Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tomppa82

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 74
151
Turng Trackstar 120A turbo-noparin pistin eilis-iltana tilaukseen Hobbykingin Hollannin varastolta. Ihan vaan mielenkiinnosta, kun oli niin sikahalpa verrattuna oikeastaan mihin tahansa kotimaan kaupoissa vastaantulleista vaihtoehdoista. Katsotaan onko siitä mihinkään.

152
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteet
« : 24.10.14 - klo: 22.32 »
FLYSKY
FS-GT3B Pattereilla
FS-GT3C Akulla

Kumpi? Onko muuta eroa kuin toinen pattereilla, toinen akulla?
Patteri mallista luinkin jo paljon, sitä on kehuttu.
Mites tota 3 kanavaa käytetään radiossa, näyttäis olevan jonkulainen 3CH nappi?

Piti vähän googlettaa, mutta jos käsitin oikein, niin GT3-C:n mukana tulee kahvaan kahdet eri kokoiset "pehmusteet", pieni- ja isokätisille sopivat. B-version mukana ei tule. Ja sitten C toimii ihan hyvin jopa 1S-liPon jännitteillä, kun taas B-versio vaatii modaamattomana 3S-Lipon jännitteet ja modattunakin ilmeisesti 2S-LiPo on aikalailla minimi. Siis se B-mallin modaaminen akulla toimivaksihan ei oo sen kummempi homma, kuin: paristokotelo veks ja johtoihin (akkukotelolle tulevat + ja -) sopiva liitin... Jaa, niin tietenki alijännivaroitinsummerin* johdot poikki, jos 2S-LiPoa haluaa käyttää ilman jatkuvaa piipitystä..

*paremman sanan puutteessa...

153
Yleinen keskustelu / Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« : 20.10.14 - klo: 22.04 »
Ite en ole harjatonta mottia suojannut mitenkään,mutta noparin ja motin liittimet kylläkin kutistesukalla ja corrosin x aineella. Toimii. Servon olen avannut ja suihkuttanut tuon corrosin x litkun sisuksiin.toimii.

CorrosinX vai CorrosionX? Ensin mainittua ainakaan google ei tuntenut...

154
En jaksa koko aiheta selata, eli:

Kuinkas paljon näissä näissa on yhteistä osaa? Eli kuinka helppoa on käytännössä tehdä esim. monsterista truggy, buggy tai SC?

155
Nykyiset TV-mainokset tyyllin:

HEI jätkät HEI meidän HEI pitää HEI säästää HEI firman HEI kuluissa HEI. HEI ja HEI nyt HEI mä HEI kerron HEI miten HEI. HEI Mäkkäristä HEI saa HEI nettiyhteyden HEI kaupan HEI päälle HEI...

GGGGGGRRRRRR....

156
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 03.10.14 - klo: 22.32 »
Viina.

157
Toyota.....  :angry:

 :roll:  :shocked: Mikäs siinä nyt niin huonoa on?

158
Eihän 7.0v ole 2S-LiPolle kuin just hieman alle nimellisen. Ihan hyvin voi puottaa 3.2V/ per kenno, eli 6.4V koko akulla.

Jos tehoja jo puotettu ja vieläkin tuntuu olevan liikaa, niin tokihan miedompaa settiäkin voi laittaa...

159
Tehoja voi säätää pienemmälle, eli esimerkiksi 50% tehosta käytössä. Eli välttämättä pelkän ylitehon vuoksi ei tarvi alkaa vaihtamaan pienempitehoista settiä. Noparin säädöistä se hoituu, minä vaan en osaa sitä neuvoa. Aihetta on kuitenkin täällä foorumilla ihan varmasti käsitelty aiemminkin.

Ja sitä cut-offia todennäköisesti voit säätää pienemmälle. IMHO 3.2V on vielä ihan turvallinen 2S-akulla ja 3.0V:akin, kunhan kennojen balanssia vaan muistaa tarkkailla. Ettei vaan mittaa, että tyhjäksi ajetussa akun kokonaisjännite on se 6.0V, koska silloin esimerkiksi toinen kenno voi olla hyvinkin 2.7V ja toinen 3.3V, vaan mittaa, että kumpikin kenno on edes suurinpiirtein sen 3.0V...

160
Ritke: Tottakai isommat akut kestää pidempään. Kannattaa tietenkin muistaa, ettei LiPot anna ekalla käyttökerralla ihan täyttä kapasiteettia ja kulutukseenkin vaikuttaa hyvin paljon ajotapa ja rata. Kiihdytys vie aina enemmän akkua, kuin tasakaasulla ajo. Tietenkään hieman vajaa akkukapasiteetti ei selitä akkujen liian nopeaa tyhjenemistä, eikä kyllä useat kiihdytyksetkään. Missään vaan en tosin huomannu, että olisit maininnu niiden kavereidesi käyttämien akkujen kapasiteettejä. Tottakai esim. 10000mAh-akku tarjoaa pidemmän ajo-ajan, kuin 1x3300mAh+1x3700mAh-akut. Onhan siinä kuitenkin kapasiteettiakin jo lähestulkoon sen 3300:sen verran enemmän. Parhaat tavat lisätä ajo-aikaa onkin hommata useampi isompikapasiteettinen akku.

Eli jos kavereillasi on vaikkapa 10000mAh-akut käytössä, niin en olisi huolissani. Jos taas kaverisi ajelevat vaikkapa 6000mAh tai pienemmillä akuilla, niin olisin huolissani. Jos käytössä on näytöllinen LiPo-laturi, niin siitähän näkee näytöltä suora paljonko akut ottaa virtaa vastaan. Ennen latausta kuitenkin on ihan järkevää purkaa akut esim. 3V:n kennojännitteeseen (eli 2S-akulla 6.0V koko akku). Onnistuu ihan älylaturilla.

Yksi selitys voi olla myös esim. noparin korkealla oleva cut-off-jännite. Jos vielä on oikeen kireä kone, joka imaisee suuria virtoja, niin akun kyykkääminen (esim. kiihdytyksen alussa) voi tiputtaa jännitteen helpostikkin alle cut-offin.

163
Joku naapureista vissiin luulee asuvansa yksin tässä kerrostalossa. Hirveä bassonjytke joka ainoa kerta kun se kuuntelee musiikkia. Ja joo, arvatkaas kertaalleen mitä se just parhaillaan tekee... Noh eihän tuo kello nyt oo kun vasta n.22.20, mutta tuskin ihan heti lopettaa, kun just n.15 minuuttia sitten kuullosti pistävän musiikit soimaan..

164
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 26.08.14 - klo: 18.03 »
...ja lataavat yleensä myös hieman isommalla virralla tarvittaessa ( 5A vs. tuon linkitetyn 4A ) - että kannattanee investoida semmoiseen, ei Suomessakaan maksa töpseliin liitettävänä helppona mallina kuin jonkun viitisenkymppiä.. )

Paitsi kun sitä lataustehoa oikeasti aletaan hakemaan, esim. vaikkapa pitäisi saada useampikennoisia (yli 11.1V, eli enemmän kuin 3 kennoa) akkujakin sillä 5A:n virralla ladattua.

Jos vaikkapa 5A/ 50W max lataustehot, niin 2S (7.4V) akut kyllä latautuu 5A virralla, latausteho aika tarkkaan 50W silloin. Mutta jos ko. lataukseen laitetaan vaikkapa edes 3S-akku (11.1V), niin 50W:n latausteho saavutetaan jo pikkuisen vajaan 4A:n virralla. Ja kun lataustehoa ei ole enempää tarjolla laturista, niin eipä se enää lataakkaan kuin sillä himpun vajaalla 4A:lla. Ei, vaikka kuin laturin tiedoissa lukisi maksimilatausvirraksi se 5A. Jos 3S-akkua haluttaisiin ladata 5A:n virralla, laturin pitäisi antaa n. 63W:n latausteho, eli käytännössä taitaa tarkoittaa n. 80W:n laturia, 60W nyt kuitenkin vähintään.. Ja mitä enemmän kennoja (Lue:voltteja) akussa, niin sitä enemmän vaaditaan tehoa samaan latausvirtaan. Esim. 5A lataus 6S-akulle (22.2V) tarkoittaa n. 126W:n lataustehoa, 50W:n laturilla latausvirtaa saataisiin hieman alle 2A.

Niin noh sinähän tämän varmasti tiesitkin, mutta kysyjä, jolle vastasit, taas todennäköisesti ei tiennyt...

toki 50W:iakin on parempi, kuin "villen" linkittämän Orionin 35W, 35W:n latausteho kun ei enää esim. 3S-akulla riitä kuin n. 2.8A:n virtoihin. Jaa, niin mutta eipä sillä isompia voi sitten tosin lataillakkaan...
Toki

165
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 15.08.14 - klo: 18.51 »
Kannattaisi ennen koneen ostoa selvittää noparin rajoitukset, ettei sitten tarvi olla heti ostamassa uutta noparia, kun uusi kone olikin liian kireä vanhalle...

Ja jos kovin paljon nykyistä kireämpi kone, niin voi vaatia nykyistä miedompaa (pienempi ja pienempi nousu suhteessa kokoon) potkuriakin...

166
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 11.08.14 - klo: 22.05 »
Miten voin mitata jokaisen lipo kennon jännitteen erikseen?

Eikös tuo onnistu yksinkertaisimmillaan ihan perus-yleismittarilla. Musta mittausjohto akun pääliittimen miinukseen ja sitten yksitellen punaisen johdon kärjellä balanceriliittimien johdoista mitaten. Voin toki olla väärässäkin. Ei oo tähän hätään ylkkyä käden ulottuvilla, jolla pystyisin asian varmistaan. Netistä en jaksa nyt varmistusta hakea.

167
Vapaa keskustelu / Vs: tyhmin/typerin tekemäsi asia!
« : 11.08.14 - klo: 08.40 »
Olen tehnyt varmast hyvinki monta tyhmää asiaa elämässäni, mutta en minä aio silti niitä täällä kertoa.

168
Vapaa keskustelu / Vs: vitsipalsta!!!
« : 02.08.14 - klo: 21.45 »
Mistä tietää juoneensa liikaa?
Viina loppuu...

169
Vapaa keskustelu / Vs: Mitä Juot Nyt
« : 02.08.14 - klo: 19.00 »
Greippi-jaffa + vodka...

170
Tuonne huutonettiin on sitten joku "kotiin24" kauppa laittanut omat tuotteensa myyntiin niin ettei jaksa enään selata koko rc myynti palstaa...

Joo, vissiin koko varasto myynnissä, ainakin ilmoitusten määrästä päätellen.

171
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 24.07.14 - klo: 02.59 »
Jaa, niin sulla siis NiMh-akut käytössä? Jotenki oletin kyseessä olevan LiPot. Noh eipä sillä, ei niitä Ni**-akkujakaan nyt kovin järjettömillä virroilla kannata latailla. Mahtaisivatkohan nekään edes kestää 10C latausta? Hatara muistikuva, että rajansa näidenkin kestämisessä, joskaan toki eivät yhtä herkkiä kuin LiPot. Huolettomampia kuitenkin jokatapauksessa siinä suhteessa latailla vaikka 2C tai jopa vähän vaikka isommillakin virroilla kuin LiPot.

Noh kuitenki kaikkein järkevin mielestäni akkutyypistä riippumatta, kun ei kovin mahdottoman suuria virtoja sinne yritä tuupata sisään, siis suhteessa akun kapasateettiin. Edit2: poistettu ajatushärön takia kirjoitettua...

Edit: A-P:n sivut näköjään puhuu max 4A latausvirroista NiMh-tyyppisille akkuille, joka jo 1200mAh-kennoilla on aika kaukana 10C:n (12A:n) latausvirroista, pikkuisen reippaat 3C vain. Ja isoimmilla NiMh-kennoillahan se 4A on jopa alle 1C. http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html
Noh joo, sivusto on toki jo suhteellisen iäkäs, mutta akkukehittely RC-puolella on nykyään pikemminki LiPo-tyyppisiin akkuihin keskittynyttä ollut jo vuosia, Ni**-rintamalla tuskin sen sijaan on kovin paljoa edistystä tapahtunut.

172
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 23.07.14 - klo: 10.56 »
Ainakin hobbykingin sivuilla nanotech näyttää 10C, muut 2-5C.

Kyllähän ne toki sen 10C:n latauksenkin voi kestää, mutta ei se akkujen käyttöiän kannalta ole järkevää. Eikä edes se 2C. Kaikkein paras kun tyytyy, ainakin pääasiassa niihin 1C latausvirtoihin, ja voihan sitä hieman suuremmillakin toki silloin tällöin latailla esim. jos oikein kiire...

173
Sen minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa... IP bänni ois kyl melko paikallaan

Eipä ne IP-bännitkään tehoa jos muuttuva IP. Ainakin joillakin palveluntarjoajilla joskus ollu muuttuvia IP:itä.

174
Joskus poliisien toiminta tuppaa vähän v...ttaan esim. vaikkapa
http://www.savonsanomat.fi/savo/poliisipartio-jatti-loukkaantuneen-koiran-tien-poskeen/1853335

Tiedän toki myös mm. sellaisia tapauksisa, että varastetuksi ilmoitetun auton löytymisestä on jätetty ilmoittamatta ja sitten automurron jälkeen ei oo viitsitty edes sen vertaa tapausta tutkia, että ois sormenjälkiä viitsitty etsiä...

175
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 15.07.14 - klo: 23.47 »
Kotimaan markkinat voi toki olla vähän huonot hakea moisia ominaisuuksia tarjolla olevista edullisemman pään laitteista...  :wink:  Ei se silti meinaa, etteikö niitä ominaisuuksia voisi saada alle 40€ ostamalla jonkun muun laturin. Pitää vaan uskaltaa tilata se jostain muualta..

176
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 15.07.14 - klo: 22.22 »
Latausjännitettä? Siis latausvirtaa varmaan kuitenki tarkoitit ja säätöaluekkin mielluummin 0.1-5.0A, eikä 0.1-5V... Ja deltapeakin säätö nyt taitaa löytyä melkolailla jokaisesta nykyajan Nicd-/ NiMh-latauksen osaavasta.. ;)

177
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/toholammilla-jalleen-nuorten-jarkyttava-kuolonkolari/3523446
Mistä näitä Toholammilla sikiää?
Toivottavasti oppi kaveri kaahaamaan ja muutenkin ajaan moottoripyörällä kerrasta.

179
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 14.07.14 - klo: 18.38 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=30032
Pitääkö tohon laturiin olla erikseen virtalähde? Minkähän lainen piuha tuossa on Että käykö Suomen pistorasioihin? Joskus kuulut että noi kiinan laturit ei passaa.

11-15VDC, eli tarvii 11-15v tasavirtaa. Joka käytännössä siis tarkoittaa, että tarvitaan 11-15V:a tasavirtaa antava virtalähde tai vaikkapa 12V:n akku. Verkkovirtaan (suomessa 230V/50hz vaihtovirta) jos menee yhdistään, niin todennäköisesti aika nopeasti karkaa toimintasavut.

En käsittänyt tuota: Minkälainen piuha? Mutta jos siis meinasit, että käykö siltään verkkovirralle, niin EI käy, ei missään maailman kolkassa. Eikä siinä silloin auta, vaikka se itse johto ois kuin erikoinen ja liittimiltään muuten kuin sopiva tahanasa. Virtalähteissä taas voi olla joko valinta 230V (mm. eurooppa) / 110V (mm. USA) verkkovirralle, jolloin se on ns. universaalimalli ja toimii käytännössä missäpäin maailmaa tahansa tai sitten erilliset mallit 110V:n ja "230V:n" järjestelmiin. Ainakin HK:n Hongkongin/ kiinan varastolta tilatessa kannattaakin olla tarkkana, ettei mee 110V:n jännitteelle tarkoitettua virtalähdettä tilaan. "220V:n"versiossa ja universaalimalleissa taas ainakin saa mukana sen maan pistorasioihin yhteensopivan johdon, josta tilaus suoritetaan. Eli esim. jos tänne Suomeen tilaat, niin saat mukana Suomen pistorasioihin käyvän johdon.

180
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 14.07.14 - klo: 10.16 »
Mulla sama radio, ja hajosi myös antenni. Uusi vastari maksoi n.16,- eli ei todellakaan kallis ja tota samaa radiota ja vastaria myydääm monelle eri merkille brändättynä eli hyvin pitäisi löytyä vastari.

Ja esim. Hobbykingiltä saa samaa vastaria Hobbyking-tarroilla kolme (3) n.17€:lla (siis toimituksineen)...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10625__HobbyKing_GT_2_2_4Ghz_Receiver_3Ch.html
Hyvissä ajoin vaan kannattaa tilata ennen kuin seuraavan kerran hajoaa...

Sillä vaan ei oo yhtään mitään merkitystä, kun kysyjällä oli lähettimestä antenni poikki.

KHS77: Ota sitten huomioon, että jos ostat vaikkapa sen Spektrumin lähetin ei oo yhteensopiva sen FlySkyn vastarin kanssa, kytännössä tarvit Spektrumin oman vastarin.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 74