Ei pitäis edelleenkään olla mitään spekuloitavaa säännössä.
Eräkierros mitätöidään mikäli olosuhteet eivät ole tasapuoliset kaikille.
Sitä se ei ollut kahdelle viimeiselle nelkkuerälle piste.
Tuomaristolta oikea päätös.
Mielipiteet eivät muuta sitä tosiasiaa että olosuhteet heittivät ja siitä kärsivät kaksi viimeistä hiittiä.
Säännöt ovat sääntöjä, mutta tuota pykälää tulkitaan ja sovelletaan niin, että jos kuumimman hiitin tulokset ovat hitaampia kuin huonoimman erän tulokset niin silloin eräkierros voidaan hylätä. Nythän kolmannen eräkierroksen alkupää kärsi samasta ongelmasta.
Ensinnäkin... Missäs ihmeessä tuollainen pykälä on miten tulkitaan?
Tulkintaa ja spekulointia...
Kumma kun ei viimevuonna spekuloitu.
Siellä oli alemmissa hiiteissä kovatasoisia paikallisia jotka hyötylvät pisteilaskutyylillä selvästi tuosta kahden viimeisen erän liukkaudesta. Jos katsottaisiin ainoastaan kaksi parasta tulosta eikä pisteitä niin eroa ei oliskaan tullut koska kierroksen 2 nopein tulos oli monta sekuntia hitaampi kuin ensimmäisen ja viimeisen.
Luulis sen jo kertovan kaikille että jos esim ne nopeimmat kuskit ajaa ekalla kierroksella useammalla virheellä 6 sekuntia nopeamman tuloksen kuin toisessa... Ja viimeisellä rundilla mentiin jo aivan eri lukemilla niin olihan siinä selkeä ero ja päätös oli täysin oikein kumota toisen kierroksen tulokset nelkkujen osalta koska öljyjen tultua radalle oli selkeä ero
Mun sijoitukseen ei vaikuttanu hylättiin tai ei.
se tulkinta oli näin kun rata olosuhteet muuttuvat, niin sen jälkeen ajettujen aikojen ollessa huonompia kuin siihen mennessä huonoimmat ajetut ajat voidaan eräkierros hylätä. Näin efrassa kansainvälisissä kisoissa asiaa tulkitaan kun sitä kerran kysyin.
Millään ei voida krossissa taata kaikille samanlaisia olosuhteita ja nytkin parhaimmat voittivat.
Melkein sanoisin että tuohon tarvitaan hieman tarkempaa selitystä.
Jos tarkoitetaan eräkierroksen huonointa tulosta mistä tahansa erästä, olisi se tarkoittanut tässä kisassa noin 5 kierrosta huonompaa tulosta.
Jokainenhan nyt tietää että tällaista ei koskaan tule eteen.
Krossissa ei tarvita (ulkokisoissa) kuin vesisade kesken kierroksen ja jokainen tajuaa että rataolosuhteet eivät ole sielläpäinkään tasapuoliset ja kierros pyyhkäistään yli.
Jos tuota kierroksen mitätöintiä ei olisi tehty, olisi erittäin moni saanut selkeän hyödyn ja ns. ilmaispisteitä.
Ei lähelläkään oikeudenmukaista niille jotka kärsivät öljystä.
Seuraavalla kierroksella jokainen joitui ajamaan radalla jolle oli öljyä valunut. Eli tasapuolista kaikille.
Mutta mun puolesta asia loppuun käsitelty.
Toivottavasti seuraavissa kisoissa joissa öljy lirahtaa radalle kesken alkueräkierroksen, myös mitätöidään kierros... Jos ei vaan vedotaan tuohon edellämainittuun tässä kisassa yli 5 kierroksen eroon... Luulenpa että pakkaan kamat ja äänestän jaloilla.
Jos katottaisiin vanhalla tyylillä ainoastaan kaksi parasta tulosta, eikä kahta parasta sijoitusta kierroksella, ei radan muuttuminen vaikuttaisi sijoituksiin läheskään yhtä raa'asti. Nyt kun voi tuurilla saada sen 0 pistettä josta on selkeä etu verrattuna pelkkään tulosvertailuun.
On hyvä että TQ vedosta palkitaan piste edulla... niin kauan kun olosuhteet pysyvät kierroksen aikana tasapuolisina... Tällaisissa tapauksissa ei.
Oli täysin oikein hylätä kierros. Käytännössä siitä ei kärsinyt muut kuin he jotka olisivat muuten hyötyneet kärjen liukkaista olosuhteista... Nyt ratkaisi ainoastaan nopein ajettu tulos... Tasapuolisempaa kaikille