En oikein ymmärtänyt mitä alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti 3d-piirroksella. 3D-kuvan otaksun tarkoittavan 3D-mallista tehtyä visualisointia. Valistunut arvaukseni on, että Sampun aikomus on mallintaa itse suunnittelemansa auto. Se mihin mallia aiotaan käyttää ratkaisee, millä menetelmällä se kannattaa malintaa. Enemmän kuin ohjelman valintaan kiinnittäisin huomiota siihen, millä menetelmällä malli loppujen lopuksi tehdään. Autosta puhuttaessa haastavin mallinnettava on lienee kori. Se on luontevinta tehdä pintamallina Esim NURBS:ina, jos tarkoitus on tehdä pelkkiä visualisointikuvia korin muodot saatanee riitävästi oikeannäköiseksi myös polygonimallinnuksena. Itse mallinnustyö samalla menetelmällä on suht' samanlaista sovelluksesta riippumatta.
Tarvittaessa mittatarkkaa mallinnusta mallinnus on tehtävä CAD-sovelluksella, mutta visualisointia tai animointia varten (jos tavoitteena on vain hieno kuva) mallinnus kannatta tehdä Visualisointiohjelmalla Esim SlidSliden mainitsemalla 3DS Maxilla. Maxista käy yhtä hyvin jokin vanhempikin versio. Itse en muista että Maxiin olisi vähään aikaan tullut mallinnusta helpottavia ominaisuuksia. Mielestäni tähän mennessä paras MAX-versio on ollut Max 7. SketchUp:ia silloin kun se tuli markkinoille mainostettiin helppokäyttöiseksi työkaluksi vanhojen 2D-kuvien siirtämiseen 3D:hen, en tiedä onko siitäkään ratkaisuksi alkuperäiseen ongelmaan.
Yksi mahdollinen ohjelma mallinnukseen voisi olla Rhino (
www.rhino3d.com). siitä on ainakin ennen ollut saatavilla demoversio. Ohjelma on myös eräiden kotimaisten venesuunnittelioiden käytössä, eikä opiskelijalisenssi ole pahan hintainen.