Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Anis

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7
121
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 19.10.11 - klo: 23.30 »
Pakko kommentoida tähän G-voima asiaan juttu viime Sunnuntailta.
Velipojalla oli SC lelussaan sellainen punainen mitoiltaan noin 10*30mm "lätkä" jossa se keskiosa muuttuu mustaksi jos 25G ylittyy. Yritys jossa hän on töissä liimaa niitä koneisiin ennenkö ne laitteet rahdataan asiakkaalle.
Normirääsäyksen jälkeen molemmat mittarit oli aktivoituneet (toinen oli noin 90 asteen kulmassa toiseen nähden) ja ajo oli ihan hiekkamonttusudittelua ja vauhdit eivät olleet kuin ehkä 40kmh maksimissaan.
Toki tuli hyppyä ja kaatoja.
Noparin kiinnitykseen ainakin MMM osalta olen oppinut että 2 puolinen teippi ja pari nippusidettä yli niin pysyy, teipillä jää vaan MMM pohja kiinni auton runkoon ja muu osa pakenee

122
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 19.10.11 - klo: 23.16 »
Juu ne on männäviikolla tilattu kiinan ihmemaasta, uusia siis, mutta mikäpä niistä tietää millaset kennot osuu kohdalle.

Pitänee aloittaa siten että ajaa molemmat akut yksitellen perään piippausrajalle, ja käyttää samaa piipparia siis molempiin akkuihin. Sen jälkeen kennojännitemittaus.

Sitten sama sarja sillä toisella piipparilla ja taas kennojännite mittaus.

Jos kennot on jotakuinkin linjassa seuraavaksi koittaa sitten tuota rinnankytkentää, piipparit molempiin akkuihin  ja tarkkailla mitä se tekee

123
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 19.10.11 - klo: 22.16 »
Mitäs mielestänne 2 kpl identtistä 4S/5000mah/20C akkua tykkää jos kytken ne rinnan ja ajelen vähän tänään, hieman huomenna jne, ali arviolta menisivät yhtä aikaa lataukseen noin 3-4 päivän välein. Tietty piuhat ja piipparit irti kun ajot loppuu.
Lataisin aina täyteen ja tasurin kera.
Molempiin oon siis jo tilannut tasausliittimeen laitettavat "ledipiipparit vahtimaan kennojännitettä joten se puoli on hoidossa, lähinnä mietin miten ne toisiinsa suhtautuu rinnan kytkettäessä jos jännite-ero latauksen jälkeen akkujen välillä on esim 0,1V. Mielestäni ei kai mitään vaaraa pitäisi olla? Tulossa pojan ajettavaan pikkumönkijään niin on ikävää jos akku posahtaa penkin alla kesken ajon...joskin olen suunnitellut jo kassalipas-akkukotelon eli vaara on pieni vaikka posahtaakin

124
No niinpä näkyy, tuolta en oo katsonutkaan. Linkitin nyt vinkiksi kaikille kun ebaysta tuli eteen ja ajattelin ettei tähän hintaan maalattua saa.
Vaikka subaru on subapu kai se tossa pihalla tötteröjä kiertää, eikä harmita jos menee päin tolppia.
Laitetaan audi päälle kun taidot karttuu...

125
Vinkiksi kaikille, tollanen kori löytyi ja varmaan treenikorina ajaa asiansa.
Tilasin kokeeksi yhden, katsokaapa hintaa...

http://www.ebay.com/itm/290382834776?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649


126
Pitkin itseni kanssa taistelun jälkeen päätin luopua 3S systeemistä ja tilasin kovakuorisen 2S:n ja uuden laturin. Ne otin ihan budjettilinjalla hobbykingistä, taisivat olla karvan yli 40USD+postit.
Sähköiksi otin ebaysta http://www.ebay.com/itm/360398797543?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 setin. Yritetään tulla otimeen ilman sensoria, castlen tuotteet vaan on ainakin tähän asti sopineet mulle. Auton välitysten mukaan laskin tyhjällä akulla 6,6 voltilla nopeudeksi reilu 60.
Eli tällä mennään kun palikat kotiutuu. Pitää opiskella kuvan laitto ja jatkaa tähän aiheeseen kun kori on päällä

127
OK, pitää tilata uusi laturi samalla kun pari patteriakin. Jotenkin on jäänyt päälle erinäisistä 1:1 scalen harrastuksista että voimaa on harvoin tarpeeksi ja koskaan ei liikaa...
Tuon auton mukana tulee kuvissakin näkyvät saippuarenkaat vanteineen, kokeilen niillä aluksi.
Kai tuonne mahtuu normi kovakuorinen 2S, tilaan riskillä pari ja veistän ellei mahdu.
Onko muuten sensorillinen näissä "must" varuste?

128
Sopivista sähköistä kuunnellaan ehdotuksia! Vaihdetaan tarvittaessa laturi.
Niin ja sopivat renkaatkin kiinnostaa, jotenkin vaan tuntuu että sellaiset kivikovat muovirenkaat ei pidä yhtään ja missään ja ajamisesta ei tuu mitään?

129
Sähköiksi ajattelin alustavasti mamba max/mamba max pro, eli 3S pystyvä nopari.
Laturissa nääs ei ole 2S balanssimahdollisuutta.
Kai tuonne joku 3S patteri sopii kun katsoo sopivalla kapasiteetilla olevan akun.
Moottoriksi joku kiinan pitkäkannu, noin 2500-3000kv?
Tilasin nuo hpi:n type-a kumit koska lukemani mukaan niissä on edes jotain pitoa, en halua ihan kivikovia saippuarenkaita joissa ei ole mitään pitoa. Edellämainituilla sähköillä luultavasti kuitenkin luistaa kun on tarve?
Miltä tää setti kuulostaa?

130
Juu yokomo tuo on, niitä ainakin mainostettu soiviksi laitteiksi. Jotain rajaa piti kutenkin vetää. Oli siellä 500€ vaihtoehtojakin, mutta järki päässä mentaliteetilla mietin että kai tuo pihasuttaajalla menee. Keppiveto tuli vaan "mutu" tuntumalla jos ei olisi ihan niin arka pikkukiville.

131
Huonosti tuli kommentteja eli tilasin sitten tämän: http://www.super-rc.com/product_info.php?cPath=21_70_71&products_id=1619&osCsid=4961feae324c82c1208423e76dbde633
osaako joku sanoa tuosta jotain?

132
Tulipa lukaistua koko ketju läpi, ja luin myös kodat joissa pyydettiin käyttämään hakua jne jne.
Kysyn kuitenkin mielipiteitä mikä olisi hyvä drifteri aihio jossa kardaaniveto, ei keskidiffiä, mutta edessä ja takana pölyltä suojassa diffit joissa litkut myös pysyvät sisällä? Rahaa laitetaan peliin tarpeen mukaan eli ei välttämättä tarvi olla halvin.

Kävi nimittäin niin hyvä säkä että löysin korkkaamattoman audi quattro s1:n korin (200mm) teippauksineen kaikkineen. Voi olla että en koskaan raaski edes ajaa ellei alusta ole ensin pesty ja imuroitu, mutta onhan se ainakin hel***in komea koriste hyllynpäällä!

133
Yleinen keskustelu / Vs: Unelmien rc-autosi
« : 08.10.11 - klo: 20.10 »
Unelmien 200mm korin ostin, AUDI S1. Xray 808E on edelleen tallissa, ehkäpä audille hommataan myös joku xrayn pohja

134
Xray808e+mmm+4s
Nokian gepsiin tasan 70

135
Pistin tilaten 2kpl noita traxxasin titan 550 21T motteja. Kokeillaan nyt niillä alkuun ja seurataan mitä tapahtuu.
Asiasta kolmanteen tossa vehkeessä on suljettu 12V 10Ah lyijyakku, millähän virralla tohtii ladata?
Kolvasin eilen sopivan välipiuhan piuhan ja latasin turnigyn accucel 8150 laturin Pb ohjelmalla 3A virralla. Laturi nosti hitaasti jännitteen 14,7V ja latasi 3A. Kun 14,7V saavutettiin meni ainakin 4h ennenkö oli oikeasti täynnä, laturi tiputti hitaasti latausvirrat nollaan. Noin 3Ah lataukseen meni yhteensä ainakin 5-6h sen loppuhieronnan takia.
3A virralla en havainnut kiehuntaa tai lämpenemistä.

136
Homma on hieman nytkähtänyt eteenpäin.
Avasin toisen välityspaketin ja laskin sisällön ja totesin kokonaisvälitys-suhteen olevan ~127.
GPS:llä testattiin tämänhetkiset huiput alamäkeen jotka 7,2kmh.
Renkaan halkaisija kautta laskettuna motti pyörii siis alamäkeen parhaimmillaan noin 15700 rmin, mutta siinä vaiheessa moottori toimi jo generaattorina eli jarrutti menoa.
OK, eli 1,5*7 ollaan noin 10kmh vauhdissa, eli samalla kaavalla tarvittavat kierrokset moottorilla 12V jännitteellä saa olla noin 24000 rmin.
Molemmat moottorit oli tuulettimella varustettuja std 540 kokoisia harjattomia, (EDIT siis harjallisia) mutta vaihdekotelossa olevasta lisäporauksesta päättelin että 550 koko menee nakkaamalla, akselit oli 3,17mm.

Eli mistä 550 kokoinen motti, jossa tuuletin integroitu, 12V jännite ok ja 2000KV?
Jätän harjattomat toistaiseksi kauppaan, luulen että 550 motilla on jo riittävän kovilla sekä piuhat että mekaniikka. Jos kestää kasvatetaan sitten akun ah arvoa...

EDIT Olisikohan nuo traxxasin 21T 550 titanit hyvät kokeilla, en vaan löydä selkeää kv arvoa äkkiä mistään? Ebaystä kun ottaa eivät edes maksa juuri mitään


137
Tässä tapauksessa kuski on 3 vuotias ja painoltaan 17 kiloa. Okei 20kmh voi olla jo turhan paljon, mutta helppohan se on potikasta säätää. Jonkun verran näillä on jo kuitenkin ajettu, ensimmäisestä mönkkäristä ajettiin muovinen takarengas kulumalla keskeltä halki reilussa kahdessa kesässä.

Nyt molempien harjamoottorien jännitteet ja virrat menevät on-off kytkimien läpi jotka speksattu 20A eikä mitään ongelmaa. Luulen että tilaan kiinasta noin 60A noparin ja kytken sen taakse uudet moottorit rinnan.
Noparista vaan starttiasetukset miedoimmilleen niin ei nyppää lähdössä niin kovaa jas säästää muutenkin voimansiirtoa.
Välityksiä ei ihan helpolla muutella. Pitää laskea välitys-suhde ensin pyörittelemällä ja katsoa sopiva kv arvo välityksen, jännitteen ja renkaan halkasijan perusteella laskemalla. Moottoreiksi jotkut kiinalaiset pitkäkannuiset.

Eli ohjaus sitten vaan noparin ja testerin välistä jalkapolkimella punaista karvaa katkomalla?






138
En ajattellut pelkkää potikkaa suoraan, vaan tuota servotesterin omaa potikkaa.
Eli miten siitä menee täydet läpi. Ajattelin siis ottaa potikan pois ja tinata potikan 2 rinnakkaista karvaa yhteen ja sen potikan kolmannen karvan kautta kierrättä kierrättää jalkapolkimen kautta, jolloin mennään täydet. Teoriassa ok, vai?

Parempi lienee kuitenkin säästää tuo potikka ja laskea maksimi huiput vaikkapa 20kmh mukaan kun potikka on kaakossa, jää kätevä potikkasäätö nopeudelle penkin alle. Eli akulta nopariin, ja noparin piuha testeriin. Sitten kytkentä yhdestä noparin karvasta polkimen kautta noparin ja testerin väliltä?

ja edit mites vaikka tuo: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17143 tuohan tarvii syötön?


139
servotesteri voisi ollakin hyvä idis! Eteen vaan bec suoraan akulta. Mites tuo potikan kytkentä nyt meneekään, se kun on 3 jalkainen? Keskimmäinen ja jompi kumpi viereinen jalka yhteen ja sen kierrättää jalkapolkimen kautta siihen kolmanteen jalkaan, onko se sitten on-off moodi?

edit: vai siten että potikka kaakkoon ja jalkapolkimella pätkitään becin ja testerin välistä?

140
Yleinen keskustelu / Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« : 15.08.11 - klo: 20.57 »
Ensin hieman taustoja:

Ostin motonetistä sen 199€:n sähkömönkijän jossa siis molemmille takarenkaille oma harjallinen moottorinsa. Penkin alla on 1kpl 12V 10Ah akku.
Aluksi laite oli todella hidas ja mittauksissa paljastui että jännite moottoreille tulee vaan noin 6,5v. Mittailin ja tinailin aikani, kytkin motit rinnan ja kas molemmat moottorit saa nyt täydet 12V ja kulkua on nyt noin 7kmh mitä tälle laitteelle luvattiinkin.

Nyt ajattelin vaihtaa molemmat moottorit harjattomiin ja laskea välityksen siten että huiput noin 10kmh. Sutii talvella mukavammin ja ajoaika tuskin lyhenee.  Nopeudensäätimen tulisi siis kestää 3S eli sen vakio akun joka siis 12V, sehän ei ole ongelma.

Ongelma on että miten kytken noparin ns. on-off moodiin, eli kun jalkakytkintä painetaan niin mennään täysillä? Yritin äsken mittailla mitä vastarista tulee kun kaasu on pohjassa tai kokonaan pois, eli siis ajattelin lieneekö se lineaarisesti jännitteen mukaan. Tulos oli että neutraalilla jännite 0,66V ja kaasu täysillä 0,86v eli en päässyt puusta pitkään.

Onko vinkkejä harjattoman on-off tyyliseen nappiohjaukseen?


141
Noup, en ostanut. Kyselin vaihtaa myyjältä sen 4PKS:n omaan 4PL:n mutta ei saatu kauppoja.
Tuli nyt vaan himo ostaa 4wd bensamonsteri. Järjetön ostoshan sekin on...mutta tarvis jotain uutta ruuvattavaa keittiönpöydälle...

142
Perhana kun hain tuon 808E:n 450 eurolla about 5 vkoa sitten. Tuo paketti on sen verran edullinen että tässä vakavasti mietin haenko pois...

143
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 30.07.11 - klo: 23.15 »
Mitäs lipojen pitäisikään tehdä jos kennojännite menee alle 3V? Kävi pieni vahinko pojan sähkömönkijässä ja ns. laatuakusta
1 kenno pääsi putoamaan 1,63 volttiin yleismittarin mukaan. Kaikki muutkin kennot siellä 2V paikkeilla. Laturi ilmoitti aluksi
"low voltage" eikä lähtenyt lataamaan, mutta muutaman minuutin jälkeen akku heräsi ja lataus onnistui normaalisti. Akku menee balassiin ja
myös purkautuu balanssissa edelleen kovassakin kuormituksessa, ajoaika ja tehokin tuntuu olevan ennallaan?

144
Yleinen keskustelu / Vs: Teidän autonne kautta aikojen?
« : 11.07.11 - klo: 22.40 »
1. Merkkiä en muista, sen muistan että kääntyi vaan toiseen suuntaan. Joskus 70-luvun lopulla.
2. Hirobo Tomcat
3. Tauko noin 25v, "harrastukset" jotain ihan muuta
4. Tamiya LunchBox
5. Toinen LunchBox
6. Hobao 10SC
7. Xray 808E

145
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 08.07.11 - klo: 08.31 »
Tilasin hobbykingistä 4,5Ah 4S kovakuorisen turnigyn lipon. Speksissä lukee latausvirta 2C, näitä turnigyn sinikuoria olen ladannut vaan 1C. Eli kysymys kuuluu tohtiiko noita akkuja ladata noin 7-8A virralla, pitäneekö 2C kutinsa?
Laturi ja virtalähde pääsevät ehkä tuohon 7A:n, ja jos näyttää toimivan niin hilaan pikkuhiljaa latausvirtaa ylemmäs kohti 8A:ta

146

tänään racingfactoryn hyllystä kipaisin uuden XRAY 808E:n

147
joo kukin tyylillään, minä pihasudittelijana pärjään vähällä...

148
Juu siis linkeistä ylempi on poweri alemmalle. Alemmalla taas saa ladattua autonkin akusta. Jos on 3 akkua ja kaikki lataa kotona valmiiksi täyteen niin aika loppumatonta on ajo radalla kun akkuja kierrättää. Jossain vaiheessa joutuu taukoakin pitää ja jäähdytellä kalustoa ja kuskiakin

149
No ni, just palasin Isostakyröstä ja pöydällä on joku kasa ruuvia ja muttereita, kai noista pitäis 808E saada kasaan...tulipa hankittua

Niin ja edelliseen viitaten jos on 3 akkua mihin tarvii kahta laturia? Mulla on tää:

http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=powerit&sivu=powerit.lps900&tuote=Y

ja tää:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7523__Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer%2FCharger.html

ja hienosti tuuppaa 5 amppeerilla täyteen. Lataa ja balansoi 4S 5Ah akun noin 3,3 voltista täyteen reilussa tunnissa, ei mielestäni pahakaan. Jos jotain moitittavaa on, on tuon virtalähteen paino...



150
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 03.07.11 - klo: 18.47 »
Mulla oli sama ongelma futaban BLS sarjan servon kanssa. Pistin CC BEC:n ja ongelmat loppui siihen

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7