Nonniin, nyt puhutaan.
Itse voin siis ottaa aika pitkälle vastuun näistä tämänhetkisistä rengassäännöistä, koska olen ollut niitä kehittelemässä. Siis, lähtökohtahan tälle talvisarjalle on ollut se, että krossimiehet saisivat mahdollisuuden ajella kilpaa myös talvella sähkökrossareilla, ei pelkästään turisteilla. Lähtökohtana on myös ollut se, että yritetään saada mahdollisimman moni mukaan kisatouhuihin, siis riittävän väljät ja rennot säännöt, joissa ei pipo kiristä liikaa. "Krossi on rento laji, turistikuskeilla pipo kiristää" on tuo vanha slogani, pidetäänpä Haze ja muut kiinni siitä, että tuota ei tarvitse kääntää toisinpäin. =)
Rangassäännöksi ajateltiin aluksi tuota kesän renkaat sääntöä, mutta kuten täällä on jo tullut ilmi, kesärenkailla ei tarvise ajaa kovaa kuin muutama akku (varsinkin takatuuppareilla), sitä ennen ja sen jälkeen ne ovat auttamattoman hitaat tai epämiellyttävät ajaa. Ja voidaan muuten kertoa, että tätä on testattu Jyväskylässä muutaman talven ajan. HoleShot toimii takavedossa siten, että kun keskimmäiset nappulat ovat kuluneet pois (mutama veto), niin renkaasta tulee todella liukas (ilman pitoja) tai todella pitävä (pitojen kanssa) varsinkin lattialla. Matolla rengas ilman nappuloita on taas melkoisen liukas ja mahdoton hallita (epälooginen). Solukumi taas mahdollistaa sen, että se on todella edullinen vaihtoehto krossariin, miinuspuolena siinä on kylläkin tuo ylikova pito krossitouhuun.
Pitoaineen käyttöä voidaan taas perustella sillä, että sillä saadaan renkaille (nappularenkaille) lisää käyttöikää (enemmän kuin se 2 akullista). Toinen pointti tässä on se, että pitoaine vähentää huomattavasti tarvetta vaihtaa takatuuppareiden iskarintukia ja tukivarsia. Liukkaissa kiihdytyksissä ja hyppyisellä radalla kun autolla on erittäin vaikea kiihdytellä suoraan hyppyihin ja ilman pitoaineita olemme huomanneet sen, että niitä saa olla vaihtamassa yhtenään. Ratkaisu olisi tietty se, että ei olisi isoja hyppyjä, mutta lajissahan taas pitää olla näyttävyyttä ja "mediaseksikkyytä".
Miksi pitää olla kahta materiaalia? Jos lähdetään siitä, että mahdollisimman moni osallistuu ajoihin (niillä renkailla mitä pakista löytyy tai siten hankkii käytössä edulliset solut), niin silloin rentoahan on sallia kaikki rengastyypit ja hieman miettiä rataa, jolla ne olisivat melkolailla samalla viivalla. Se kahden materiaalin käyttö tasaa tässä näitä renkaiden eroja, kuten kisoissa on nyt käynyt.
Tuo kaksi eri pinnoitetta on myös brittityylinen ratkaisu "multi surface", erittäin kehittävää ja mielenkiintoista ajella.
Mutta sarjaa pitää edelleen kehittää, sitä en ole lainkaan tässä sanomassa. Parastahan olisi löytää sellainen ratkaisu, että renkaat eivät kuluisi paljoakaan ja säilyisivät samanlaisina koko ajan. Pitoaineen käyttöä en muuten perustelisi, mutta nuo tuhannet testikilometrit nykyrenkaalla vain puoltavat sen käyttöä.
Teet Haze hyvää ajatustyötä, jatka vain. Mutta niin me muutkin teemme, tai ainakin yritämme. Ja varo jatkossakin niitä Ärrimurrimuroja. Kesän jälkeen kannattaa melkein jättää se löysä lippis päähän...
P.S. Ihan mielenkiintoista nähdä Vaasan kisoissa, kuinka siellä' renkaat toimivat ilman pitoja.