Niin epäselvää myöskin tuo gti:n kirjoittelu että ihan turha kiukutella vastauksista. Jos slipperi on liian löysällä, niin toki se luistaa liikaa ja silloin myöskin voi tulla käryä. Spurrin suojus on kiinni kahdella ruuvilla, ne kun ottaa irti näkee onko hiekanmurusia hammasrattaissa, hampaita sileänä tai muuta mikä voi aiheuttaa äänen. Ja pystyy pitämään kiinni spurrista ja saa sen slipperin mutterin auki ja pääsee tekemään sen perussäädön. Eli mutteri täysin kiinni ja siitä puoli kierrosta aukipäin. Sitten tarpeen mukaan pientä kiristelyä löysäämistä. Eli et voi tietää onko mutteri oikeassa asennossa ellet saa sitä liikkelle, kierrä pohjaan ja avaa sitä "oikean" määrän.
Samalla kuin spurrinsuojus on irti, näet mitä tapahtuu kun auto on paikallan ja surisee ja naksuu. Eli pyöriikö moottori ja spurri, vaikka auto ei liiku? silloin vika vaihteiston sisällä. Mun slässistä on hajonnut niitä rattaita vaihteiston sisältä, juurikin liian tiukan slipperin takia ja kun auto on tullut veto päällä hypystä alas.
Voithan toki palauttaa auton jos liikkessä suostuvat, mutta kannattaisi silti itse edes vähän yrittää haarukoida missä vika on. Silloin on paljon helpompi myös reklamoida tuotteessa mahdollisesti olevasta virheestä. Ja muista että jokainen RC auto tarvitsee enempi tai vähempi huoltoa ja säätöä ajojen välillä, siltä ei voi välttyä. Siksihän niissä tulee jopa mukana niitä kuusiokoloavaimia ja muuta että pääsee säätää ja touhuamaan.
kiitos kommenteista Volvospede:
Sorry jos kirjoitin liian moniulotteisesti, yritänpä uudelleen.
Sillä "palaneen käryä" jutulla tarkoitin, että "ihmetys ja epäilys heräsivät"...you know. Autosta itsestään ei siis tule mitään palaneen käryä. Ainut ongelma on, että käyttöönoton ensi metreiltä asti, auto lähti liikkeelle vain joka toinen kerta tai pienen alkusysäksen avulla.
Kerrataanpa alusta asti:
1. olen aloittelija tässä RC-hommassa, mutta jo varttuneempi ja koulutuksen saanut, eli uskon oppivani nämä niksit pian. Tutustuin kyllä ennalta autoon, ohjeisiin ja huoltoon, mutta käytännön harjoitusta en ollut tehnyt ennen eilistä iltaa. Jokaisen on aloittettava nollasta, ehkä te konkaritkin sen vielä muistatte..
2. Tältä foorumilta sain vinkin, että tarkista "rattaisto" ja slipperi (nyt jo tiedän mikä/missä tämä on). No katsoin sen säädön, ja näen että slipperin mutteri on väännettynä täysin tiukalle, jousi läjässä > eli säätö on väärin, ei luista yhtään.
3. Juuri äsken otin ne työkalut esiin ja avasin spurrikotelon. Spurri ja pinjoni ovat täysin ehjät eikä kiviä yms. (oman ainoan 50% teholla suoritetun olohuone/piha testin jälkeen tuskin voisikaan olla, koska ei ainuttakaan täyskiihdytystä puhumattakaan hypyistä).
4. Testi: kun vika ilmenee, niin kaasuttaessa kuuluu vaimea surina, eli moottori käy. Mutta pinjoni ja spurri vain tärisevät ja naksuvat. Kun vähän renkaista avittaa, niin lähtee pyörimään kun kierrokset nousee.
5. Johtopäätös: vika vaihteiston rattaissa. Vai mitä?
Olen täysin valmis ja halukas ottamaan työkalut käteen ja huoltamaan autoa (etenkin kun poikani ei siihen vielä pysty). Jos olisi pienikin mahdollisuus että olisin itse säätänyt tai rikkonut auton, toki korjaisin sen mukisematta, enkä vaivaituisi tänne kirjoittelemaan. Mutta uutena rikkinäistä tai väärin säädettyä autoa en ole valmis korjaamaan omalla kustannuksellani. Uudessa tuotteessa on takuu ja palautusoikeus.
GTI
ps. Olkoon tämä viimeinen näin "epäselvä" viestini tälle foorumille, jatkossa lyhyemmin ;)