RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Pekka V - 24.05.04 - klo: 20.54

Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: Pekka V - 24.05.04 - klo: 20.54
Nyt haluaisin tietää AM- ja FM-radioiden todelliset erot.
Tiedän että FM-radiossa on enemmän säätöjä, mutta Tuo radiohäiriö juttu. Ottaako AM-radio enemmän häiriötä kuin FM-radiot? Olen lukenut kyllä että AM ottaa enemmän häiriötä, mutta tahdon käytännön kokemuksia AM- ja FM-radioista.

Kiitos jo etukäteen niistä vastauksista jotka ovat asiallisia.

Ja toivon ettei tätä topiccia pilattaisi turhilla viesteillä ja OT:llä.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: uni - 24.05.04 - klo: 21.21
Ottaa enemmän häiriöitä. On käytännön kokemusta. Eikö tätäkin ole puitu jo jossain topicissa?

Käytännössä tuskin pihasudittelussa suurtakaan merkitystä, kisoissa sitten enemmän.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: Pekka V - 24.05.04 - klo: 21.23
On, mutta niissä on vaan sanottu että "oon lukenu et AM ottaa enemmän häiriötä".

Kiitos vastauksesta ja sinulla on kokemusta varmaankin aika monesta radiosta, koska ajat kisaa! 8)
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: uni - 24.05.04 - klo: 21.32
Kolmea radiota olen testannut, kahta eri AM ja nykyistä FM ja ero on kuin yöllä ja päivällä.

edit: mainittakoon kuitenkin että jotkut ovat ajelleet AM radioillakin ilman häiriöitä, eli ei se aivan absoluuttista ole mutta omien kokemusten perusteella sanoisin että ehdottomasti FM.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: joni-j - 24.05.04 - klo: 21.58
Onko kaikkiin kisoihin pakko olla FM radiot, vai voiko käyttää AM radioita?
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: nikoprkl - 24.05.04 - klo: 22.06
Kisoissa saa ajaa sekä AM, että FM radioilla.
Ja FM on todellakin selvästi häiriövapaampi kuin AM.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: solar4 - 24.05.04 - klo: 22.15
Ohimenevä huomautus;
Käytin aikaisemmin 27Mhz AM radioita ja kaverilla oli 40Mhz AM. Vanha radioni on nykyisin ko. kaverilla käytössä, on paljon häiriöttömämpi.
Ja radiot ovat identtisiä malliltaan pl taajuus, Futaban Megatech Junioreita.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: jarkkom - 24.05.04 - klo: 22.18
Kyllä se vaan niin on että FM on häiriövapaampi. Tutkailla voi noiden modulaatioiden toimintaperiaatteen eroja.

Tässä painaa vielä semmoinen seikka, että kisa FM radiot ovat lähetystehoiltaankin aivan eriluokkaa kuin AM radiot.

Lisäksi sanon vielä, että jenkeistä kuulin SpeedTechin Steveltä semmoista juttua, että näiden huippu FM radioiden lähetysmodulitkin kadottavat tehojansa ajan myötä. Voisiko olla syynä näihin M8:lla koettuihin häikkiin kisoissa? Eikä ne modulit varmaan turhaan ole vaihdettavissa.. Kyseessä oli silloin uusi Yokomon SD auto, joka oli vallan monella mahdoton ajaa häikkien takia.

Mutta yleensä ulkokisoissa pärjää vallan mainiosti AM vehkeilläkin. Sisällä sitten ihan oma lukunsa.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: Turhala - 24.05.04 - klo: 22.25
FM on häiriövapaampi kuin AM, sitä en kiellä, mutta jos mä yli kolme vuotta olen ajanut AM-radioilla kisaa ilman suurempia ongelmia, usein niinkin että FM-radioilla on ollut häiriöitä kun taas AM-radiolla ei ole ollut, niin tuskinpa AM mikään käyttökelvoton modulaatiotyyppi on.
Epäilisin pääsyyksi huonoihin AM-kokemuksiin huonoa asennusta - jos AM-radiolaitteita ei asenna oikeaoppisesti, ne kyllä ottavat häikkää. FM ei niin helposti. Mutta kun AM-laitteet laittaa autoon kunnolla, taiteen sääntöjen mukaan, häiriöt ovat varsin harvinaisia.
Tietysti tarkkaa tietoa eroista on vaikea saada, sillä radiohäiriöitä ei paljoa testata hallituissa oloissa, vaan lähinnä mutu-tuntumalla. Tällöin luonnollisesti syntyy paljon enemmän ja vähemmän epämääräistä tietoa ja käsityksiä.
Otsikko: Re: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: l150040 - 25.05.04 - klo: 08.07
Ensinnäkin säätöjen määrällä ja modulaatiolla ei ole mitään yhteyttä keskenään. Esim. kaikkia huippuradioihin on saatavissa AM ja FM-modulit.

Aikoinaan, kun asia kiinnosti minuakin todella, niin kysyin radiotekniikan ammattilaiselta kyseisestä asiasta. Lyhyesti AM on häiriöherkempi kuin FM. Oikealla asennuksella AM tulee melkoisen häiriöttömäksi. Enemmän merkitystä on taajuusalueella (40 MHz häiriöttömämpi) kuin modulaatiolla. FM on kuitenkin immuunimpi asennusvirheille kuin AM. Jos haluaa häiriöttömän yhteyden, niin kannattaa käyttää PCM:ää.

Omat radiohäiriöni (AM ja FM) olen melkoisen hyvällä prosentilla pystynyt selvittämään. Käytännössä aina kyseessä on ollut virheellinen asennus. Vastarin antennijohto on ollut poikki, metallit on hangannut keskenään, vastari on ottanut maahan auton runkoon, kide oli rikki jne. modulaatiosta riippumattomia. Vain yksi tapaus on mysteeri, josta minulla ei ole hajuakaan aiheuttajasta. Kaikista kinkkisin tapaus oli sellainen, että yhden kaverini radio oli rikki, ja se räki muillekin taajuuksille. Hänen autonsa toimi moitteetta, mutta muilla oli häriöitä satunnaisesti.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: Toke - 26.05.04 - klo: 00.48
AM radiolla todellakin pystyy ajamaan aivan täysipainoisesti kisaa myös viriluokassa. Häiriöitä tulee jos on tullakseen modulaatiosta riippumatta. Huolellisella asennuksella AM toimii aivan yhtä hyvin eikä FM tekniikka tuo mitään etua minkä takia sitä ehdottomasti pitäis kayttää
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: Astris - 26.05.04 - klo: 07.22
Mitenkäs AM vastari tulee asentaa, ettei häiriöitä liiemmin ilmene?

Itselläni ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa, mutta olisi hauska tietää kuinka se kannattaa laittaa..
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: Valdemar - 26.05.04 - klo: 09.06
Itselläni on käytössä 30vuotta vanha Futaban lennokkiradio. (27mhz) Alkuperäisen vastarin kanssa ei ole mitään häiriötä jos vain antenni on tarpeeksi pystyssä/irrallaan häiriön aiheuttajista.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: Heuli - 26.05.04 - klo: 12.43
Astris: Esim. noin http://copter.gamewave.org/heuli/autoja/xray1.jpg eli vastari mahdollisimman kauas kaikista muista sähkölaitteista, etenkin noparin johdoista. Antenniputki kannattaa sijoittaa myös niin että antennijohto menee vastarista suoraan sinne ilman mitään kiertelyjä auton rungon ympäri.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: l150040 - 26.05.04 - klo: 13.02
Yllättävän tehokas häiriöiden aiheuttaja on polttiksissa yllättäen pakokäyrän ja pillin liitoskohta. Jos nämä pääsevät hinkkaamaan toisiaan voivat häiriöt olla suuriakin. Eli varmistetaan, että näiden välillä on jonkun verran rakoa siellä silikooniputken sisällä. Luonnollisestikin muutkin suuritaajuiset metallien hinkkamiset on häiriöllisiä.

Kannattaa myöskin varmistaa, ettei vastarille menevissä johdoissa (antennijohdossa, servojen johdoissa, mahdollisen vastarinakun johdossa jne.) ole mitään kuoriutunutta kohtaa, jossa johto on paljaana. Pahimmat omakohtaiset radiohäiriöt ovat juuri johtuneet tästä. Antenniputki kannattaa myöskin olla mahdollisimman pitkä ja suunnattu mahdollisimman suoraan ylöspäin.
Otsikko: AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot
Kirjoitti: Astris - 26.05.04 - klo: 14.05
Kiitos vastauksista. Minulla onkin ollut vastari aivan oikein asennettuna, vaikka en oikeaa paikkaa tiennytkään..