Tuo vakio tela on sen verran kapea ja lyhyt, ettei se kovin pehmeässä lumessa kanna. Telan pidentämisen ja leventämisen ohella pehmeämmässä lumessa kulkemista pystyisi hieman parantamaan, jos olisi mahdollista saada telan ja lumen kohtaamiskulma mahdollisimman pieneksi. Tällöin kelkalla on paremmat mahdollisuudet jäädä lumen pinnalle. Jyrkkä kulma rikkoo lumen pinnan ja kelkka kaivaa itseään lumen sisään. Tuossa Arctic Catissa se vaan vaatisi samalla myös keulan madaltamista aika paljon.
Yksi harmillinen ongelma on myös se, että vaikka kelkka onkin 1:8, ovat lumihiutaleet aina 1:1 koossa. Tämän takia suhteellinen pintapaine pitää olla pienempi kuin vastaavassa 1:1 kelkassa. Toisin sanoen vaikka kelkan paino ja pinta-ala olisivatkin samassa suhteessa oikean kelkan kanssa, oikeaa kelkkaa kannattelemassa on määrällisesti enemmän lumihiutaleita ja tästä johtuen se pysyy paremmin lumen pinnalla.
Toinen, oikeissakin kelkoissa käytetty apu on sellainen, että telaston etupukin jousitus on mahdollisimman löysä. Tämä auttaa kelkkaa nousemaan lumen päälle.
Olen useammankin kerran pyöritellyt mielessäni oman kelkkani modaamista "mountaineriksi", eli telan pidentämistä. Pitäisi vaan keksiä hyvä idea telan rakentamiseen. Tai itseasiassa telan tekeminen ei ole ongelma, mutta tarpeeksi korkeiden räpylöiden tekeminen on.