Tästä keskustelun välistä olen taas yrittänyt onkia sitä kultaista jyvää. Vaikkakaan täyttä konsensusta ei moottorin viilausasiasta ole, niin kaikki ovat ilmeisesti kuitenkin sitä mieltä, että aikovat ajaa viilaamattomalla koneella? Kukaan ei ainakaan tähän mennessä ole sanonut, että aikoo virittää moottoriaan, jos se olisi mahdollista.
Eikös tämä tarkoita sitä, että kaikille on ihan sama vaikka viilaus kielletäänkin, kunhan on kattavat ja asianmukaiset keinot asian kontrolloimiseksi?
Mitenkäs seuraava ajatus:
Lähtökohtaisesti moottoreiden virittäminen/muokaaminen on kielletty kilpailusta ja sarjasta sulkemisen uhalla. Moottorin sääntöjen mukaisuus olisi velvoitettu tarkistamaan ainoastaan siinä tapauksessa, että esim. vähintään kolme kilpailijaa on esittänyt protestin jotain kilpailijaa kohtaan. Jos moottori todetaan sääntöjenmukaiseksi, protestin tekijät vastaavat moottorin tarkastimsesta mahdollisesti aiheutuvista kuluista kyseiselle kilpailijalle.
Eli. Ei viritettyjä moottoreita. Ei jatkuvaa katsastushärdelliä. Ei puhtaasti luottamukseen perustuvaa kontrollia. Vakava seuraamus mahdollisesta kiinnijäämisestä lienee riittävä pelote pitämään viritykset pois, mukaanlukien tarkastus, jos kolme kanssakilpailijaa sitä vaatii.
Joop...
Vaikka tosiaan mieleen tulee edelleen että miksi se sääntö pitää paperille kirjoittaa jos se on kuitenkin ihan sama...
Tällähetkellä tuntuu että ainoa joka viritetyn koneen hommaisi olisi Mika...
Muita se tuskin kiinnostaa yhtään.
No mutta vaikka mika ei myöskään tällaista hommaisi vaan tosiaan kaikki ajaisivat täysin vakio koneilla oli säännöt mitkä tahansa tämän viilauksen suhteen niin miksi tosiaan sääntöpykälää edes laatimaan???
Tätä olen kokoajan ajanut takaa.
Miksi tehdä piiiiiiitkät säännöt kaikenlaisilla koukeroilla jotka saavat vain harrastajat sekaisin ja asiat vaikeasti ymmärrettäviksi, kun voidaan jättää ne käytännössä ainakin ekalle kaudelle turhat asiat kokonaan laittamatta.
Säännöt pysyvät erittäin selkeinä ja yksinkertaisena.
Aloittelevan silmään paketti on yksinkertaisempi ja varmasti helpompi lähestyä.
Ja kun ei tosiaan mitään näyttöä ole koko viilaus asiasta ennenkuin mistään näistä asioista on saatu mitään kokemusta niin miksi kieltää etukäteen.
Sääntöjen loppuun vaan maininta että sääntöjen laatijalla on oikeus sääntömuutoksiin kauden aikana...
Hah.
No mut oikeesti.
Ei mitään uutta luokkaa koskaan perusteta niin että säännöt on heti todella tiukat ja kielletään jopa turhatkin asiat, vaan kielletään selvästi hyötyä antavat asiat ja luokkaan kuulumattomat jutut.
Sitten kun on kokemusta edes parin kisan verran tai mielummin jopa kokonaisen kauden niin sitten tehdään sääntöihin kiristyksiä mikäli se tosiaan on tarpeellista.
Esimerkin voi ottaa vaikka formuloista.
Aikanaan säännöt olivat todella vapaat.
Kunhan pysyttiin tiettyjen rakenteellisten ja moottori sääntöjen sisällä niin muuten oli täysin vapaat kuviot.
Ja kun taas ruvettiin huomaamaan että kaikensortin tietokoneohjaukset yms alkoivat olemaan vain rahamiesten juttuja jne niin ne kiellettiin. Ja tätä linjaahan on vedetty jo ties kuinka kauan.
Sääntöjä on kiristelty ties kuinka moneen kertaan jotta saataisiin mahdollisimman tasaväkiset kalustot ja sitäkautta lisää ohituksia... No jokainen lajia seurannut on jo nähnyt että nämä sääntökiristykset ovat vain ja ainoastaan tappanut lajia.
Kaikki vetää jonossa eikä ohituksia näy koska autot ovat suorituskyvyltään kuitenkin hyvin lähellä samaa tasoa.
No mutta mutta...
Jos tosiaan tämä moottorin virittäminen halutaan säännöillä kieltää niin miksi asiaa tarvitsee sen vaikeammin säännöissä esiin tuoda kuin... "moottorin virittäminen kielletty" PiSte.
Erittäin selkee ymmärtää.
Se on sitten puhtaasti kisa järjestäjän harteilla meinataanko tätä jollain/millä tavoin tarkastaa vai ei...
Sen voi järjestävä taho ilmoittaa kisa ilmossa.