EDIT: Lisätty informaatiota autosta tähän ensimmäiseen viestiin (19.2.2014)Kyseessä siis nämä autot:
http://www.absima.com/en/products/cars-trucks/race-18/electric/torch-e.htmlSaa kasattavana kittinä noin 215e hintaan tai RTR-versiona reiluun 365e hintaan. Kyseessä on siis enemmänkin tuommoinen harrastelijatason auto, jolla pääsee halvalla testaamaan trugyn kokoista vehjettä.
http://www.absima.com/en/products/cars-trucks/competition-18/t8te.htmlKasattavan kitin pro-versio, tarkoitettu kisaradoille, saa reilulla 400 eurolla. Enemmän alumiinisia osia sekä CVD:t joka paikassa ja enemmän säätömahdollisuuksia.
Hommasin itselleni tuommoisen Absiman TR8Te kitin, jotta pääsisin testaamaan hieman isompaa 1:8 kokoluokan vehjettä. Maksoin autosta 210 euroa, joka on mielestäni aika halpa täydelliseen rullaavaan vehkeeseen. Ostin kitin sen takia, että halusin itse kasata tuon rungon alusta loppuun asti, koska omistamani TeamC TR8e RTR auton kanssa oli heti alusta asti vähän kaikenlaista säätämistä, joka oli hieman tarpeetonta (ruuveja löysällä, uupui ruuvilukitetta tietyistä paikoista, ynnä muuta kivaa). Itse huolellisesti kasaamalla kitin mitään ylläriä ei tule, sekä auton oppii tuntemaan ennenkuin sen pistää ensimmäisen kerran hiekalle ajokunnossa.
Itse kasaamiseen meni pari päivää, aloittelin perjantai iltana homman ja sunnuntaina auto oli viimeisiä silauksia myöten valmis. Kit oli erittäin helppo kasata, joskin jotkut triviaaliset asennukset kestivät liian kauan (pallonivelet, grrr). Myöskään keskidiffin etupuolen laakeri ei uponnut kunnolla moottoripukkiin, joten sieltä joutui hieman avartelemaan laakerin paikkaa. Paketissa oli myös mukana ilmeisesti ylimääräisiä ruuveja ja minulle jäi käyttämättä 2kpl M2,5x8 sekä 2kpl M4x4 ja pari pienempää samanlaista. Yhdessä M3x16 kupukantaruuvissa oli kierteet jostain syystä väärin päin(?). Tarkistelin nuo ruuvit uudestaan ohjekirjasta, mutta eipä noille ylijääneille ruuveille löytynyt paikkaa mistään.
Auto on iso verrattuna TeamC TR8e buggyyn, kokoero näkyy noista alempana olevista kuvista Painoa on myös jonkin verran enemmän, suurin osa erosta tulee kuitenkin renkaista, jotka ovat varsin painavat.
Olen ajan myötä säätänyt TR8Te:n seuraavanlaiseksi:
- Hobbywing Xerun 150A
- Hobbywing Xerun 4274 1800kv
- Savöx 1256Tg 20kg
- Diffit: F:7000 C:10000 R:3000
- Iskarit: Ansmann 500cps F/R (hard jouset)
- Välitys: FDR 15,8 (13T/48T pinion/spur)
- Akut: 2x Gens Ace 3s 5000mAh 40C
- 0-ennakko
Vaihtoehtoisesti 4s setupille 2200kv moottorille sopiva pinjoni on se vakiona mukana tuleva 14-piikkinen. 1800kv moottorilla 6s setupilla voisi periaatteessa pinjoni olla myös 12-piikkinen, 4s setupille voisi sopiva ehkä olla 16-17-piikkinen (en ole testannut, mutta arviolta).
TR8Te
plussat:
- todella hyvä ajettavuus, kääntyy loistavasti kovastakin vauhdista
- iskarit tuntuvat todella hyviltä
- vakiorenkaat ovat ihan ok
- simppeli rakenne, helppo korjata, halvat osat
- kitin mukana tulee shock bootit
Ja ne
miinukset:
- kori menee säpäleiksi hipasusta
- etu- ja takadiffien outdrivet kuluvat todella nopeasti
- etudiffin connecting cup kuluu vieläkin nopeammin
- osa kuusiokoloruuveista on aivan liian pehmeitä
Omat parannusehdotukset TR8Te:lle ovatkin CVD-vetarit joka paikkaan (takarenkaille, etu- ja takakardaaneille), iskareihin vakioöljyjä (450cps) hieman jäykemmät öljyt (500-550cps) sekä lexan body. Lisäksi kannattaa ostaa pro-mallin outdrivet etu- ja takadiffeille, ne menevät vaihtokuntoon aika nopeasti. Jos autoa saa nurin useasti, myös takaspoileri on suuressa vaarassa hajota, joten varaspoileri kannattaa hommata jossain vaiheessa.
Kuvia (TR8e vs TR8Te)