167
« : 20.08.13 - klo: 06.06 »
Tuossa ollaan aloitettu WJ-kauden suunnittelu ja siinä yhtenä mahdollisuutena voisi olla ajaa S2-10 luokkaa. Jos luokkaan saataisiin autoja n. 6-10 kpl, niin silloin se ei pitkittäisi päivää juurikaan. Jos taas kuskeja on vain esim. 2-4 kpl, niin silloin heille pitäisi järjestää oma erä ja omat finaalit, joka todennäköisesti venyttäisi kisapäivää.
Mutta, mutta; nyt pitäisi pohtia, kenelle se luokkaa tosiaan on tarkoitettu ja mitä sillä haetaan? Osa sanoo, että nuoria ja uusia harrastajia. Noh, heille helpointa olisi tietty lähteä RTR-paketilla kisaamaan, joten säännöt pitäisi laatia niin, että mahdollisimman kevyellä investoinnilla (RTR-moottori ja säädin ok) pääsisi mukaan. Lähinnä WJ-sarjassakin tulee mieleen eri paikkakunnilla olevat junnukuskit, jotka haluavat tulla ensimmäiseen "isoon" kisaan mukaan jo olemassa olevalla kalustolla. Ja jos halutaan junioreita mukaan, niin pitäisikö olla ikäraja, jotta aikuiset miehet eivät tule viemään tikkareita stanuluokan kuskeilta?
Jos taas halutaan kaikenikäiset harrastajat mukaan, niin tuleeko stanuun vanhoja kettuja, joka taas vie tilanteeseen, jolloin uusilla junnuilla ei ole mahdollisuuksia kärkipään sijoituksiin. Ja toisaalta pitääkö tuoreella harrastajalla olla heti mahdollisuus ajaa A-finaalissa vai ei? Ja jos pitäisi, niin ovatko tasoerot / vauhtierot silloin luokan sisällä liian suuria?
MikkoL heitti tuohon privaatissa keskustelussa kaluston hankkimiseen hyvän pointin; uusille kisailijoille sallittaisiin vapaa säädin (RTR-säädin), jolloin moottorin hankinta tai lainaaminen olisi käytännössä ainoa uusi kustannuserä.
Yhtenä vaihtoehtona aikataulun puolesta voisi olla ajattaa S2-luokkaa vähemmillä erillä (esim. -1 alkuerä ja -1 finaali verratuna pääluokkiin). Osallistumismaksu voisi myös olla heillä siten kevyempi, kun lähtöjäkin on hieman vähemmän. Toisaalta heidän juuri pitäisi päästä ajamaa mahdollisimman paljon kisaeriä päivän aikana, jotta he tottuisivat kisarytmiin. Kumpi parempi?