Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - m.e.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 27
151
Jep, 4/7 lasketaan, jolloin saadaan mahdollisimman moni osallistumaan, jotkut sen ensimmäisen kerran "valtakunnalliseen kerhokisaan".

Stock-luokka ajetaan myös kauden aikana, jos ilmoittautuneita on vähintään 6 kpl / kisa. Säännöt ensimmäisenä vuonna melko vapaat, 17,5 -lankainen moottori ja nollaennakkosäädin. Tikkurilan kutsussa on jo S2-10 -luokka mukana.

152
Traxxas / Vs: TRAXXAS MAAHANTUOJA???
« : 07.10.13 - klo: 19.02 »
Niin, Minicars on tuo tukkuri, joka toimittaa Traxxasit mm. RCM:lle, Sabelle, Kärkkäiselle jne.

153
Traxxas / Vs: TRAXXAS MAAHANTUOJA???
« : 07.10.13 - klo: 17.32 »
Traxxasilla on Suomessa monta maahantuojaa / jälleenmyyjää. Traxxasit tulevat pääasiassa Pohjois-Euroopan tukkurin kautta, ja sitä löytyy hyvin eri puolilta Suomea.

154
Onko sinulla toista akkua, jolla voit testata asian? Eli onko akku / akut varmasti kunnossa..

155
Sähköautot / Vs: Asso rupes nyhtää
« : 02.10.13 - klo: 20.47 »
Kuulostaa radiohäiriöltä. Tarkastapa ensin, että kaikki liitokset on kunnossa ja sitten, että antennit ovat kunnossa niin lähettimessä kuin vastaanottimessakin.

156
Aivan, tuossa Cirtixin manuaali:

http://www.speedpassion.net/uploadfiles/downloads/201052894542Cirtix_ESC_User_Manual_May27th2010.pdf

Taitaa olla mahdollista vain ohjelmointikortilla tai PC:llä.

157
Saat ohjelmoitua sen ilman kapulaa. Tuossa manuaali ja sieltä sivu 14 (11. Program Stock Club Race ESC).

http://www.speedpassion.net/uploadfiles/downloads/201264144248SP_Reventon_PC_Manual_Jun01st2012.pdf

158
Ilmeisesti asetuksissa on valittuna LiPo-katkaisu, jolloin NiMH-akun jännite putoaa liian alas parilla kiihdytyksellä. Ota tuo katkaisu pois asetuksista, niin pitäisi säätimen toimia kunnolla.

159
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV / SV2 / SVR
« : 19.09.13 - klo: 07.12 »
Tuosta löytyy saviratasetuppi, josta voi lähteä liikkeelle:

http://www.racing-cars.com/images/Technical_Info/Schumacher/Current%20Cars/Cougar%20KR/Set%20Up%20Sheets/KR_clay_A_setup.pdf

Pinjonin koko ehkä hieman tuota pienempi, kun pienemmällä radalla ajetaan. Ehkä joku 20-22t haarukasta voisi löytyä hyvä välitys.

Tuohon menee kaikki akkutyypit; stick, saddle ja shorty. Normikokoinen servo mahtuu myös autoon.

160
Kisakaudelle 2013 - 2014 lähdetään seuraavilla numeroilla:


M2-10
   
1   Salmela Karri
2   Haatanen Joona
3   Orhanen Samppa
4   Jäppinen Lari
5   Siltanen Jarno
6   Halonen Jarno
7   Tolonen Riku
8   Linnanen Hannes
9   Eklund Marko
10   Salmela Sami
11   Luopajärvi Jussi
12   Salmén Henry
13   Lampinen Mikko
14   Halme Jarmo
15   Koivula Pekka
16   Valtonen Heikki
17   Viik Sami
18   Silpola Touko
19   Itävuori Jari
20   Hoffman Petri
21   Luopajärvi Mikko
22   Mäki Oskari
23   Jakorinne Asmo
24   Jäntti Petteri
25   Simonen Miro
26   Rinne Jussi
27   Virta Henri
28   Huhmarsalo Jaakko
29   Suontausta Heikki
30   Eskelinen Matti
31   Vilenius Jere
32   Hyvärinen Jarkko
33   Akkanen Riku
34   Hattunen Juho
35   Mikama Marko
36   Valander Joel
37   Mykkänen Niklas
38   Silvennoinen Antti
39   Heinonen Ari
40   Quagraine Joseph
41   Haapasalo Tommi
42   Hovi Jani
43   Laitinen Mikko
44   Pohjola Petteri
45   Huhta Sami
46   Räsänen Matti
47   Latvala Jani
48   Alho Tommi
49   Meriläinen Tauno
50   Bäckman Niko
51   Rahikainen Miikka
52   Kanerva Henry
53   Alho Marcus
54   Mairue Tomi
55   Säilä Jaakko
56   Peltomaa Harri
57   Jylhänkangas Pauli
58   Matilainen Oskari
59   Gabrielsson Jarno
60   Mäkinen Jani
61   Kiiski Janne
62   Ovaskainen Jukka
63   Sarantila Emil
64   Toivonen Axel
65   Hyttinen Topias
66   Peltoniemi Jarno
67   Ahonen Atte
68   Hyttinen Antti
69   Partinen Petteri
70   Tetri Marko
71   Kallonen Harri
72   Sandberg Felix
73   Rönnqvist Risto
74   Pynnönen Pasi
75   Pesonen Eetu
76   Vuorenmaa Niko
77   Sipilä Jami
78   Saarela Oskari
79   Valli Harri
80   Salenius Janne
81   Uotila Toni
82   Ruuskanen Jukka
83   Helistölä Mikko
84   Langenoja Petteri
85   Niemelä Petri
86   Vesterinen Teemu
87   Andersson Henrik
88   Lindholm Jesse
89   Ström Petri
90   Luodemäki Sami
91   Huttunen Antti
92   Uotila Timo
93   Viira Einar
94   Naulapää Heikki
95   Kullas Madis
96   Aalto Ville
97   Mastosalo Timo
98   Lyyski Joonas
99   Otsavaara Tuomo
100   Antikainen Eino
101   Huhtamäki Timo
102   Yli Vesa
103   Kaukovirta Aki
104   Gabrielsson Jamiel
105   Savolainen Teppo
106   Josefsson Niki
107   Ljungqvist Johan
108   Ljungqvist Albin
109   Suvanto Juha
110   Jolkkonen Ari-Pekka
111  Mykkänen Jori
112  Ullakko Ilmari
113   Uotila Vesa
114   Turunen Miska
115   Juvonen Toni
116   Kostilainen Teo
117   Tuomainen Petri
118   Niemelä Petri
119   Aromaa Juha
120   Mikama Marko

M4-10
   
1   Honkanen Markku
2   Aspinen Janne
3   Rajaniemi Juho
4   Holmberg Niklas
5   Heinonen Ari
6   Salmén Henry
7   Hovi Jani
8   Hattunen Juho
9   Luopajärvi Jussi
10   Linnanen Hannes
11   Mäki Oskari
12   Hyvärinen Joonas
13   Valli Harri
14   Kutvonen Viljami
15   Johansson Toni
16   Laurinkoski Antti
17   Rahikainen Miikka
18   Jäntti Petteri
19   Virta Henri
20   Jakorinne Asmo
21   Hyvärinen Jarkko
22   Mykkänen Jori
23   Halonen Jarno
24   Silvennoinen Antti
25   Jäppinen Lari
26   Halme Jarmo
27   Viik Sami
28   Mattila Reijo
29   Salmela Karri
30   Huhta Sami
31   Eklund Valtteri
32   Ruotsalainen Ilpo
33   Luodemäki Sami
34   Poutiainen August
35   Hakonen Tomi
36   Mikama Marko
37   Heinonen Arto
38   Quagraine Joseph
39   Vireä Matti
40   Salmela Sami
41   Uotila Vesa
42   Husu Jose
43   Kyykkä Ari-Pekka
44   Koivula Pekka
45   Ahonen Eetu
46   Thusberg Tom
47   Eskelinen Matti
48   Vuorinen Ismo
49   Suomalainen Matti
50   Ylikorpi Pete
51   Jylhänkangas Pauli
52   Hyppönen Ville
53   Ahonen Tero
54   Itävuori Jari
55   Ilvessalo Lasse
56   Sampo Tommi
57   Jolkkonen Ari-Pekka
58   Holm Turo
59   Säilä Jaakko
60   Westen Tomi
61   Viitanen Olli
62   Sandberg Felix
63   Josefsson Niki
64   Söderlund Max
65   Kiiski Janne
66   Kallonen Harri
67   Viitanen Jarno
68   Niiva Mika
69   Niemenmaa Jani
70   Kujala Teemu
71   Vuorenmaa Niko
72   Ristimäki Jasperi
73   Turtiainen Antti
74   Rantala Timo
75   Saarela Oskari
76   Hotti Jari
77   Rinteelä Pasi
78   Mairue Tomi
79   Tolonen Riku
80   Huhmarsalo Jaakko
81   Langenoja Ilari
82   Salonen Jukka
83   Rauman Ville
84   Lampinen Mikko
85   Vesterinen Teemu
86   Eklund Marko
87   Orhanen Samppa
88   Mört Max
89   Valtonen Heikki
90   Ström Petri
91   Aromaa Juha
92   Jörg Miikael Tiit
93   Peltomaa Harri
94   Naulapää Heikki
95   Hirvonen Kai
96   Aalto Ville
97   Niskanen Tero
98   Lyyski Joonas
99   Lehtinen Ville
100   Valtanen Janne
101   Vääräsmäki Jukka
102   Määttä Jukka
103   Honkonen Mika
104   Yli Vesa
105   Mäkinen Jani
106   Luopajärvi Mikko
107 Kettunen Mika
108 Siltanen Jarno
109 Toivonen Jari
110 Rinne Jussi
111 Suontausta Heikki
112 Ullakko Ilmari   
113 Elomaa Jere
114 Peltoniemi Jarno
115 Vieno Eeli
116 Helistölä Mikko

S2-10

101   Otsavaara Tuomo
102   Josefsson Niki
103   Öhman Dan
104   Hämäläinen Ossi
105   Lemberg Kim
106   Lemberg Joona
107   Niemelä Aksu
108   Häkämies Jukka
109   Lampela Mika
110   Hellström Jerry
111   Korhonen Toni
112   Niemenmaa Jani
113   Uotila Vesa
114   Ylkänen Tomi
115   Latvio Toni
116   Känkänen Janne
117   Tuomainen Petri
118   Lehtinen Ville
119   Mykkänen Jori
...


Uudet kuskit sijoitetaan tuohon perään. Eli jos aiot ajaa WJ-sarjaa ensi kaudella, niin voit ilmoittautua allekirjoittaneelle jo ennakkoon YV:llä. S2-10 ajetaan myös tulevalla kaudella, joten siihenkin otetaan ennakkoilmoittautumisia vastaan.

161
Moro.

Ensimmäisen kisan osalta kaikki kunnossa tuon ajankohdan suhteen, joten ei muuta kuin koneistoa pyörimään. Parin kisan kanssa vielä hiotaan päivämääriä, joten siksi kalenteri ei ole vielä täällä. Näidenkin pitäisi selvitä pikapuolin.

Matti / WJ

162
Yleinen keskustelu / Vs: Renkaat
« : 06.09.13 - klo: 15.18 »
Tarkastapa, olisiko kyseessä kuitenkin 2.8 tuuman vanteet. Tuohon kokoon löytyy renkaita monilta vamistajilta, mm. Traxxasilta ja ProLinelta:

http://www.rcm.fi/1186-00-proline-sand-paw-2-8-traxxas-style-bead-sand-truck-tires.html

http://www.rcm.fi/traxxas-2-8-anaconda-tire-w-foam-2-jato-tra5578.html

Leveys kannattaa kuitenkin tarkastaa, jotta menevät mukavasti vanteille.

163
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 04.09.13 - klo: 19.24 »
Tuossa ainakin sellainen latausjohto, jolla saa yhden ulostulon "tuplattua" kahdelle akulle.

164
Kyllä menevät suoraan.

165
Kilpailijoiden kanava / WJ pistetilanne
« : 28.08.13 - klo: 07.15 »
Päivitetyt WJ pisteet ja säännöt löytyvät liitteenä.

166
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 20.08.13 - klo: 09.24 »
Juuri näin. Samanlaisia linjauksia kuin muissakin luokissa jos ja kun stanu otetaan mukaan.

167
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 20.08.13 - klo: 06.06 »
Tuossa ollaan aloitettu WJ-kauden suunnittelu ja siinä yhtenä mahdollisuutena voisi olla ajaa S2-10 luokkaa. Jos luokkaan saataisiin autoja n. 6-10 kpl, niin silloin se ei pitkittäisi päivää juurikaan. Jos taas kuskeja on vain esim. 2-4 kpl, niin silloin heille pitäisi järjestää oma erä ja omat finaalit, joka todennäköisesti venyttäisi kisapäivää.

Mutta, mutta; nyt pitäisi pohtia, kenelle se luokkaa tosiaan on tarkoitettu ja mitä sillä haetaan? Osa sanoo, että nuoria ja uusia harrastajia. Noh, heille helpointa olisi tietty lähteä RTR-paketilla kisaamaan, joten säännöt pitäisi laatia niin, että mahdollisimman kevyellä investoinnilla (RTR-moottori ja säädin ok) pääsisi mukaan. Lähinnä WJ-sarjassakin tulee mieleen eri paikkakunnilla olevat junnukuskit, jotka haluavat tulla ensimmäiseen "isoon" kisaan mukaan jo olemassa olevalla kalustolla. Ja jos halutaan junioreita mukaan, niin pitäisikö olla ikäraja, jotta aikuiset miehet eivät tule viemään tikkareita stanuluokan kuskeilta?

Jos taas halutaan kaikenikäiset harrastajat mukaan, niin tuleeko stanuun vanhoja kettuja, joka taas vie tilanteeseen, jolloin uusilla junnuilla ei ole mahdollisuuksia kärkipään sijoituksiin. Ja toisaalta pitääkö tuoreella harrastajalla olla heti mahdollisuus ajaa A-finaalissa vai ei? Ja jos pitäisi, niin ovatko tasoerot / vauhtierot silloin luokan sisällä liian suuria?

MikkoL heitti tuohon privaatissa keskustelussa kaluston hankkimiseen hyvän pointin; uusille kisailijoille sallittaisiin vapaa säädin (RTR-säädin), jolloin moottorin hankinta tai lainaaminen olisi käytännössä ainoa uusi kustannuserä.

Yhtenä vaihtoehtona aikataulun puolesta voisi olla ajattaa S2-luokkaa vähemmillä erillä (esim. -1 alkuerä ja -1 finaali verratuna pääluokkiin). Osallistumismaksu voisi myös olla heillä siten kevyempi, kun lähtöjäkin on hieman vähemmän. Toisaalta heidän juuri pitäisi päästä ajamaa mahdollisimman paljon kisaeriä päivän aikana, jotta he tottuisivat kisarytmiin. Kumpi parempi?

168
Tee kalibrointi säätimelle ja sen jälkeen määrittele oikea akkutyyppi (NiMH tai LiPo). Tuosta suomenkieliset ohjeet:

http://www.rcm.fi/trxesc

169
Schumacher / Vs: Schumacher cat 2000 ec
« : 08.07.13 - klo: 21.24 »
Tuosta osakoodit osille ja niillä metsästämään:

http://www.retromodelisme.com/manuels_pages/66/cat-2000-ec-schumacher.html

170
Yleinen keskustelu / Vs: RC hankintaa / valintaa
« : 08.07.13 - klo: 10.13 »
Harjallisen Slashin heikoin paikka on moottori (Traxxasin Titan 12T), jonka käyttöikää on vaikea etukäteen arvioida. Joskus se kestää vain muutamia akullisia, joskus jopa satoja vetoja. Sisäänajo, moottorin suojaaminen kiviltä ja järkevät välitykset auttavat toki tuossa kestossa. Harjattomassa paketissa ei tätä ongelmaa ole.

Muita "heikkoja" paikkoja autossa ei montaakaan ole. Törmäyksissä auton pitää antaa jostain periksi, näin myös kisa-autot suunnitellaan. Tällaisia sulakkeita Slashissa ovat seuraavat palat, jotka on hyvä pitää harrastajan pakissa:

Casterpalat 3632
Ohjauspalat 3736
Takahubit 3752
Vetoakselien osat

171
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.07.13 - klo: 19.43 »
NiMH-akut eivät ole harrastuskäytössä kovinkaan tarkkoja tuosta. Parhaan tehon saat akuista, jos purat ne ensin ja sitten lataat alusta loppuun saakka. Mutta voit myös laittaa ne nyt laturiin ja ladata ne täyteen. Ihan hyvin ne silloinkin toimivat.

Pitkäaikaista säilytystä varten NiMH-akkuihin kannattaa ladata 20-30% kapasiteetista ja jos ne ovat yli kk käyttämättä, niin välillä lisätä latausta niihin, jotta ne eivät pääse tyhjentymään. Se voi hajottaa akun.

172
Varmastikin paljon kisoissa pyörivät kuskit tietävät, keneltä minkäkin merkin varaosat milloinkin löytyvät. Tuoreemmille harrastajille tuo ei välttämättä ole itsestään selvää. Kuten muut jo viestittelivät, niin HF:n ja EuroRC:n osalta varaosia on ollut saatavilla, samoin RCM:n tuoteet / Asson varaosat ovat olleet SC-sarjassa mukana Simosen Miron matkassa.

Kovin laajaa myymälää kisapaikoille ei useinkaan ole järkevää toimittaa, kun suurin osa kuskeista tekee "täsmätilauksen" jo ennen kisoja, jolloin tuotteet toimitetaan asiakkaalle suoraan kisapaikalle. Perusvaraosat kuitenkin on aina mukana yllättävien tilanteiden varalta, rohkeasti vain kyselemään kisapaikalla.

173
Schumacher / Vs: Schumacher Cat SX / SX2 / SX3 / K1
« : 17.06.13 - klo: 06.51 »
Hihnojen ei tarvitse olla kovinkaan kireällä. Ne kestävät oikeastaan parhaiten, kun sormella painettaessa hihnan saa kevyesti muutaman millin painettua alaspäin. Jos ne ovat liian kireällä, niin silloin voimansiirto kangistuu hieman ja huonolla tuurilla hihnapyörän ja hihnan väliin jäävä kivi saataa katkaista hihnan.

Kun hihnat ovat  sopivan löysällä (kiihdyttäessä se ei saa hyppiä), niin hinnat kestävät todella pitkään. Ne eivät veny lainkaan, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Jaruttaessa hyppimistä tapahtuu helpommin, koska silloin hihna ei ole samalla tavalla tuettu kuin kiihdytyssuunnassa. Mutta tuo pieni hyppiminen ei tosiaankaan kuluta hihnaa juurikaan.

Jarru kannattaa myös säätää niin, että pyörät eivät räpsähdä lukkoon saakka heti, se ei ole myöskään nopein  tapaa edetä radalla. Säätimen tai radion säädöistä jarruun n. 50-75%, riippuen käytettävästä säätimestä / softasta.

174
Nyt on MM-kisojen lämmittelyt ajettu, suomalaisia ei ollut vielä tuolla mukana. Virallisiin MM-kisoihin onkin sitten edustusta myös "meillä".

Videoita kisoista löytyy ainakin tuolta, ihan vauhdikas rata kyseessä:
2wd A1 Pre-Worlds @ Silver Dollar R/C Raceway

http://www.youtube.com/results?search_query=2013+pre+worlds+a+main+hobbies

Kanadan Ty Tessmann kävi lainakalustolla näyttämässä muille, kuinka ajetaan. Mm. nelkkuvoiton hän nappasi "vanhalla" Asson B44.1:llä, kun tehtaan pojat ajoivat B44.2:lla. Kannattaa lukaista tuo artikkeli kaverin puuhista:

http://www.amainhobbies.com/team/2013/06/all-tessmann-pre-worlds/

175
Team Associated / Vs: Team Associated SC10 4x4
« : 07.06.13 - klo: 08.30 »
Nuo "jäävärit" eivät vain ole yhtä peittäviä kuin normaalit värit. Eli tuo melkein vaatii kaveriksi jonkun tavallisen värin, kuten valkoisen, hopan tai mustan, jolla suihkaisee lopuksi.

176
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.06.13 - klo: 21.26 »


Tuollainen laatikko, kun löytyy kaupasta, niin sinne sen voi palauttaa. Useimmistä RC-kaupoista ja tavarataloista pitäisi tuollainen löytyä, siis niistä firmoista, jotka ylipäänsä akkuja myyvät.

Akuista kannattaa teipata navat kunnolla, ettei pääse vahinkoja tapahtumaan.

Tässä vielä linkki juttuun akkujen palauttamisesta:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288398206641.html

177
Schumacher / Vs: Schumacher Cat SX / SX2 / SX3 / K1
« : 03.06.13 - klo: 18.22 »
Varaosista pakissa kannattaa pitää ehkä seuraavat palikat:

Spur gear U4163 / U4185
Tukivarret taakse U4166 / U4184
Tukivarret eteen U3407 / U3597
Tukivarsien kiinnikepalat U4182
Hihnat U4186 ja U4187
Ja ehkä männän varret U3321 / U3322

Hihnat kestävät todella hyvin kulutusta, mutta jos sopivan kokoinen kivi pääsee väliin, niin sitä varten kannattaa pitää ne pakissa.

178
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 31.05.13 - klo: 20.06 »
Asson B4.1 Worldsia taitaa saada 229€:lla, siinä on kaikki tarvittavat optio-osat mukana... =)

180
Taitaa Assoihin kuitenkin löytyä aika hyvin varaosia ihan Suomesta:

http://www.rcm.fi/varaosat/team-associated-varaosat.html

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 27