... miten nykyinen systeemi pitää ne kuminpalaset pois hihnavetoisten autojen voimansiirrosta?
Selvittelin tämän ongelmaksi nostetun ilmiön taustaa.
3-4 vuotta sitten käytössä oli erä valmistusvirheellisiä renkaita, joilla hyvän pidon vuoksi ajoi suuri osa sen aikaisista LS-5 kuskeista. Renkaiden laatuvirheen vuoksi niistä oikeasti irtosi kumin palasia niin, että 1/5 kuskit itsekin kärsivät renkaidensa aiheuttamasta ongelmasta ja saivat esim. raaputtaa jarrulevyistään kumimuruja pois.
Ko. rengaserän käyttö lopetettiin, eikä sen jälkeen samaa ongelmaa ole ilmennyt ainakaan Tattarisuon radalla, missä LS-5 autojen käyttö on ylivoimaisesti suurinta Suomessa.
1/5 autojen renkaista lähteneet kuminpalaset eivät ole nykyrenkailla ajettaessa todellinen ongelma kenellekään millään radalla, koska kumi ei nykyrenkaista irtoile palasina vaan rengas kuluu normaalisti ja kumi jää kiinni asfalttiin parantaen ajolinjan pitouraa.
Eri asia kokonaan on sitten se, että radan omistajalla on oikeus laatia radalleen mieleisensä säännöt.