RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: ari1982 - 10.04.04 - klo: 13.29
-
Moi
Kyselen näin alkutaipaleillani ko. harrastuksen parissa.
Pitässaada stampedeen hyvä nopeudensäädin!
onkohan hitec in säätimet kummosia.
hinta luokka 0-100€
11-12t koneelle.
-
En tiedä Hitec:istä sen tarkemmin itellä oli Robben säädin ja annan vinkin että niitä kannattaa välttää. Nyt ostin käytettynä olevan rajotuksettoman noparin Stampedeeni sain sen käytettynä alle satasella ja nyt menee spedekin kunnolla :) Eli kannattaa harkita käytettyä tai sitten jotkut M-tronickt... taitaa olla paras vaihtoehto.
Ainiin olihan mulla joskus Hitecin sellanen ruuveista säädettävä malli mutta en oikein tykästynyt :/ ensinnäkään se ei kestänyt omaa konetta vaikka kone oli täysin sopiva siihen. ja nykysin on jo toi yks nappi kaliprointi mikä on noin kymmenen kertaa helpompi kun se ruuvi säätö.
-
Itselläni on hitechin EZX-R Pro nopari joka on toiminut moitteettomasti.
Mutta suosittelen hankkimaan esim. M`Troniksin Sonik Tempo säätimen se maksaa muistaakseni jotain 60e ja se kestää 12 lankasen koneen sekä jonkin verran vettä.
-
Mtroniks on varmasti hyvä ja halpa vaihtoehto aloittelijalle juuri sen yksinkertaisuuden vuoksi. Mtronikseissa on esiintynyt usein sellaisia vikoja, että jos vahingossa laittaa akun johdot väärin päin nopari hajoaa ja kaasu jumittaa. Käsittääkseni Mtroniksin säätimissä ei ole suojaa kyseiselle vahingolle. Mtroniks on varteenotettava vaihtoehto piharälläykseen ja sellaisille, jotka eivät laita akun johtoja väärin päin :D .
Jos tuntuu ettei ole tekniikan ihmelapsi, niin suosittelisin CS:n, LRP:n ja Novakin käytettyjä säätimiä, joissa laatusuhde on aivan omaa luokkaansa. Näiden säätimien hinta on kalliimpi kuin Mtroniksien, mutta ajan mittaan säädin maksaa itsensä takaisin. Köyhän ei kannata ostaa halpaa!
-
No ainaki ROCKET MAX on hyvä, mutta taitaa maksaa liikaa. Mutta ehkä tuo ROCKET SPORT olis hyvä sulle se maksaa 99eur sekä kestää 12 lankaisia koneita ja siinä on samat ominaisuudet kuin MAX:issa paitsi sitä ei pysty liittämään tietokoneeseen.
Itselläni on tuo ROCKET MAX enkä löydä mitään pahaa sanottavaa siitä.
Jos rupesi kiinnostamaan niin käy kattoo tämä linkki:
www.medasec.com
-
Joo oon samaa mieltä Losikuski:in kanssa itellä meni se Robbe juuri sen takia hajalle kun johot pääs hipaseen väärin päin. Nyt ostin ton G10 tilalle http://koti.phnet.fi/lassi/rc-tavaraa/uus_nopari/nopari1.jpg Ite olisin ostanut kun olis vaan tajunnu heti vähän kalliimman noparin. Tehot nousi yli puolella kun sain Robben "pullonkaulan" pois siit. Nyt ei tarvi moottorin vaihtoa kattoa noparin mukaan vaan voi ostaa sellasen kun ite haluaa. Robesta palo FET:it kun laitoin sen väärin päin ja ne maksaa melkein 30e ei viiti riskeerata ostaa uusii jos se onkin muualla viel vika.
-
Lrp noparit on hyviä. (niissä on ikunen huolto takuu)
http://www.power-racing.net
-
OT: Mikä on käämirajoitus Tekin tsc 412p noparissa? 8)
-
Itselläni on hitechin EZX-R Pro nopari joka on toiminut moitteettomasti.
Mutta suosittelen hankkimaan esim. M`Troniksin Sonik Tempo säätimen se maksaa muistaakseni jotain 60e ja se kestää 12 lankasen koneen sekä jonkin verran vettä.
Tuohon vedenkestävyyteen pakko sanoa, et mulla Assossa kii ollessaa säädin "tilttas" just ku tuli eka lumihiutale päälle ni kaasu hirtti puoliväliin... onneks ohjaus jäi toimimaan ni auto ympäri ja ilmaan ja repimää akun johtoja irti. Hetken levättyään pelaa taas, ajettu joku 5-6 akullista kyseisten ongelmien jälkeen, eli tavallaan kesti se vettä, muttei se toiminut sillon :mrgreen: :roll: :|
-
Kiitos
Valintani on nosramin ja lrp:n välillä!
luultavasti lrp:n F1 Pro Reverse Digital
Kiitos kaikille vastauksista.
-
Tuli tässä mieleen seuraava seikka näistä nopareista, joista en oikeen vielä tiedä mitään.
Mitä eroa on mekaanisella ja elektronisella noparilla. Eikös elektroninen ole ainakin ESC(electoric speed control)?
Ja sitten mitä meinaa, jos nopari kestää esim 12 t koneen? Ja mistä tiedän että kuinka suurella jännitteellä voin ajaa?
-
Elektronisessa noparissa elektroniikka hoitaa nopeuden säädön ja muut mahdolliset jutut, kun taas mekanisessa nopari vaatii seurakseen servon, jolla liikutetaan semmoista liukujuttua noparin sisällä. Noparin lankarajoitus tarkoittaa, että nopari kestää minimissään lankarajoituksensa mukaisen koneen, eli esm. jos nopari kestää minimissään 12 lankaisen koneen, niin noparin perään voi kytkeä huoletta 14-27-lankaisen koneen, koska kaikki noparit ei välttämättä kestä niin kireää konetta kuin niiden pitäis...
-
Itellä on toi Duratrax:n Streak, joka kestää 12 lankasen. Ihan hyvin on pelittäny.
-
Voisin suositella joko GM:n tai sitten LRP:n nopareita.
Itselläni on kisanoparina LRP:n V7.0, joka on hoitanut tehtävänsä kiitettävästi. Siinä ei ole moottori rajoitusta.
Toisena noparina on GM 4r pakillinen nopari monsteriin. Moottorirajoitus on 14T. GM:n automaatiinen setuppi on helpottava tekiä. Noparissa on muutan tosi hyvä väärän puolisen jännitteen suojaus. Laitoin eilen yöllä, kun sain monsterin putsattua, vahinkossa noparin piuhat väärinpäin akkuihin. Samalla kun sain toisenkin piuhan kiinni, liitin poltti sormeni. Onneksi mulla oli sivuleikkurit vieressä niin niillä vain piuhat poikki. Meni muuten johtojen eristyksen aika huonoon kuntoon. Ne suli kaikki pois. Mutta TADAA nopari toimii silti.
-
Onko väliä, kumminpäin laittaa johdot noparista moottoriin? Jos vaihdat johtotukset toisinpäin niin moottori toimii "toisipäin" kuin ennen johtojen paikan vaihtamista?
-
Onko väliä, kumminpäin laittaa johdot noparista moottoriin? Jos vaihdat johtotukset toisinpäin niin moottori toimii "toisipäin" kuin ennen johtojen paikan vaihtamista?
Tietenkin sillä on merkitystä. Ensinnäkin moottori pyörii eri suuntaan ja toiseksi väärinpäin pyöriessä moottorin ennakko on väärään suuntaa (negatiivinen ennakko). Lisäksi mahdollinen moottorin päätyyn juotettu shotkydiodi räjähtää tai eri puolilla on erilaiset hiilet/jouset. Moottorin suunta käännetään oikeaksi kääntämällä moottorin päätyä 180 astetta = puolikierrosta. Eli se punainen johto tulee moottorissa siihen Plussalla merkittyyn puoleen.
-
Hetkinen, eikös ton "käännön" voi tehdä ohjaimestakin vaihtamalla kaasun "suuntaa" ohjaimessa olevasta kytkimestä, jolloin pakista tulee kaasu ja päinvastoin. Niin yksinkertaista.
-
Hetkinen, eikös ton "käännön" voi tehdä ohjaimestakin vaihtamalla kaasun "suuntaa" ohjaimessa olevasta kytkimestä, jolloin pakista tulee kaasu ja päinvastoin. Niin yksinkertaista.
Ei voi. Ei taida olla semmosia nopeudensäätimiä (mekaanisia tai elektronisia) joissa pakille on samat ominaisuudet, kuin eteenpäin menolle.
-
Ahaa, ok. Niinhän se taitaa ollakin... kaikki varmaan nyt viimeistään huomasi että viimeaikoina ollaan vaan ajeltu polttiksilla, sorry ... :oops:
-
Itselläni on LRP:n valmistama IPC 7.1 säädin ja olen ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen. Tämä säädin on melkein ydinsodankestävä kuten on GM racingin V12 ja nosramin säätimet(Kisamallit)
-
LRP:n F1 Pro Reverse Digital tai F1 Power...
Olisko kannattava ostos noista kumpijompi?
Vai mahdollisesti joku muu? (pakillinen täytyy olla)
:roll:
-
LRP:n F1 Pro Reverse Digital tai F1 Power...
Olisko kannattava ostos noista kumpijompi?
Vai mahdollisesti joku muu? (pakillinen täytyy olla)
:roll:
8) No eipä taida löytyä mielipidettä joten... 8)
-
F1 Pro rev. dig. on nyt sitten tilattuna saksasta, saas nähdä mitä jää maksamaan kunnes on kotona :wink:
-
Pystyykös GM VR-6-mallisesta noparista kytkeä väliaikaisesti pakin pois,jos vaikkapa kisaan olisi menossa?
Entäpä onko kenelläkään kokemuksia GM Pro-R noparista,kun en itse löytänyt siitä juurikaan tietoa?
Onko pakkia?
Kaikki tieto mitä löysin,on seuraavalla sivulla,kun menet etusivulta Regler-osastoon.........tuo Saksa vaan ei minulta kovin kummoisesti käänny.
http://www.modellbau2000.de
-
No minun on turha puhua sähköautoista, mutta joku muistaakseni sanoi että kisoissa SAA olla pakillinen nopari, mutta pakkia EI saa käyttää.
Korjatkaa jos olen väärässä.
-
No minun on turha puhua sähköautoista, mutta joku muistaakseni sanoi että kisoissa SAA olla pakillinen nopari, mutta pakkia EI saa käyttää.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Tiedän,mutta minusta olisi kätevämpää kytkeä se pakki kokonaan pois,ettei vahingossakaan sen käyttämiseen sortuisi.
-
ONKO TÄSSÄ NOPEUDEN SÄÄTIMESSÄ PAKKI??
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=37&products_id=392
Vastatkaa ny kerranki joku heti suoraa älkääkä ruvetko sanomaan että toi on ihan p..sk..! :roll:
-
Ei ole pakkia.
-
Kiitos vastauksesta! No onko näissä pakki?
http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=93060
http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=93470
-
Hawk Power Reversessä on pakki (superylläri) ja Internationalissa ei.
-
Mitä näistä suosittelisitte 17 lankaiselle moottorille sorapihalla ajoon (välillä raskasta välillä kevyttä)
A. http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NOSCQ7KL66
B. http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=4/71
C. http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index¤t_op=showp&pid=8341
Vai onko muita vaihtoehtoja 60 eukolla?
-
Sanoisin a. koska se on hyvä säädin joka ei ainakaan ole huono joka maksaa itsensä sitten ajan päästä takaisin. B. olisi taas hinnan puolesta hyvä ja olisi muuten ihan ok.
-
Sanoisin a. koska se on hyvä säädin joka ei ainakaan ole huono joka maksaa itsensä sitten ajan päästä takaisin. B. olisi taas hinnan puolesta hyvä ja olisi muuten ihan ok.
Samaa mieltä papan kanssa. paitsi että en suosittele b:eetä ollenkaan
-
Sanoisin a. koska se on hyvä säädin joka ei ainakaan ole huono joka maksaa itsensä sitten ajan päästä takaisin. B. olisi taas hinnan puolesta hyvä ja olisi muuten ihan ok.
Samaa mieltä papan kanssa. paitsi että en suosittele b:eetä ollenkaan
Itse kanssa sanoisin saman sinervon kanssa kun unohdin sanoa oman mielipiteeni tuossa( sanoin tuossa vain +/- puolet)
-
Minultakin pääsi eilen Futaba (en muista tyyppiä) -noparista n. 100 Euron arvoinen savu ulos ilmeisesti lätäkköön ajon seurauksena ja olen siis noparia vailla Zabooniin, jossa on LRP Rally Special 17 T kone. Itse aloin etsimään vedenpitävää noparia ja onnistuin löytämään seuraavat:
A: http://modellbau.einkaufsring.net/index.php?dealer_id=41&supplier_id=11&parent_id=70&child_id=0&article_id=44288&RCID=e11dc7f1cfff50b91303d7292505c525
B: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=93060
C: http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=37&products_id=637
Onko kellään kokemuksia näistä? Olisin tietysti kiitollinen muistakin ehdotuksista. Etenkään tuosta vaihtoehdosta A en ole löytänyt muuta tietoa, kuin mitä linkin takaa löytyy.
-
Sanoisin a. koska se on hyvä säädin joka ei ainakaan ole huono joka maksaa itsensä sitten ajan päästä takaisin. B. olisi taas hinnan puolesta hyvä ja olisi muuten ihan ok.
Samaa mieltä papan kanssa. paitsi että en suosittele b:eetä ollenkaan
Itse kanssa sanoisin saman sinervon kanssa kun unohdin sanoa oman mielipiteeni tuossa( sanoin tuossa vain +/- puolet)
Kestääkö toi nosrami varmasti raskasta ajoa 17 lankaasella? Hitecin et-z(oliko se kirjain yhdistelmä noin) jonka olis pitäny kestää 17 lankaanen motti ei kestänyt, ainakaan raskaammas ajos :roll:
-
Tietääkö joku mikä on traxxasin mekaanisen noparin lanka rajoitus?
-
Eikös se oo jo moneen kert5aan todettu et kai se rajotukseton on... :roll:
-
Jaa mä en oo nähny yhtään kertaa...
-
Älä ainakaan alle 17 lankasta laita, minä ajoin traxxas stampedella 15x3 lankasella koneella ja tuolla vakio mekaanisella noparilla niin syttyi melkein tuleen ne valkoiset jutut siinä noparissa, suli ihan tunnistamattomaksi kasaksi.
-
No 17 lankaasen moottorin kans oon väliaikaisesti ajatellu laittaa kii. Kestääköhä raskaampaa ajoo?
-
Voiko noparin korjata jos siitä on tullut savu ulos??? :oops: :?:
-
Jaahs, ostin venerojektiin tuollaisen noparin: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=93470
Jospa se kestäs kuormaa 15X2 lankasella koneella :roll: Mites, onko jollakin autokäytössä tuo? Miten toimii ja onko heleppokäyttöinen?
Nyt jäi ylimääräiseksi Protech eco 50 nopari Järjettömän kokoisella jäähdytyssiilillä.... Se ei vaan kestänyt kuormaa ja kun jäähdytys toimii niin ylikuormasuoja alkoi pätkimään :mrgreen: Ensimmäinen noparihan paloi totaalisesti, johdot vain jäi jäljelle...
-
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUY14&P=7 Tämmösen ostin eilen ja ohjelmoin sen :mrgreen: Niin kuuluuko teillä tässä (ja muissa nopareisa) sellainen ääni ja valo syttyy kun painaa kaasua? Se kyllä toimii normaalisti mutta siitä valosta ja äänestä en tiedä että pitääkö ne olla kun painaa kaasua tai peruuttaa :?:
-
Noni, Nosram International kiinni ja huomenna tositoimiin testaamaan.. Ainakin omassa testialtaassa jaksoi paikallaan junntata ihan kivasti ettei ylikuormat sun muut pätkineet. lämpeni jäähdytyssiili muttei kuumasta ollut tietoakaan.
Olishan tuo aika jo päästä veneilemään. :mrgreen:
-
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUY14&P=7 Tämmösen ostin eilen ja ohjelmoin sen :mrgreen: Niin kuuluuko teillä tässä (ja muissa nopareisa) sellainen ääni ja valo syttyy kun painaa kaasua? Se kyllä toimii normaalisti mutta siitä valosta ja äänestä en tiedä että pitääkö ne olla kun painaa kaasua tai peruuttaa :?:
Niin että tietäskö joku :|
-
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUY14&P=7 Tämmösen ostin eilen ja ohjelmoin sen :mrgreen: Niin kuuluuko teillä tässä (ja muissa nopareisa) sellainen ääni ja valo syttyy kun painaa kaasua? Se kyllä toimii normaalisti mutta siitä valosta ja äänestä en tiedä että pitääkö ne olla kun painaa kaasua tai peruuttaa :?:
Niin että tietäskö joku :|
Kyllä useimmista (ellei jopa kaikista) nopareista kuuluu pieni "ininä" (piip-ääni) moottorin pyöriessä. Ledi(t) myös palaa painettaessa kaasua (joissain merkeissä/malleissa vain täydellä kaasulla/jarrulla)
-
Elikkäs oisin täs ostamas uutta noparia hajonneen tilalle
HPI rs4 pro autoon et onko kellään kokemusta vastaavasta noparista et onko tosta kalua ja sopiiko touring kayttöön?
Moottorina olisi tarkoitus kayttää 12x2 lankasta moottoria
A.I. Automatic Pro Reverse Digital
(http://www.power-racing.net/modules/webshop/shopping/product_images/automatic_grnopari.jpg)
Forward/Reverse
Order No. 83250
Motor Limit over 11 Turns
Size 42,3 x 42,3mm
Weight 51,0g
Voltage range 4-7 Cells
Voltage drop @20A ~ 0.107V
hinta: 89€
-
Motor Limit over 11 Turns
Itse pidän hyvänä "turvavälinä" "mainoksiin nähden" 3t. lisää.
Merkistä riippumatta!
Eli ko. tapauksessa esim. 14t.
-
Minulla on jonkun verran huonoja kokemuksia tuosta säätimestä. Huonompiakin löytyy mutta kannattaa ostaa hyvä säädin kun se maksaa itsensä lopulta takaisin
-
Nosram Patriot reverse
No mites tää menikö parempaan suuntaan? :)
Eikä pahemmin hinnasta eroo ja varmaa hiukan parempikin nopari jopa.
- 3-way protection system
- 180 amps
- over 7 turns
- forward/ reverse
(http://www.hobbylinna.fi/kauppa/images/patrev_full.jpg)
Hinta:115€
-
Nyt menee hyvin parempaan suuntaan
-
Voisiko joku neuvoa tuon ohjeistuksen miten Hitecin EZX-R noparissa saa kytkettyä pakkimahdollisuuden pois? :roll:
-
1. Laita lähetin päälle ja tarkasta että EPA-säätö on 100%.
2. paina "set-up" -nappia pohjassa ja laita nopari virtakytkimestä päälle , sitten päästät irti "set-up" -napista.
3. Noparin valo vilkahtaa kerran. (Nyt on kaasun neutraaliasento kalibroitu).
4. Paina kaasu pohjaan, noparin valo vilkahtaa taas kerran. (Täyskaasu on nyt kalibroitu).
5. Paina jarru pohjaan, noparin valo vilkahtaa vielä kerran. (Jarru on nyt kalibroitu). (Älä päästä vielä jarrua!).
6. Paina noparin "set-up" -nappia kun jarru on edelleen pohjassa, noparin valo vilkahtaa kahdesti. (Nopari on nyt kalibroitu pakittomaksi).
Jos valo alkaa jossain vaiheessa vilkkumaan toistuvasti, on kalibroinnissa tapahtunut virhe.
Tämä oli nopeasti suomennettuna valmistajan käyttöohjeesta. Toivottavast auttaa!
-
Ok, kiitoksia paljon :azn:
-
Nosram Patriot reverse
No mites tää menikö parempaan suuntaan? :)
Eikä pahemmin hinnasta eroo ja varmaa hiukan parempikin nopari jopa.
- 3-way protection system
- 180 amps
- over 7 turns
- forward/ reverse
(http://www.hobbylinna.fi/kauppa/images/patrev_full.jpg)
Hinta:115€
Tuolla hinnalla alkaa jo saada harjattomiakin settejä, esim. mamba maksaisi kokonaisena settinä (nopari, moottorit piuhat sun muut) about 140-150 euroa. Eli suhteellisen kallis tuo nopari on harjallisten moottoreiden nopariksi.
-
Taisi olla jo hieman vanha juttu....
-
Mitä nyt melkein 3 vuotta :roll:
-
En kuitenkaan nostanut aihetta, eipä ollut mun moka :grin: