RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: teaheino5 - 15.05.03 - klo: 08.49

Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: teaheino5 - 15.05.03 - klo: 08.49
Onko kellään kokemuksia Tosta HoBaon omasta moottorista, HoBao Hyper 21 8 port? olen aikeissa ostaa ton auton ja motin näinä päivinä, Kun tuo uusi Crossirata  näyttää valmistuvan ennen kuin kesä koittaa. :D
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: nici - 15.05.03 - klo: 13.25
Kuulemma ihan pätevä vekotin hintaansa nähden. alakierroksilla saisi olla hieman enemmän vääntöä mutta muuten ymmärsin että on varsin mainio kone. Joku joka oikeasti on ajanut kyseisellä koneella voi varmasti korjata jos olen ymmärtänyt ihan väärin..
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 15.05.03 - klo: 14.26
kyllähän hobao pärjäs juuri kyseisellä koneela kesän ekoissa crossikisoissa 3 parhaan joukkoon. eihän se voitto tietty koneesta oo kii.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Niko - 15.05.03 - klo: 23.22
Mulla on kyseinen kone ja se kyllä ainakin liikkuu enemmän kuin riittävästi taitoihini nähden. Kaasutin on jotenkin hämärä, sillä neulat saa vääntä lähes kiinni, ennen kuin alkaa liikkumaan. Ajoin juuri tänään sisään uuden Hyper 21 8 Port Pro moottorin. Myös se on erittäin pätevä moottori. Minä olen ainakin saanut omaan koneeseeni myös alapäähän vääntöä pikku muutoksilla.
Otsikko: HoBao kone
Kirjoitti: Seppo K - 16.05.03 - klo: 14.57
Vielä kun saisi koneeseen varaosia, niin olisi hyvä peli.

Kyselin jo pitkä aika sitten Sanderssonalta varaosaa koneeseen - yksisuuntalaakerin pesä halki - muttei osia Suomessa ole eikä mitään tietoa jatkotoimituksistakaan kerrottu (vaikka osanumerotkin toimitin). Valmistajakaan ei tietenkään suoraan varaosia toimita kun maassa on jo nimettynä nk. maahantuoja.

Koneessa on kyllä tehoa ja kiertoa - minulla se tosin on RC-kelkan nokalle istutettuna. Noita säätöjä saa kyllä ihmetellä - vaatii aikaa ja paljon kokeilua. Hyvä peli mutta varaosasupportti pitäisi saada jotenkinkaan pelaamaan.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Niko - 16.05.03 - klo: 16.13
No ainakin meillä on joka ikinen palikka hyllyssä vaikka täällä ei mainostaa saisikaan. Osat ovat kaiken lisäksi halpoja.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Tomsson - 16.05.03 - klo: 19.19
Jep. HoBao Hyper 8-port -motti löytyy.
Oikein hyvältä vaikuttaa. Kuljettaa tuommoista nelivetokrossaria ja ei ainakaan tehosta jää hauskuus, eikä varmaan kisapärjääminenkään kiinni.

Hyvä motti siis hintaisekseen kaikinpuolin.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: RcRox - 17.05.03 - klo: 15.38
Tää on varmaa jossain sanottu, mut paljon toi hobao 8 port maksaa kaikkineen :?:
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: @rcman@ - 17.05.03 - klo: 18.55
kyl sen vähän päälle 200€ saa
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 19.05.03 - klo: 15.31
ootteko tilannu sanderssonalta mottia vetokäynnistimellä? kysyisin vaan että kestääkö se vetokäynnistin mitään, sillä jotkut ei tahdo kestää. Mikä niissä ylipäänsä laukeaa?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Niko - 19.05.03 - klo: 21.21
Vetokäynnistimestä hajoaa yleensä ekana itse naru, mutta oikeassa käytössä vetostartti voi olla hyvinkin pitkäikäinen. Jos narustartti rikkoutuu, voi sen korvata pelkällä päätylevyllä, jonka asennettua moottori vastaa täysin vetostartitonta mallia.  Kannattaa kysellä asiasta esim. Tomssonilta, jolla on omakohtaista kokemusta Hyper 21 8 port vetostarttikoneesta.

Hyper vetostarttikoneissa on kampikammiossa turbiini, jonka tarkoituksena on kuulemma antaa lisää ajoaikaa. Tosin tavallinen vetostartitton mallikin on hyvin vähänruokainen.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Seppo K - 19.05.03 - klo: 23.48
Totta, itse naru katkeaa kyllä herkästi, mutta sen on helppo vaihtaa. Narua saa varoa erityisesti alkuvaiheessa kun kone on (erityisen) tiukka. Käynnistys helpottaa ajanoloon, mutta kyllä narua joutuu ajoittain vaihtamaan. Tietty hiemankin liian pitkälle tehty nykäisy voi olla syynä katkoon, mutta niin käy joskus vaikka olisi kuinka varovainen.  

Pienenä vinkkinä: (punavalkoinen) linjalanka, jota saa tavallisesta rautakaupasta, on yhtä lujaa kuin alkuperäinen käynnistinnaru. Rullalla sitä on 50m, joten siitä saa lähes 100 vaihtonarua pienellä vaivalla. Toki varaosana hankittu naru on aina kätevä ja oikean mittainen, jolloin ei vahingossa tule laitettua liian pitkää narua, joka puolestaan loppuun saakka vetaistuna kiristää jousta liian tiukkaan ja vaarantaa jousen kestävyyden.

Niin, minullahan on ollut HoBao Hyper 21 vetokäynnistinmalli nyt käytössä RC-kelkassa reilun vuoden. Sen voin sanoa ettei tehoa puutu - joskus toivoisin jopa hieman hillitympää kierroskäyttäytymistä kun kaasukahvan kanssa tulee oltua vähän turhan varomaton.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: @rcman@ - 20.05.03 - klo: 11.47
linja lanka ei kestä.
ainakaan minun kokemuksellani
vaihdettu noin 5 kertaa.
kestää noin 10-20 rykäsyä.
saako muuten tota lankaa eri paksuisina?
itselläni oli aika ohut (voi olla syy hajoamiseen)
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: adrenaliini - 20.05.03 - klo: 16.52
joo toi linja lanka on ihan sucks aina kun pitäis lähtee ajelee niin se sanoo sopinuksen irti. olisiko toi säle kaihdin naru hyvää joku suositteli mutta sitä on vaikea hankkia.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Seppo K - 20.05.03 - klo: 17.40
Linjalankaa on eri paksuuksia. Tuo mainitsemani punavalkoinen on samaa paksuutta kuin alkuperäinen vetonaru, ja kyllä se minulla kesti yhtä hyvin kuin alkuperäinenkin.

EDIT: Rullassa tiedot,  halk. 1,5 mm,  60 kg,  valmistaja E.Vuorio.

Kokeilin aluksi ohuemmalla ja poikki meni ekalla nykäisyllä - eli luujuuseroa on eri langoissa.
Kokeilin myös sälekaihtimen narua, mutta sekin katkesi herkästi. Ehkä se paksuuteen nähden olisi yhtä kestävää kuin tuo linjalanka, mutta kun se on niin ohutta, painautuu se käynnistyslaitteen kelalla itsensä kanssa lomittain - miten tuon nyt kertoisi - ja lukittuu tiukasti. Kun siitä vetää, jää vahvempikin naru käteen.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: @rcman@ - 20.05.03 - klo: 21.15
itsellä kokemusta puna keltasesta langasta.
taitaa olla se ohut malli.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: ReCo - 20.05.03 - klo: 21.21
ihan hyvä kone :!:  kaverilla on ollu..
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 23.05.03 - klo: 14.33
onko tässä muuten männässä renkaaat?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 23.05.03 - klo: 22.30
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 13.06.03 - klo: 23.49
No nyt on varmaan jo lisää sanojia tästä koneesta? Onko ollut säädöissä mitään hankalaa ja onko kestänyt ja tehot pysynyt tallella?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: tux10 - 15.06.03 - klo: 21.33
1-2mm paksu vaijeri kestää tosi hyvin vetokäynnistimessä!!!
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 16.06.03 - klo: 16.06
varmaan tuo painoakin mukavasti
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: tux10 - 16.06.03 - klo: 21.27
Ei se oikein mitään paina!!! :wink:
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 16.06.03 - klo: 22.07
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
onko tässä muuten männässä renkaaat?
Onko :?:
Otsikko: Männänrenkaat
Kirjoitti: Seppo K - 16.06.03 - klo: 22.11
Kyllä HoBao Hyper .21 -koneen männässä on rengas, sen verran olen pakoaukosta sylinterin sisään vilkaissut. Minulla ei ole tuota 8-port versiota, mutta tuskin tässä suhteessa eroaa.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Heikkri - 11.08.03 - klo: 18.41
Pitääkö seuraava tarina paikkaansa:

The O.S. plugs (A5, A3, & #8) are 2 threads too short.
McCoy MC8 or 9, or the Ofna/Picco 51007 are what is called for with the Hyper .21.

Eli vaatiiko 8-porttinen mylly jonkin mystisen tulpan ????
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: AssoRacing - 11.08.03 - klo: 21.47
RB:n tulppa toimii...
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: esa67 - 12.08.03 - klo: 12.21
Voisko joku heittää moottorin säädöistä Pääsuuttimen ja alakierrosneulan kierrokset paljon teillä ne on auki moottori (Hyper-8).
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: fiesta6 - 12.08.03 - klo: 14.17
Lainaus käyttäjältä: "esa67"
Voisko joku heittää moottorin säädöistä Pääsuuttimen ja alakierrosneulan kierrokset paljon teillä ne on auki moottori (Hyper-8).


Sain maxiin osat tänään, vois vaikka sunnuntai iltapäivällä mennä radalle....
Otsikko: ensikokemuksia kantapään kautta...
Kirjoitti: Jaapu - 12.08.03 - klo: 15.28
Hyper-21 moottorin ohjeen ensimmäinen lause sanoo vapaasti käännettynä, että älä helvetissä tee yhtään mitään jos et tiedä mitä teet... tällaistahan ei voi noteerata eli eikun itseopiskelu käyntiin...

- ilman tulppaa starttipoksilla veivausta, polttoaine tulee sumuna pihalle
- tulppa löysälle, hehku kiinni, starttiyritys, eipä äsähkään, rulla vaan luistaa...
- hiustenkuivaajalla kuumaa ilmaa koneeseen, samat rituaalit ja kas kummaa, ehän pamahti pyörimään, hehku irti ja siihen sammui... pöyräytys alakuolokohtaan ruuvarilla vauhtipyörästä..
- jäähdytys, lisää lämpöö hiustenkuivaajalla, poksin päälle ja kas kummaa, taas tärähti pyörimään, hehkusta pyörittämällä tulppa vähän tiukemmalla ja hehku irti, ja konehan käy...
- tyhjäkäyntiä pienemmälle... oho, liian pienelle, sammui...

no, ilta loppui... pitäsköhän noudattaa ohjetta ja kiertää seosruuvia kauheesti auki (muistellakseen 5 kierrosta) ja jatkaa itseopiskelua...

Mitähän särkyy ensimmäisenä... ainakaan rikkaalla se ei pyöri tehdassäädöillä....

Ihmettelen syvällisesti, jos näitä saa narustartilla pyörimään...
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Mika R - 12.08.03 - klo: 16.38
Vähän samaa se on kaikkien kisakoneiden kanssa .. good luck and lots of patience. Kyllä motit tuntuu kestävän mitä vaan, joten ei ne pienistä virheistä rikki mene .. usvaa putkeen vaan, mutta manuaalia on tosiaan hyvä ainakin yrittää noudattaa.
Otsikko: Re: ensikokemuksia kantapään kautta...
Kirjoitti: Maajussi - 12.08.03 - klo: 17.44
Lainaus käyttäjältä: "Jaapu"
Ihmettelen syvällisesti, jos näitä saa narustartilla pyörimään...


Helposti.  :D  Itellä on vetostartilla ja kone lähti käymään todella helposti. Ei edes tullu rakkuloita käsiin. Starttipoksi on jo kyllä hakusessa. Tämä  on eka "kunnon" kone itelläni ja kokemusta ei ollut juuri yhtään tämän kokoluokan koneista. Yllätyin kyllä itsekin, että sain sen käymään.  :)  Nyt vielä kun kerkeisi ajamaan nuo  loput sisäänajot, niin hyvä.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: late - 12.08.03 - klo: 18.01
Maajussi :
Sullako on tämä HoBaon 8 Port kone?
Jos on, niin millaiset säädöt sulla oli siinä, kun ensimmäisen kerran käynnistit?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Maajussi - 12.08.03 - klo: 18.07
Ne säädöt jotka siinä oli valmiina. Eli onkohan ne nyt ne tehdassäädöt. Sitten kun lähti käymään, niin vain pääneulaa rikkaammalle ja kaasu pohjaan. Ootko late ruuvaillut niitä neuloja ja onko sulla vetostartti?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: esa67 - 13.08.03 - klo: 13.51
No niin tuli sitten itte ratkastua oma kysymykseni niistä säädöistä.Eli pääsuutin 2,5 kierrosta auki,alakierros neula 3 kierrosta auki keski kierros säätö älä koske ja jos menit jo ruuvaan
 niin tehdas asetus käännä ruuvi kartion tasalle.Tällä säädöllä kone
ainakin meillä kiertää ihan hyvin mutta jos sitten haluaa sen ihan
piikkiin säätää niin 1-2 astetta pääsuutin vielä laihemmalle niin
sieltä se löytyy.Tämä tietysti sillää kustannuksella,että lämmöt
menee aika ylös n.(150astetta) eli kannattaa ottaa se 1-2astetta
takasin niin lämmöt asettuu  tonne 120asteen tuntumaan tämä ohje on ajettu 10% nitrolla.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Heikkri - 15.08.03 - klo: 23.17
Modeltechnicsin F5(medium)  tulpalla koneen saa pelaamaan hienosti. (Nitroa 20%)
Kiertää kuin pieni eläin ja lämmöt pysyy kurissa (=alle 130) !!
Ossin tulpat on liian lyhyitä ko. koneeseen.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: late - 16.08.03 - klo: 00.25
Lainaus käyttäjältä: "Maajussi"
Ne säädöt jotka siinä oli valmiina. Eli onkohan ne nyt ne tehdassäädöt. Sitten kun lähti käymään, niin vain pääneulaa rikkaammalle ja kaasu pohjaan. Ootko late ruuvaillut niitä neuloja ja onko sulla vetostartti?


En ole ruuvaillut. Vetostartillinenhan mulla on.
Mitä tulppaa käytät?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 16.08.03 - klo: 15.37
Rossi - Team Trinity R21  
Description:  Part Number 145R21

 
Size:  .21  
HP (bhp):  2.97 hp  

 mitäs sanotte?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Antti S - 16.08.03 - klo: 19.17
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
Rossi - Team Trinity R21  
Description:  Part Number 145R21

 
Size:  .21  
HP (bhp):  2.97 hp  

 mitäs sanotte?



Tehoiltansa ihan mukava!
Onko kallis?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: AssoRacing - 17.08.03 - klo: 13.05
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
Rossi - Team Trinity R21  
Description:  Part Number 145R21

 
Size:  .21  
HP (bhp):  2.97 hp  

 mitäs sanotte?



Ja todelliset tehot on...
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Maajussi - 17.08.03 - klo: 20.18
Lainaus käyttäjältä: "late"
Lainaus käyttäjältä: "Maajussi"
Ne säädöt jotka siinä oli valmiina. Eli onkohan ne nyt ne tehdassäädöt. Sitten kun lähti käymään, niin vain pääneulaa rikkaammalle ja kaasu pohjaan. Ootko late ruuvaillut niitä neuloja ja onko sulla vetostartti?


En ole ruuvaillut. Vetostartillinenhan mulla on.
Mitä tulppaa käytät?


Ite käytän Cipollan nr.6 tulppaa.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: late - 17.08.03 - klo: 20.24
Jeps, mulla on Cipollan nr.7.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Ville Vainio - 14.12.03 - klo: 21.03
joo, mielestäni jos vastasin...

mutta, olen kanssa hankkimassa hyper7:aa ja siinähän on siis normi kasiportti koneena.

Eli, onko sisään ajossa jotain erikoista? vai hoituuko homma valmistajan ohjeilla?
Eli ruuvit on oikeilla paikoillaan, onko tehdas arvoja ilmoitettu?

esim. 3.5 auki, ja jos normaali ajo on 2.5auki, niin sillon voisi kiertää suoraan sen 1kierroksen kiinni kun sisään ajo on ajettu. Vai pitääkö neula kiertää kiinni ja siitä laskea?

Kiitollinen, kaikista vinkeistä?

Tällä viikolla tulee HPI 25:nen kone savageen, myös siihen otetaan vastaan hyviä vinkkejä, ajan sen sisään 10% modeltekniksin aineella, tuo team orionin aine ei taida olla oikein käypää nuihin hpi koneisiin.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 14.12.03 - klo: 21.21
kannattaa varmistaa ettei oo se 4 porttinen se kone mikä tulee mukana.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Ville Vainio - 14.12.03 - klo: 21.27
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
kannattaa varmistaa ettei oo se 4 porttinen se kone mikä tulee mukana.


ei ole, 8portti on.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Ville Vainio - 21.12.03 - klo: 20.30
Juu, viikonloppuna rakensin auton ja ajoin sisään.
2tankillista vielä ajoa ku kelit vähän lämpenee.

http://helium.wakkanet.fi/~vilkku/Uudet/HoBao_Hyper7_kasausta/
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Ville Vainio - 21.12.03 - klo: 21.00
Lainaus käyttäjältä: "Miksutin90"
paljo tuli maksaa ville sulle toi hyper7 paketti?siis koneen kanssa.mistä muuten ostit..


hmm.. hinnat on näin hintoja.

auto+kone,           450e (tarjous hinta)
bensa                   40e 5l 25%
sisäänajo bensa   7e 1L
pa. putsari            3e
futaban ohjaimet  69e
(sis. 2kpl servoja, ohjain, vastari. paristokotelo)

Tota luokkaa,
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: blenheim - 22.12.03 - klo: 08.44
Ei kyl oo paha hinta. Siis kokonaisuudessa. Ostikko voimaservot myös?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Ville Vainio - 22.12.03 - klo: 14.54
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Ei kyl oo paha hinta. Siis kokonaisuudessa. Ostikko voimaservot myös?


Juuri hain futabat radiot, jossa tuli kaksi kappaletta 3003:a kesäksi pistän ohjaukseen, voiman... talveksi en viitsi pistää... en kyllä juurikaan lumella ajele. sisätiloissa,
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: arska82 - 05.01.04 - klo: 23.12
Oiskohan toi Morganin 15% polttoaine sopivaa tolle hyper .21 8 port-koneelle?Ja offtopicin: myykö muu kuin HobbyPeople polttoainetta PK-seudulla? :?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: fiesta6 - 05.01.04 - klo: 23.19
käy se.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Raaseri - 06.01.04 - klo: 20.22
Hobby Point Kaisaniemenkatu 3 (Hki) myy Modeltechnicsiä. Ajoin Hyper 7:n sisään QuickSpeed 16 ja alkoi todella kipittämään eilen kun siirryin 25:seen (38eur/4l).

Samasta paikasta löytyi servoiksi Multiplex MS-X7 BB jotka tuntuvat toimivan hyvin, vakioservot ei riitä näköjään talvella edes kaasuun/jarruun, lähinnä lumen takia jarrut hävisivät pian. Laitan omaani vielä tuplajarrut Pron tyyliin.

BTW: Suhteellisen hyvä saitti tämä. Olen saanut paljon jeesiä luetuista neuvoista reilu kuukauden vanhaan harrastukseeni.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: arska82 - 22.01.04 - klo: 12.01
Tuolta löytyy aika hyvät ohjeet sisäänajoon:

http://www.ofna.com/pdf/eng-hyper21.pdf
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Mika R - 22.01.04 - klo: 12.07
Lainaus käyttäjältä: "Raaseri"
Hobby Point Kaisaniemenkatu 3 (Hki) myy Modeltechnicsiä. Ajoin Hyper 7:n sisään QuickSpeed 16 ja alkoi todella kipittämään eilen kun siirryin 25:seen (38eur/4l).


Tässä saatiin siis vastaus siihen paljonko 25% antaa enemmän ulos suhteessa 10-16% aineeseen eli kyllä. jotkut ovat olleet eri mieltä
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: arska82 - 22.01.04 - klo: 13.06
Myös myyjä sanoi mulle että 25% kannattaa ajella, mutta suositteli 5% sisäänajoon, kuten myös ohjekirja. Ja näitä aion käyttääkin. 8)
Ohjeessa sanotaan myös, että jos käytät yli 25% löpöä niin kannattaa lisätä yks 0.1mm "kansipahvi" alkuperäisten seuraksi.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: JQ - 22.01.04 - klo: 18.07
Kannattaa ajaa sisään samalla polttoaineella kun millä tulee ajamaan normaalistikin. Ja ei niitä kansiprikkoja tarvitse vaihtaa/lisätä. Sama se mitä  sä teet, se sammuu semissä kuitenkin.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Mika R - 22.01.04 - klo: 23.13
tosta on vaihtelevia käsityksiä vissiin, ainakin Novan manuaali sanoo ajamaan sisään vitosella mutta muuten vaikka 20:llä
periaatteessahan vitonen kuluttaa vähemmän konetta
mä olen yleensä ajanut sisään sillä millä ajan muutenkin, pääasia että voitelussa löytyy eiks niin
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: jarkke - 30.01.04 - klo: 21.21
voiko polttiskone käydä kumpaan suuntaan tahansa. eli onko vaikutusta jos vaihtaa starttiboksin pyörityssuuntaa, ja käynnistää koneen toisinpäin miten tuo hobaon starttiboksi pyörittää alkuun.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 30.01.04 - klo: 21.22
tuo jarkke viesti on minulta. väärällä nimellä.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: arska82 - 30.01.04 - klo: 21.33
Kytkin ei ainakaan toimi oikein jos pyörität väärään suuntaan. pyöriiko se sun startteri muuten takaa katsottuna vastapäivään?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Joona H - 30.01.04 - klo: 21.34
Lainaus käyttäjältä: "jarkke"
voiko polttiskone käydä kumpaan suuntaan tahansa. eli onko vaikutusta jos vaihtaa starttiboksin pyörityssuuntaa, ja käynnistää koneen toisinpäin miten tuo hobaon starttiboksi pyörittää alkuun.

Jos moottorin käynnistää väärinpäin,niin kun painat kaasua,auto peruuttaa.
Näin huomasin,kun moottori käynnistyi vahingossa väärinpäin,vaikka käytössä oli vetostartti.
Eli kyllä sen starttiboxin pitää pyöriä oikeaan suuntaan,jos meinaat autollasi ajaa.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 31.01.04 - klo: 09.58
siis että ei ole väliä, kumpaan suuntaan kone pyörii? sit on kaikki ok. vaihdoin starttiboksin pyörityssuuntaa.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: fiesta6 - 31.01.04 - klo: 10.26
Ei se nyt moottoria hajota, mut on se hyvä et pyörii oikeeseen suuntaan. Helpompi ajaa   :lol:
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 31.01.04 - klo: 11.22
no sitä mä tässä just hain että moottori pyöris oikeeseen suuntaan auton kulkemiseksi eteenpäin.

 mä jo tuskailin että mulla on diffit väärinpäin, mutta ihan oikein ne oli. tuo starttimoottorin pyörityssuunta hämäsi. sitä piti vaihtaa.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: fiesta6 - 31.01.04 - klo: 11.29
Moottorin pitää pyörii aina vastapäivään. Sillon se toimii oikein.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 31.01.04 - klo: 16.32
mistäpäin katseltuna?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: blenheim - 31.01.04 - klo: 16.37
Edestä. Takaapäin (niinku vetokäynnistimestä katottuna) myötäpäivään.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 31.01.04 - klo: 21.19
OK. sit on kaikki OK.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: arska82 - 31.01.04 - klo: 22.01
Joo. Näin sen pitää olla. 8)
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: jhellman - 02.02.04 - klo: 19.42
Hei,

ei olekaan tullut mieleen, että RC nitrokone tosiaankin käy ihan yhtä hyvin molempiin suuntiin pyöriessä.. Mitä nyt kytkin ja mahdollinen vetari ei toimi.. Eli ajaminen käytännössä mahdotonta, pikkujuttu kuitenkin periaatteen rinnalla ;-.

Tosiaankin, kaikissa sähköimpulssilla sytytyksen saavissa koneissa ajoitukset menee pieleen, mutta näissä ei ole mitään merkitystä mitenpäin kone jauhaa.

Mielenkiintoista.. joskin turhaa.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Timo - 02.02.04 - klo: 19.56
Kyllä pikkumoottoreissa on merkitystä miten päin se moottori pyörii ja kyllä ne ajoitukset menevät sekaisin. Moottori saattaa lähteä käymään väärinpäin, mutta se ei kestä rasitusta. Kun antaa kaasua niin moottori sammuu. Kampiakselintappi ei ole keskellä kampiakselin polttoaineen syöttöaukkoa eli toisin sanoen, jos kampiakseli halkaistaan keskeltä kahtia niin puolet eivät ole identtisiä keskenään.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Tomsson - 02.02.04 - klo: 20.05
Myös tuo, että vetokäynnistimellä varustettu motti lähtisi väärinpäin käymään, on vähän niin ja näin.

Väärinpäin esim. vauhtipyörää pyöritettäessä huomaa hyvin, että vähän se takkuaa. Käynnistimen ykssuuntalaakeri vähän hidastaa koneen pyörimistä toiseen suuntaan.
Niin kauan ainakin kun narunpäässä on kahva kiinni =)
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 02.02.04 - klo: 22.02
onnistuuko ajaminen 10% coolpowerilla tällä 21 8port- koneella. tai siis että onko käynti selvästi huonompaa kuin esim. 20%.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Joona H - 02.02.04 - klo: 22.05
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
onnistuuko ajaminen 10% coolpowerilla tällä 21 8port- koneella. tai siis että onko käynti selvästi huonompaa kuin esim. 20%.

Mä ajan 15% Coolpowerilla,ja hyvin toimii joten varmaan toimii myös 10%.
Tehoeroa 10% ja 20% en tiedä,mutta tuskin huomattava.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Jartsa - 02.02.04 - klo: 22.06
Muuten, jos sinulla on veto startti, voiko auton kuitenkin käynnistää starttiboksilla, vaikka vetostartti olisi kiinni moottorissa?  :D  Toivottavasti tajusitte
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: RChullu - 02.02.04 - klo: 22.13
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Muuten, jos sinulla on veto startti, voiko auton kuitenkin käynnistää starttiboksilla, vaikka vetostartti olisi kiinni moottorissa?  :D  Toivottavasti tajusitte

Kyllä voi. Mutta se vetokäynnistin kannattaa kuitenkin vaihtaa takalevyyn, sillä tuo vähentää turhaan tehoa ja rasittaa moottoria.

Cool powerin käyttäjät: paljonko tässä fuilissa on öljyä? Mulle on jostain jäänyt semmoinen muistikuva, että öljyprosentti on aika metsässä. Olenko oikeassa, vai tietääkö kukaan prosenttia? Montako prosenttia rissaa ja montako synteettistä?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: arska82 - 02.02.04 - klo: 22.13
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
onnistuuko ajaminen 10% coolpowerilla tällä 21 8port- koneella. tai siis että onko käynti selvästi huonompaa kuin esim. 20%.


Kaikki kyllä suosittelee vähintään 20% nitroa ja ohjekirja peräti 25%. Itse rupean ajelemaan tuolla 25%. Mitäs tulppaa muuten olet käyttäny? Itse tilasin cipollan n.8:a satsin.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Joona H - 02.02.04 - klo: 22.18
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"

Cool powerin käyttäjät: paljonko tässä fuilissa on öljyä? Mulle on jostain jäänyt semmoinen muistikuva, että öljyprosentti on aika metsässä. Olenko oikeassa, vai tietääkö kukaan prosenttia? Montako prosenttia rissaa ja montako synteettistä?

Voin huomenna käydä lunttaamassa purkin kyljestä.

Arska82:Mä olen ainakin käyttänyt justiinsa tuota Cippolan 8:a.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 02.02.04 - klo: 22.28
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Muuten, jos sinulla on veto startti, voiko auton kuitenkin käynnistää starttiboksilla, vaikka vetostartti olisi kiinni moottorissa?  :D  Toivottavasti tajusitte

Kyllä voi. Mutta se vetokäynnistin kannattaa kuitenkin vaihtaa takalevyyn, sillä tuo vähentää turhaan tehoa ja rasittaa moottoria.

Cool powerin käyttäjät: paljonko tässä fuilissa on öljyä? Mulle on jostain jäänyt semmoinen muistikuva, että öljyprosentti on aika metsässä. Olenko oikeassa, vai tietääkö kukaan prosenttia? Montako prosenttia rissaa ja montako synteettistä?


 tuosta ei ole tietoa, kaipa sen gallonan kyljestä näkis mut se on tuolla tallissa. muistaakseni ei kuitenkaan oo ollenkaan rissaa. siis tarkottiko jani(rchullu) sitä että siinä ois liikaa vaiko liian vähän.

 niin mitä fuilia sit suosittelette käyttää. mielelläni käyttäsin coolpoweria koska saan sitä täältä paikallisesta liikkeestä, muita fuileja joutuu tilata.

 arska: aattelin hommata modeltechnisin F5 ja F4.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: fiesta6 - 02.02.04 - klo: 22.34
Aika kylmiä meinasit mike, ois joku F6 tai F7 ehkä parempi. mut joku muu merkki kai parempi. itellä kyl tuon merkkiset on toiminut. joskus sen nastan juuresta on ruvennut fuskaamaan.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Joona H - 02.02.04 - klo: 22.35
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Muuten, jos sinulla on veto startti, voiko auton kuitenkin käynnistää starttiboksilla, vaikka vetostartti olisi kiinni moottorissa?  :D  Toivottavasti tajusitte

Kyllä voi. Mutta se vetokäynnistin kannattaa kuitenkin vaihtaa takalevyyn, sillä tuo vähentää turhaan tehoa ja rasittaa moottoria.

Cool powerin käyttäjät: paljonko tässä fuilissa on öljyä? Mulle on jostain jäänyt semmoinen muistikuva, että öljyprosentti on aika metsässä. Olenko oikeassa, vai tietääkö kukaan prosenttia? Montako prosenttia rissaa ja montako synteettistä?


 tuosta ei ole tietoa, kaipa sen gallonan kyljestä näkis mut se on tuolla tallissa. muistaakseni ei kuitenkaan oo ollenkaan rissaa. siis tarkottiko jani(rchullu) sitä että siinä ois liikaa vaiko liian vähän.

 niin mitä fuilia sit suosittelette käyttää. mielelläni käyttäsin coolpoweria koska saan sitä täältä paikallisesta liikkeestä, muita fuileja joutuu tilata.

 arska: aattelin hommata modeltechnisin F5 ja F4.

Kyllä sillä Coolpowerilla pärjää,sopiva nitroprosentti 15% tai 25%.
Ja eikös se oo niin,että risiiniöljyllinen fuili kuluttaa moottoria hiukan enemmän,kuin risiiniöljytön fuili?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: fiesta6 - 02.02.04 - klo: 22.38
Ruvetaas arpomaan, eikös se ollut sillee että mitä enemmän nitroa, sitä enemmän kuluu  :roll:
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: arska82 - 02.02.04 - klo: 22.45
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
Ruvetaas arpomaan, eikös se ollut sillee että mitä enemmän nitroa, sitä enemmän kuluu  :roll:


mielestäni tämä ei täysin pidä paikkaansa. koneiden valmistajan antama normaali käyntilämpötilahan se on se tärkein tekijä. Ja tätähän voidaan myös kompensoida voiteluaineen määrällä. Jos koneen lämpötilan tulisi olla normaalisti 25% nitrolla välillä 120-130 C´ ja ajelet esim 16% nitrolla koneen lämpötilan ollessa 90-100 C´niin kyllä mä luulen että tuo jälkimmäinen on huonompi juttu. 8)
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Joona H - 02.02.04 - klo: 22.46
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
Ruvetaas arpomaan, eikös se ollut sillee että mitä enemmän nitroa, sitä enemmän kuluu  :roll:

Niin,so what?
Tuossa edellisessä viestissäni meinasin vain,että ei sitä fuilia kannata pelkän risiiniöljyn takia ruveta tilailemaan erikseen,jos saa risiiniöljytöntä läheisestä liikkeestä.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 02.02.04 - klo: 22.48
Lainaus käyttäjältä: "Heikkri"
Modeltechnicsin F5(medium)  tulpalla koneen saa pelaamaan hienosti. (Nitroa 20%)
Kiertää kuin pieni eläin ja lämmöt pysyy kurissa (=alle 130) !!
Ossin tulpat on liian lyhyitä ko. koneeseen.


 niin se on jonttu.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: RChullu - 02.02.04 - klo: 22.57
Kyllä sitä rissaa on aina oltava, ja mielellään suurin osa. Jos moottori pääsee kuumaksi, synteettinen öljy menettää voitelukykynsä kun rissa vielä voitelee. Timo voisi kertoa rissasta enemmän, mulla on paljon puoliksi mutu tietoa siitä, mutta sitä on turha alkaa kertomaan.

 Polttiskrossikoneissa yleensä käytetään noin 12-14% öljyä. Poikkeuksena ainakin ossi, joka vaatii öljyä 18%.

 AINA, ennenkuin käyttää mitään polttoainetta, on varmistettava, että öljyn määrä on oikea ja että se ei ole pelkkää synteettistä. En tiedä yhtäkään tehtaalla sekoitettua litkua, mikä olisi "jalostamatta" valmis M8 koneeseen. Toki, sellasia varmasti on. Esimerkiksi monien käyttämään model techiks dynagloon pitää lisätä rissaa. Siinä on valmiina 8% synteettistä ja 2% rissaa.

[mainos]Sanderssonan polttoaine on valmis sellaisenaan lähes kaikkiin M8 koneisiin.[/mainos]
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Joona H - 03.02.04 - klo: 22.08
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"

Cool powerin käyttäjät: paljonko tässä fuilissa on öljyä? Mulle on jostain jäänyt semmoinen muistikuva, että öljyprosentti on aika metsässä. Olenko oikeassa, vai tietääkö kukaan prosenttia? Montako prosenttia rissaa ja montako synteettistä?

Ei lukenut ainakaan purkin kyljessä.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Joona H - 03.02.04 - klo: 23.18
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
Kyllä sitä rissaa on aina oltava, ja mielellään suurin osa. Jos moottori pääsee kuumaksi, synteettinen öljy menettää voitelukykynsä kun rissa vielä voitelee. Timo voisi kertoa rissasta enemmän, mulla on paljon puoliksi mutu tietoa siitä, mutta sitä on turha alkaa kertomaan.

 Polttiskrossikoneissa yleensä käytetään noin 12-14% öljyä. Poikkeuksena ainakin ossi, joka vaatii öljyä 18%.

 AINA, ennenkuin käyttää mitään polttoainetta, on varmistettava, että öljyn määrä on oikea ja että se ei ole pelkkää synteettistä. En tiedä yhtäkään tehtaalla sekoitettua litkua, mikä olisi "jalostamatta" valmis M8 koneeseen. Toki, sellasia varmasti on. Esimerkiksi monien käyttämään model techiks dynagloon pitää lisätä rissaa. Siinä on valmiina 8% synteettistä ja 2% rissaa.

[mainos]Sanderssonan polttoaine on valmis sellaisenaan lähes kaikkiin M8 koneisiin.[/mainos]

Nojaa,eipä mulla ainakaan ole vielä mitään onkelmia ole ollut,vaikka Cool Powerilla ajelenkin........mutta ehkä kannattais hommata sitä rissalla höystettyä fuilia,jos asia on noin,niinkuin kirjoitit.
Tuo fuilin tilaaminen vaan huolestuttaa.......onko tuo matkahuollon kautta tilaaminen jotenkin kallista tai hankalaa?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: fiesta6 - 03.02.04 - klo: 23.23
Ei se hankalaa ole matakahuollon kautta. Ehkä hintavaa kylläkin. no joku 10e kulut ku tilaat karkkaiselta. atalasta ku tilasin ni jouduin pulittamaan 16e kuluja  :roll: tosin kannukin oli isompi...  :lol:
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Joona H - 03.02.04 - klo: 23.34
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
Ei se hankalaa ole matakahuollon kautta. Ehkä hintavaa kylläkin. no joku 10e kulut ku tilaat karkkaiselta. atalasta ku tilasin ni jouduin pulittamaan 16e kuluja  :roll: tosin kannukin oli isompi...  :lol:

Sitten kannattaa varmaankin tilata isoissa erissä!!!
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: Jartsa - 04.02.04 - klo: 07.23
Ja matka huollossa ne säilyttää kai sitä pakettia veloituksetta kolme neljä päivää, sitten se maksaa kai vähän.  :)
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: fiesta6 - 04.02.04 - klo: 13.55
3 päivää. postissa ne säilyttää 2viikkoa  :shock:
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: RChullu - 04.02.04 - klo: 14.19
Matkahuollossa on kulut suuria, jos käyttää ennakkoa. Ilman ennakkoa ihan ok.

Kannattaa tilata kerralla isompi satsi, kun postikuluja ajattelee. Tai vaikka ostaa kisapaikalla aina sen verran, että pärjää vähintään seuraaviin kisoihin asti.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 04.02.04 - klo: 14.39
aloitin just ajelut tuolla kasiportilla. 10% coolpowerilla.

 hyvin oli tehoja, ja käynti OK. sisäänajoa ensin noin 1 litra lämpösessa tallissa. välillä piti tuuletella, koska alkoi näkyvyys olla huono tallissa. ja hengitysteitä alkoi jotenkin kirvelemaan.

 muuten meni hyvin. vois tässä kohtapuoliin ottaa vähän videoo.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: fiesta6 - 04.02.04 - klo: 14.43
ai jossain 5x5m autotallissa  :wink: joo, voi sisällä tulla hieman käryjä. kaasunaamari päässä ajeltava. piditkös tosi rikkaallaa sitä ja kaasua aika paljon ?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 04.02.04 - klo: 14.45
juu 5 kiekkaa auki ja enimmäkseen urku auki, silleen lumpsutteleepi kaasua. tympeessä paikassa tuo tyhjäkäyntiruuvi. no eipä sitä onneks monesti tarvi säädellä kun sen saa kohdilleen.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: arska82 - 07.02.04 - klo: 13.44
Lainaus käyttäjältä: "Jonttu"
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"

Cool powerin käyttäjät: paljonko tässä fuilissa on öljyä? Mulle on jostain jäänyt semmoinen muistikuva, että öljyprosentti on aika metsässä. Olenko oikeassa, vai tietääkö kukaan prosenttia? Montako prosenttia rissaa ja montako synteettistä?

Ei lukenut ainakaan purkin kyljessä.


Morganin nettisivuilla oli että 25% löpö sisältää 17% korkealla viskositeetilla olevaa voiteluainetta. Itse ajattelin lisätä tuohon gallonaan n. desin verran rissaa. Oisko tämä suunnileen oikea suhde?
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: RChullu - 07.02.04 - klo: 19.32
Lainaus käyttäjältä: "arska82"
Lainaus käyttäjältä: "Jonttu"
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"

Cool powerin käyttäjät: paljonko tässä fuilissa on öljyä? Mulle on jostain jäänyt semmoinen muistikuva, että öljyprosentti on aika metsässä. Olenko oikeassa, vai tietääkö kukaan prosenttia? Montako prosenttia rissaa ja montako synteettistä?

Ei lukenut ainakaan purkin kyljessä.


Morganin nettisivuilla oli että 25% löpö sisältää 17% korkealla viskositeetilla olevaa voiteluainetta. Itse ajattelin lisätä tuohon gallonaan n. desin verran rissaa. Oisko tämä suunnileen oikea suhde?


Tosta on aika vaikea saada "suunnilleen oikeata" suhdetta.. Rissaa pitäisi kuitenkin olla reippaasti, joten toi ei oo hyvää edes O.S:lle. Jos ei käytä lentokone myllyä autossaan, niin en kyl tota ainetta tankkiin lorauttais. :-)
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 22.02.04 - klo: 21.02
Miten tulpan lämpöarvo vaikuttaa koneen toimintaan.  mulla tässä 21 8 portissa on silleen että aika usein kun pikkuvauhdista/pysähdyksista paina kaasun auki, niin kone "röpeltää" eikä ota kiekkaa ennen kuin vähän lumpsuttaa kaasua. välillä kuitenkin kiihtyvyys on ihan OK.

 en oo noita säätöjä hirveesti vielä joutanut säätämään ihan kohdilleen. pääneula pitäisi olla ok, ja alaneulakin melko lähellä. siispä tuli mieleen että onko mulla liian kylmä tulppa talviajoon (firepower F5), vai esim. alaneula liian *huonosti* sääjetty?

 ja muistutuksena että tämä "röpellyskiihtyminen" tapahtuu noin viidesosan kaikista kiihdytyksistä.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: l150040 - 23.02.04 - klo: 08.55
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
Miten tulpan lämpöarvo vaikuttaa koneen toimintaan.  mulla tässä 21 8 portissa on silleen että aika usein kun pikkuvauhdista/pysähdyksista paina kaasun auki, niin kone "röpeltää" eikä ota kiekkaa ennen kuin vähän lumpsuttaa kaasua. välillä kuitenkin kiihtyvyys on ihan OK.

 en oo noita säätöjä hirveesti vielä joutanut säätämään ihan kohdilleen. pääneula pitäisi olla ok, ja alaneulakin melko lähellä. siispä tuli mieleen että onko mulla liian kylmä tulppa talviajoon (firepower F5), vai esim. alaneula liian *huonosti* sääjetty?


Tulpan lämpöisyydellä muutetaan moottorin ajoitusta, eli lämpimämmällä tulpalla polttoaineseos syttyy hieman aikaisemmin. Tämän seurauksena kone ottaa kierroksia hieman helpommin kuin kylmemmällä tulpalla.

Luultavasti tuo tulppa on läpöarvoltaan ihan hyvä varsinkin talvella. Varmaksi en pysty sanomaan, koska minä en ole omistanut kyseistä konetta koskaan. Tulpan valintaa vaikuttaa myös käytettävä polttoaine. Eli mitä enemmän polttoaineessa on nitro, sitä kylmempi tulpan pitäisi olla. Toisaalta mitä kymempi sää on, sitä lämpöisempi tulpan pitäisi olla.

Luultavasti ongelmasi on se, että alaneula on liian rikkaalla. Koita vääntää sitä pikkuisen kiinni, niin luultavasti ongelmakin katoaa.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: kalevi1 - 23.02.04 - klo: 13.13
cool poverissa on 18% syntettistä öljyä, mikä on huomattavasti parempi kuin rissa varsinkin näin talvella rissa hyytyy ja aiheuttaa ongelmia käyntiin kannattaa tingata kärkkaisen polttoaine rahdista, saa yleensä hilattua melko alas rahdin!!

www.karkkainen.com
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: mike_87 - 23.02.04 - klo: 16.38
vaikuttaako nitroprosentti paljoa? mulla on 10%.
Otsikko: HoBao Moottori
Kirjoitti: kalevi1 - 23.02.04 - klo: 18.30
itse käytän myös 10% ainetta, nitro syö eli kuluttaa moottoria siksi en käytä enempää. Isompi nitro määrä kyllä jäähdyttää moottoria koska ainetta virtaa silloin enemmän koneen läpi, mutta nitro on niin kuivaa ainetta että särkee metallin nopeasti ilman hyvää voitelua. kisakäyttö sitten erikseen