Jaa-a, käy ja toimii varmaan ihan ok, hinta ei paha, mutta...
Melkeinpä suosittelisin jotain ns. computer-mallia. Niissä saa säädettyä esim. servojen liikeradat, trimmit, keskialueen trimmit, miksaukset ym. Noissa halvemmissa yleensä säädöt loppuvat kesken, jos niitä ylipäätään edes on.
Meikäläisen mielestä kannattaa panostaa niihin radioihin. Se on lähinnä kertahankinta, jossa ei kannata "säästää". Kunnon radioilla voi sitten tarvittaessa myös siirtyä vesille ja taivaalle, jos kipinä iskee myös siihen suuntaan. Näissä computer-radioissa on myös se mahdollisuus, että mallin asetukset saa muistiin. Silloin niitä ei tarvitse joka kerta säätää, jos malleja on useampia ja käyttää samoja radioita.
Kannattaa myös hankkia niitä kanavia tarpeeksi. Näissä työkoneissa varsinkin iskee se loputon varustelukierre, jolloin niitä kanavia ei tunnu ikinä olevan tarpeeksi. Esim. kuvitteellinen tilanne tosta meikäläisen Valtra-projektista, jossa jokainen toiminto vaatii yhden kanavan:
1. Ohjaus
2. Eteen-taakse
3. Kauhan nosto
4. Kauhan kääntö
Siinä meni jo 4...
Sitten ne ehkä tulevaisuudessa:
5. takanostolaite
6. etunostolaite
7. valot (päälle/pois)
8. niittokoneen moottorit päälle/pois
Ymmärrät varmaan, mitä ajan takaa? Nämä kaikki toiminnot vaativat erilaiset liikeradat jne. 6 kanavaa saattaa äkkiä tehdä tiukkaa...
Hommasin ittelleni tällaiset:
http://2.4gigahertz.com/systems/futk9250.htmlNoita potikoita ( 3 kierrettävää mötikkää tuossa keskellä radioita) tulee työkonekäytössä tarvitsemaan aika varmuudella.
Servoissa on täysin kyse siitä, mitä tarvitsee ja minkä kokoisia. Työkonekäytössä harvemmin tarvitsee hypernopeaa servoa ja tarkkuudellakaan ei nyt ole niin kauhean väliä, joten ihan tavalliset analogiservotkin riittävät. Digitaaliservoissa on taas niissäkin säätömahdollisuuksia, jopa USB-portin kautta ( esim. Atlaksen servot). Analogisia servoja on myös helppo modata, jos tarvitsee esim. tehokkaita vinssejä ja ajomoottoreita.
Nopariksi kannattaa hankkia harjallisen moottorin pakillinen nopari.