Jokainen kisoja kiertänyt on varmaan huomannut nostaja vajetta finaaleissa. Tähän asti on ollut käytäntö että semit nostaa ensimmäisen nousun ja seuraavat nousut nostaa pudonneet + vapaaehtoiset. Kilpailun järjestäjän on mahdotonta seurata ketä oikeasti on nostamassa pitämättä nimenhuutoa. Tämä on johtanut nostajien vähyyteen. Asiaan pitää saada yksiselitteinen tapa joka on helppo toteuttaa ja ikävä kyllä; valvoa.
Asia ratkeaa mielestämme näin:
Ensimmäisen portaan molemmissa nousufinaaleissa nostajina toimivat molempien haarojen semifinalistit (A+B-haarat). Seuraavissa nousufinaaleissa kaikki edellisessä portaassa pudonneet kuljettajat toimivat nostajina. Käytettäessa 12 kuljettajan finaaleita (esim. 16 semifinaalistia), tulee kilpailunjohtajan osoittaa parhaaksi katsomaansa paikat joissa tulee olla kaksi nostajaa, niin että kaikille 16 kilpailijalle löytyy nostopaikat.
FinaaliNostajat: Pudonneet Semifinalistit A&B
Semifinaali A&BNostajat: Pudonneet 1/4 A&B
1/4 Finaali A&BNostajat: Pudonneet 1/8 A&B
1/8 Finaali A&BNostajat: Pudonneet 1/16 A&B
1/16 Finaali A&BNostajat: Semifinaali A&B
Jne...
Vielä toisinsanottuna (jos ja kun joku ei ymmärtänyt.
):
Nousufinaaleissa ensimmäisen nousun molemmat haarat nostavat molempien semifinaalien kuljettajat, jonka jälkeen molempien haarojen pudonneet nostavat molemmat seuraavat finaalit. Esim. 12 kuskin finaaleissa on yhteensä 8+8 pudonnutta kuljettajaa/nostajaa /finaali. Jos nostopaikkoja on vähemmän kuin nostajia, määrää kilpailunjärjestäjä nostopaikat joihin tulee kaksi nostajaa.
Jos rata ei kaipaa kuin tietyn määrän nostajia, voi esim. molempien haarojen 1. semifinalistit ja ensimmäiset pudonneet molemmista haaroista saada nostovelvoituksesta vapautuksen. Näiden henkilöiden nimet kuulutetaan ajoissa, esim. finaalin päätyttyä. Lähtökohtana siis että "kaikki" nostamaan ellei toisin kuuluteta.
Tätä tullaan kokeilemaan ainakin Turun seuraavissa kisoissa.
Mielipiteitä, keskustelua?