Kirjoittaja Aihe: 1/8 IC Track EC-B 2011 Hildesheim kisaraportti  (Luettu 1422 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
1/8 IC Track EC-B 2011 Hildesheim kisaraportti
« : 31.05.11 - klo: 12.23 »
1/8 IC Track EC-B 2011 Hildesheim kisaraportti

Lähdimme Herra Raikkaan kanssa matkaan lauantai-iltana Järvenpäästä kohti Turkua ja laivaa. Sunnuntai-aamuna Tukholmaan rantautumisen jälkeen alkoi sitten pitkä ajomatka Etelä-Ruotsiin, sieltä ylitys Tanskaan, josta lautalla Saksan puolelle ja sieltä lyhyt hurautus pelipaikalle asti.

Järvenpää - Turku ==> 200km
http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4&daddr=Turku&geocode=FVrCmgMdc9l-ASlniMLQXACORjFQr0tVUbUABA%3BFYJqmgMdoMtTASm7246BhHWMRjEAwktVUbUABA&hl=fi&mra=ls&sll=55.741475,13.872835&sspn=8.420032,19.665527&ie=UTF8&z=8

Tukholma - Hildesheim ==> 1150km
http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Tukholma,+Ruotsi&daddr=Hildesheim,+Saksa&hl=fi&geocode=FbRYiQMdaKQTASk9q5g0igfYRTF3AI__dNDnng%3BFXTCGwMdGdeXACkjytHuqa-6RzHSg3Hk9cHujg&mra=ls&sll=60.351413,23.69751&sspn=1.847967,4.916382&ie=UTF8&z=6

Pelipaikalle asti pääsimme sunnuntai-iltana, mikä oli tarkoituskin. Majoituimme noin 9km päässä radasta ihan OK hotellissa.
http://www.booking.com/hotel/de/parkhotel-ahrbergen.fi.html?aid=311095;label=hotel-65649-de-5iV5BBd2FzB1JSMmCKDTMwS934202597;ws=&gclid=CPP7h4jZkakCFceC3godvll4IQ

Maanantaina alkoi sitten ajaminen. Etukäteistiedon perusteella odotimme ns. tuomiopäivän vapaatreenejä, 68-autoa radalla samaan aikaan ja hirveä sirkus, jota ei kukaan johda. Tämä pelko osoittautui kuitenkin turhaksi koska järjestäjä oli päättänyt aloittaa homman alusta asti ns. erätreeneillä, kuten pitääkin. Jokainen pääsi maanantaina siis noin reilun 2 tunnin välein radalle reiluksi 10 minuutiksi, yhteensä 4 kertaa. Tässä vaiheessa näytti kotikenttäetu olevan aika suuri paikallisilla kavereilla. Korokkeelta katsoen rata näytti minun silmääni alle 2 metriä leveältä ja radan vaikein kohta tuntui ainakin minulle olevan pääsuoran suoraan ajettava osuus?!?!?! Nurmikko siis pölisi ja tuli parit kunnon kuperkeikatkin, kalustovaurioilta kuitenkin säästyttiin.

Tiistaina treenit jatkuivat. Itse kaivoin tässä kohtaa uuden kisa-autoni, Mugen MRX5-auton repusta. Tässä autossa oli ponderi asennettuna ja pääsin ns kartalle, missä mennään. No faktahan oli se että muut meni kovaa ja Tony ja minä mentiin sitten omaan rauhalliseen tahtiin. Ero kärkeen oli pahimmillaan jotain 1.2sec kierroksella, joka oli liikaa 14sec radalla. Rata näytti jo onneksi vähän leveämmältä. Tänään huomattiin, kuten muutkin ovat sanoneet, apua saa kun pyytää kauniisti. Avun saaja oli tiistaiksi ja keskiviikoksi Ruotsalaisten joukkue, joka oli tuutattu treeniaikatauluun samaan erään ja näinollen mekaanikot loppuivat heiltä heti kättelyssä. 

Keskiviikko: Lisää treenejä. Taas 4 kertaa päivän aikana radalle ja iltatuimaan sitten vielä kisan juhlalliset aloituskarkelot. Huomenna alkavat alkuerät alkoivat jo vähän ressata mieltä ja illalla piti näinolen sitten rakentaa, meni myöhään, mutta aamulla autot kunnossa kuitenkin. Tiimimanagerikokouksessa kertoivat yllätyksen. Pitoainepelon johdosta katsastuksen lisäksi järjestettäisiin varikon viereen toinen tiski, jossa harrastettaisiin rengasvoimistelua siten että jokainen kisaerä pitäisi ajaa uusilla, ajamattomilla pyörillä, ja jokainen pyörä testattaisiin ennen ajoa kemikaalitesterillä ettei siinä ole pitoainetta. Ja rangaistushan oli myös varsin raju, mikäli pitoainetta löytyisi, niin olet EFRAn alaisista kilpailuista ulkona seuraavat 5-vuotta. Ei kannattaisi siis leikkiä.

Torstai: Pari treeniä vielä ja sitten pari alkuerää. Nyt oli meidän vuoro mennä lakki kourassa Ruotsalaisten luokse apua pyytämään. Aloitimme varovasti "De glider in??" ja kun apua antaa, niin sitä myös saa. Olimme Tonyn kanssa risiidingin jälkeen peräkkäisissä erissä ja näin ollen ei vuorotellen mekkaaminen luonnollisesti onnistunut. No, apua saimme ja kaikki meni hyvin. Ekassa lähdössä taisi molemmilta mennä hihna, joten ei tulosta syntynyt. Opimme tästä että Euroopan tasolla hihnat voi tietysti vaihtaa jo ennenkuin ne menee huonoksi. Vaihdoin omaan autooni samantien kaikki hihnat ja hihnapyörät jotta saisin ehjät ajot tästä eteenpäin. Päivän toinen alkuerä onnistui itseltäni lähes täydellisesti. Tony sai muistaakseni ihan ehjän ajon, mutta ei oikein päässyt tarpeeksi kovaa. Päivän päätteeksi tulokset olivat luokkaa AO-42 ja TR-53

Perjantai: Aamulla piti sataa kaatamalla, ei satanut ollenkaan. Rata vain noin 10 asteinen ja aivan tyyni (nämä autot kärsivät tuulesta todella paljon), synkkä, uhkaava keli. Tummia pilviä taivas täynnä, yms. Rata olisi nyt varamasti nopea, nyt vain unelma-ajo kehiin ja se olisi siinä. Alemmat erät näyttävät mallia, tulostaso on selvästi noin kierroksen kovempaa, kuin torstaina. Oman erä alkaa, auto tuntuu todella hyvältä, päätän hyödyntää tämän ainutkertaisen mahdollisuuden ajamalla auton oikein kunnolla kaiteeseen minuuttia ennen lähtöä. Pari erää mun erän jälkeen alkaa sataa... Kaveria harmittaa. Tony saa hyvän ajon ja tulokset ovat siis tässä vaiheessa TR-noin36 ja AO-noin60.
Sade loppuu kuitenkin pian ja pääsen yrittämään vielä. Rata ei ole enää parhaimmillaan ja unelmatulosta ei tule. Parannan kuitenkin eilistä tulostani noin puoli kierrosta ja alkuerien jälkeen olen sijalla 56, viimeisenä lähtemään 1/16 finaaleihin.

Lauantai: Finaalipäivä, pystyisimme taas hoitamaan homman Tonyn kanssa kahdestaan, Tony ajaisi 1/8Assa ja minä 1/16Bssä. Hommaan tulee kuitenkin muutos siinä kohtaa, kun minä sisuuntuneena eilisen nöyryytyksestä, seiskapaikalta lähteneenä ajan itseni omassa finaalissani kakkoseksi ja nousen!! Ja taas lakki kouraan ja Ruotsalaisten luokse kertomaan tilannetta. Hätää ei kuitenkaan ole, koska tosi ystävällinen Kurko-Niklas on ajanut itsensä suoraan semiin, on hänellä aikaa auttaa minua. Minä ajaisin siis ensin 1/8Bssä ja heti perään Tony ajaisi 1/8Assa.

Homma lähtee nätisti liikkeelle ja nousen pikkuhiljaa parit pykälät ylöspäin. Jopa nouseminen näyttää ihan mahdolliselta, mutta sitten homma murenee taas tekniikkamurheisiin. Veto loppuu ja on pakko tulla kesken pois. Tonyn finaali alkaa myös mallikkaasti ja hyvä sijoitus on mahdollinen. Hän joutuu kuitenkin ilman omaa syytään kolariin, jonka jälkeen auto ei enää ole iskukykyinen. Hän tulee maaliin sitten viidentenä. Kisa on suomalaisten osalta ohi.

Sijoitukset:
- TR - 37
- AO - 44

Asetetut tavoitteet saavutettiin, jossittelemalla olisimme voineet kumpikin olla hieman korkeammalla, mutta jossittelu on turhaa. Hyvä reissu kaikenkaikkiaan ja ensi kesänä uudestaan.

Kalusto:
Tony : Mugen MRX4
Antti : Mugen MRX5

Tony : Novarossi 35PLUS21 - 1kpl + pari vanhaa treenikonetta
Antti : Novarossi 35PLUS21 - 2kpl + 1 vanha treenikone

Tony : Sanwa M11
Antti : Sanwa M11X

Tony : Protoform P909 + Protoform R15B + Blitz R09 (3-4 koria on hyvä määrä tällaisiin kisoihin)
Antti : Protoform P909 + Protoform R15B + XCeed Zytek-I (3-4 koria on hyvä määrä tällaisiin kisoihin)

Renkaat:
Eturenkaat 32 - Takarenkaat 35
Treenipäivinä käytimme noin 1-2 kierrosta per jamppa
Kisapäivinä käytimme määräyksistä johtuen joka lähtöön uudet renkaat (nämä toimme tietysti kotiin ja ne ajetaan treeneissä loppuun)
Renkaiden hintahaitari liikkuu välillä 20-30Eur/kierros valmiiksi vanteelle liimattuna

Huomioita:
- Kahdestaan voi lähteä reissuun, mutta silloin olisi hyvä että lähtijät olisivat keskenään vähän eri tason kuskeja
- Apua saa kun pyytää
- Neuvoja saa kun osaa kysyä (siellä olivat Collaria lukuunottamatta kaikki ratapolttiskurkot paikalla ja neuvoivat ystävällisesti kun kävimme kyselemässä)
- Kaupan moottorilla pärjäsi ihan hyvin ja ei siellä kenelläkään mennyt miljoonaa kovempaa kuin muilla
- Konerikkoja tapahtui uskomattoman vähän, itselläni ei ollut koko viikon aikana mitään ongelmia koneiden kanssa

Semmoista:
-A-

Ps. Päälliköiden tekemisistä voi lukea esim.
http://news.efra.ws/index.php?id=416



Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/8 IC Track EC-B 2011 Hildesheim kisaraportti
« Vastaus #1 : 31.05.11 - klo: 14.24 »
Hieno juttu, näitä on mukava lukea.
---

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 IC Track EC-B 2011 Hildesheim kisaraportti
« Vastaus #2 : 31.05.11 - klo: 14.26 »
Hyvä meininki Antti! Oli Pietsch paikalla? Siinä on kyllä äijä, näistä kohtuullisen uusista nimistä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/8 IC Track EC-B 2011 Hildesheim kisaraportti
« Vastaus #3 : 31.05.11 - klo: 15.03 »
Hyvä ja mukavan luettava kisareissun rapsa.

Mukana myös opit jakoon, joka on arvokasta vähemmän kokeneille.

Nousufinaalit on joskus tosi kiva systeemi. Rene Pupke tuli finaalissa 9. sijalle noustuaan ensin 1/8 finaaleissa ja sitten 1/4 finaaleissa ja sitten semistä finaaliin 3. ruutuun.
Tuli finaaliajoa koko rahan edestä.
« Viimeksi muokattu: 31.05.11 - klo: 15.12 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/8 IC Track EC-B 2011 Hildesheim kisaraportti
« Vastaus #4 : 31.05.11 - klo: 20.14 »
Hyvä meininki Antti! Oli Pietsch paikalla? Siinä on kyllä äijä, näistä kohtuullisen uusista nimistä.

Joo, oli kyllä. Muita nimiä, joita näin paikalla oli mm. Salven, Bertin, Rick V, Ielasi, Lechner, Shefer...

-A-