Millä sais pysymääm revon pyöränmutterit paikoillaan, vaikka kuin kiristäis ennen ajoa niin 1 tankin jälkeen kaikki mutterit on yleensä löysällä tai lentelee pitkin monttua, ja sitten on hexit pyöreänä. Viimeksikin jäi ajot kesken kun ei ollut varamuttereita.
Pitäiskö niihin laittaa ruuvilukitetta vai ostaa paremmat mutterit?
Tuo on normaali ongelma liki kaikissa monsuissa (Paitsi LST:eessä jossa "vääränkätiset" kierteet toisella puolen), iso rengas ja vanne laittaa koville 14mm hexin ajossa ja väkisinkin nitkuttaa pikkuhiljaa varsinkin "kuskinpuolen" mutterit löysälle.
Itse olen kokeillut 14mm aluhexejä ja ProLinen 23mm aluhexejä, kummatkaan ei oikeastaan auttanut asiaan lainkaan, parhaat on edelleen orkkis muoviset.
14mm aluhexit löystyi jopa nopeammin kuin alkuperäiset, toisekseen kerran löystyttyään aluhexi pilasi myös vanteen hexiolon piloille jonka jälkeen vanne ei pysynyt tankillistakaan paikallaan.
23mm ProLinen hexi oli siitä parempi että sen sai kyllä kiristettyä niin että vanne pysyi paikallaan, mutta itse hexi oli edelleen samalla helkutin mutterilla kiinni joka siis edelleen löystyi......
Orkkis muovihexi on vanteeseen niin tiukka ettei välystä jää käytännössä lainkaan, vielä kun mutterin kiristä niin hexit tappi (Mikä siis etää hexiä pyörimästä) levittää hivenen hexiä ja vanne on entistä tukevammin kiinni.
Jos hexi tai sen kolo vanteessa on kulunut ei oikeastaan voi tehdä muuta kuin esim liimata heximutteri vanteeseen kiinni (Tai ostaa uudet vanteet/hexit), muutoin vannetta ei saa kunnolla pysymään millään enään kiinni.
Viimmeinen keino on tietysti käyttää ruuvilukitetta ja/tai lukkomutteria (Mutteria joka on siis kiristetty toisen perään).