Mukana tuleva säädinhän on mekaaninen.. Sen voi siis laittaa syrjään saman tien
500w kuulostaa aika hurjalta.. Tietty hienolta =) Itse olen ollut kovasti siinä luulossa, että autoihin harjattomat ovat vielä aivan tolkuttomissa hinnoissa. Lennokeissahan hinnat ovat varsin inhimillisiä. Mutta, jos hinta on kerran mielestäsi kohillaan, niin laita ihmeessä.
Meillä on autoissa kiinni tällä hetkellä 15/17-lankaset koneet, itselläni on ennakko nollassa. Huoltoväli siten hiukka pisempi, etenkin kun välitys on kohillaan. Tehokkaimpien harjallisten koneiden huoltoväli onkoin sitten jotain aivan naurettavaa, muutamia akullisia.. Sen puolesta harjaton on ehdoton.
Joo se 500W on maksimi siis mitä olen ajatellut, sillähän saa jo 200W per pyörä ulos (Noin)!
Tässä tulee kuitenkin se haitta että akkupaketti maksaa tolkuttomasti jos käyttää LiPoly akkuja (6kpl Kokam 2000HD=180€) ja NiCd pakalla ei kauan hurjastella.
Todennäköisempää on että pyrin katsomaan moottorin joka ei ota yli 40A (Tosin AXIlta löytyy malli jolla päästään 10 kennolla ja 40A virralla 420W)!
Kennomäärällähän tässä ei periaatteessa ole merkitystä kun eihän näillä stadium truckeilla edes Suomessa kilpailla (Vielä :D).
Tuo "lennokkipuolen" moottori käy aivan yhtä hyvin autokäyttöönkin, ne vain ovat "vääntävämpiä" ja pienemmillä kierroksilla käyviä noin yleensä, sehän ongelma korjaantuu välitysten muunnoksella.
Tosin harjattomien moottorien teknisiä tietoja tutkiessa erot autokäytöllä ja lennokkikäytöllä ovat yleensä vain käämityksessä ja siten mitoitettu auto/lennokkin moottoriksi.
Autokäytössähän on 6 kennon "satsit" ja lennokeissa voi olla 24 kennosiakin.
Hiiliharjoja kun ei näissä ole ja ennakonkin on säätimellä niin suurin kierrosluku näissä ilmoitetaankin per voltti (Tosin kennomäärä kannattaa huomioida ettei käämilangat sula).
Kontronikilta löytyy esim säädintä joka säätää ennakkoa jatkuvasti moottorin kuorman ja kierrosluvun mukaan ja antaa näin optimaalisen tehon jatkuvasti (Jazz).
Lämpiämäminen näissä harjattomissa ei ole suuremmin tullut ongelmaksi vaikkakin autokäyttöön suunnatuissa moottoreissa onkin jäähdytys rivastot, onhan lennokejakin täysin umpinaisella nokkarakenteella jossa ei ole ilmavirran jäähdyttävää vaikutusta.
Itselläni näyttää moottorin valinta kallistua Jeti Phasor 15/3 malliin joka antaa 6 kennolla 235W (40,3A) ja 8 kennolla saa jo yli 300W (36,3A) irti.
Kärkkäiseltä tuo moottori "lähtee" 100€ hintaan eli suht kohtuullinen vielä, eikös hyvästä harjallisesta saa "pulittaa" saman määrän euroja?
Tosin tuossa pöydällä "lojuu" AXIn 2808/16 millä voisi ensin kokeilla, siitäkin irtoaa 8 kenolla 240W 25A virralla (Painaa vain 78g!), sekin maksaa vain 65€ uutena!
Säädin tässä nyt vain on vähän hakusessa enään, tosin nuo Haker Masterin car mallit maksavat alkaen "jenkeissä" noin 120$, eli postikuluineen sekä veroineen ja tulleineen noin 130€.