Tuolta löytyy tietoa säädöistä http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#auraus
Hmmm tossa kuvassa näyttää että positiivinen on sisäänpäin, sitte taas Ari Pekan sanastossa sanotaan että negatiivinen on sisäänpäin kertokaahan nyt kumpi on oikein? :..... Aurauskulma (Toe-In/Out): Kulma, jonka renkaat ovat vinossa ylhäältä päin katsottuna auton kulkiessa suoraan. Vaikuttaa melkoisesti auton ohjauskäyttäytymiseen. Negatiivisella aurauskulmalla tarkoitetaan sitä, että renkaan etureuna on sisempänä kuin takareuna. Positiivisella aurauskulmalla tarkoitetaan puolestaan sitä, että renkaan etureuna on ulompana kuin takareuna.
Tuo pitsinkin linkki on ihan hyvä, löytyy aika kattavasti tietoo. Sen verran voisin itse sanoa, että ainakaan meidän opinahjossa ei puhuta negatiivisesta tai positiivisesta aurauksesta, vaan ainoastaan aurauksesta ja harituksesta. Eli pyörät joko auraavat menosuunnassa (sisäänpäin kääntyneinä) tai harittavat (ulospäin kääntyneinä.) Mutta kuten myös tuolla Ari-Pekan sivuilla mainitaan, niin auraus vaikuttaa enemmän auton hallittavuuteen suoralla, ei niinkään mutkassa.
Itse olen mutkahallittavuuden parantamiseksi yleensä säätänyt pyörän camber-kulmia, näillä on huomattava vaikutus auton ohjattavuuteen mutkassa jo melko pienilläkin muutoksilla. Toki täytyy muistaa, että aurauskulmien säätö vaikuttaa myös cambereihin (ja päinvastoin), ja sitä kautta pienissä määrin mutkahallittavuuteen, mutta suuremman muutoksen saa aikaiseksi muuttamalla suoraan camber-kulmaa.
Ja mitenkö muutetaan?
- Jos auto aliohjaa (puskee), niin säädä edestä camberia miinuksen suuntaan ja takaa plussan suuntaan.
- Vastaavasti, jos auto yliohjaa (perä irtoaa liian helposti), edestä camberia plussan suuntaan ja takaa miinuksen suuntaan.
Havainto-esimerkki camber-kulmista auton edestä/takaa katsottuna:
/-__-\ = miinus camber \-__-/ = plussa camber