Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tvih

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9
151
Tamiya / Vs: TAMIYA MINI M03/M05 NIKSIPIRKKA EIKU NURKKA
« : 08.01.18 - klo: 20.25 »
En sitten huomannut tilatessa että nää 3racingin takahubit vaatii vieläpä erilaiset kuulalaakerit kuin mitä M-05:ssä on vakiona. Tuplaapahan tuonkin päivityksen hinnan. Vielä jos näitä ei saa classicissa käyttää edes... No, tää M-05 on kyllä tämmönen pohjaton kaivo, jos kävis aikakoneella M-07:aan tai FF-03:een vaihtamassa... :laugh:

152
Itse en ole mittoihin aiemmin kiinnittänyt huomiota, vasta nyt rupesin noita siipiä tönärillä mittailee. Myös EFRA-listalla olevissa koreissa on vaihtoehtoisia leikkausviivoja ja sen siipen voi ruuvata eri asennoissa, joten pelkkä EFRA-leima ei takaa siiven sääntöjenmukaisuutta.
No näinpä. Tässä just korin (Bittydesign Nardo) leikkelin maalailin joskus viikko sitten, ja nyt tätä keskustelua seuratessa ajattelin tarkistaa, niin eikös sallitun korin siipi ole liian iso niin miten sen leikkasin. Ja pienentäessä tulee (visuaaliseksi) ongelmaksi väärässä kohtaa oleva kiinnitysreikä, kun se on isomman koon mukaan. No, ei vielä ole varmaa osallistunko edes FTT-mittelöihin vaikka TSP-kelpoinen auto nyt olisikin, mutta olishan ne kiva tämmöset pikkujutut tajuta tarkistaa ennakkoon varmuuden vuoksi :roll: Tosin mitä viivoihin tulee, ei tässä siivessä näytä edes olevan viivoja korkeussuunnassa 20mm korkeudelle koko matkalta.

153
No toistaiseksi menee vähän samaan koriin joo, jossain vaiheessa ois tarkoitus toinen boksi ostaa. Eipä tuo nyt sikäli iso riski, että harvoinpa nuo säilytyksessä keksii kärähtää. Yleensä yksiosaisia laatikoita ollut mitä muillakin nähnyt.

154
Pohtinut taas että jos viimeistään ensi kauteen mennessä sais toisen Minin, hommais M-07:n comppiin ja nykyisen M-05:n siirtäis Classiciin (kun ei toisinkaan päin ole mahdollista) . Siihen liittyen pari tyhmää kysymystä Classic-säännöistä:
- Onko takaohjauspala yhtä kuin takahubi, ja varsinkin jos on, niin miksi se pitää olla muovia?
- Onko ne "pyöreät" akut oikeasti olevinaan tehottomampia, vai miksi niitä pitää käyttää Classicissa? Luulisi että olisivat vastaavia kuin saman kapasiteetin ja purkuarvon kanttiakutkin, kun eihän se kemia muotoa katso. Kantillisia toki on saatavissa isommalla kapasiteetilla.

Yritän vaan vielä jonkinasteisena untuvikkona ymmärtää :azn: Jos joku kysymysten syitä ihmettelee, niin tulin tilanneeksi aluminiiniset takahubit kun muovisista toinen halkes heti ekassa kisassa (ei M-05-muovin laatu edelleen päätä huimaa, tuo M-07 pitäis kuulemma olla siltä osin vähän parempi). Ja on kertynyt noita kanttiakkuja niin paljon nurkkiin pyörimään, että tuntuu vähän höpsöltä vielä yksi akku tilata lisää jos kantillinen ei jotain konkreettista etua tarjoa ja on siten loogista kieltää. Eipä nyt toki sillä että yksi uusi akku paljoa maksaisi.

EDIT: Kävi kyllä budjetin kannalta sekin mielessä että vaihtais vaan erien välillä classic- ja comppisähköjen välillä samassa autossa, mutta oishan se aika häsläystä  :grin:

Ja vielä toinen EDIT: Onko Hobbykingin Mini Cooper S 2001-korissa jokin este luvallisten comppikorien listalle laittamiseksi?

155
Ollut itsellä tuo "lipoturvallisuus" aina vähän hakusessa, nyt sitten ostellut sentään tuossa viime vuonna noita lipopusseja. Ja nyt hain just Varustelekan paketin jossa .50-kaliiperin ammuslaatikko, johon voi lipopussin laittaa sisälle ja akut sinne, näin kotona säilöessä. Kun ei oikein ole noita ei-palavia alustoja niin mihin pussia laittais, niin metallilaatikko hoitanee homman.

156
Kopio-Deanseja ja XT60-liittimiä löytyis, inhoan vaan yli kaiken deansien kolvaamista. Meni tosiaan tinat loppumaan aiempien sähköostosten kolvailuissa, pitäs muistaa pötkö ostaa jossain vaiheessa. Aika pitkälti nyt sähköostokset kaikkiin autoihin tehty, niin kovin paljon ei onneksi enää kolvaustarpeita ole. Mitä näihin liittimiin tulee, hyvinhän nuo Traxxasin liittimet toiminut, ja lähinnä se että jos joku muu liitintyyppi niin pitää kolvata 6 liitintä, tai sitten vaan yks jos käyttää sitä Traxxas-liitintä. Toisaalta jos käytänkin vielä vakionoparia niin ei tartte kolvata just nyt mitään :grin:

Oli muuten tosin lähellä ettei tullut kerrasta savut pihalle tuosta Hobbywingistä kun olin kytkemässä kiinni testiakkuun ekaa kertaa, ei tullut mieleenkään että akussa ja noparissa vois tamiya-liittimen napaisuudet olla ristiin.

157
Näköjään vähentämällä timingia sain coggaamista vähennettyä. Outoa noin asetuksista puheenollen vaan kun tuntuu että olisi drag brakea päällä vaikka se on jo vakionakin nollissa. Set-napin avulla tää ohjelmointi aina oma ärsytyksensä, mutta toisaalta sentään voi yleensä ohjelmoida vähän laajemminkin, toisin kuin tuolla VXL-3M:llä.

Rupesin tässä tosin miettimään että onkohan tuo 30A lopulta miten kovilla tuon Velineonin kanssa. Toisaalta vaihdoin just vakion 28t-pinionin 21t-pinioniin koska toi on aina ollu liian nopea omaksi hyväkseen ja hoksasin että löytyi tuommoinen ylimääräisenä, vähentää kuormitusta tuokin. Ja varsinkin kun timing on nollassa niin kaipa se jaksaa, 25/50A constant/burst sanois speksit Velineonista. No, saa nyt nähdä kumpaa noparia lopulta päädyn käyttämään, tuo pinionivaihto jo itsessään rauhoitti tuota kaasuttelua suht mukavasti. Auttais tietysti jos ois radiossa EPA-säädöt sun muut, mutta eihän tuossa vakiossa ole ja Sanwa-vastari ei vastariboksiin edes mahdu, ja haluaisin pitää vesitiiviyden.

158
Viime hetkille asti tässä pohdin että lähtisikö toisenkin kerran sinne suuntaan ajelemaan hyvälle radalle, että tulis crossarillekin vähän ajoa, mutta eipä taida persaus kestää tällä kertaa :undecided:

159
Nyt on nopari haettu, mutta harmillisesti vaan valopäänä unohdin tilata tähän nopariin Traxxas-akkuliittimen... :grin: Onhan mulla kyllä muita akkuja tuolla Tamiya-liittimellä että kokeiltua saa ilmankin. Ja tietysti toinen vaihtoehto ois vaihtaa akut käyttämään jotain muuta liitintä, mutta sitä varten pitäs muistaa ostaa kolvaustinaa ja sitten tarttis askarrella uusiksi myös parallel-adapteri.

EDIT: Pikaisella tyhjänpäällärevityskokeilulla vähän pettymys, coggaa aika paljon. Toki moottori siinä osasyyllinen, coggaahan se tuon vakionoparinkin kanssa, mutta toisaalta TrackStar Sportsman-noparin kanssa selvästi vähemmän.

160
Laitoinpa sitten itse tilaten tuon linkkaamani Hobbywingin pikkunoparin, kun oli tuo -25% ale "sopivasti" EuroRC:llä. Pitää kyllä vähän sitä kiinnitystä miettiä, se on kieltämättä vahvuus alkuperäisessä - se on/off-kaasu vaan ärsyttää turhan paljon.

161
Tamiya / Vs: TAMIYA MINI M03/M05 NIKSIPIRKKA EIKU NURKKA
« : 24.12.17 - klo: 20.31 »
Vaikken ole sillä Äänekosken kisan jälkeen vielä ajanut, niin pitipä silti tilata M-05:een lisää alumiinia. Totesin tässä yksi päivä että toinen takahubi on halki. No, onneksi oli kestänyt jotenkin kasassa kisan ajan, mutta ei tää muovin laatu kyllä hurraahuutoja aiheuta.

Mistä tulikin mieleen että huvikseni Mini-kerhokisan sääntöjä taas surffailleena huomasin että Classic-puolella "takaohjauspalat" ei saisi olla alumiinia? En nyt oikein ole varma mitä osaa se tarkalleen tarkoittaa kun ei nämä suomeksi olevat termit ole aina niin hallussa. Joskin joka tapauksessa pohdin tuonkin säännön syytä, kun eihän tuo alumiini ole lähinnä kuin kestävyyspäivitys. No, lienee yksi syy lisää että on hyvä että tuli valittua comppipuoli heti alkuun, ei tartte piparkakkumuovia ostaa niin paljon jos (ja selvästikin kun) hajoilee :wink:

Niin, ja se diffikin vielä tilaamatta, josko sitä ensi syksyyn mennessä sitten...

162
Isot pojat vetäköön millä tykkäävät, sillä ei minun preferensseihin ole vaikutusta. Eikä kannatakaan olla. En yritä olla joku muu.

Ja on yksi asia odottaa kaiken olevan "halpaa", toinen tehdä asioista suotta kalliimpia kuin on tarve. Renkaat (insertteineen ja vanteineen) on yksi semmoinen juttu että ovat usein jokseenkin ylihintaisia jo muutenkin valmistajalta asti. Jos vielä joka ikinen kisa vaatisi pakosti uudet vaikka edelliset olisi vielä ihan kunnossa, niin kyllä siinä tämmöisen ei-niin-veren-maku-suussa harrastavan näkökulmasta mennään metsään. Valmistajat ja kauppiaat varmasti tykkäis, ei siinä. Ainakin niin kauan kunnes kisoissa käy enää vain ne jotka muutenkin ostaa uudet kumit ja puoli autoa osina joka kisaa varten. Ja siis eihän se mitenkään väärin ole niin tehdä, mutta ei sitä kaikilta pitäisi odottaa, ellei väkisin halua pitää touhua pienen piirin puuhasteluna.

Mutta, eiköhän tämä avautuminen ollut mun osalta tässä, harvoinpa näissä tai missään keskusteluissa kenenkään mieltä lopulta muutetaan suuntaan tai toiseen. Se on se mielipideasioiden luonne. Kuluttaa vaan näppistä suotta liika kirjoittelu, joutuu vielä senkin kohta uusimaan :evil:

163
Lucas oil kisat on driftausta hiekalla. Suomi ainoa maa jossa ajetaan krossia betoni radoilla ja ikävä kyllä rc autojen valmistajat ei ole tätä ottaneet huomioon. Vaikka Suomi onkin maailman keskipiste, krossi puolella kehitys on menossa kovapitoiseen suuntaan. Liukkaille radoille joutuu kohta hankkimaan kaluston museosta. :wink:
No asfaltti- ja vastaavilta teiltä poistuessa usein tuppaa olemaan "liukasta" kun kovaa mennään. Sitähän se offroad on. Vaikka WRC-kisatkin ajetaan "tiellä" niin ei se ole todellakaan mitään mattotason pitoa sielläkään. Ei siis mitään järkeä yrittää määritellä offroadia uusiksi tarkoittamaan vain jotain ultragrip-mattorallia jota sen ei alkujaan todellakaan ole tarkoitettu olevan. Ei ne pelkät hypyt offroad-ajotuntumaa tee. Kyllä sen puoleen nykyautot toimivat edelleen aivan mainiosti muullakin kuin raidepidolla. Se, ettei autolla voi ajaa kuin raiteilla liukkaalla radalla ei tarkoita että se ei toimi. Ei niillä ennenkään ole voinut. Eikä pidäkään voida.

Ja kuten sanottua se, että maailmalla haluavat pilata hyvän ajotyylin ei tarkoita, että siihen noin vaan pitäisi alistua tai että se uusi tapa olisi automaattisesti parempi. Ja tuohon kustannusasiaan jäi se vielä mainitsematta, että kova pito tuppaa rikkomaan autoja enemmän kuin vähäisempi pito, varsinkin niiden hyppyjen kera. Ei nyt erityisen kiva ominaisuus sekään.

164
Vähän jälkijunassa eksyin tähän ketjuun, aiemmin lähinnä tuolla SC-Facebook-ryhmässä asiaa lyhyesti kommentoinut. Mutta josko tähän omaa näkökulmaa vähän laajemmin (lue: novellimittaisesti) vaikka se keskimäärin ehkä kiviä kiinnostaa.

Minihistoriikki omasta taustasta: minähän olen vielä varsin uusi tässä hommassa. Ekat autot (B5M, pikku-Traxxas ja SC10) ostin 2014 loppuvuodesta, ja sinä talvena ajoin kohtuullisesti, mukaan lukien kaksi klubikisaa. Sen kevään jälkeen oli kuitenkin aika hiljaista tähän kesään saakka, talvisin en ajanut ollenkaan - liikuntakilpaharrastus vei ajan. Nyt sitten pahan treeniloukkaantumisen katkaistua urheilu-uran ajoin tänä kesänä varmasti enemmän kuin edeltävänä harrastusaikana yhteensä, ja olen kahteen "kansalliseen" kisaankin tässä syyspuolella viimein saanut osallistuttua.

Kun silloin ihan uutena kuskina Jyväskylän sisäradalla ajelin - voi kun olisi semmoinen luksus edelleen, niin pieni kuin se rata olikin - niin kyllähän se liukkaus välillä harmitti. Tosin enemmän se, että välillä luisti, välillä ei, eikä sitten aina osannut "diilata" kun ei ollut ajotaitoa. En kyllä silti mitään absoluuttista pitoa kaivannut silloinkaan. Kuitenkin toisin kuin Jouko tuolla huuteli, kyllä se on niin että kehittyäkseen pitäisi ajaa nimenomaan monenlaisilla alustoilla, ja taitoa sekä opettelua vaatii jokainen ratapintatyyppi ja samoin autotyyppi (joten ihan turha vinoilla niistä SC-autoistakaam, ei ne buggyt mitään jumalten laitteita ole). Kaikki ajaminen on plussaa oppimisessa hyväksi, monipuoliseksi kuskiksi. Itsekin kun sitten harmittelujen jälkeen pääsin ulos savelle ajamaan niin johan heti huomasi miten se sopiva liukkaus oli itselle vain ja ainoastaan ajonautintoa lisäävä tekijä offroad-autolla. Ja vaikken hyvä kuski ole vieläkään, ei vaihteleva liukkaus enää ole merkittävä ongelma.

Mitä sitten tulee offroadiin matolla, en sitä henkilökohtaisesti oikein ymmärrä. Taitoa toki vaatii ja kehittää sekin, mutta ei se ole offroadia jos ajetaan kuin kiskoilla. Ei mulla ole mitään esim. touringia vastaan, nykyään VTR-auto löytyy ja Mini samoin, kivoja ovat ajaa ja oppii ajamista kaikilla. Mutta se on silti onroadia, asia erikseen. "Kyllä betonilla ajaminen muistuttaa enemmän driftausta kuin krossia" on aika käsittämätön kommentti. Mitä se krossi sitten oikein on olevinaan tuolla logiikalla? Voi käydä vaikka Lucas Oilin 1:1-offroad-kisavideoita katsomassa ja miettiä paljonko siinä onkaan sitä pitoa. Suditaan n. 100% ajasta. En ymmärrä miksi ostaa WRC-auto jos haluaa ajaa formulaa. Tietysti jos ei halua mitään yhteneväisyyttä 1:1-kisojen kanssa niin se sitten erikseen, mutta miksi sitten edes kutsua touhua offroadiksi tai krossiksi? Näin ilman paikallista sisärataa olevana, kyllä sitä matolla mieluummin ajaisi kuin ei ollenkaan. Mutta kyllä se betoni/kaakeli/mikälie liukkaampi olisi äärettömästi kivempaa vielä. Enkä sano etteikö jokin alusta voi olla koko ajan liiankin liukas - tottakai voi. Itse en kuitenkaan rajallisella kokemuksellani ole vielä semmoiseen törmännyt. Offroad on kuitenkin perinteisesti ollut liukkaiden ratojen touhua, joten en ymmärrä miksi sitä väkisin (ihan maailmanlaajuisestikin) yritetään muuttaa joksikin ihan muuksi. En minäkään ala jääkiekkoa pelaamaan, ja vaadi sitten, että jatkossa vaikkapa mailoina pitäisi käyttää pesismailoja.

Sitten tuo kansainvälisyys. Onko laji olemassa vain niitä varten, jotka voivat kilpailla ulkomailla arvokisoissa? Joukon käsitys ainakin tuntuu olevan, että on. Itse näkisin että nämä "huippukisaajat" ovat kuitenkin se pienin marginaali tässä marginaalilajissa, ja kotimaan toiminta itsessään on se tärkeämpi asia. Veikkaisin että useimmille tämä on kuitenkin lopulta vain kiva harrastus. En nyt osaa sanoa miten moni tykkää vaikka siitä betonista enemmän kuin matosta ja näin, mutta jos enemmistö tykkäisi betonista, niin olisiko järkeä uhrata enemmistön harrastusilo niiden muutaman arvokisaajan tähden? Vaikka näillä kisaajilla onkin oma tärkeä panoksensa lajille annettavana, ei se auta jos harrastajakunta kutistuu viemällä lajia suuntaan, jota enemmistö ei syystä tai toisesta halua. Loppujen lopuksi se perusharrastaja kuitenkin mahdollistaa rahallisesti sen radan - ja sen puoleen alan kauppiaiden ja valmistajien - olemassaolon, että se huippukin voi ajella.

Tämä on kuitenkin kuten sanottua marginaalilaji, ja siinä missä Selänteet sun muut ovat vetäviä tähtiä omissa lajeissaan, ei RC-puolen huippunimet sano keskivertojampalle mitään ja tuskin ihan hirveitä määriä uusia harrastajia itsessään lajin pariin tuovat. Itsellenikin suurin osa Suomen huipuista on edelleen täysin tuntemattomia, hyvä jos nimen tunnistan. Osaltaan tämän takia kv-kisaajat ovat aloittelijoiden kannalta ehkä vähän niin ja näin. Jos trendi onkin johonkin suuntaan ulkomailla, ei puhtaasti siltä pohjalta pitäisi asioita täällä muuttaa. Valtaosa Euroopasta (ja muusta maailmasta) tykkää enemmän futiksesta, ei se tarkoita etteikö täällä lätkä olis edelleen ykkönen, ja sitä rataa.

En osaa sanoa oikein mitään ratojen ylläpitokustannuksista, mutta kyllä itsellä ne käyttökustannukset on iso tekijä. Ratamaksu ei voi olla kohtuuton (mitä esim. joku mielestäni 100€/kk/henkilö olisi). Lisäksi mulla on edelleen ajokunnossa silloin aloittaessani ostamani minipin-renkaat sekä crossarissa että tuuppicorrissa. Jos tarttis ostaa joka ikiseen kisaan uudet renkaat kisan yhteydessä kuten ainakin yhdessä kommentissa haikailtiin, nousis ainakin meikäläisen rengaskulut melkoisella potenssikäyrällä, nyt kun kisoissa on alkanut käymään. Ja sitä myötä myös kisaosallistumisen kokonaishinta.

Osallistuin Turussa SC-osakilpailussa sekä tuuppi- että nelivetoluokkiin. Jos olisi pitänyt ostaa uudet kumit ja insertit, niin se olisi tuplannut reissun kokonaiskulut. Olisi kyllä luultavasti jäänyt lähtemättä näin työttömän budjetilla. Jos kävisi muutamassakin kisassa kauden mittaan, niin renkaita kertyisi nopeampaa kuin ehtisin niitä kuluttamaan, koska ei sitä paikallista sisärataa ole. Ja kesän osalta ulkorenkaatkin kuluvat Murskaamontiellä tooooodella hitaasti, mikä toki on vain hyvä asia. Toisilla on toki laittaa isompiakin summia juokseviin kuluihin, kuten oli mullakin silloin aloittaessani. Mutta aina kun harrastamisen hinta nousee, niin aina myös joku tippuu kelkasta. Lajin vähäisen harrastajamäärän huomioiden ei hirveästi sitä porukkaa paranisi matkan varrelle tiputella. Täällä Jyväskylässähän esimerkiksi tilanne on nykyään muutenkin lähinnä tasoa "haloo, onko täällä ketään?"

Hienointahan tottakai olisi jos kaikille löytyisi se sopiva mieluinen rata läheltä, ja ajoseuraa sinne. Mutta ei tunnu näin olevan edes jenkeissä, tuossa RC-harrastuksen luvatussa maassa, saati täällä. Joten skene on pakostikin kompromissejä täynnä.

Aika monta kommenttia mihin piti jotain kommenttia jäi nyt huomiotta, mutta johan tästä nytkin tuli keskivertokirjan mittainen sähellys, josta kukaan ei ota mitään tolkkua taas muutenkaan. En ole ikinä osannut ilmaista itseäni ytimekkäästi ilman, että liikaa olennaistakin jää pois.

165
Sähköautot / Vs: "halpa" ensimmäinen scale crawleri
« : 18.12.17 - klo: 21.54 »
Hmm, tommonen Outback vois kyllä olla ihan hyvä testiauto että näkis nappaako homma enemmänkin. Esim. Venture ja varsinkin TRX-4 vähän kalliita ostoksia jos ei sitten nappaakaan.

166
Sanoisin että TrackStarin ESC:it on keskimäärin hyvää kamaa, eikä pelkästään hintaisekseen. Mutta jos epäilyttää ja/tai haluaa tukea kotimaista, niin voi tietysti ottaa sen noparin mistä tuo on kopioitu:
http://fi.eurorc.com/product/12346/hobbywing-quicrun-16bl30-waterproof-30a-sensorles-esc

167
Traxxasin vakionoparin hinta on kyllä ihan naurettava, puhdasta rahastusta. Ite mietin laittaisko TrackStar Sportsman 60A-noparin tuohon (oma alkuperäinen kyllä vielä toimii) kun olis aika lailla smoothimpi, ja tällä hetkellä on yksi periaatteessa ylimääräisenä. Ongelma vaan just tuo vesitiiviys, koska se ei sitä ole ja on vain 2S, joskin itse en edes käytä 3S. Toisaalta ei mun servokaan ole vesitiivis. Lätäköissä en kyllä muutenkaan aja, mutta jos vaikka talvella innostuisi joskus ulkona käymään kokeilemassa pitkästä aikaa - mutta kuten muillakin autoillani, myös tällä ajan pääasiassa radalla.

Joka tapauksessa Möllin listaama 30A vois kyllä olla ihan jepa yleisnopari, pitääpä pistää muistilistalle kun seuraavan kerran tilaa HK:ltä, josko vaikka haksahtaisi.

168
Team Associated / Vs: Team Associated SC10
« : 14.12.17 - klo: 17.23 »
Saas nähdä kuinka käy - tuli viimein shoppailtua kierteelliset iskarit SC10:een. Ei Asson omat kun ovat niin törkyhintaisia omaan budjettiin, vaan TrackStarit. Ihan asiallisilta vaikuttaa päällisin puolin, mutta kestävyys jää tietysti nähtäviksi. Sen verran kohtuullinen oli kuitenkin hinta että tuumasin että menee sitten vaikka hätävara-varaosina kisareissuilla kummallekin tuupille, jos ei muuten. Sikäli kuin olisivat käyttökelpoiset, niin enää oikeastaan ainoa mitä jäisi kaipaamaan autoon olis aluohjauspalat kun ei niitä vieläkään ole saanut aikaseksi hankittua.

169
Radiolaitteet / Vs: SANWA MT-4 & MT-4S
« : 14.12.17 - klo: 00.46 »
Joo, MX-V on kyllä sinällään ihan hyvä, lähinnä touring-puolen autoissa jäin kaipaamaan servon nopeuden säätöä ja toisaalta tuo lyhyt liipaisimen liike jarrutussuuntaan meinaa välillä tehdä jarruttamisesta turhan on/off meikän sormilla, 50/50 jako saattaisi toimia paremmin. Toisaalta nuo MT-sarjalaiset on tosiaan jo niin paljon hintavampia että käytännössä kahden ominaisuuden takia päivittäminen tuntuu vähän hassulta - ja vielä jos pitäisi erikseen ostaa toinen uusi vastari niin vielä enemmän. Kaksi vastaria vielä sinänsä riittää, kun ei yleensä aja enempää kuin kahta autoa samana päivänä.

Mutta jos päivitykseen kuitenkin päätyy ja MT-4S ei RX-37E:tä tue, niin luultavasti sitten kallistuisi itsekin tuohon MT-44:ään. Vaikka toisaalta siinä kohtaa ei sitten edes olisi "sidottu" pelkästään Sanwaan enää. EuroRC:llähän oli tuo MT-S samalla tarjouksessa kuin mainitsemasi vastarikin, mutta ei sentään MT-44. Tosin tarttis varmaan saada itse jotain myytyä että olisi varaa alehintaiseenkaan juuri nyt.

170
Radiolaitteet / Vs: SANWA MT-4 & MT-4S
« : 13.12.17 - klo: 01.13 »
Pohtinut josko jossain vaiheessa tulevaisuutta saisi radiota päivitettyä MX-V:stä MT-4S:ään. Ilmeisesti siinä pitäisi toimia MX-V:n mukana tuleva RX-37E-vastari? Mistään noista yhteensopivuuslistoista ei tietoa löydy enkä googlaamalla löydä muutenkaan, mutta kun kerran FHSS-2-tuki ohjaimessa on, toisin kuin ilmeisesti esim. MT-44:ssä ja MT-S:ssä. Ja toisaalta RX-371 listataan yhteensopivaksi, joka on yksi kolmesta MX-V:n kanssa toimivasta vastarista. Olis vaan ihan pop kun noita 37E-vastareita kaks löytyy ennestään. En tiedä miksi Sanwan tuntuu olevan kovin vaikeaa ylläpitää täydellistä ajantasaista yhteensopivuuslistausta (tuota 37E-malliahan ei siis ole vanhemmassakaan listauksessa ollenkaan) :roll:

171
Team Associated / Vs: Team Associated RC10SC5M
« : 11.12.17 - klo: 21.43 »
Se kolmirattainen boksi puuttuu, kun ei ainakaan tällä hetkellä ole budjettia sitä ostaa. Kaksi diffiratasta otin neuvon mukaisesti pois. Ensin meinasin jättää sisään kestävyyden kannalta, mutta tuumasin sitten että varmasti liian tuhti sen kanssa. Mutta oli sitten ilmankin. Tosin nyt kun tässä tuota taas availin, niin rupesin katselemaan että onkohan tuossa öljyssä mitä laitoin jotain mätää. Oli vanha käytetyn auton mukana tullut purkki, ja 30k-etiketistä huolimatta vaikuttaa koostumuksensa puolesta olevan enemmänkin samaa luokkaa tuon uudemman 50k-purkin kanssa minkä tässä hiljattain ostin. No, jos hommais uudemman 30k-öljyn ja kattois vielä sillä.

Huomioitava tosin että meikäläinen on tottunut ajamaan pirun löysillä diffeillä noin yleisesti. SC10 RS:n black grease-ratasdiffihän on öljymittapuulla tosi löysä (jostain luin että vastais ehkä 1000-2000cst öljyjä?) enkä sitä ole kertaakaan aukonut, joten voi ne rasvatkin olla jo aika entiset. B5M:llä lähes koko kesän ja sen puoleen tuolla SCTE:lläkin etu- ja takadiffin osalta jonkun aikaa ajelin välillä tyytyväisesti käytännössä ilman diffiöljyjä kun en ollut edes tajunnut että ne oli valunut pihalle... :roll: Taidan olla sikäli aika toivoton tapaus tän lajin suhteen.

Pallodiffistä sen verran, että vaikka se rahisemaan rupesi, niin ajotuntuma oli erittäin hyvä koko 3-4 tunnin ajan mitä sillä silloin ajoin, ja kisapäivänä sitä ajoa taas ei tule kuin se tunti. Joten mun "säätöimmuniteetilla" eiköhän tuo menis vähintään sen yhden kisaviikonlopun harjoituksineen (ellei nuo uudet teräskuulat ole ihan susia kestävyydeltään). Mutta kunhan taas radalle pääsee niin mukaan tulee SC5M näillä molemmilla diffeillä ja huvikseen verrokiksi vielä tuo SC10 kun en sillä ole sisällä 2015 kevään jälkeen ajanut, katsoo sitten miten siinä käy.

Joka tapauksessa ainahan nuo säädöt on osittain ajotyylistä ja mieltymyksistä riippuvaisia, ja toisaalta kaltaiseni aloitteleva hidas kuski kokee muutokset eri tavalla kuin kokenut nopea kuski. En siis mitenkään tarkoita haukkua annettuja neuvoja, tai esimerkiksi sanoa etteikö muiden kannattaisi itse kokeilla jotain.

172
Team Associated / Vs: Team Associated RC10SC5M
« : 11.12.17 - klo: 20.25 »
Pakettisetuppi oli ekalla ajokerralla kyllä hyvä - en vaan osannut oikein pallodiffiä säätää niin se meni rahisevaksi kerrasta. Sitten toinen treenikerta oli 3000cst öljyillä ratasdiffillä, vähän turhan herkästi heitti perää. Ja nyt Turussa sitten 30000cst öljyt, mikä oli kyllä liian jäykkä, auto puski todella paljon kurveissa. Kasailin pallodiffin nyt uusiksi halpisteräspalloilla ja manuaalia paremmilla ohjeilla, joten josko tuurilla sen ekan kerran helppo ajettavuus löytyisi taas seuraavalla ajokerralla. Pitäis tuohon jotkut sopivat öljyt keksiä ratasdiffiinkin että voi sitäkin vielä kokeilla, mietin josko joko 5k tai 7k.

Iskarithan on myös löysillä öljyillä (32.5 / 27.5), mutta toisaalta kyllä aika hyvin on silti toiminut kun on ollut taka-sway bar asennettuna. Nelkussa puolestaan vaikutti samat öljyt liian löysältä Turussa, hakkasi pikkuhypyistäkin pohja lattiaan ja matolla kääntäessä oli helposti katollaan.

173
Tulokset / Vs: Tulokset: SC WinterCup II 9.12.2017
« : 11.12.17 - klo: 15.37 »
Kiitokset tosiaan järjestäjille ja kanssakisaajille ralleista. Sentään selvisin oikeasti paikalle asti tällä kertaa, vaikka odotetusti sitten aika tuskaisissa merkeissä menikin fyysisen olotilan puolesta.

Rata oli oikein kiva, joskin ramppimutkien välisen 180-mutkan matto meni arkkivihollislistalle - ja vielä kun muutenkin osais ajaa (ja jaksais konffata kunnon sisäratasetupit, nythän menin ihan ulkosetupeilla) ;) Pahoittelut kanssakisaajille muutamasta väliin jääneestä nostovuorosta sekä parista ikävästä peräänajosta, tuo jarruttaminen tahtoo mulle olla vieläkin vähän uusi käsite. Jarruttelin siellä varmaan enemmän kuin koko kesän ulkoajoissa yhteensä, varsinkin tuupilla joka tykkäs puskea ihan liikaa ilmeisesti turhan paksun diffiöljyn takia. Muutenkin tuo muiden autojen seassa ajaminen vielä varsin outoa, mikä näkyi välillä myös ohitus tilan antamisen hankaluutena (ja oman suorituksen kannalta tilan antaminen välillä johti katolleen päätymiseen). Noh, nämä on näitä henkilökohtaisia kehityskohteita.

Noin muuten yksi pieni miinus mikä tuli mieleen oli se radan sisäänkäynnin ruuhkaisuus. Siinä kun oli katsojaa, tulostaulun ihmettelijää, seuraavan erän kuskia ym pakkautuneena aina kun olis itse tarttenut olla autoa hakemassa katsastukseen ja/tai mennä mekkaushuoneseen sun muuta pikku kiirettä. Varsinkin kahta luokkaa ajaessa siinä vaiheessa kun finaaleihin mentiin haittasi hieman toimintaa (ilman ko. ruuhkaa ei hätää varmaankaan olisi ollut).

174
Niin joo, sehän olikin tuo säännöissä, ei oo FWD-sääntöjä hetkeen lukenu  :embarrassed: No, se siitä varasuunnitelmasta.

175
Liian köyhä, ei pysty :grin: Meni taas kaikki rahat muiden autojen komponentteihin. Tai no, oikeastaan saishan tuosta VTR:stä pienellä vaivalla FWD:n... takadiffi (tai vetoakselit) irti ja kori vaihtoon ;) Tosin ei välttämättä ois turhan nopea tai hyvä ajettava sillä tavalla. Kokeilemallahan se selviäis.

176
Pääsinpähän viimein tyypittämään VTR-Porschenikin treeniajeluna, kiva ajettava kyllä. Ajoin ilman pitoaineita niin tuli vähän aitoa takatuuppifiilistä kuten Porschella pitääkin :cool: Harmi kun ei luokkaa saa ajettavaksi asti kisoissa näemmä enää olleskaan. Saa nähdä pääseekö itse näihin kisoihin miten muutenkaan kevätpuolella kun useampi offroad-kisa mihin pitäisi ja toisaalta terveyssyyt voivat estää osallistumisia yleensä mihinkään. Ja kieltämättä vaikka muuten pääsis niin syö intoa lähteä sitä pelkkää comppia ajamaan - liikaa odottelua, liian vähän ajoa!

177
Omassa TQ-radiossa ei ainakaan nuppeja ole kuin steering trimmiin, ja set-nappulalla sai sitten servo reversen tehtyä.

178
Eikö millään sais veturiluokkaa "täyteen"? Joku ny. Sen verran efforttia tuo lähteminen terveyssyistä nykyään että ei oikein jaksais pelkästään yhtä luokkaa lähteä ajamaan :undecided:

179
Vähän kahden vaiheilla tässä lähtemisestä. Jos lähtee, niin kyllähän tuo pe-la-yö tarttis Amadossa viettää, ja siinä kohtaa pitäs puolittaa huone jonkun kanssa.

180
Jeps, sillä kyselinkin tuota että tuleeko tarrat järjestäjiltä. Mutta nyt oon tosiaan näköjään kahteen kertaan molemmissa listoissa :shocked:

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9