Mut joo, mulla toi 2S lipo on ruvennu semmosta tekee, että se ei nykyään enää katkase latausta. Kerran pistin vahingossa 200mAh liian suuren kapasiteetin laturin säädöistä, kun meni lipojen kapasiteetit sekasin. Siitä lähtien on toi 1200mAh lipo latautunu ilosesti vielä 1300mAh kohdallakin, ei onneksi ole vielä sattunut mitään vaurioita, kun en ole huomannut pysäyttää latausta ajoissa.
Eli olet ladannut yli 1C arvolla, mikä on vaarallista Lipolle.
Ei tuo ole ongelma että yli kapasiteetin menee virtaa. Se arvohan on nimellis arvo mikä yleensä vähintään mahtuu.
Itselläkin yhteen 2100mAh akkuun mahtuu 2300mAh.
Tärkeintä että kennokohtainen jännite on maks. 4.2V.
Eli tuohon asti annat vaan puskea virtaa. Tuon jännitteen mukaanhan laturi latauksen lopettaa eikä säädetyn akun koon. Akun koko vaan määrää latausvirran ja näin ollen se pitää olla maks. akun koko että 1C latausarvo toteutuu.
Jos laittaa pienemmän akun koon niin lataa sit pienemmällä virralla, mutta silti yli sen asetetun arvon tuohon 4.2V/kenno arvoon.
Näin ainakin oma Graupner Ultramat 14 laturi toimii, mutta on varmaankin latureita mikä lopettaa latauksen kun mAh-arvo on täytetty.
Siis eihän se Lipo sitä latausta katkaise vaan laturi. Eli jos menee yli 4.2V/kenno niin laturi on viallinen.
Myös tuosta kennoarvosta johtuu jos ei ole tasaladattu niin voi toinen kenno olla esim. 4.4V ja toinen 4V niin silloinhan tuo toinen on jo yliladattu, mutta koska kokonaisjännite on normaali 8.4V ei laturi sitä tajua lopettaa. Tai siis lopettaa tuohon 8.4V arvoon, mutta silloinhan on jo paukutettu toista kennoa liikaa.
Taitaa yleisin Lipon hajoamis syy olla juurikin kennojen epätasaisuus ja sit ladataan se rikki = tulipallo riski.
Tietysti myös kovat iskut suoraan voi rikkoa akun. Nämähän ovat herkempiä iskuille kuin NiMh akut.