä äänillä. Sopimaton kielenkäyttö itseään tai muita kohtaan tuomitaan esimerkiksi näin: huomautus, stop and go ja ulosliputuksella.
7. Alipainoisen auton viimeisin ajosuorite hylätään.
Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomaristonkokouksessa!
8. Palkinnot Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan 6-10 parasta, lisäksi palkitaan alkuerien nopein (TQ). Kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.
9. SarjapisteetSarjassa ajetaan 4 osakilpailua. Sarjan loppupisteisiin lasketaan kunkin kilpailijan 3:en parhaan osakilpailun pisteet.
Kussakin osakilpailussa jaetaan sarjapisteitä, mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa.
Jokaisessa osakilpailussa jaetaan pisteitä seuraavasti:
Sij. Pisteet Sij. Pisteet Sij. Pisteet Sij. Pisteet Sij. Pisteet
1 100 11 54 21 34 31 18 41 8
2 90 12 52 22 32 32 17 42 7
3 82 13 50 23 30 33 16 43 6
4 76 14 48 24 28 34 15 44 5
5 72 15 46 25 26 35 14 45 4
6 69 16 44 26 24 36 13 46 3
7 66 17 42 27 22 37 12 47 2
8 63 18 40 28 21 38 11 48 1
9 60 19 38 29 20 39 10 49 1
10 57 20 36 30 19 40 9 50 1, jne
Taulukko 1. Pisteet osakilpailusta
Kilpailun järjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset luokan yhteyshenkilölle sekä tallentaa tulokset Kitiin.
Osakilpailun tulokset ja pisteet sekä sarjan pistetilanne julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa
www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.
10. ErikoisfinaaliSemifinaalien jälkeen, ennen A-finaalia, on kilpailun järjestäjillä mahdollisuus ajattaa ylimääräinen esim. 20 minuutin mittainen finaali, jonka teema- ja kuljettajavalinta on järjestäjien päätettävissä. Kilpailijalla on oltava voimassa oleva lisenssi.
Erikoisfinaalin ajaminen ei saa häiritä varsinaista SM-kilpailua. Se ei saa siirtää A-finaalin aloitusta, kuluttaa kohtuuttomasti rataa, aiheuttaa pakollisia kustannuksia eikä kenelläkään varsinaiseen kilpailuun osallistujalla ole pakkoa siihen osallistua. A-finaaliin päässyt kuljettaja ei saa osallistua erikoisfinaaliin kuljettajana.
Erikoisfinaali ajamisesta pitää ilmoittaa kilpailukutsussa. Finaaliin ilmoittaudutaan järjestäjien haluamalla tavalla. Finaaliin osallistuneiden palkitseminen on järjestäjän päätettävissä.
Erikoisfinaalin tarkoitus on esimerkiksi antaa ajoaikaa nuorille tai varttuneemmille kuljettajille, mutta teemana voi olla myös muu asia. Esimerkiksi yhdistetty juniori- ja seniorifinaali, jossa on parhaimmat kuusi alle 16 vuotiasta ja kuusi yli 40 vuotiasta on valittu alkuerän tulosten perusteella.
11. Luokan yhteyshenkilöLuokan yhteyshenkilönä toimii:
Jukka Häkämies
Puhelin: 0400-582128
Email: jukka.l.j.hakamies@gmail.com